Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Hoeveel deelnemers heeft SharePeople en hoeveel zieken zijn er? 

Het antwoord op deze vraag verandert elke dag. Op deze pagina vind je de actuele cijfers over het aantal deelnemers en het ziektepercentage.  

Waar kan ik zien in welke SharePeople-groep ik zit? 

Op mijn.sharepeople.nl staat vermeld van welke groep jij lid bent. Je ziet daar ook wat het actuele ziektepercentage van jouw groep is.

Blijf ik altijd in dezelfde SharePeople-groep zitten?

Meestal wel, maar dat hoeft niet. De groepen zijn dynamisch, omdat er maandelijks gekeken wordt naar het ziektepercentage van een groep. Het kan dus zijn dat je soms opschuift naar een andere groep. Vooral nieuwe beroepen of beroepen met weinig deelnemers, met weinig historische data en die dus vooral op basis van ziektepercentage ingedeeld worden, zullen iets gemakkelijker naar een hogere of lagere groep gaan. We verwachten dat het voor de meeste beroepen stabiel zal blijven.

Bestaat er een groep speciaal voor leden van BrightPensioen en Knab?

Niet meer. We hebben de groepen op 1 februari 2024 opnieuw ingedeeld op basis van beroepen. De Bright- en Knab-groepen zijn daarbij opgeheven en de deelnemers zijn op basis van beroepen ingedeeld in een nieuwe groep. Op mijn.sharepeople.nl kun je als deelnemer zien in welke groep je zit.

Hoe beschermt SharePeople mijn privacy? 

Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens. Wij vragen bij inschrijving nooit meer gegevens dan wij nodig hebben om SharePeople goed te laten functioneren. Wij slaan je gegevens op in een beveiligde database en verstrekken ze niet aan derden.  
 
Jouw persoonlijke gegevens en informatie over betalingen kun je inzien in jouw persoonlijke, beveiligde portaal.  

Ben je ziek? Ook dan werken we met een online platform dat voldoet aan de meest actuele privacyregels. Medische gegevens worden nooit vastgelegd.  

Wij voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deelnemers van SharePeople hebben recht op inzage in hun gegevens en/of op verwijdering hiervan. Zie ook onze privacyverklaring. 

Is SharePeople een verzekering?

Nee, SharePeople is zelf geen verzekering of verzekeraar.

We zijn een collectief die samen één AOV hebben geregeld. Iedereen op één polis en dus hetzelfde ‘product’ met dezelfde uitkering bij arbeidsongeschiktheid uit de verzekering (max. € 18.000/jaar). Mocht het voor de verplichte AOV nodig zijn, dan passen we het product collectief aan. Daarnaast regelen we nog altijd onderlinge donaties (crowdsurance).

Oorspronkelijk deden we alles met donaties (zoals een Broodfonds en andere schenkkringen) maar door de aankomende verplichte AOV hebben we dit aangepast, zodat we ook in de toekomst kunnen gaan voldoen aan de eisen die gesteld gaan worden aan de verplichte AOV.

We zijn dus ook geen schenkkring of Broodfonds.

Wat gebeurt er als een aanmelding niet naar waarheid wordt ingevuld? 

Tijdens het aanmeldproces ga je akkoord met onze Verklaring & Beloften. Daarin staat o.a. dat je bij aanmelding 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht om ziek te worden.

Het is jouw eigen verantwoordelijkheid dat je alles naar waarheid invult. Doe je dit niet en raak je arbeidsongeschikt? Dan controleren we, namens de andere SharePeople deelnemers, of je alles eerlijk hebt ingevuld toen je deelnemer werd. Heb je dit niet gedaan? Dan heeft dit consequenties en kan het zijn dat je geen donaties ontvangt. Wees dus eerlijk bij je aanmelding. 

Hoe zeg ik SharePeople op? 

Stop je met het ondernemerschap en heb je SharePeople niet meer nodig? Dan kun je SharePeople opzeggen via Mijn.SharePeople.nl. Ga op Mijn.SharePeople.nl vervolgens naar ‘mijn gegevens’ en klik op ‘deelname beëindigen’

Ook als je SharePeople om een andere reden wilt opzeggen, kan dat natuurlijk op dezelfde wijze. Laat je ons even weten waarom je weggaat?

Heb ik mij voor het juiste inkomensniveau ingeschreven?

Je krijgt bij ziekte niet méér uitgekeerd dan als je zou werken. Zorg dus dat je je inschrijft voor een inkomen dat je ook minimaal (netto) verdient als je werkt. Dit inkomen wordt gecontroleerd als je je ziekmeldt. De hoogte van je inkomen berekenen we aan de hand van de fiscale winstberekening (of winst- en verliesrekening) uit de laatst afgeronde IB aangifte aangevuld met BTW aangiftes.

We adviseren om een bedrag te kiezen waarmee je bij ziekte prima van kunt rondkomen en dat gelijk of lager is aan het netto inkomen wat je nu verdient. Veel ondernemers kiezen voor een inkomensniveau dat ligt op 70% van hun huidige inkomen.

Let op, je inkomen is altijd lager dan je omzet. Zie deze pagina om te berekenen of je (nog steeds) het juiste inkomensniveau hebt gekozen.

Wil je je inkomensniveau wijzigen? Dit kan eenvoudig via jouw online omgeving op mijn.SharePeople.nl onder het kopje ‘Jouw account’.

Waar vind ik mijn getekende verklaring en beloften?

De Verklaring en Beloften kun je in je dashboard vinden op Mijn.SharePeople.nl 
Klik rechtsboven op ‘Mijn gegevens’ en scroll naar beneden. Onder Verklaring en Beloften kun je het document downloaden.

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Het hangt af wanneer deze klachten ontstaan zijn. Als deze ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Vergoedt SharePeople ook bij zwangerschap? 

Dat ligt aan jouw situatie. Voor een zwangerschapsverlof kun je niet bij SharePeople terecht, daar heeft de overheid een vangnet voor geregeld (de ZEZ-regeling). Je kunt via het UWV deze uitkering aanvragen voor je zwangerschapsverlof. Zijn er complicaties als gevolg van je zwangerschap, waardoor je niet kunt werken? Dan zijn we er wel voor jou. Je ontvangt begeleiding en donaties. De donaties stoppen wanneer de ZEZ-regeling start. We pakken de donaties, als het nog nodig is, weer op na de ZEZ-periode, totdat je weer hersteld bent. Kun je niet werken als gevolg van complicaties tijdens je zwangerschap? Meld je dan ziek via mijn.sharepeople.nl en we nemen contact met je op.

Wat gebeurt er met mijn deelnamekosten? 

Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie. 

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau? 

Ja, je kunt je inkomensniveau altijd aanpassen. 

Wil je overstappen naar een hogere inkomensgroep? Dan betaal je €45,- aan overstapkosten en teken je opnieuw de Verklaring & Beloften. Overstappen naar een lagere inkomensgroep kan zonder kosten. 

Let op: je kunt NIET overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. 

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord in Mijn.SharePeople.nl

Om je wachtwoord te wijzigen doorloop je de volgende stappen:

  1. klik op mijn.sharepeople.nl rechtsboven op ‘ mijn gegevens’
  2. klik onderaan op ‘uitloggen’
  3. je ziet nu het ‘log in’ scherm. Daar vul je je emailadres in en dan vervolgens klik je op ‘wachtwoord vergeten’

Hoe meld ik me ziek? 

Verwacht je langer dan 1 maand ziek te zijn of werk je meer dan 50% maar verwacht je uit te vallen? Dan meld je dit online in je SharePeople portal. Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door SharePeople Crowdability. 

Kijk hier voor meer informatie over SharePeople Crowdability

Ben je weer beter, hartstikke fijn! Meld dit bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. Dat betekent dat we uitgaan van vertrouwen. Vertrouwen is goedkoper dan (alles) willen controleren. Iedereen tekent vooraf onze Verklaring & Beloften. Daarin staat o.a. dat je bij de start van je deelname 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht ziek te worden. 

We controleren deze beloften pas zodra je je ziekmeldt. Ook checken we dan je inkomensgegevens, want je ontvangt nooit meer dan wanneer je gewerkt zou hebben. Deze controles doen we namens de anders deelnemers.  

Het achteraf controleren scheelt naar schatting meer dan > 98% werk ten opzichte van één op één controle vooraf. Hierdoor kan SharePeople veel voordeliger werken dan traditionele verzekeraars. 

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople Crowdability? 

SharePeople Crowdability werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

SharePeople Crowdability werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou. Hierin worden nooit medische gegevens genoemd of opgeslagen. 

In sommige gevallen kan SharePeople Crowdability medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij SharePeople Crowdability.