Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Wat moet ik doen als ik ziek word of tijdelijk niet kan werken?

Verwacht je langer dan een maand ziek te zijn, of merk je dat je minder dan 50% kunt werken?
Meld je dan eenvoudig ziek via jouw persoonlijke SharePeople account.

Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Daarna neemt een Adviseur Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Samen bespreek je je situatie, bepaal je het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijken jullie samen wat je nodig hebt in deze periode.

Je wordt vanaf dag één begeleid bij je herstel. En zodra je weer beter bent, meld je dat bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Meer over hoe een ziekmelding werkt, lees je op deze pagina.

Waar vind ik de facturen van de premiebetalingen?

Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:

  • Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
  • Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
  • Premiebetalingen
Waar vind ik de facturen van deelname- en inschrijfkosten?

De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu
 
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.

Hoe pas ik mijn (persoonlijke) gegevens aan?

Wil je je (persoonlijke) gegevens wijzigen? Ga naar mijn.SharePeople.nl, klik rechtsboven op je naam en scroll naar mijn gegevens. En daar pas je het eenvoudig aan.

Wat je nog meer kan aanpassen is het inkomensniveau.

Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

De deelnamekosten worden gebruikt voor het werk van onze Adviseurs Werkvermogen én voor ons preventie-aanbod (zoals trainingen, webinars en mentale-fitheidstools). Dit valt onder dienstverlening, waardoor de btw op deze kosten zakelijk aftrekbaar is. Meer over preventie lees je hier: Gezond ondernemen met SharePeople.

De deelnamekosten worden niet gebruikt voor jouw inkomensvoorziening. Het inkomen bij arbeidsongeschiktheid komt namelijk via donaties of via de AOV-verzekering, afhankelijk van het product dat je kiest. Donaties lopen daarom altijd via je privérekening.

Zakelijke kosten (aftrekbaar)

  • Eenmalige inschrijfkosten: €125 (excl. btw)
    Factuur ontvang je direct na inschrijving. Let op; soms is er een kortingsactie, waardoor je een lager bedrag betaalt.
  • Maandelijkse deelnamekosten – €15 (excl. btw)
    Factuur ontvang je maandelijks, btw is aftrekbaar. Ook hier kunnen periodieke acties ervoor zorgen dat je bij de aanmelding tijdelijk geen deelnamekosten betaalt.

Privékosten

  • Donaties
    Dit zijn altijd privékosten. Je kunt ze niet opvoeren als zakelijke kosten of als gift. Ontvang je zelf donaties? Dan zijn die belastingvrij.
  • AOV-premies (Plus)
    Geen zakelijke factuur. Premies zijn privékosten, maar wel volledig aftrekbaar als uitgaven voor andere inkomensvoorzieningen in je inkomstenbelasting.