Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Wat is de SharePeople AOV?

De SharePeople AOV is onze collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen.
Je bent hiermee verzekerd tegen langdurige arbeidsongeschiktheid tot je AOW-leeftijd én voldoet aan de komende verplichte AOV. De verzekering sluit aan op modern, gezond ondernemerschap: duidelijk, betaalbaar en flexibel.


Kies de AOV-vorm die bij jouw ondernemerschap past

Je hebt de vrijheid om je AOV-variant zelf te kiezen én later aan te passen:

1. AOV Only (vanaf 1 december beschikbaar)

Een volledig verzekerde AOV, zonder donaties.

  • 2 jaar wachttijd
  • Uitkering tot AOW
  • Voldoet volledig aan de verplichte AOV

2. AOV Plus (hybride)

De zekerheid van een verzekering, aangevuld met donaties.

  • Donaties in de eerste 2 jaar → snelle inkomensstart bij ziekte
  • Donaties bovenop je AOV → handig bij een hoger of flexibeler inkomensniveau

AOV Plus is daarmee de meest gekozen optie.


Altijd flexibel aan te passen

Je kunt op elk moment:

  • wisselen tussen AOV Only en AOV Plus,
  • je inkomensniveau verlagen (gratis),
  • je inkomensniveau verhogen (€45 excl. btw + opnieuw ondertekenen Belofte & Verklaring).

Je houdt dus altijd zelf de regie over je vangnet.


Meer dan alleen een verzekering

Bij SharePeople krijg je ook:

  • begeleiding vanaf dag één bij ziekte,
  • coaching en ondersteuning voor duurzaam gezond ondernemen.

Benieuwd welke AOV het beste bij jou past? Bereken jouw persoonlijke aanbod hier!

Wat doen jullie aan preventie?

Bij SharePeople draait alles om gezond ondernemen.
We helpen je niet alleen als je ziek wordt, maar juist ook om gezond te blijven; fysiek, mentaal én financieel.

Vanaf de eerste dag van je deelname krijg je toegang tot persoonlijke begeleiding via onze Adviseurs Werkvermogen.
Geen afstandelijke processen, maar echt contact, afgestemd op jou als ondernemer.

Sinds eind 2024 hebben we onze dienstverlening uitgebreid met een bredere aanpak gericht op preventie en veerkracht.
We geloven dat voorkomen beter werkt dan genezen, en dat duurzaam ondernemen begint bij goed voor jezelf zorgen.

Onze preventieaanpak bestaat onder meer uit:
🔹 Coaching en trainingen over o.a. energie, stress en werkplezier
🔹 Mentale fitness via de FiveSteps-app
🔹 Zelfscans voor stresssignalen en risico op schijnzelfstandigheid
🔹 Begeleiding vanaf de eerste ziektedag via ons team Adviseurs Werkvermogen

We zien inmiddels al positieve resultaten: sinds de start van dit programma is het aantal psyche-gerelateerde ziekmeldingen merkbaar gedaald.

Meer weten? Bekijk ons programma voor gezond ondernemen:
sharepeople.nl/gezond-ondernemen

Samen werken we aan gezond ondernemen!

Wat is de rol van het team Adviseurs Werkvermogen en het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties?

De Adviseur Werkvermogen is jouw contactpersoon, zowel bij ziektebegeleiding als bij preventie.

De Adviseurs Werkvermogen geven advies over een mogelijk begeleidingstraject en het inschakelen van (externe) adviseurs of behandelaren. Soms wordt daarvoor eerst advies ingewonnen bij een medisch adviseur of een bedrijfsarts, maar het kan ook dat bijvoorbeeld een ‘ondernemerscoach’ passend is voor een situatie.

De adviseur werkt onafhankelijk en vertrouwelijk en deelt geen (medische) informatie.

Team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties
Het regelen van de donaties en het opvragen van inkomensgegevens bij ziekte wordt niet door team Adviseurs Werkvermogen gedaan, maar door de ‘backoffice’ Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Ook regelt het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties nadere afspraken met externe adviseurs.

Het team bestaat momenteel uit Janneke, Jacky en Wendy (coordinatie@sharepeople.nl).

Wat is een preventiegesprek?

Een preventiegesprek is een persoonlijk check-inmoment met een Adviseur Werkvermogen.
Samen kijk je hoe het met je gaat, in je werk én daarbuiten. We bespreken signalen van stress, overbelasting of onbalans, en zoeken naar manieren om dat vóór te zijn.

Het doel is simpel: klachten voorkomen, zodat jij met plezier, focus en energie kunt blijven ondernemen.
Je krijgt praktische tips en, als het nodig is, denken we mee over passende ondersteuning.

Voor wie zijn preventiegesprekken bedoeld?

Preventiegesprekken zijn er voor alle deelnemers van SharePeople.
Ook als je niet ziek bent, maar merkt dat het even niet lekker loopt of dat je te veel hooi op je vork neemt, kan een gesprek helpen.

Zie het als een APK voor jezelf als ondernemer; even stilstaan bij hoe het écht gaat, zodat je duurzaam kunt doorgaan met je onderneming.

Hoe plan ik een preventiegesprek en wat kost het?

Je plant eenvoudig een preventiegesprek via deze link.
Vooraf vul je een kort vragenformulier in, zodat een van onze Adviseurs Werkvermogen zich goed kan voorbereiden en je zo goed mogelijk kan helpen tijdens het gesprek.

Je kiest zelf een tijdsblok dat past bij je agenda, binnen dat blok word je dan vanuit de AWV’er opgebeld.

💰 Kosten: het gesprek is kosteloos; het maakt deel uit van je deelname bij SharePeople.
⏱️ Duur: gemiddeld 15 tot 30 minuten.
📅 Beschikbaarheid: meestal binnen een week.

Wat gebeurt er na het preventiegesprek en is het vertrouwelijk?

Na het gesprek bespreek je samen met je Adviseur Werkvermogen wat de volgende stap is.

Soms is één gesprek genoeg: je hebt weer overzicht, nieuwe inzichten en kunt verder met praktische tips.
In andere gevallen is er wat meer nodig. Je adviseur denkt met je mee en kan eventueel een vervolgafspraak plannen of je doorverwijzen naar de juiste hulp.

Alles wat je bespreekt, is volledig vertrouwelijk.
Wat je vertelt, wordt niet gedeeld binnen of buiten SharePeople, alleen jij en je adviseur weten wat er is besproken.

We werken volgens de AVG-richtlijnen: gesprekken worden niet opgenomen en persoonlijke of medische details worden niet vastgelegd.

Het preventiegesprek is er dus écht voor jou; een veilige plek om open te praten en op tijd bij te sturen, zodat je gezond kunt blijven ondernemen.

Hoe werkt het doneren en hoeveel doneer ik?

Als gezonde deelnemer ontvang je één donatieverzoek per kalendermaand.
Je donatie gaat rechtstreeks naar een deelnemer die op dat moment niet kan werken. SharePeople zorgt ervoor dat iedereen binnen dezelfde groep en met hetzelfde inkomensniveau gemiddeld evenveel doneert.

De hoogte van je donatie hangt af van je gekozen inkomensniveau en het actuele gemiddelde ziektepercentage in jouw beroepsgroep. Jouw beroep is ingedeeld in een van onze vijf risicogroepen, waarin beroepen met een vergelijkbaar werkprofiel en risico zijn samengevoegd. Het donatiebedrag kan elke maand wat verschillen. Dat komt doordat deelnemers zich dagelijks kunnen ziekmelden of juist (gedeeltelijk) herstellen, waardoor het gemiddelde ziektepercentage binnen je groep voortdurend een beetje verschuift. Aangezien we met grote groepen deelnemers werken, blijven die verschillen in donatiehoogtes gelukkig altijd beperkt.

Voorbeeld:

Bij een inkomensniveau van € 2.000 en een ziektepercentage van 2,8 % doneer je gemiddeld ongeveer € 56 per kalendermaand.

Heb je de SharePeople AOV en gekozen voor een inkomensniveau boven € 1.500? Dan komt het deel daarboven uit donaties. Gemiddeld betaal je daarvoor tussen de € 5 en € 15 extra per maand.

Zo vullen donaties en verzekering elkaar mooi aan.

📲 Tip: gebruik de SharePeople-app om eenvoudig te doneren en meldingen te ontvangen.

Wanneer is een preventiegesprek niet geschikt?

Een preventiegesprek is bedoeld om uitval te voorkomen of tijdig bij te sturen als het even niet lekker loopt.
Het is géén vervanging van medische hulp of een traject bij ziekte.

Merk je dat je al meer dan 50% minder werkt en verwacht je dat dit langer dan een maand zal duren?
Dan is het verstandig om je ziek te melden in plaats van een preventiegesprek te plannen. Dan kan er gekeken worden of je eventueel aanspraak maakt op donaties.

Daarnaast start vanaf dat moment een officieel begeleidingstraject via je Adviseur Werkvermogen, die je dan toegewezen krijgt. Je adviseur begeleidt je persoonlijk bij herstel, bepaalt samen met jou het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijkt welke stappen nodig zijn om weer gezond aan het werk te gaan.

Hoe kies ik het juiste inkomensniveau en hoe controleren jullie dat bij ziekte?

Bij SharePeople kies je zelf het netto-inkomensniveau dat je nodig hebt om je vaste lasten te kunnen betalen als je onverhoopt uitvalt. Dat is de basis van jouw vangnet.

Wanneer je je ziek meldt, controleren we of je werkelijke netto-inkomen past bij het inkomensniveau waarvoor je meedoet.
Dat doen we namens de hele community, zodat de uitkering eerlijk blijft én afgestemd is op wat je normaal verdient. Je ontvangt dus nooit meer dan je gemiddeld netto-inkomen uit je onderneming.

Wil je zeker weten dat je het juiste inkomensniveau kiest? Op deze pagina vind je een duidelijke uitleg én een handige rekentool. Met deze tool zie je meteen welk inkomensniveau het beste aansluit bij jouw situatie.

Hoe vaak moet ik doneren, en is dat op een vaste dag?

Je ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand

Na ontvangst heb je even de tijd om te doneren aan de deelnemer die op dat moment arbeidsongeschikt is.

Fijn als je dat zo snel mogelijk doet, zo hoeft de zieke deelnemer niet onnodig te wachten op inkomen en kan zich volledig richten op herstel.

En dat werkt natuurlijk ook andersom: als jij ooit arbeidsongeschikt raakt, zetten we ons er samen voor in dat jij jouw donaties ook zo snel mogelijk ontvangt. Zo heb je elke maand op tijd je inkomen.

Donatieverzoeken kunnen niet op een vaste dag worden verstuurd, omdat deelnemers zich op elke dag van de week kunnen ziekmelden. Daarom kan jouw verzoek soms iets eerder of later in de maand binnenkomen.

📲 Tip: gebruik de SharePeople-app of jouw persoonlijke SharePeople account om snel en makkelijk te doneren.

Hoe word ik mede-eigenaar van SharePeople?

Alle deelnemers van SharePeople kunnen mede-eigenaar (investeerder, aandeelhouder of lid van de coöperatie) worden.

Ga eerst naar mijn.sharepeople.nl en vraag daar een Eyevestor-account aan (via het groene blok rechtsonder). Zo krijg je toegang tot de besloten (financiële) informatie over SharePeople op Eyevestor (het online platform waarop de aandelen/lidmaatschapsrechten geregistreerd en verhandeld worden).

Lees de informatie over SharePeople op Eyevestor goed door.

Door het kopen van minimaal 1 lidmaatschapsrecht (Share of winstdeel) word je lid van de SharePeople Coöperatie.

De waarde van één lidmaatschapsrecht is momenteel € 75.

Hoe verkoop ik mijn Shares (voorheen Eyecons)?

Vlak voor en na een ALV kun je niet je Eyecons verkopen.

Ook kun je niet verkopen indien SharePeople zelf nieuwe cooperatieleden aan het werven is (of een crowdfunding campagne aan het doen is). Dat is meestal 2x per jaar.

Loopt er geen wervingsactie vanuit SharePeople, dan werkt het alsvolgt:

Als je je Shares wilt verkopen kun je dat kenbaar maken op de ‘Markt’ (ga via ‘dashboard’ naar ‘markt’ bij SharePeople).
Je Shares kunnen dan gekocht worden door andere (nieuwe) coöperatieleden. Hoe dat werkt vind je hier.

Vind hier ook de algemene uitleg over de markt/prikbord van Eyevestor.

Wil je Shares (bij)kopen en SharePeople is zelf niet aan het werven? Dan kun je ook een ‘Buy’ order plaatsen.

Ook SharePeople zelf kan Shares inkopen. Dat doen we voor een lagere prijs dan de marktwaarde.

Waarom zou ik coöperatielid worden? 

Bij SharePeople zijn we een echte ‘onderlinge’. Dat betekent dat alle leden van de SharePeople Coöperatie gezamenlijk 100% eigenaar van SharePeople B.V. zijn. Als coöperatielid financier je onze groei, denk je mee over de koers van SharePeople en profiteer je van de winstgevendheid. 

Bovendien kun je als SharePeople Coöperatielid andere ondernemers uitnodigen om ook deelnemer van SharePeople te worden. Indien deze ondernemer vervolgens deelnemer wordt krijgen jullie beiden 3 maanden (extra) deelnamekosten cadeau.

Hoe zit het met facturen en administratie rond mijn donaties?

Voor donatieverzoeken ontvang je geen factuur. Je donaties zijn namelijk bijdragen van deelnemer naar deelnemer, en dus geen zakelijke transacties.

Je kunt donaties dus niet opvoeren als zakelijke kosten én ook niet als gift bij je belastingaangifte.
De Belastingdienst ziet dit niet als schenking of inkomensvoorziening, maar als een onderlinge bijdrage binnen een community.

Mocht je zelf arbeidsongeschikt raken, dan ontvang je donaties (netto bijdragen) van andere gezonde deelnemers. Deze worden door de Belastingdienst ook niet gezien als inkomsten. Je hoeft hierover dus geen belasting te betalen.

Wil je weten hoe dit fiscaal zit? Lees hier meer: Hoe zit het met de Belastingdienst en SharePeople?

In jouw SharePeople account vind je een handig overzicht van alle donaties die je hebt gedaan. Je kunt daar precies zien welke bedragen je hebt bijgedragen.

💚 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.

Waar vind ik de facturen van de premiebetalingen?

Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:

  • Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
  • Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
  • Premiebetalingen
Wat moet ik doen als ik ziek word of tijdelijk niet kan werken?

Verwacht je langer dan een maand ziek te zijn, of merk je dat je meer dan 50% minder kunt werken?
Meld je dan eenvoudig ziek via je persoonlijke SharePeople account.

Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door SharePeople team Adviseurs werkvermogen en Team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Na je melding neemt een Adviseur Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Samen bespreek je je situatie, bepaal je het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijken jullie wat je nodig hebt in deze periode.

Je wordt vanaf dag één begeleid bij je herstel. En zodra je weer beter bent, meld je dat bij je adviseur, jouw vaste aanspreekpunt.

Meer over hoe een ziekmelding werkt, lees je op deze pagina.

Hoeveel deelnemers heeft SharePeople en hoeveel zieken zijn er? 

Het antwoord op deze vraag verandert elke dag. Op deze pagina vind je de actuele cijfers over het aantal deelnemers en het ziektepercentage.  

Wat is de verplichte AOV oftewel BAZ?

BAZ staat voor ‘de Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen’. Het doel van de wet is zzp’ers en ondernemers te helpen wanneer ze langere tijd hun werk niet kunnen doen, bijvoorbeeld door ziekte of een ongeluk. Zo’n regeling bestaat al voor werknemers in loondienst, maar nog niet voor zelfstandigen. Een AOV is een verzekering die periodiek uitbetaalt wanneer je arbeidsongeschikt wordt.

Regel je AOV bij ons, zodat jij je weer kunt focussen op je onderneming. Mocht er gaandeweg onverhoopt iets met je gebeuren waardoor je (tijdelijk) niet kunt werken, dan heb jij je inkomen alvast goed geregeld.

Wil je alles weten over de verplichte AOV? We houden je via deze pagina op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Hoeveel kan ik maximaal doneren? 

De hoogte van je donatie hangt af van je gekozen inkomensniveau en het  actuele ziektepercentage binnen jouw groep. Dat percentage is theoretisch maximaal 6% bij SharePeople 2 jaar of 8% bij de SharePeople AOV, berekend over het inkomensniveau waarvoor je meedoet. 

In de praktijk zijn de gemiddelde ziektepercentages gelukkig veel lager dan deze maxima (zie de actuele cijfers hier).


Met onze uitgebreide dienstverlening houden we het ziektepercentage zo stabiel en laag mogelijk, door actief in te zetten op preventie en duurzame re-integratie. Meer hierover lees je op onze pagina over Gezond ondernemen met SharePeople.

Waar vind ik financiële informatie over de SharePeople Coöperatie?

De (financiële) achtergrondinformatie is alleen voor leden van de SharePeople Coöperatie toegankelijk en beschikbaar op Eyevestor (digitale aandelenmarktplaats). Ga daarvoor op Eyevestor binnen de Venture SharePeople naar ‘Community’ en kijk dan bij ‘documents’.

Heb je al een account bij Eyevestor op een ander e-mailadres?

Heb je al een account bij Eyevestor op een ander e-mailadres dan het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat bij SharePeople? Stuur dan een mail naar cooperatie@sharepeople.nl. Wij zullen zorgen dat je een nieuwe uitnodiging krijgt.

Hoe weet ik of iemand deelnemer is geworden via mijn link?

Je ontvangt een bevestiging zodra een ondernemer SharePeople-deelnemer wordt via jouw persoonlijke uitnodiging.

Wat gaat de verplichte AOV of BAZ via het UWV kosten?

Sluit je een verzekering af via het UWV? Dan betaal je zo’n 5,4% van je winst uit onderneming per maand aan premie. Bij een winst van meer dan zo’n €38.000 per jaar betaal je dan zo’n €171 per maand. Een behoorlijk bedrag voor veel zzp’ers, en al helemaal als je pas net aan de slag bent.

Wat houdt het wetsvoorstel in?

De verplichte AOV of BAZ is bedoeld als hulpmiddel voor zzp’ers die langdurig arbeidsongeschikt zijn. 

We zetten de feiten en cijfers voor je op een rij:

  • Je betaalt een maandelijkse premie van 5,4% van je winst uit onderneming, tot maximaal €171 per maand (gebaseerd op het minimumloon van 2025);
  • De uitkering is maximaal 70% van je huidige inkomen en mag niet meer zijn dan het minimumloon, dat is grofweg €1.500 netto;
  • De AOV loopt straks bij het UWV; 
  • De premie betaal je aan de Belastingdienst;
  • De wachttijd voordat je een uitkering krijgt is 2 jaar;
  • Raak je arbeidsongeschikt? Dan loopt re-integratie via het UWV;
  • Er komt een opt-out en overgangsrecht, waarmee je jezelf buiten het UWV, bij een derde partij – zoals via de groeps-AOV van SharePeople – mag verzekeren.

Let op! Dit is het concept wetsvoorstel zoals deze er nu ligt en kan nog wijzigen. Dat is in het verleden vaker gebeurd. Het concept wetsvoorstel lees je hier.

Concept wetsvoorstel, wetsvoorstel of wet. Waar zijn we nou eigenlijk met de verplichte AOV of BAZ? 

Het concept wetsvoorstel voor de verplichte AOV of BAZ is ingediend. Belanghebbenden konden tot 23 juli 2024 hun mening geven over het wetsvoorstel.

Het zal nog enkele jaren duren voordat dit daadwerkelijk een wet wordt. Dus we verwachten dat de verplichting van de basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen voor zzp’ers pas rond 2030 in zal gaan. Dat ie komt, is vrijwel zeker.

Moet ik me als zzp’er straks verplicht via het UWV verzekeren?

Het idee is dat elke zzp’er zich verzekert via het UWV. 

Maar, er zit een overgangsrecht en opt-out in het wetsvoorstel. Hoe deze er precies uit gaat zien is nu nog onduidelijk. Wel weten we waar deze aan moet voldoen. Daarnaast vallen zzp’ers met een BV en zzp’ers die deels in loondienst werken buiten de regeling.

Overgangsrecht, hoe zit dat?

Veel ondernemers zijn al verzekerd met een AOV, zijn onderdeel van een schenkkring of broodfonds of hebben een eigen vermogen opgebouwd. Het voordeel van een AOV zoals SharePeople AOV, is dat je vandaag al verzekerd bent voor een ongeval of ziekte dat morgen kan gebeuren. En je hebt geen last hebt van wachttijden bij het UWV. 

Toch voldoen niet alle AOV-oplossingen aan de eisen van de BAZ

Dit zijn de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van overgangsrecht:

  1. De verzekering moet tot minimaal 55 jaar uitkeren.
  2. Een dekking van maximaal 2 of 5 jaar mag niet. Een schenkkring mag ook niet.
  3. De wachttijd mag niet langer zijn dat die van de BAZ. In de conceptwet wordt nu 1 jaar genoemd. Wij hanteren 2 jaar en vangen de eerste twee jaar op met donaties. We hebben goede hoop dat dit in het wetsvoorstel – naar aanleiding van alle reacties – aangepast wordt naar 2 jaar wachttijd.
  4. Het inkomen dat gedekt is moet minimaal gelijk zijn aan dat van de BAZ.

Geen zin om de ontwikkelingen zelf te volgen?

Bij SharePeople houden we alles nauwlettend in de gaten. Moet onze groeps-AOV aangepast worden? Dan regelen we dat direct. Met de groeps-AOV van SharePeople zit je dus gewoon goed, daar zorgen we voor.

Voor wie geldt de verplichte AOV of BAZ straks niet?

Er is een groep ondernemers die zich straks niet via de verplichte AOV hoeft te verzekeren (volgens concept wet). Dat zijn:

  • Ondernemers met een eigen BV (DGA’s of directeuren groot aandeelhouders)
  • Mensen die resultaat genieten uit overig werk, denk aan krantenbezorgers, mensen met een bijbaantje of stille vennoten
  • Meewerkende partners die weinig of geen beloning voor krijgen
  • Mensen die de AOW-leeftijd bereikt hebben

Behoor je tot deze groep? Ook dan kan je overwegen om je te verzekeren via een AOV. Want als je meewerkt in je bedrijf, dan heeft jouw uitval invloed op je omzet.

Hoe werken de Sharepeople beroepsgroepen?

Er zijn momenteel vijf groepen van ongeveer dezelfde grootte: Crowdsurance 1, Crowdsurance 2, Crowdsurance 3, Crowdsurance 4, Crowdsurance 5. In groep 1 komen de beroepen met het laagste risicoprofiel, in groep 5 zitten de beroepen met het hoogste risicoprofiel. Deze ‘donatie-groepen’ hoeven niet hetzelfde te zijn als de ‘risicoklassen’ bij Acture (de verzekeraar), maar komen grotendeels overeen.

Op mijn.sharepeople.nl vind je onder ‘jouw account’ de ‘Groep’ waarin je zit.
In welke groep jij zit, hangt af van je beroep. We kijken hierbij naar drie factoren:

  1. Risicoprofiel van een beroepsgroep (op basis van data van verzekeraar en herverzekeraar)
  2. Het huidige ziektepercentage van jouw beroepsgroep
  3. Historische gegevens ziektepercentage van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen en Capability (arbodienst waar we vroeger mee werkten)

Hoe lang is de wachttijd van een AOV of BAZ voor zzp’ers? 

Zoals het concept wetsvoorstel er nu bij ligt, moet je bij arbeidsongeschiktheid 1 jaar wachten voordat je een uitkering krijgt.

Wat blijkt is dat veruit de meeste ondernemers binnen 2 jaar weer aan de slag kunnen. Vaak binnen hun eigen onderneming, maar soms ook door een andere richting in te slaan. Maar daarvoor heb je wel hele goede 1:1 begeleiding nodig.

Kan dat niet anders?

Zeker en bij SharePeople doen we dat ook anders. We hanteren niet 1 maar 2 jaar wachttijd, en in die eerste 2 jaar krijg je al een maandelijkse uitkering via donaties. 

Nog belangrijker, je krijgt vanaf dag 1 al persoonlijke begeleiding. En vanaf je inschrijving al allerlei tools en tips om je preventief gezond te houden in je onderneming.

Naast SharePeople zijn er andere AOV-oplossingen, je kunt je laten informeren door een AOV-gespecialiseerde verzekeringsadviseur.

Bij SharePeople willen we (via het VZN), Den Haag overtuigen om de wachttijd te wijzigen naar twee jaar. 

Want:

  • Zo wordt de premie lager 
  • Wij zijn van mening zijn dat zzp’ers hun inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid met elkaar efficiënter via donaties kunnen opvangen 
  • Je hebt de begeleiding tijdens arbeidsongeschiktheid zelf in de hand, de meeste zzp’ers zijn binnen 2 jaar weer aan het werk

De verplichte AOV gaat toch pas vanaf 2030 in? Waarom moet ik dan nu al een AOV afsluiten?

Laten we vooropstellen, je MOET nu nog niks. Pas wanneer het wetsvoorstel een wet is, ben je verplicht een AOV te nemen.

Toch is het een goed idee om je er nu al in te verdiepen of zelfs eentje af te sluiten.

Tip! Maak nu gebruik van het overgangsrecht

Ondanks de verplichting op zijn vroegst vanaf 2030 gaat gelden, wordt het wetsvoorstel mogelijk al in 2025 ingediend. Heb je op dat moment geen AOV die voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van het overgangsrecht? Dan wordt je maandelijkse AOV-premie minimaal € 195,- p/m met de verplichte AOV bij het UWV.

Het kan dus voordelig zijn als je nu al een AOV afsluit.

Andere voordelen wanneer je vandaag een AOV afsluit:

  • Hoe eerder je begint, hoe lager je premiebedrag. Bij de meeste verzekeraars en aanbieders betaal je een vast bedrag per maand gebaseerd op je leeftijd. Hoe jonger je bent, hoe lager je premie en dat is wel zo lekker.
  • Blijvend profiteren van een lager premiebedrag. AOV-aanbieders mogen nu nog zelf bepalen hoeveel ze als AOV-premie vragen.
  • Direct gedekt: Stel dat er morgen iets ernstigs gebeurt, dan ben je al verzekerd. Ben je zzp’er en val je morgen van de steiger? Grote kans dat je niet kunt werken. De eerste paar maanden kun je vaak zelf overbruggen, maar wat nou als je langer dan 6 maanden niet kunt werken? Helaas ben je zonder AOV dan volledig op jezelf aangewezen. En dat kan je duizenden euro’s gaan kosten…
  • Geen lange wachttijden. Zoals het conceptwetsvoorstel er nu bij ligt, moet je bij arbeidsongeschiktheid 1 jaar wachten voordat je een uitkering krijgt. Bij SP AOV is dit slechts 2 maanden. Daarnaast krijg je vanuit SharePeople vanaf het eerste moment van arbeidsongeschiktheid 1-op-1 begeleiding.

Op deze pagina vind je de actuele informatie over de verplichte AOV/ BAZ.

Waar kan ik zien in welke SharePeople-groep ik zit? 

Op mijn.sharepeople.nl staat vermeld van welke groep jij lid bent. Je ziet daar ook wat het actuele ziektepercentage van jouw groep is.

Blijf ik altijd in dezelfde SharePeople-groep zitten?

Meestal wel, maar dat hoeft niet. De groepen zijn dynamisch, omdat er maandelijks gekeken wordt naar het ziektepercentage van een groep. Het kan dus zijn dat je soms opschuift naar een andere groep. Vooral nieuwe beroepen of beroepen met weinig deelnemers, met weinig historische data en die dus vooral op basis van ziektepercentage ingedeeld worden, zullen iets gemakkelijker naar een hogere of lagere groep gaan. We verwachten dat het voor de meeste beroepen stabiel zal blijven.

Bestaat er een groep speciaal voor leden van BrightPensioen en Knab?

Niet meer. We hebben de groepen op 1 februari 2024 opnieuw ingedeeld op basis van beroepen. De Bright- en Knab-groepen zijn daarbij opgeheven en de deelnemers zijn op basis van beroepen ingedeeld in een nieuwe groep. Op mijn.sharepeople.nl kun je als deelnemer zien in welke groep je zit.

Hoe zit het met mijn premiebetaling?

De premiebetalingen worden als privékosten beschouwd. Hoewel je een AOV afsluit als ondernemer, zijn de premies geen kostenpost voor je onderneming. Je ontvangt dan ook geen facturen voor je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Je kunt betaalde premies wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’. Ook ontvang je begin volgend jaar een jaaropgave van dit jaar.

Eerste premiebetaling

Met de eerste handmatige betaling geef je toestemming om de verzekeringspremie elke maand te laten incasseren door SharePeople.Vanaf de volgende maand zal je premie maandelijks rond de 14e van de maand worden afgeschreven via een automatische incasso van je privé-rekening. Vanaf de datum dat je geaccepteerd bent voor de AOV heb je een dekking en betaal je premie. Afhankelijk van het acceptatiemoment kan je eerste premiebetaling daarom eenmalig hoger of lager uitvallen. We leggen graag uit waarom en wat je kunt verwachten voor de volgende maanden.

1. Je eerste premie betaling valt lager uit

Als je halverwege deze maand bent aangemeld, kan het zijn dat je eerste premie betaling lager uitvalt dan je verwacht. Dit gebeurt omdat deze eerste betaling alleen een deel van de eerste maand beslaat.

2. Je eerste premie betaling valt hoger uit

Indien je je vorige maand hebt aangemeld, kan je eerste premie betaling eenmalig hoger uitvallen. We rekenen die extra periode éénmalig bij de 2de maand op.

Met deze betaling geef je toestemming om de verzekeringspremie elke maand te laten incasseren door SharePeople.

Vanaf de volgende maand zal je via automatische incasso een vast maandelijks bedrag aan premie betalen.

Hoe beschermt SharePeople mijn privacy? 

Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens. Wij vragen bij inschrijving nooit meer gegevens dan wij nodig hebben om SharePeople goed te laten functioneren. Wij slaan je gegevens op in een beveiligde database en verstrekken ze niet aan derden.  
 
Jouw persoonlijke gegevens en informatie over betalingen kun je inzien in jouw persoonlijke, beveiligde portaal.  

Ben je ziek? Ook dan werken we met een online platform dat voldoet aan de meest actuele privacyregels. Medische gegevens worden nooit vastgelegd.  

Wij voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deelnemers van SharePeople hebben recht op inzage in hun gegevens en/of op verwijdering hiervan. Zie ook onze privacyverklaring. 

Wanneer krijg ik mijn gratis maanden?

De gratis maanden worden automatisch toegevoegd aan jouw SharePeople-account zodra de nieuwe ondernemer deelnemer is geworden, en starten vanaf de eerstvolgende incasso.

De gratis maanden als ‘aanbrenger’ krijg je alleen indien je ook lid van de SharePeople Coöperatie bent. Hier vind je meer over het lid worden van de coöperatie.

Wat zijn de voorwaarden van de collectieve verzekering? 

Bekijk de voorwaarden op deze pagina.

Bekijk informatie over de polis en algemene voorwaarden van de AOV op deze pagina.

Wat gebeurt er als een aanmelding niet naar waarheid wordt ingevuld? 

Bij je aanmelding ga je akkoord met onze Belofte & Verklaring, waarin onder andere staat dat je 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht ziek te worden. Het is jouw verantwoordelijkheid om alles naar waarheid in te vullen. Namens de andere SharePeople-deelnemers wordt je ziekmelding gecontroleerd. Als blijkt dat je niet eerlijk was, kunnen er gevolgen zijn, zoals het niet ontvangen van donaties. Wees dus eerlijk bij je aanmelding. 

👉  Ga je ook de SharePeople AOV aanvragen? Klik hier een kort filmpje (3 minuten) over de online gezondheidsverklaring van de verzekeraar.

Bij welke verzekeraar loopt de collectieve SharePeople AOV? 

De collectieve SharePeople AOV is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door Acture Verzekeringen. Onderdeel van de samenwerking tussen SharePeople en Acture is tevens de overgang van Tulpenfonds-deelnemers (Acture Freelance Solutions) naar SharePeople. 

Kan ik meerdere ondernemers uitnodigen?

Ja! Voor elke ondernemer die deelnemer wordt via jouw uitnodiging, ontvang je nóg eens 3 maanden gratis deelname. Stapelen dus: 4 deelnemers aandragen = een jaar geen deelnamekosten betalen!

Ik heb al een AOV, moet ik die straks omzetten naar de BAZ?

Er is een overgangsrecht in het wetsvoorstel opgenomen. Dat betekent dat bestaande AOV’s niet aangepast hoeven worden. De huidige premies bij SharePeople liggen in de meeste gevallen een stuk lager dan de voorgestelde BAZ.

Heb je al een SharePeople AOV? Dan verandert er de komende tijd niks. Mocht het toch nodig zijn, dan kunnen we onze AOV in één keer aanpassen omdat SharePeople een collectieve AOV is. Met de SharePeople AOV zit je dus altijd goed!

Heb jij alleen dekking via donaties?

Met een inkomen die alleen door donaties wordt opgevangen voldoe je niet aan de eisen van de BAZ.

Stap over naar SharePeople AOV, dan weet je zeker dat je zorgeloos kunt ondernemen. Je doet dit via mijn.sharepeople.nl  

Waarom ontvang ik mijn facturen niet meer als bijlage in de mail?

Ben je bij het boekhoudprogramma PEPPOL aangesloten? Dan ontvang je sinds oktober je facturen niet meer via de mail maar automatisch via je boekhoudprogramma. Stuur een bericht naar contact@sharepeople.nl als je de facturen als bijlage in de mail wil ontvangen.

Ik werk deels in loondienst en een deel als zzp’er. Val ik dan ook onder de verplichte AOV? 

Wij weten nog niet wat de politiek gaat besluiten over wanneer je wel en wanneer je niet als zzp’er wordt aangemerkt en wat het urencriterium hiervoor gaat zijn. We houden het nauwgezet in de gaten en zullen hierover berichten als er meer duidelijk is. We zullen regelmatig onze pagina https://www.sharepeople.nl/verplichte-aov-zzp/ updaten met het laatste nieuws.

Hoe zeg ik SharePeople op? 

Stop je met het ondernemerschap en heb je SharePeople niet meer nodig? Dan kun je SharePeople opzeggen via Mijn.SharePeople.nl. Ga op Mijn.SharePeople.nl vervolgens naar ‘mijn gegevens’ en klik op ‘deelname beëindigen’

Ook als je SharePeople om een andere reden wilt opzeggen, kan dat natuurlijk op dezelfde wijze. Laat je ons even weten waarom je weggaat?

Waar vind ik de facturen van deelname- en inschrijfkosten?

De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu
 
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.

Hoe pas ik mijn (persoonlijke) gegevens aan?

Wil je je (persoonlijke) gegevens wijzigen? Ga naar mijn.SharePeople.nl, klik rechtsboven op je naam en scroll naar mijn gegevens. En daar pas je het eenvoudig aan.

Wat je nog meer kan aanpassen is het inkomensniveau.

Waar vind ik mijn bewijs van inschrijving?

Stuur ons een email (contact@sharepeople.nl) en we sturen je een bewijs van deelname toe.

Heb ik mij voor het juiste inkomensniveau ingeschreven?

Je krijgt bij ziekte niet méér uitgekeerd dan als je zou werken. Zorg dus dat je je inschrijft voor een inkomen dat je ook minimaal (netto) verdient als je werkt. Dit inkomen wordt gecontroleerd als je je ziekmeldt. De hoogte van je inkomen berekenen we aan de hand van de fiscale winstberekening (of winst- en verliesrekening) uit de laatst afgeronde IB aangifte aangevuld met BTW aangiftes.

We adviseren om een bedrag te kiezen waarmee je bij ziekte prima van kunt rondkomen en dat gelijk of lager is aan het netto inkomen wat je nu verdient. Veel ondernemers kiezen voor een inkomensniveau dat ligt op 70% van hun huidige inkomen.

Let op, je inkomen is altijd lager dan je omzet. Zie deze pagina om te berekenen of je (nog steeds) het juiste inkomensniveau hebt gekozen.

Wil je je inkomensniveau wijzigen? Dit kan eenvoudig via jouw online omgeving op mijn.SharePeople.nl onder het kopje ‘Jouw account’.

Waar vind ik mijn getekende verklaring en beloften?

De Verklaring en Beloften kun je in je dashboard vinden op Mijn.SharePeople.nl 
Klik rechtsboven op ‘Mijn gegevens’ en scroll naar beneden. Onder Verklaring en Beloften kun je het document downloaden.

Hoe werkt SharePeople als ik ziek of arbeidsongeschikt word?  

Word je ziek of arbeidsongeschikt, dan helpen we je om je inkomen op te vangen én begeleiden we je bij herstel.

Donaties

Ben je langer dan twee maanden ziek en minimaal 50% arbeidsongeschikt? Dan kun je aanspraak maken op donaties van andere SharePeople-deelnemers.

De hoogte hangt af van je gekozen inkomensniveau en het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage. De eerste twee maanden overbrug je zelf; aan het eind van maand drie ontvang je de eerste donaties. Ben je weer voor 75% arbeidsgeschikt? Dan stoppen de donaties.

Belangrijk: je ontvangt nooit meer dan je gemiddeld netto-inkomen uit je onderneming.
Daarom doen we bij je ziekmelding een inkomenscheck en controleren we of je nog voldoet aan de Belofte & Verklaring.

Als je ziek bent, hoef je zelf geen donaties te doen.
Heb je de SharePeople AOV, dan betaal je in de eerste twee jaar wél gewoon je premie door.

Voorbeeld:
Je inkomensniveau is gemiddeld netto € 2.000, je bent 80% arbeidsongeschikt en je eerste ziektedag is 26 april.
Vanaf 26 juli ontvang je € 1.600 per maand (80% van € 2.000).


Begeleiding

Tijdens je ziekte- en hersteltraject word je begeleid door onze Adviseurs werkvermogen van SharePeople. Deze begeleiding start direct. Na je ziekmelding neemt één van de adviseurs werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Jullie bepalen samen of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent.  SharePeople ondersteunt je totdat je weer 100% arbeidsgeschikt bent. 


Duur van de inkomensondersteuning

  • Bij SharePeople 2 jaar ontvang je maximaal 24 maanden inkomen uit donaties.
  • Bij de SharePeople AOV ontvang je in de eerste 2 jaar inkomen via donaties.
    Daarna wordt je inkomen (deels) uitgekeerd via de collectieve verzekering, eventueel aangevuld met donaties, afhankelijk van je inkomensniveau. Zo blijf je verzekerd van inkomen én persoonlijke steun, hoe lang herstel ook duurt.

Doneer ik steeds aan dezelfde persoon?

Nee, je doneert meestal aan verschillende deelnemers. Elke maand bepaalt ons systeem wie aan de beurt is om donaties te ontvangen, zodat het eerlijk wordt verdeeld binnen jouw groep. Het kan een enkele keer voorkomen dat je twee keer aan dezelfde persoon doneert (of aan iemand met dezelfde voornaam), maar dat komt in de praktijk zelden voor.

Je ontvangt een donatieverzoek met een betaallink, waarmee jouw bijdrage rechtstreeks wordt overgemaakt naar de privérekening van de arbeidsongeschikte deelnemer. Op die manier weet je zeker dat elke euro van jouw donatie volledig ten goede komt aan de deelnemer die het nu nodig heeft. Er wordt niets opgepot en er gaat ook geen marge naar SharePeople of een andere partij.

🫶🏼TIP: bij elke donatie kun je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt enorm gewaardeerd door de deelnemer die jouw donatie ontvangt.

Mijn accountant vraagt om een jaaroverzicht, waar vind ik dit?

Heb je alleen een oplossing voor 2 jaar, dan heb je dat niet nodig. Heb je de SharePeople AOV? Dan ontvang je ieder jaar in februari per e-mail een jaaroverzicht van de betaalde premie en eventueel ontvangen uitkeringen. Met die informatie kun je de vooraf ingevulde aangifte controleren en indien nodig aanvullen. De renseignering ligt bij Acture, de verzekering waarmee we samenwerken. Acture communiceert dus de betaalde premie en eventuele uitkeringen aan de Belastingdienst.

LET OP! de jaaroverzichten van de betaalde premie worden in februari door Acture Verzekeringen via het programma ZIVVER verzonden. Deze kunnen ook in je Spambox terecht zijn gekomen. Mocht je na het zoeken op ZIVVER de email nog steeds niet hebben gevonden? Stuur een berichtje naar contact@sharepeople.nl dan helpen wij je graag verder.

Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

Mijn financieel adviseur vraagt naar een polisblad voor het afsluiten en/of oversluiten van mijn hypotheek.

Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.

Hoe wordt bepaald of ik arbeidsongeschikt ben? 

Na je ziekmelding volgt een persoonlijk gesprek met één van de Adviseurs Werkvermogen van SharePeople. In overleg bepalen jullie of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent. 

Het is uiteraard verstandig om eerst je huisarts te raadplegen, maar logischerwijs ben je al bij een behandelaar geweest. Indien nodig vindt er een gesprek plaats met de bedrijfsarts of medisch adviseur, deze kan – met jouw toestemming – nadere medische informatie opvragen bij je eigen arts.  
 
Gedurende de arbeidsongeschiktheid kijkt SharePeople ook naar wat nog wél kan. De Adviseur Werkvermogen helpt je om te onderzoeken welk werk of welke aanpassing past bij jouw situatie, talenten en mogelijkheden.

Heb je de SharePeople AOV afgesloten?

Dan gelden na twee jaar arbeidsongeschiktheid de voorwaarden van de verzekeraar.
Vanaf dat moment bepaalt Acture Verzekeringen – op basis van de polisvoorwaarden – de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van je uitkering.

De begeleiding vanuit SharePeople loopt wél gewoon door.
Onze Adviseurs Werkvermogen blijven je ondersteunen bij herstel en bij het vinden van passend werk.

Daarnaast kun je, afhankelijk van je gekozen inkomensniveau, aanvullende donaties blijven ontvangen bovenop de verzekeringsuitkering. Zo blijft je totale inkomensbescherming aansluiten bij jouw situatie en wat je eerder had ingesteld.

📄 Meer weten over de voorwaarden van de verzekering?
Acture Verzekeringen – SharePeople AOV

Wat is het verschil met begeleiding tijdens ziekte?

Een preventiegesprek is er vóórdat je uitvalt en richt zich op voorkomen.
Begeleiding tijdens ziekte start zodra je echt bent uitgevallen en focust op herstel.

Kort gezegd:
🟢 Preventie = gezond blijven en balans bewaken
🔵 Begeleiding = herstellen en weer duurzaam aan het werk gaan

Wat is KYC en waarom heeft SharePeople deze informatie nodig?

KYC betekent letterlijk ‘Ken Je Klant (Know Your Customer)’. Het is belangrijk om te weten wie onze deelnemers zijn en daarom vragen we je in sommige gevallen om persoonlijke documenten met ons te delen. 
 
Wanneer vragen we je om gegevens?
Onze deelnemers krijgen pas bij arbeidsongeschiktheid en het opstarten van het donatieproces te maken met KYC verplichtingen. We vragen je, indien nodig, de volgende documenten aan ons te verstrekken: 

  • Twee foto’s van het paspoort (één recht van boven en één schuin genomen)  
  • Een PDF van een rekeningafschrift van een persoonlijke bankrekening (met naam en IBAN) 

Je uploadt de gegevens direct naar onze payment provider Payaut. Als alles klopt is de “KYC” gedaan en worden de documenten weer verwijderd. 
 
Waarom is KYC belangrijk? 
We willen voorkomen dat onze diensten worden misbruikt voor criminele activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. Daarnaast is onze partner Payaut, die de donaties doet, wettelijk verplicht om de identiteit van klanten vast te stellen en ongebruikelijke acties te melden. Het is natuurlijk ook in het belang van alle deelnemers van SharePeople om hier scherp te zijn op fraude. 

Wat bedoelen jullie met duurzaam herstel?

Natuurlijk willen wij je ook snel weer aan het werk helpen, maar wel op een verantwoorde manier. Als ondernemer wil je zo snel mogelijk weer aan de slag. En dat is goed. Maar, juist door die ondernemende mentaliteit kun je ook wel eens te hard van stapel lopen. Wij ondersteunen je in een duurzaam herstel en als het nodig is, remmen we je ook af. Het is belangrijk dat je op een verantwoorde manier je weer volledig kunt richten op ondernemen.

Mijn aanvraag voor de SharePeople AOV wordt beoordeeld. Hoe zit het met mijn dekking en de eerste betaling?

Vanaf de datum dat je geaccepteerd bent voor de AOV heb je een dekking en betaal je premie. Met de eerste handmatige betaling geef je toestemming om de verzekeringspremie elke maand te laten incasseren door SharePeople.Vanaf de volgende maand zal je premie maandelijks rond de 14e van de maand worden afgeschreven via een automatische incasso van je privé-rekening. Afhankelijk van het acceptatiemoment kan je eerste premiebetaling daarom eenmalig hoger of lager uitvallen. We leggen graag uit waarom en wat je kunt verwachten voor de volgende maanden.

1. Je eerste premiebetaling valt lager uit

Als je halverwege deze maand bent geaccepteerd, kan het zijn dat je eerste premie betaling lager uitvalt dan je verwacht. Dit gebeurt omdat deze eerste betaling alleen een deel van de eerste maand beslaat.

2. Je eerste premie betaling valt hoger uit

Indien je je vorige maand bent geaccepteerd, kan je eerste premie betaling eenmalig hoger uitvallen. We rekenen die extra periode éénmalig bij de 2de maand op.

Welke kosten zijn privé en welke zijn zakelijk aftrekbaar? 

Het eenmalige inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten zijn zakelijke kosten, hiervan kun je de BTW terugvorderen.

Donaties aan zieken zijn privébetalingen. Deze uitgaven kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Voor de SharePeople AOV zijn de premiebetalingen ook privékosten. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Word je zelf ziek? Dan ontvang je donaties van andere SharePeople-deelnemers op je privébankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.


Lees hier meer informatie over SharePeople en de belastingdienst 

Vergoedt SharePeople ook bij zwangerschap? 

Dat ligt aan jouw situatie. Voor een zwangerschapsverlof kun je niet bij SharePeople terecht, daar heeft de overheid een vangnet voor geregeld (de ZEZ-regeling). Je kunt via het UWV deze uitkering aanvragen voor je zwangerschapsverlof. Zijn er complicaties als gevolg van je zwangerschap, waardoor je niet kunt werken? Dan zijn we er wel voor jou. Je ontvangt begeleiding en donaties. De donaties stoppen wanneer de ZEZ-regeling start. We pakken de donaties, als het nog nodig is, weer op na de ZEZ-periode, totdat je weer hersteld bent. Kun je niet werken als gevolg van complicaties tijdens je zwangerschap? Meld je dan ziek via mijn.sharepeople.nl en we nemen contact met je op.

Wat gebeurt er met mijn deelnamekosten? 

Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie. 

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau? 

Ja, je kunt je inkomensniveau altijd aanpassen. 

Wil je overstappen naar een hogere inkomensgroep? Dan betaal je €45,- aan overstapkosten en teken je opnieuw de Verklaring & Beloften. Overstappen naar een lagere inkomensgroep kan zonder kosten. 

Let op: je kunt NIET overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. 

Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

De deelnamekosten worden vooral gebruikt voor de kosten van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen. De ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleid zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.

De deelnamekosten worden niet gebruikt voor de inkomensvoorziening. Dat gebeurt namelijk door de donaties, wanneer iemand een donatieverzoek doet, is ons advies om dit via een privérekening te betalen. De ontvanger ontvangt ook op een privérekening.

Zakelijke kosten zijn:

  • Éénmalige inschrijfkosten € 125 (ex. BTW). De factuur krijg je direct na je inschrijving per mail.
  • Deelnamekosten € 15 per maand (ex. BTW). De factuur ontvang je maandelijks per mail.

Privé kosten zijn:

  • Donaties aan zieken zijn ALTIJD privé betalingen. Je kunt donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. 
  • Mocht je zelf ziek worden dan krijg je een netto maandbedrag uit donaties van andere ondernemers uitgekeerd op je privé bankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
  • Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord in Mijn.SharePeople.nl

Om je wachtwoord te wijzigen doorloop je de volgende stappen:

  1. klik op mijn.sharepeople.nl rechtsboven op ‘ mijn gegevens’
  2. klik onderaan op ‘uitloggen’
  3. je ziet nu het ‘log in’ scherm. Daar vul je je emailadres in en dan vervolgens klik je op ‘wachtwoord vergeten’

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Het hangt af wanneer deze klachten ontstaan zijn. Als deze ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Ik wil een second opinion. Kan dat?

SharePeople en team Adviseurs Werkvermogen zijn er echt voor jou. Samen bepalen jullie wat je nodig hebt in je ziekte- en hersteltraject en wat je arbeidsongeschiktheidspercentage is. Daarnaast hebben we een netwerk van specialisten die we ook kunnen inschakelen voor advies. Wil je toch een second opinion? Dat kan natuurlijk. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.  

Wat als ik mijn huidige beroep niet meer kan doen, hoe zit het dan met passend werk?

Het kan zijn dat je langdurig arbeidsongeschikt bent en je jouw werkzaamheden (blijvend of voor langere tijd) niet meer kunt uitvoeren. Wanneer dit het geval is, dan is het belangrijk om samen met je Adviseur Werkvermogen te bekijken wat de beste stappen zijn. Hierbij kan, in het belang van jou als ondernemer, gekeken worden of het nodig is om ander passend werk te vinden dat aansluit bij jouw onderneming, vaardigheden en mogelijkheden.

Heb je de SharePeople AOV afgesloten?

Bij de SharePeople AOV geldt dezelfde aanpak in de eerste 2 jaar: inkomen via donaties en begeleiding vanuit onze Adviseurs Werkvermogen.

Na die eerste 2 jaar neemt Acture Verzekeringen de beoordeling over voor het verzekeringsdeel. De verzekeraar kijkt dan naar passende arbeid: werk dat past bij jouw opleiding, ervaring en mogelijkheden, rekening houdend met eventuele lichamelijke of mentale beperkingen. Dit wordt zorgvuldig vastgesteld door een arbeidsdeskundige en eventueel een medisch adviseur.

Je Adviseur Werkvermogen van SharePeople blijft in deze fase gewoon jouw vaste aanspreekpunt. Samen blijf je werken aan een duurzaam herstel, ook als je via de verzekering een uitkering ontvangt.

📄 Meer weten over hoe de verzekeraar dit beoordeelt?
Lees verder op Acture Verzekeringen – SharePeople AOV.

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. Dat betekent dat we werken we op basis van vertrouwen, niet op wantrouwen.
Iedere deelnemer ondertekent vooraf de Belofte & Verklaring, waarin je onder andere aangeeft 100% arbeidsgeschikt te zijn en niet verwacht ziek te worden.

We controleren die beloften pas wanneer je je ziekmeldt.
Dan kijken we zorgvuldig of alles klopt, namens alle deelnemers die bijdragen aan het donatiesysteem.
Ook controleren we je inkomensgegevens, omdat je nooit meer ontvangt dan je gemiddeld netto-inkomen.

Door pas te controleren bij een daadwerkelijke ziekmelding, besparen we ruim 98% aan administratieve lasten vergeleken met traditionele verzekeraars.
Dat maakt SharePeople efficiënter, persoonlijker en betaalbaarder – zonder in te leveren op betrouwbaarheid.


Hoe werkt het controleproces bij een ziekmelding?

Niet iedereen die zich ziekmeldt, komt automatisch in aanmerking voor donaties.
Er zijn verschillende teams betrokken bij de beoordeling:

  • Het Medisch team: controleert of de Belofte & Verklaring naar waarheid is ingevuld en kan, bij twijfel, contact opnemen met behandelend artsen.
  • Het Coördinatie team: controleert het inkomen van de zieke deelnemer en past dit aan als het lager blijkt te zijn dan het opgegeven inkomensniveau.
  • De Adviseurs Werkvermogen: begeleiden het herstel, bepalen het arbeidsongeschiktheidspercentage en schakelen waar nodig een bedrijfsarts in om iemand zo snel mogelijk en duurzaam te laten hervatten.

Zo zorgen we dat het proces eerlijk verloopt en de donaties terechtkomen bij deelnemers die ze écht nodig hebben én dat het systeem eerlijk blijft voor de gezonde deelnemers die doneren.

Meer weten over hoe een ziekmelding precies verloopt?
👉 Lees hier meer: Stel, je wordt ziek – SharePeople

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen? 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou. Hierin worden nooit medische gegevens genoemd of opgeslagen. 

In sommige gevallen kan team Adviseurs Werkvermogen medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij de Adviseurs Werkvermogen. 

Hoe zorgt SharePeople ervoor dat alle donaties worden gedaan?

SharePeople controleert of alle donaties binnen de termijn zijn voldaan. Wanneer een gezonde deelnemer niet binnen het betaaltermijn betaalt, ondanks meerdere herinneringen, wordt een andere deelnemer gevraagd om de donatie over te nemen.
Zo ontvangt de zieke deelnemer altijd zijn volledige donaties.

Deelnemers die (meerdere keren) niet doneren, kunnen zelf geen aanspraak maken op donaties als zij arbeidsongeschikt raken.

Gelukkig komt dat bijna nooit voor: bijna alle deelnemers doneren trouw en op tijd elke kalendermaand, omdat we weten dat we samen het vangnet vormen.

Samen werken we aan gezond ondernemen!

Ik heb een oud SharePeople product. Zit ik goed met de verplichte AOV?

Dat is afhankelijk van welke dekking je hebt gekozen:

1. Ik heb SharePeople 2 jaar, zit ik goed? 

Bij SharePeople 2 jaar ontvang je bij arbeidsongeschiktheid maximaal 2 jaar een inkomen dat wordt betaald door donaties van andere deelnemers. Dit voldoet niet aan de eisen van de BAZ, omdat het slechts de eerste 2 jaar dekt (dus niet tot aan je AOW) en er geen externe verzekeraar of premie bij betrokken is.


Je kunt overstappen naar SharePeople AOV om er zeker van te zijn dat je goed zit. Je doet dit via mijn.sharepeople.nl (en dus niet via een geheel nieuwe aanmelding).

2. Ik heb de oude variant van SharePeople Lang, zit ik goed? 

Alléén voor SharePeople (oud) Lang deelnemers vòòr 2024 eventueel van toepassing: met een inkomen die alleen door donaties wordt opgevangen voldoe je niet aan de eisen van de BAZ.

Stap over naar SharePeople AOV, dan weet je zeker dat je zorgeloos kunt ondernemen. Je doet dit via mijn.sharepeople.nl

3. Ik heb de SharePeople AOV, zit ik goed? 

Ja! Je profiteert nu al van een goede deal en dekking, ook kun je net als alle SharePeople deelnemers vandaag al gebruikmaken van onze preventie-expertise om gezond te (blijven) ondernemen. 

Val je uit en kun je niet werken? Dan heb je vanaf dag 1 al recht op begeleiding zonder wachttijden. 

 

Wat is de opzegtermijn voor de SharePeople AOV? 

Je kunt per kalendermaand opzeggen.
Voorbeeld: Opzeggen per 1 februari moet uiterlijk op 31 dec.

Als je ALLEEN je AOV wil opzeggen en niet SharePeople Kort, stuur dan een mail naar contact@sharepeople.nl met daarin vermeld de datum van opzeggen.

Moet ik als ik ziek ben premie door blijven betalen?

Ja, totdat je verzekering na 2 jaar arbeidsongeschiktheid gaat lopen.

Wordt er bij de verzekering naar rato uitgekeerd bij minder dan 100% arbeidsongeschiktheid? 
Waarom wordt de uitkering niet geïndexeerd? 

Voor de korte termijn hebben we gekozen om dit nog niet te doen. Op termijn kan het zijn dat we die optie ook gaan bieden. Je kunt dan je product aanpassen. 

Ik heb een BV of ben DGA – wat moet ik doen? 

We zijn achter de schermen SharePeople aan het klaarmaken voor de verplichte AOV die eraan gaat komen, daarvoor hebben we net de nieuwe SharePeople AOV gelanceerd, met een verzekeringselement erin. Alhoewel het niet verplicht is voor DGA’s om mee te doen is het natuurlijk wel verstandig om je arbeidsongeschiktheid voor lange termijn te regelen.

Zijn donaties verplicht?

Bij je aanmelding onderteken je de Beloften & Verklaring.


Daarin beloof je onder andere dat je elke kalendermaand een donatie doet aan een deelnemer die op dat moment arbeidsongeschikt is. Je kunt deze verklaring terugvinden in jouw SarePeople account.

Het doen van 1 donatie per kalendermaand hoort daarbij en is nodig om zelf aanspraak te kunnen blijven maken op donaties bij arbeidsongeschiktheid.

Als je een ziekmelding indient, kijken we onder andere of je hebt voldaan aan de beloften en verklaringen waarmee je bij je inschrijving akkoord bent gegaan. Je donatiegeschiedenis wordt daarbij meegenomen in de beoordeling.

Zo zorgen we samen voor een eerlijke en betrouwbare community.

💚 Tip: is het financieel even spannend?
Je kunt je inkomensniveau tijdelijk verlagen via je SharePeople-account, zodat je donatiebedrag daalt..

Waarom fluctueert het donatiebedrag?

Je donatiebedrag beweegt mee met het aantal ziekmeldingen binnen de community. Als er meer deelnemers ziek zijn, stijgt het gemiddelde bedrag; bij minder ziekte daalt het weer.

Landelijk hebben we de afgelopen periode een toename van stress- en burn-outklachten gezien. Ook binnen SharePeople merkten we een tijdje die trend, al ligt het ziektepercentage bij SharePeople gelukkig nog steeds een stuk lager dan gemiddeld. Dat komt mede door onze persoonlijke begeleiding, en de focus op gezond en duurzaam ondernemen die we samen delen.

Want hoe beter we zorgen voor onszelf én elkaar, hoe gezonder ons netwerk blijft, en zo houden we samen het donatiebedrag zo stabiel en laag mogelijk.

We investeren veel in:

  • Preventie: helpen ondernemers fysiek, mentaal en financieel gezond te blijven.
  • Begeleiding: persoonlijke ondersteuning vanaf de eerste ziektedag, voor sneller en duurzaam herstel.

📎 Bekijk hier de actuele gemiddelde ziektepercentages
📎 Lees meer over Gezond ondernemen met SharePeople

Zijn donaties aftrekbaar?

De donaties die je doet aan arbeidsongeschikte deelnemers zijn privé kosten en daarom niet aftrekbaar van de belasting.  Je ontvangt hiervoor dus geen facturen, omdat het geen zakelijke transactie is, maar een bijdrage van deelnemer tot deelnemer.

In jouw SharePeople account vind je wél een handig overzicht van alle donaties die je hebt gedaan.

💚 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.

Lees meer over SharePeople en de belastingdienst

Hoe doe ik mijn donatie, en blijft mijn privacy beschermd?

Je ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand per e-mail, met een link waarmee je jouw donatie kunt voldoen.

Via iDEAL betaal je het bedrag eenvoudig vanaf je eigen privérekening. Jouw donatie wordt rechtstreeks overgemaakt naar de bankrekening van de deelnemer die op dat moment arbeidsongeschikt is.

Jullie gegevens blijven volledig anoniem:

  • Jij ziet de bankgegevens van de deelnemer niet.
  • De deelnemer ziet jouw gegevens ook niet.

We maken gebruik van Payaut, een slimme en veilige fintech-oplossing die de betaling rechtstreeks en veilig regelt. Je kunt hier alles lezen over hoe dit werkt. 

LET OP: het is niet mogelijk om het bedrag handmatig over te boeken. Dit bedrag wordt altijd weer teruggestort op jouw rekening en je zal de donatie via de link alsnog moeten voldoen. 

🫶 TIP bij elke donatie kan je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt erg gewaardeerd door de deelnemer die jouw donatie ontvangt. 

Waarom kan ik donaties alleen op mijn privérekening ontvangen?

Donaties worden altijd overgemaakt naar een privérekening die op jouw naam staat (een gezamenlijke rekening mag ook).

Waarom geen zakelijke rekening?
 Donaties bij SharePeople zijn privébetalingen tussen deelnemers – van persoon tot persoon. Ze horen daarom niet thuis op een zakelijke rekening.

Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (de zogeheten KYC-procedure) veel uitgebreider en kostbaarder. Er zijn meer documenten nodig, en de verwerking duurt aanzienlijk langer.

Door alleen met privérekeningen te werken, blijft het proces eenvoudig, veilig en betaalbaar voor iedereen. 💚