Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Wat is de SharePeople AOV en voldoet het aan de verplichte AOV?

De SharePeople AOV is onze collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen.
Je bent hiermee verzekerd tegen langdurige arbeidsongeschiktheid tot je AOW-leeftijd én voldoet aan de komende verplichte AOV. De verzekering sluit aan op modern, gezond ondernemerschap: duidelijk, betaalbaar en flexibel.


Kies de AOV-vorm die bij jouw ondernemerschap past

Je hebt de vrijheid om je AOV-variant zelf te kiezen én later aan te passen:

1. SharePeople AOV

Een volledig verzekerde AOV, zonder donaties.

  • 2 jaar wachttijd
  • Uitkering tot AOW
  • Voldoet volledig aan de verplichte AOV

2. SharePeople AOV Plus

De zekerheid van een verzekering, aangevuld met donaties.

  • Donaties in de eerste 2 jaar → snelle inkomensstart bij ziekte
  • Donaties bovenop je AOV → handig bij een hoger of flexibeler inkomensniveau

AOV Plus is daarmee de meest gekozen optie.


Altijd flexibel aan te passen

Je kunt op elk moment:

  • wisselen tussen AOV en AOV Plus,
  • je inkomensniveau verlagen (gratis),
  • je inkomensniveau verhogen (€45 excl. btw + opnieuw ondertekenen Belofte & Verklaring).

Je houdt dus altijd zelf de regie over je vangnet.


Meer dan alleen een verzekering

Bij SharePeople krijg je ook:

  • begeleiding vanaf dag één bij ziekte,
  • coaching en ondersteuning voor duurzaam gezond ondernemen.

Benieuwd welke AOV het beste bij jou past? Bereken jouw persoonlijke aanbod hier!

Wat houdt de verplichte AOV (BAZ) in?

De overheid werkt aan de Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ). Deze wet verplicht zzp’ers zich te verzekeren bij langdurige arbeidsongeschiktheid.

De belangrijkste punten:

  • Uitkering via UWV: max. 70% van je inkomen, tot het minimumloon
  • Uitkering start pas na 2 jaar wachttijd
  • Premie: 5,4% van je winst, tot ongeveer €171 per maand
  • Ingang waarschijnlijk rond 2030
  • Er komt overgangsrecht en er komen opt-out-mogelijkheden

Wil je alles weten over de verplichte AOV? We houden je via deze pagina op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Wanneer kan ik het beste een AOV afsluiten nu de verplichte AOV eraan komt?

Ook al wordt de verplichte AOV pas in 2030 ingevoerd en hoef je nú nog niets, kan het wél slim zijn om vóór de peildatum een AOV af te sluiten. Zodra het wetsvoorstel wordt behandeld (begin 2026) wordt bepaald wie nog gebruik mag maken van het overgangsrecht. Heb je dan geen passende AOV? Dan betaal je later automatisch de hogere UWV-premie (minimaal €171 p/m).

Voordelen van nu regelen:

Je behoudt het overgangsrecht
Je voorkomt dat je straks verplicht overstapt naar de duurdere UWV-variant.

Lagere premie voor altijd
Je premie wordt nu bepaald op basis van je leeftijd (en beroep). Hoe eerder je start, hoe goedkoper.

Direct verzekerd
Bij uitval morgen, hoef je je geen zorgen meer te maken over je inkomen.

Korte wachttijd + directe begeleiding
Waar het UWV een wachttijd heeft van 2 jaar, ontvang je met de SharePeople AOV (Plus) al na 2 maanden inkomen. Daarnaast krijg je vanaf dag 1 persoonlijke begeleiding.

Toegang tot preventie & gezond-ondernemen-programma’s
Als deelnemer profiteer je van onze tools, webinars en coaching om gezond te blijven ondernemen.

Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de verplichte AOV.

Benieuwd naar jouw persoonlijke AOV aanbod? Bereken het hier.

Voor wie geldt de verplichte AOV straks wel of niet?

Alle huidige ontwikkelingen van de verplichte AOV vind je op deze pagina.

De verplichte AOV (BAZ) gaat gelden voor de meeste zelfstandigen die winst uit onderneming verdienen. Maar er zijn uitzonderingen én belangrijke verschillen per situatie. Behoor je tot de uitzondering groep? Ook dan kan het verstandig zijn om een AOV af te sluiten, want jouw uitval kan direct financiële gevolgen hebben. 

De verplichting geldt niet voor:

1. Zelfstandigen die al een passende AOV hebben (overgangsrecht)

Je hoeft straks géén UWV-AOV af te sluiten wanneer je nu al een AOV hebt die voldoet aan de wettelijke criteria:

  • Eindleeftijd ≥ 55 jaar
  • Wachttijd maximaal 2 jaar
  • Dekking minimaal gelijk aan de verplichte AOV

Dit geldt voor:

  • De SharePeople AOV
  • De SharePeople AOV Plus
  • Elke andere AOV die aan de voorwaarden voldoet

Jij valt onder overgangsrecht en hoeft niet over te stappen naar het UWV.


2. Ondernemers die voor de verplichte AOV zijn uitgezonderd

  • DGA’s / ondernemers met een BV
  • Mensen met resultaat uit overig werk (bijbanen, stille vennoten, krantenbezorgers)
  • Meewerkende partners met minimale of geen beloning
  • Ondernemers met AOW-leeftijd

3. Zzp’ers met voldoende loondienstinkomen

Werk je deels in loondienst?

  • Loondienstinkomen bij arbeidsongeschiktheid hoger dan minimumloon niet verplicht
  • Lager dan minimumloon → valt onder de verplichting

Voor wie geldt de verplichte AOV straks wél?

Voor alle zelfstandigen die:

  • winst uit onderneming ontvangen,
  • niet onder de uitzonderingsgroepen vallen,
  • geen passende AOV hebben die voldoet aan overgangsrecht/opt-out.
Wat doen jullie aan preventie?

Bij SharePeople draait alles om gezond ondernemen.
We helpen je niet alleen als je ziek wordt, maar juist ook om gezond te blijven; fysiek, mentaal én financieel.

Vanaf de eerste dag van je deelname krijg je toegang tot persoonlijke begeleiding via onze Adviseurs Werkvermogen.
Geen afstandelijke processen, maar echt contact, afgestemd op jou als ondernemer.

We hebben een uitgebreide en brede aanpak gericht op preventie en veerkracht.
We geloven dat voorkomen beter werkt dan genezen, en dat duurzaam ondernemen begint bij goed voor jezelf zorgen.

Onze preventieaanpak bestaat onder meer uit:
🔹 Masterclasses over o.a. (mentale) gezondheid, financiën, ondernemersvaardigheden en werkplezier
🔹 Mentale fitness via de FiveSteps-app
🔹 Zelfscans voor stresssignalen en risico op schijnzelfstandigheid
🔹 Preventieve gesprekken met een Adviseur Werkvermogen

Meer weten? Bekijk ons programma voor gezond ondernemen:
sharepeople.nl/gezond-ondernemen

Samen werken we aan gezond ondernemen!

Wat moet ik doen als ik ziek word of tijdelijk niet kan werken?

Verwacht je langer dan een maand ziek te zijn, of merk je dat je minder dan 50% kunt werken?
Meld je dan eenvoudig ziek via jouw persoonlijke SharePeople account.

Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Daarna neemt een Adviseur Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Samen bespreek je je situatie, bepaal je het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijken jullie samen wat je nodig hebt in deze periode.

Je wordt vanaf dag één begeleid bij je herstel. En zodra je weer beter bent, meld je dat bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Meer over hoe een ziekmelding werkt, lees je op deze pagina.

Wat is een preventiegesprek?

Een preventiegesprek is een persoonlijk check-in-moment met een Adviseur Werkvermogen.
Samen kijk je hoe het met je gaat, in je werk én daarbuiten. We bespreken signalen van stress, overbelasting of onbalans, en zoeken naar manieren om dat vóór te zijn.

Het doel is simpel: klachten voorkomen, zodat jij met plezier, focus en energie kunt blijven ondernemen.
Je krijgt praktische tips en, als het nodig is, denken we mee over passende ondersteuning.

Voor wie zijn preventiegesprekken bedoeld?

Preventiegesprekken zijn er voor alle deelnemers van SharePeople.
Ook als je niet ziek bent, maar merkt dat het even niet lekker loopt of dat je te veel hooi op je vork neemt, kan een gesprek helpen.

Zie het als een APK voor jezelf als ondernemer; even stilstaan bij hoe het écht gaat, zodat je duurzaam kunt doorgaan met je onderneming.

Hoe plan ik een preventiegesprek en wat kost het?

Je plant eenvoudig een preventiegesprek via deze link.
Vooraf vul je een kort vragenformulier in, zodat een van onze Adviseurs Werkvermogen zich goed kan voorbereiden en je zo goed mogelijk kan helpen tijdens het gesprek.

Je kiest zelf een tijdsblok dat past bij je agenda, binnen dat blok word je dan vanuit de AWV’er opgebeld.

💰 Kosten: het gesprek is kosteloos; het maakt deel uit van je deelname bij SharePeople.
⏱️ Duur: gemiddeld 15 tot 30 minuten.
📅 Beschikbaarheid: meestal binnen een week.

Wat gebeurt er na het preventiegesprek en is het vertrouwelijk?

Na het gesprek bespreek je samen met je Adviseur Werkvermogen wat de volgende stap is.

Soms is één gesprek genoeg: je hebt weer overzicht, nieuwe inzichten en kunt verder met praktische tips.
In andere gevallen is er wat meer nodig. Je adviseur denkt met je mee en kan eventueel een vervolgafspraak plannen of je doorverwijzen naar de juiste hulp.

Alles wat je bespreekt, is volledig vertrouwelijk.
Wat je vertelt, wordt niet gedeeld binnen of buiten SharePeople, alleen jij en je adviseur weten wat er is besproken.

We werken volgens de AVG-richtlijnen: gesprekken worden niet opgenomen en persoonlijke of medische details worden niet vastgelegd.

Het preventiegesprek is er dus écht voor jou; een veilige plek om open te praten en op tijd bij te sturen, zodat je gezond kunt blijven ondernemen.

Hoe werkt het doneren en hoeveel betaal ik?

Als gezonde deelnemer ontvang je één donatieverzoek per kalendermaand.
Je donatie gaat rechtstreeks naar een deelnemer die op dat moment niet kan werken. SharePeople zorgt ervoor dat iedereen binnen dezelfde risicogroep en met hetzelfde inkomensniveau gemiddeld evenveel doneert.

De hoogte van je donatie hangt af van je gekozen inkomensniveau en het actuele gemiddelde ziektepercentage in jouw risicogroep. Jouw beroep is ingedeeld in een van onze vijf risicogroepen, waarin beroepen met een vergelijkbaar werkprofiel en risico zijn samengevoegd. Het donatiebedrag kan elke maand enkele euro’s verschillen. Dat komt doordat deelnemers zich dagelijks kunnen ziekmelden of juist (gedeeltelijk) herstellen, waardoor het gemiddelde ziektepercentage binnen je groep voortdurend een beetje verschuift. Aangezien er veel deelnemers in de risicogroepen zitten, kunnen we de donatiehoogtes gelukkig zo stabiel mogelijk houden.

Voorbeeld:

Bij een inkomensniveau van € 2.000 en een ziektepercentage van 2,8 % doneer je gemiddeld ongeveer € 56 per kalendermaand.

Heb je de SharePeople AOV (Plus) en gekozen voor een inkomensniveau boven € 1.500? Dan komt het deel daarboven uit donaties. Gemiddeld betaal je daarvoor tussen de € 5 en € 15 extra per maand.

Zo vullen donaties en verzekering elkaar mooi aan.

📲 Tip: gebruik de SharePeople-App (Android&Apple) om eenvoudig te doneren en meldingen te ontvangen.

Wanneer is een preventiegesprek niet geschikt?

Een preventiegesprek is bedoeld om uitval te voorkomen of tijdig bij te sturen als het even niet lekker loopt.
Het is géén vervanging van medische hulp of een traject bij ziekte.

Merk je dat je al meer dan 50% minder werkt en verwacht je dat dit langer dan een maand zal duren?
Dan is het verstandig om je ziek te melden in plaats van een preventiegesprek te plannen. Dan kan er gekeken worden of je eventueel aanspraak maakt op donaties.

Daarnaast start vanaf dat moment een officieel begeleidingstraject via je Adviseur Werkvermogen, die je dan toegewezen krijgt. Je adviseur begeleidt je persoonlijk bij herstel, bepaalt samen met jou het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijkt welke stappen nodig zijn om weer gezond aan het werk te gaan.

Hoe werkt SharePeople als ik ziek / arbeidsongeschikt word?  

Ben je langer dan twee maanden ziek en minimaal 50% arbeidsongeschikt? Dan kun je aanspraak maken op donaties van andere SharePeople-deelnemers. We helpen je met je inkomen en begeleiden je vanaf je ziektedag 1 bij je herstel. Wanneer je de ziekmelding hebt ingediend, verloopt de procedure aan de hand van de volgende stappen:

1. Toetsing

Als je uitvalt meld je je bij SharePeople. We kijken eerst of je voldoet aan de Belofte & Verklaring. Indien nodig wint SharePeople daarvoor advies in bij een medisch adviseur of bedrijfsarts. Daarnaast kijken we samen naar je gemiddelde netto maandinkomen van de afgelopen 9 maanden. Dat bedrag bepaalt wat je maximaal tijdens ziekte ontvangt, zo heb je nooit een hoger inkomen dan wanneer je gewoon aan het werk zou zijn.

2. Begeleiding

Tijdens je ziekte- en hersteltraject word je begeleid door je vaste Adviseur Werkvermogen. Na je ziekmelding neemt één van de Adviseurs Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Jullie bepalen samen of en voor welk percentage je arbeidsongeschikt bent. SharePeople ondersteunt je met de persoonlijke begeleiding totdat je weer volledig aan het werk bent. 

3. Donaties

Heb je SharePeople 2 jaar of SharePeople AOV Plus met de eerste twee jaar dekking? De eerste twee maanden overbrug je zelf; aan het eind van maand drie ontvang je de eerste donaties.

De hoogte hangt af van je gekozen inkomensniveau en het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage. Ben je weer voor 75% hersteld? Dan stoppen de donaties.

Als je ziek bent, betaal je je deelnamekosten door, maar hoef je zelf geen donaties te doen.
Heb je de SharePeople AOV (Plus), dan betaal je in de eerste twee jaar gewoon je premie door.

Voorbeeld:
Je inkomensniveau is gemiddeld € 2.000 netto, je bent 80% arbeidsongeschikt en je eerste ziektedag is 26 april.
Vanaf 26 juli ontvang je € 1.600 netto per maand (80% van € 2.000).

4. Inkomen via de collectieve verzekering

Heb je de SharePeople AOV (Plus) afgesloten? Dan gelden na twee jaar arbeidsongeschiktheid de voorwaarden van de verzekeraar. Vanaf dat moment bepaalt Acture Verzekeringen, op basis van de polisvoorwaarden, de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van je uitkering.

De begeleiding vanuit SharePeople loopt wél gewoon door.
Onze Adviseurs Werkvermogen blijven je ondersteunen bij je herstel en bij het vinden van passend werk.

Daarnaast kun je, afhankelijk van je gekozen inkomensniveau, aanvullende donaties blijven ontvangen bovenop de verzekeringsuitkering. Zo blijft je totale inkomensbescherming aansluiten bij jouw situatie.

📄 Meer weten over de voorwaarden van de verzekering?
Acture Verzekeringen – SharePeople AOV


Duur van de inkomensondersteuning

  • Bij SharePeople 2 jaar ontvang je maximaal 24 maanden inkomen uit donaties
  • Bij de SharePeople AOV start jouw inkomen vanuit de collectieve verzekering na een wachttijd van 2 jaar.
  • Bij de SharePeople AOV Plus met de eerste 2 jaar dekking, ontvang je de eerste periode je inkomen via donaties. Na 2 jaar wordt je inkomen uitgekeerd via de collectieve verzekering, eventueel aangevuld met donaties, afhankelijk van je inkomensniveau.

💚Zo blijf je verzekerd van inkomen én persoonlijke steun, hoe lang je herstel ook duurt.

Zijn donaties verplicht?

Bij je aanmelding onderteken je de Beloften & Verklaring.


Daarin beloof je onder andere dat je elke kalendermaand een donatie doet aan een deelnemer die op dat moment arbeidsongeschikt is. Je kunt deze verklaring terugvinden in jouw persoonlijke SharePeople account.

Het doen van 1 donatie per kalendermaand hoort daarbij en is nodig om zelf aanspraak te kunnen blijven maken op donaties bij arbeidsongeschiktheid.

Als je een ziekmelding indient, kijken we onder andere of je hebt voldaan aan de Belofte & Verklaring waarmee je bij je inschrijving akkoord bent gegaan. Je donatiegeschiedenis wordt daarbij meegenomen in de beoordeling.

Zo zorgen we samen voor een eerlijke en betrouwbare community.

💚 Tip: is het financieel even spannend?
Je kunt je inkomensniveau tijdelijk verlagen via je persoonlijke SharePeople Account, zodat je donatiebedrag daalt.

Hoe word ik mede-eigenaar van SharePeople?

Alle deelnemers van SharePeople kunnen mede-eigenaar (investeerder, aandeelhouder of lid van de coöperatie) worden.

Ga naar de website van Eyevestor en maak een account en rekeningnummer aan. Zo krijg je toegang tot de besloten (financiële) informatie over SharePeople op Eyevestor (het online platform waarop de aandelen/lidmaatschapsrechten geregistreerd en verhandeld worden).

Lees de informatie over SharePeople op Eyevestor goed door.

Door het kopen van minimaal 1 lidmaatschapsrecht (Share of winstdeel) word je lid van de SharePeople Coöperatie.

De waarde van één lidmaatschapsrecht is momenteel € 75.

Hoe verkoop ik mijn Shares (voorheen Eyecons)?

Vlak voor en na een ALV kun je niet je Eyecons verkopen.

Ook kun je niet verkopen indien SharePeople zelf nieuwe cooperatieleden aan het werven is (of een crowdfunding campagne aan het doen is). Dat is meestal 2x per jaar.

Loopt er geen wervingsactie vanuit SharePeople, dan werkt het alsvolgt:

Als je je Shares wilt verkopen kun je dat kenbaar maken op de ‘Markt’ (ga via ‘dashboard’ naar ‘markt’ bij SharePeople).
Je Shares kunnen dan gekocht worden door andere (nieuwe) coöperatieleden. Hoe dat werkt vind je hier.

Vind hier ook de algemene uitleg over de markt/prikbord van Eyevestor.

Wil je Shares (bij)kopen en SharePeople is zelf niet aan het werven? Dan kun je ook een ‘Buy’ order plaatsen.

Ook SharePeople zelf kan Shares inkopen. Dat doen we voor een lagere prijs dan de marktwaarde.

Waarom zou ik coöperatielid worden? 

Bij SharePeople zijn we een echte ‘onderlinge’. Dat betekent dat alle leden van de SharePeople Coöperatie gezamenlijk 100% eigenaar van SharePeople B.V. zijn. Als coöperatielid financier je onze groei, denk je mee over de koers van SharePeople en profiteer je van de winstgevendheid. 

Bovendien kun je als SharePeople Coöperatielid andere ondernemers uitnodigen om ook deelnemer van SharePeople te worden. Indien deze ondernemer vervolgens deelnemer wordt krijgen jullie beiden 3 maanden (extra) deelnamekosten cadeau.

Hoe vaak moet ik doneren, en is dat op een vaste dag?

Je ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand

Na ontvangst heb je even de tijd om te doneren aan de deelnemer die op dat moment arbeidsongeschikt is.

Fijn als je dat zo snel mogelijk doet, zo hoeft de zieke deelnemer niet onnodig te wachten op inkomen en kan zich volledig richten op herstel.

En dat werkt andersom natuurlijk ook zo: als jij ooit arbeidsongeschikt raakt, zetten we ons er samen voor in dat jij jouw donaties ook zo snel mogelijk ontvangt. Zo heb je elke maand op tijd je inkomen.

Donatieverzoeken kunnen niet op een vaste dag worden verstuurd, omdat deelnemers zich op elke dag van de week kunnen ziekmelden. Daarom kan jouw verzoek soms iets eerder of later in de maand binnenkomen.

📲 Tip: gebruik de SharePeople-app (Android&Apple) of jouw persoonlijke SharePeople Account om snel en makkelijk te doneren.

Waar vind ik de facturen van de premiebetalingen?

Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:

  • Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
  • Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
  • Premiebetalingen
Is de premie van een arbeidsongeschiktheidsverzekering fiscaal aftrekbaar? 

Ja, je kunt de premie voor de AOV fiscaal aftrekken. De uitkering daarentegen is belast met loonheffingen en de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (ZVW). 

Acture Verzekeringen geeft de betaalde premies door aan de Belastingdienst. Dit noemen we ‘renseignering’. Dit betekent dat er een opgave wordt verstrekt aan de Belastingdienst van de door jou betaalde (of terugontvangen) premies én van eventuele uitkeringen die je hebt ontvangen. 

De Belastingdienst verwerkt deze gegevens vervolgens in je aangifte. Je hoeft de vooraf ingevulde aangifte dus enkel te controleren (en indien nodig aan te vullen).  Elk jaar stuurt Acture je aan het begin van het jaar een jaaropgave

Lees hier voor meer informatie over SharePeople AOV en de Belastingdienst.

Hoeveel deelnemers heeft SharePeople en hoeveel zieken zijn er? 

Het antwoord op deze vraag verandert elke dag. Op deze pagina vind je de actuele cijfers over het aantal deelnemers en het ziektepercentage.  

Bij welke verzekeraar loopt de collectieve SharePeople AOV en waar vind ik de voorwaarden?

De SharePeople AOV is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door Acture Verzekeringen. Zij werken samen met Quantum Leben, de verzekeraar die het financiële risico draagt. Quantum Leben staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB).

Alle polisdocumenten en voorwaarden vind je hier: https://www.actureverzekeringen.nl/sharepeople/

In de voorwaarden lees je o.a.:

  • hoe premies en wachttijden werken
  • wat er precies gedekt is bij arbeidsongeschiktheid
  • wanneer en hoe de uitkering wordt vastgesteld
  • welke verplichtingen je hebt tijdens ziekte

Bij vragen neem contact op met Acture via sharepeople@acture.nl of bel naar 088-488 4000 

Hoe zit het met facturen en administratie rond mijn donaties?

Voor donatieverzoeken ontvang je geen factuur. Je donaties zijn namelijk bijdragen van deelnemer naar deelnemer, en dus geen zakelijke transacties.

Je kunt donaties dus niet opvoeren als zakelijke kosten én ook niet als gift bij je belastingaangifte.
De Belastingdienst ziet dit niet als schenking of inkomensvoorziening, maar als een onderlinge bijdrage binnen een community.

Mocht je zelf arbeidsongeschikt raken, dan ontvang je donaties (netto bijdragen) van andere gezonde deelnemers. Deze worden door de Belastingdienst ook niet gezien als inkomsten. Je hoeft hierover dus geen belasting te betalen.

Wil je weten hoe dit fiscaal zit? Lees hier meer: Hoe zit het met de Belastingdienst en SharePeople?

In jouw SharePeople account vind je een handig overzicht van alle donaties die je hebt gedaan. Je kunt daar precies zien welke bedragen je hebt bijgedragen.

💚 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.

Waar vind ik financiële informatie over de SharePeople Coöperatie?

De (financiële) achtergrondinformatie is alleen voor leden van de SharePeople Coöperatie toegankelijk en beschikbaar op Eyevestor (digitale aandelenmarktplaats). Ga daarvoor op Eyevestor binnen de Venture SharePeople naar ‘Community’ en kijk dan bij ‘documents’.

Heb je al een account bij Eyevestor op een ander e-mailadres?

Heb je al een account bij Eyevestor op een ander e-mailadres dan het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat bij SharePeople? Stuur dan een mail naar cooperatie@sharepeople.nl. Wij zullen zorgen dat je een nieuwe uitnodiging krijgt.

Hoe weet ik of iemand deelnemer is geworden via mijn link?

Je ontvangt een bevestiging zodra een ondernemer SharePeople-deelnemer wordt via jouw persoonlijke uitnodiging.

Wat kost de verplichte AOV straks en wat krijg je daarvoor terug?

De verplichte AOV (BAZ) wordt uitgevoerd door het UWV. Volgens het huidige voorstel betaal je:

  • 5,4% van je winst uit onderneming,
  • met een maximum van ongeveer €171 per maand (gebaseerd op het minimumloon van 2024).

Wat krijg je daarvoor terug?

  • Een basisuitkering van maximaal 70% van je huidige inkomen, met een bovengrens ter hoogte van het minimumloon.
  • De uitkering start pas na een wachttijd van 2 jaar.
  • De dekking loopt door tot je AOW-leeftijd.
  • Begeleiding en re-integratie lopen volledig via het UWV.

Het is dus echt een minimum-basisvoorziening. Veel zzp’ers kiezen daarnaast of in plaats daarvan voor een eigen AOV (zoals de SharePeople AOV (Plus)) vanwege:

  • kortere wachttijd,
  • meer keuze en flexibiliteit in verzekerd inkomen,
  • uitgebreid preventieaanbod & persoonlijke begeleiding vanaf dag 1 bij ziekte,
  • en, afhankelijk van je beroep, vaak een lagere premie dan die maximale €171 per maand.

Meer uitleg en actuele stand van zaken vind je hier.

Wanneer gaat mijn verzekering in en hoe zit het met mijn eerste premiebetaling? 

Zodra je geaccepteerd bent voor de SharePeople AOV, gaat je verzekering in en start je premiebetaling

De premie voor de AOV is een privébetaling (geen zakelijke kosten).  Je betaalt de eerste premie handmatig en geeft daarbij toestemming aan SharePeople om de vervolgpremie maandelijks automatisch van deze rekening te incasseren. Vanaf dan wordt je premie elke maand rond de 14e automatisch afgeschreven door SharePeople (niet door de verzekeraar). 

Afhankelijk van het moment waarop je bent geaccepteerd, kan je eerste premiebetaling eenmalig iets hoger of lager uitvallen. 

Hoewel je de AOV afsluit als ondernemer, zijn de premies geen zakelijke kosten. Je ontvangt daarom geen facturen. Wel kun je de betaalde premies volledig aftrekken bij je inkomstenbelasting onder ‘uitgaven voor andere inkomensvoorzieningen’

Let op: Kies je voor SharePeople AOV Plus met de eerste 2 jaar dekking vanuit donaties? Dan is deze dekking direct actief na ondertekening van de Belofte & Verklaring

Zijn donaties aftrekbaar?

De donaties die je doet aan arbeidsongeschikte deelnemers zijn privé kosten en niet aftrekbaar. Je donaties zijn namelijk bijdragen van deelnemer naar deelnemer, en dus geen zakelijke transacties.

Je kunt donaties dus niet opvoeren als zakelijke kosten én ook niet als gift bij je belastingaangifte.
De Belastingdienst ziet dit niet als schenking of inkomensvoorziening, maar als een onderlinge bijdrage binnen een community.

In jouw persoonlijke SharePeople account vind je wél een handig overzicht van alle donaties die je hebt gedaan.

💚 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.

Lees hier meer over SharePeople en de belastingdienst

Waar kan ik zien in welke SharePeople-groep ik zit? 

Op mijn.sharepeople.nl staat vermeld van welke groep jij lid bent. Je ziet daar ook wat het actuele ziektepercentage van jouw groep is.

Blijf ik altijd in dezelfde SharePeople-groep zitten?

Meestal wel, maar dat hoeft niet. De groepen zijn dynamisch, omdat er maandelijks gekeken wordt naar het ziektepercentage van een groep. Het kan dus zijn dat je soms opschuift naar een andere groep. Vooral nieuwe beroepen of beroepen met weinig deelnemers, met weinig historische data en die dus vooral op basis van ziektepercentage ingedeeld worden, zullen iets gemakkelijker naar een hogere of lagere groep gaan. We verwachten dat het voor de meeste beroepen stabiel zal blijven.

Bestaat er een groep speciaal voor leden van BrightPensioen en Knab?

Niet meer. We hebben de groepen op 1 februari 2024 opnieuw ingedeeld op basis van beroepen. De Bright- en Knab-groepen zijn daarbij opgeheven en de deelnemers zijn op basis van beroepen ingedeeld in een nieuwe groep. Op mijn.sharepeople.nl kun je als deelnemer zien in welke groep je zit.

Hoe beschermt SharePeople mijn privacy? 

Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens. Wij vragen bij inschrijving nooit meer gegevens dan wij nodig hebben om SharePeople goed te laten functioneren. Wij slaan je gegevens op in een beveiligde database en verstrekken ze niet aan derden.  
 
Jouw persoonlijke gegevens en informatie over betalingen kun je inzien in jouw persoonlijke, beveiligde portaal.  

Ben je ziek? Ook dan werken we met een online platform dat voldoet aan de meest actuele privacyregels. Medische gegevens worden nooit vastgelegd.  

Wij voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deelnemers van SharePeople hebben recht op inzage in hun gegevens en/of op verwijdering hiervan. Zie ook onze privacyverklaring. 

Wanneer krijg ik mijn gratis maanden?

De gratis maanden worden automatisch toegevoegd aan jouw SharePeople-account zodra de nieuwe ondernemer deelnemer is geworden, en starten vanaf de eerstvolgende incasso.

De gratis maanden als ‘aanbrenger’ krijg je alleen indien je ook lid van de SharePeople Coöperatie bent. Hier vind je meer over het lid worden van de coöperatie.

Wat gebeurt er als een aanmelding niet naar waarheid wordt ingevuld? 

Bij je aanmelding ga je akkoord met onze Belofte & Verklaring, waarin onder andere staat dat je 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht ziek te worden. Het is jouw verantwoordelijkheid om alles naar waarheid in te vullen. Namens de andere SharePeople-deelnemers wordt je ziekmelding gecontroleerd. Als blijkt dat je niet eerlijk was, kunnen er gevolgen zijn, zoals het niet ontvangen van donaties. Wees dus eerlijk bij je aanmelding. 

👉  Ga je ook de SharePeople AOV aanvragen? Klik hier een kort filmpje (3 minuten) over de online gezondheidsverklaring van de verzekeraar.

Kan ik meerdere ondernemers uitnodigen?

Ja! Voor elke ondernemer die deelnemer wordt via jouw uitnodiging, ontvang je nóg eens 3 maanden gratis deelname. Stapelen dus: 4 deelnemers aandragen = een jaar geen deelnamekosten betalen!

Waarom ontvang ik mijn facturen niet meer als bijlage in de mail?

Ben je bij het boekhoudprogramma PEPPOL aangesloten? Dan ontvang je sinds oktober je facturen niet meer via de mail maar automatisch via je boekhoudprogramma. Stuur een bericht naar contact@sharepeople.nl als je de facturen als bijlage in de mail wil ontvangen.

Hoe zeg ik SharePeople op? 

Stop je met het ondernemerschap en heb je SharePeople niet meer nodig? Dan kun je SharePeople opzeggen via Mijn.SharePeople.nl. Ga op Mijn.SharePeople.nl vervolgens naar ‘mijn gegevens’ en klik op ‘deelname beëindigen’

Ook als je SharePeople om een andere reden wilt opzeggen, kan dat natuurlijk op dezelfde wijze. Laat je ons even weten waarom je weggaat?

Waar vind ik de facturen van deelname- en inschrijfkosten?

De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu
 
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.

Hoe pas ik mijn (persoonlijke) gegevens aan?

Wil je je (persoonlijke) gegevens wijzigen? Ga naar mijn.SharePeople.nl, klik rechtsboven op je naam en scroll naar mijn gegevens. En daar pas je het eenvoudig aan.

Wat je nog meer kan aanpassen is het inkomensniveau.

Waar vind ik mijn bewijs van inschrijving?

Stuur ons een email (contact@sharepeople.nl) en we sturen je een bewijs van deelname toe.

Heb ik mij voor het juiste inkomensniveau ingeschreven?

Je krijgt bij ziekte niet méér uitgekeerd dan als je zou werken. Zorg dus dat je je inschrijft voor een inkomen dat je ook minimaal (netto) verdient als je werkt. Dit inkomen wordt gecontroleerd als je je ziekmeldt. De hoogte van je inkomen berekenen we aan de hand van de fiscale winstberekening (of winst- en verliesrekening) uit de laatst afgeronde IB aangifte aangevuld met BTW aangiftes.

We adviseren om een bedrag te kiezen waarmee je bij ziekte prima van kunt rondkomen en dat gelijk of lager is aan het netto inkomen wat je nu verdient. Veel ondernemers kiezen voor een inkomensniveau dat ligt op 70% van hun huidige inkomen.

Let op, je inkomen is altijd lager dan je omzet. Zie deze pagina om te berekenen of je (nog steeds) het juiste inkomensniveau hebt gekozen.

Wil je je inkomensniveau wijzigen? Dit kan eenvoudig via jouw online omgeving op mijn.SharePeople.nl onder het kopje ‘Jouw account’.

Waar vind ik mijn getekende verklaring en beloften?

De Verklaring en Beloften kun je in je dashboard vinden op Mijn.SharePeople.nl 
Klik rechtsboven op ‘Mijn gegevens’ en scroll naar beneden. Onder Verklaring en Beloften kun je het document downloaden.

Doneer ik steeds aan dezelfde persoon?

Nee, je doneert meestal aan verschillende deelnemers. Elke maand bepaalt ons systeem wie aan de beurt is om donaties te ontvangen, zodat het eerlijk wordt verdeeld binnen jouw groep. Het kan een enkele keer voorkomen dat je twee keer aan dezelfde persoon doneert (of aan iemand met dezelfde voornaam), maar dat komt in de praktijk zelden voor.

Je ontvangt een donatieverzoek met een betaallink, waarmee jouw bijdrage rechtstreeks wordt overgemaakt naar de privérekening van de arbeidsongeschikte deelnemer. Op die manier weet je zeker dat elke euro van jouw donatie volledig ten goede komt aan de deelnemer die het nu nodig heeft. Er wordt niets opgepot en er gaat ook geen marge naar SharePeople of een andere partij.

🫶🏼TIP: bij elke donatie kun je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt enorm gewaardeerd door de deelnemer die jouw donatie ontvangt.

Mijn accountant vraagt om een jaaroverzicht, waar vind ik dit?

Heb je alleen een oplossing voor 2 jaar, dan heb je dat niet nodig. Heb je de SharePeople AOV? Dan ontvang je ieder jaar in februari per e-mail een jaaroverzicht van de betaalde premie en eventueel ontvangen uitkeringen. Met die informatie kun je de vooraf ingevulde aangifte controleren en indien nodig aanvullen. De renseignering ligt bij Acture, de verzekering waarmee we samenwerken. Acture communiceert dus de betaalde premie en eventuele uitkeringen aan de Belastingdienst.

LET OP! de jaaroverzichten van de betaalde premie worden in februari door Acture Verzekeringen via het programma ZIVVER verzonden. Deze kunnen ook in je Spambox terecht zijn gekomen. Mocht je na het zoeken op ZIVVER de email nog steeds niet hebben gevonden? Stuur een berichtje naar contact@sharepeople.nl dan helpen wij je graag verder.

Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

Mijn financieel adviseur vraagt naar een polisblad voor het afsluiten en/of oversluiten van mijn hypotheek.

Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.

Wat is KYC en waarom heeft SharePeople deze informatie nodig?

KYC betekent letterlijk ‘Ken Je Klant (Know Your Customer)’. Het is belangrijk om te weten wie onze deelnemers zijn en daarom vragen we je in sommige gevallen om persoonlijke documenten met ons te delen. 
 
Wanneer vragen we je om gegevens?
Onze deelnemers krijgen pas bij arbeidsongeschiktheid en het opstarten van het donatieproces te maken met KYC verplichtingen. We vragen je, indien nodig, de volgende documenten aan ons te verstrekken: 

  • Kopie van een geldig paspoort
  • Een PDF van een rekeningafschrift van een persoonlijke bankrekening (met naam en IBAN) 

Je uploadt de gegevens direct naar onze payment provider Payaut. Als alles klopt is de “KYC” gedaan en worden de documenten weer verwijderd. 
 
Waarom is KYC belangrijk? 
We willen voorkomen dat onze diensten worden misbruikt voor criminele activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. Daarnaast is onze partner Payaut, die de donaties doet, wettelijk verplicht om de identiteit van klanten vast te stellen en ongebruikelijke acties te melden. Het is in het belang van alle deelnemers en SharePeople om hier scherp op te zijn. 

Wat is het verschil met begeleiding tijdens ziekte?

Een preventiegesprek is er vóórdat je uitvalt en richt zich op voorkomen.
Begeleiding tijdens ziekte start zodra je echt bent uitgevallen en focust op herstel.

Kort gezegd:
🟢 Preventie = gezond blijven en balans bewaken
🔵 Begeleiding = herstellen en weer duurzaam aan het werk gaan

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Als de burn-out of andere stressgerelateerde klachten ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Wat bedoelen jullie met duurzaam herstel?

Natuurlijk willen wij je ook snel weer aan het werk helpen, maar wel op een verantwoorde manier. Als ondernemer wil je zo snel mogelijk weer aan de slag. En dat is goed. Maar, juist door die ondernemende mentaliteit kun je ook wel eens te hard van stapel lopen. Wij ondersteunen je in een duurzaam herstel en als het nodig is, remmen we je ook af. Het is belangrijk dat je op een verantwoorde manier je weer volledig kunt richten op ondernemen.

Welke kosten zijn privé en welke zijn zakelijk aftrekbaar? 

Het eenmalige inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten zijn zakelijke kosten, hiervan kun je de BTW terugvorderen.

Donaties aan zieken zijn privébetalingen. Deze uitgaven kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Voor de SharePeople AOV zijn de premiebetalingen ook privékosten. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Word je zelf ziek? Dan ontvang je donaties van andere SharePeople-deelnemers op je privébankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.


Lees hier meer informatie over SharePeople en de belastingdienst 

Vergoedt SharePeople ook bij zwangerschap? 

Dat ligt aan jouw situatie. Voor een zwangerschapsverlof kun je niet bij SharePeople terecht, daar heeft de overheid een vangnet voor geregeld (de ZEZ-regeling). Je kunt via het UWV deze uitkering aanvragen voor je zwangerschapsverlof. Zijn er complicaties als gevolg van je zwangerschap, waardoor je niet kunt werken? Dan zijn we er wel voor jou. Je ontvangt begeleiding en donaties. De donaties stoppen wanneer de ZEZ-regeling start. We pakken de donaties, als het nog nodig is, weer op na de ZEZ-periode, totdat je weer hersteld bent.

Kun je niet werken als gevolg van complicaties tijdens je zwangerschap? Meld je dan ziek via jouw persoonlijke SharePeople Account en we nemen contact met je op.

Wat gebeurt er met mijn deelnamekosten? 

Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie. 

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau? 

Ja, je kunt je inkomensniveau altijd aanpassen. 

Wil je overstappen naar een hogere inkomensgroep? Dan betaal je €45,- aan overstapkosten en teken je opnieuw de Verklaring & Beloften. Overstappen naar een lagere inkomensgroep kan zonder kosten. 

Let op: je kunt NIET overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. 

Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

De deelnamekosten worden gebruikt voor het werk van onze Adviseurs Werkvermogen én voor ons preventie-aanbod (zoals trainingen, webinars en mentale-fitheidstools). Dit valt onder dienstverlening, waardoor de btw op deze kosten zakelijk aftrekbaar is. Meer over preventie lees je hier: Gezond ondernemen met SharePeople.

De deelnamekosten worden niet gebruikt voor jouw inkomensvoorziening. Het inkomen bij arbeidsongeschiktheid komt namelijk via donaties of via de AOV-verzekering, afhankelijk van het product dat je kiest. Donaties lopen daarom altijd via je privérekening.

Zakelijke kosten (aftrekbaar)

  • Eenmalige inschrijfkosten: €125 (excl. btw)
    Factuur ontvang je direct na inschrijving. Let op; soms is er een kortingsactie, waardoor je een lager bedrag betaalt.
  • Maandelijkse deelnamekosten – €15 (excl. btw)
    Factuur ontvang je maandelijks, btw is aftrekbaar. Ook hier kunnen periodieke acties ervoor zorgen dat je bij de aanmelding tijdelijk geen deelnamekosten betaalt.

Privékosten

  • Donaties
    Dit zijn altijd privékosten. Je kunt ze niet opvoeren als zakelijke kosten of als gift. Ontvang je zelf donaties? Dan zijn die belastingvrij.
  • AOV-premies (Plus)
    Geen zakelijke factuur. Premies zijn privékosten, maar wel volledig aftrekbaar als uitgaven voor andere inkomensvoorzieningen in je inkomstenbelasting.
Ik wil een second opinion. Kan dat?

SharePeople en team Adviseurs Werkvermogen zijn er echt voor jou. Samen bepalen jullie wat je nodig hebt in je ziekte- en hersteltraject en wat je arbeidsongeschiktheidspercentage is. Daarnaast hebben we een netwerk van specialisten die we ook kunnen inschakelen voor advies. Wil je toch een second opinion? Dat kan natuurlijk. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek / arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel.

Daarnaast heb je bij inschrijving (en bij eventuele wijzigingen van je product) akkoord gegeven op onderstaande voorwaarde van de Belofte & Verklaring:

‘Gedurende het eerste jaar na een verhoging van mijn inkomensniveau en in het geval van uitval als gevolg van pysche gerelateerde klachten, maak ik slechts maximaal ter hoogte van het ‘oude’ en dus lagere inkomensniveau aanspraak op donaties.

Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.🙏

Wat als ik mijn huidige beroep niet meer kan doen, hoe zit het dan met passend werk?

Het kan zijn dat je langdurig arbeidsongeschikt bent en je jouw werkzaamheden (blijvend of voor langere tijd) niet meer kunt uitvoeren. Wanneer dit het geval is, dan is het belangrijk om samen met je Adviseur Werkvermogen te bekijken wat de beste stappen zijn. Hierbij kan, in het belang van jou als ondernemer, gekeken worden of het nodig is om ander passend werk te vinden dat aansluit bij jouw onderneming, vaardigheden en mogelijkheden.

Heb je de SharePeople AOV (Plus) afgesloten?

Bij de SharePeople AOV(Plus) met directe dekking geldt dezelfde aanpak in de eerste 2 jaar: inkomen via donaties en begeleiding vanuit onze Adviseurs Werkvermogen.

Na die eerste 2 jaar neemt Acture Verzekeringen de beoordeling over voor het verzekeringsdeel. De verzekeraar kijkt dan naar passende arbeid: werk dat past bij jouw opleiding, ervaring en mogelijkheden, rekening houdend met eventuele lichamelijke of mentale beperkingen. Dit wordt zorgvuldig vastgesteld door een arbeidsdeskundige en eventueel een medisch adviseur.

Je Adviseur Werkvermogen van SharePeople blijft in deze fase gewoon jouw vaste aanspreekpunt. Samen blijf je werken aan een duurzaam herstel, ook als je via de verzekering een uitkering ontvangt.

📄 Meer weten over hoe de verzekeraar dit beoordeelt?
Lees verder op Acture Verzekeringen – SharePeople AOV.

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

Iedere deelnemer ondertekent vooraf de Belofte & Verklaring, waarin je onder andere aangeeft 100% arbeidsgeschikt te zijn en niet verwacht ziek te worden.

We controleren die beloften wanneer je je ziekmeldt.
Dan kijken we zorgvuldig of alles klopt, namens alle deelnemers die bijdragen aan het donatiesysteem.
Ook controleren we je inkomensgegevens, omdat je nooit meer ontvangt dan je gemiddeld netto-inkomen.

Hoe werkt het controleproces bij een ziekmelding?

Niet iedereen die zich ziekmeldt, komt automatisch in aanmerking voor donaties.
Er zijn gedurende de gehele ziekmelding verschillende teams betrokken bij de beoordeling:

  • Het Medisch team: controleert of de Belofte & Verklaring naar waarheid is ingevuld en kan, bij twijfel, contact opnemen met behandelend artsen.
  • Het Coördinatie team: controleert het inkomen van de zieke deelnemer en past dit aan als het lager blijkt te zijn dan het opgegeven inkomensniveau.
  • De Adviseurs Werkvermogen: begeleiden het herstel, bepalen het arbeidsongeschiktheidspercentage en schakelen waar nodig een bedrijfsarts in om iemand zo snel mogelijk en duurzaam te laten hervatten.

Zo zorgen we dat het proces eerlijk verloopt en de donaties terechtkomen bij deelnemers die het écht nodig hebben én dat het systeem eerlijk blijft voor de gezonde deelnemers die doneren.

Meer weten over hoe een ziekmelding precies verloopt?
Lees hier meer: Stel, je wordt ziek – SharePeople

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen? 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou.

In sommige gevallen kan team Adviseurs Werkvermogen medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij de Adviseurs Werkvermogen. 

Hoeveel kan ik maximaal doneren? 

De hoogte van je donatie hangt af van je gekozen inkomensniveau en het  actuele ziektepercentage binnen jouw groep. Dat percentage is theoretisch maximaal 6% bij SharePeople 2 jaar of 8% bij de SharePeople AOV (Plus), berekend over het inkomensniveau waarvoor je meedoet. 

In de praktijk zijn de gemiddelde ziektepercentages gelukkig veel lager dan deze maxima (zie de actuele cijfers hier).

Met onze uitgebreide dienstverlening houden we het ziektepercentage zo stabiel en laag mogelijk, door actief in te zetten op preventie en duurzame re-integratie. Meer hierover lees je op onze pagina over Gezond ondernemen met SharePeople.

Waarom fluctueert het donatiebedrag?

Je donatiebedrag beweegt mee met het aantal ziekmeldingen binnen de community. Als er meer deelnemers ziek zijn, stijgt het gemiddelde bedrag; bij minder zieken daalt het weer.

Landelijk hebben we de afgelopen periode een toename van stress- en burn-outklachten gezien. Ook binnen SharePeople merkten we een tijdje die trend, al ligt het ziektepercentage bij SharePeople gelukkig nog steeds een stuk lager dan gemiddeld. Dat komt mede door onze persoonlijke begeleiding, en de focus op gezond en duurzaam ondernemen die we samen delen.

Want hoe beter we zorgen voor onszelf én elkaar, hoe gezonder ons netwerk blijft, en zo houden we samen het donatiebedrag zo stabiel en laag mogelijk.

We investeren veel in:

  • Preventie: helpen ondernemers fysiek, mentaal en financieel gezond te blijven.
  • Begeleiding: persoonlijke ondersteuning vanaf de eerste ziektedag, voor sneller en duurzaam herstel.

📎 Bekijk hier de actuele gemiddelde ziektepercentages
📎 Lees meer over Gezond ondernemen met SharePeople

Voldoet mijn huidige SharePeople product aan de verplichte AOV?

Dat hangt af van welke variant je nu hebt. Hieronder lees je precies wat dit voor jouw situatie betekent. 

1. Ik heb SharePeople 2 jaar, zit ik goed? 

Nog niet helemaal. SharePeople 2 jaar is geen verzekering met premie en verzekeraar, maar een schenkkring waarbij deelnemers elkaar helpen met donaties. De dekking stopt na twee jaar, terwijl de verplichte AOV juist moet doorlopen tot aan de AOW-leeftijd. 

Daarom is er nu de SharePeople AOV (groepsverzekering)
Die sluit naadloos aan op je huidige deelname en garandeert ook inkomen ná de eerste twee jaar. 

Lees op onze website precies welke vereisten de verplichte AOV heeft en waarom SharePeople 2 jaar daar niet aan voldoet: 
👉 sharepeople.nl/verplichte-aov-zzp 

2. Ik heb de oude variant van SharePeople Lang, zit ik goed? 

SharePeople (oud) Lang  is een schenkkring waarbij deelnemers elkaar helpen met donaties.  Met een inkomen dat uitsluitend uit donaties bestaat, voldoe je echter niet aan de eisen van de verplichte AOV. Er is geen verzekeraar of premie betrokken en de dekking is onvoldoende: na twee jaar arbeidsongeschiktheid ontvang je tot aan je pensioen maximaal €500 aan donaties per maand. 

Daarom is er de nieuwe SharePeople AOV (groepsverzekering): die sluit naadloos aan op je huidige deelname en garandeert ook voldoende inkomen ná de eerste twee jaar. 

Met de SharePeople AOV voldoe je aan de verplichte AOV. 

Je kunt eenvoudig de AOV aanvragen via jouw persoonlijke SharePeople Account. Let op: dat gaat dus niet via een nieuwe aanmelding. 

3. Ik heb al de SharePeople AOV, zit ik goed? 

Ja! Je profiteert nu al van een goede dekking en een scherpe premie. Bovendien kun je, net als alle SharePeople-deelnemers, gebruikmaken van onze preventie-expertise om gezond te (blijven) ondernemen. 

Val je tijdelijk uit en kun je niet werken? 
Dan krijg je vanaf dag één al begeleiding, zonder wachttijden. 

Meer weten over de SharePeople AOV? 
Plan gerust een vrijblijvend telefoongesprek in. 

Waarom kan ik donaties alleen op mijn privérekening ontvangen?

Donaties worden altijd overgemaakt naar een privérekening die op jouw naam staat (een gezamenlijke rekening mag ook).

Waarom geen zakelijke rekening?
Donaties bij SharePeople zijn privébetalingen tussen deelnemers, van persoon tot persoon. Ze horen daarom niet thuis op een zakelijke rekening.

Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (de zogeheten KYC-procedure) veel uitgebreider en kostbaarder. Er zijn meer documenten nodig, en de verwerking duurt aanzienlijk langer.

Door alleen met privérekeningen te werken, blijft het proces eenvoudig, veilig en betaalbaar voor iedereen. 💚

Wat is de opzegtermijn voor de SharePeople AOV? 

Je kunt je verzekering op elk moment opzeggen, bijvoorbeeld omdat je in loondienst gaat, een ander product beter bij je past, of om een andere reden. Houd daarbij rekening met een opzegtermijn van één kalendermaand.  

Wil je overstappen naar een andere aanbieder?  
Zorg dat de ingangsdatum van je nieuwe verzekering goed aansluit op de einddatum van je huidige verzekering, zodat je nooit onverzekerd bent.  

Je SharePeople AOV opzeggen, maar SharePeople 2 jaar behouden? Dat kan! Stuur dan een e-mail naar: contact@sharepeople.nl   

Je volledige deelname stopzetten?   
Dat regel je eenvoudig via jouw persoonlijke SharePeople Account
Belangrijk: heb je nog openstaande betalingen, zoals een donatieverzoek, deelnamekosten of AOV-premie? Zorg dan dat je die eerst voldoet. Je opzegging wordt verwerkt zodra alle openstaande bedragen zijn voldaan.  

Uitzondering: AOV met premiekorting: Voor SharePeople AOV-verzekeringen waarvoor bij aanvraag een premiekorting is toegekend, geldt een minimale contractuele looptijd van 12 maanden. Gedurende deze periode is tussentijdse beëindiging uitgesloten. Na afloop van deze minimale looptijd is de verzekering opzegbaar met inachtneming van een opzegtermijn van één kalendermaand.

Moet ik premie blijven betalen zodra ik mijn ziekmelding heb gedaan? 

Ja, je betaalt de premie gewoon door totdat je verzekering na 2 jaar arbeidsongeschiktheid ingaat. 

Wordt er bij de verzekering naar rato uitgekeerd bij minder dan 100% arbeidsongeschiktheid?  

Als je recht hebt op een uitkering, hangt de hoogte hiervan af van je mate van arbeidsongeschiktheid. In de voorwaarden van de verzekeraar vind je een tabel bij welke mate van arbeidsongeschiktheid, welk percentage van het verzekerde bedrag wordt uitgekeerd.  

Waarom wordt de uitkering niet geïndexeerd? 

Voor de korte termijn is gekozen om de uitkering nog niet te indexeren. 
Op termijn kan het zijn dat deze optie in de toekomst beschikbaar komt. Wanneer dat gebeurt, kun je je verzekering hierop aanpassen. 

Geen zin om de ontwikkelingen zelf te volgen? 

Bij SharePeople houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Moet onze AOV worden aangepast? Dan regelen we dat direct. Met de SharePeople AOV (Plus) zit je dus gewoon goed, daar zorgen we voor. 

Kom in actie vóór de peildatum 

De peildatum is het moment waarop wordt vastgesteld of je al een AOV hebt die onder het overgangsrecht valt. Alleen als je vóór die datum een eigen AOV hebt afgesloten, kun je gebruikmaken van de overgangsregeling. 

De overheid heeft de peildatum nog niet bekendgemaakt, maar dat zal binnenkort gebeuren. 
Vergelijk alvast de verschillende AOV’s: dekking, wachttijd, premie, voorwaarden en hoe je wordt begeleid bij arbeidsongeschiktheid. Zo ontdek je wat echt bij jou past. 

Na de peildatum: opt-out 

Ook na de peildatum kun je conform het wetsvoorstel nog kiezen voor een eigen verzekering. Met een opt-out kun je je afmelden voor de verplichte AOV. 

Let op: dat afmelden kan alleen aan het begin van een kalenderjaar (1 januari) of aan het einde (eind december), net als bij je zorgverzekering. 

Voorwaarden voor de opt-out 

Wil je gebruikmaken van de opt-out, dan moet je verzekering aan een aantal voorwaarden voldoen: 

  • De premie moet minimaal gelijk zijn aan die van de verplichte AOV (voor de overgangsregeling geldt dit niet). 
  • De uitkering mag niet lager zijn dan die van de verplichte AOV. 
  • Je arbeidsongeschiktheidsverzekering moet doorlopen tot aan de AOW-leeftijd. 

Bij SharePeople sta je er niet alleen voor. Samen zorgen we dat jij zorgeloos kunt blijven ondernemen. 

Hoe zorgt SharePeople ervoor dat alle donaties worden gedaan?

SharePeople controleert of alle donaties binnen de termijn zijn voldaan. Wanneer een gezonde deelnemer niet binnen het betaaltermijn betaalt, ondanks meerdere herinneringen, wordt een andere deelnemer gevraagd om de donatie over te nemen.
Zo ontvangt de zieke deelnemer altijd zijn volledige donaties.

Deelnemers die (meerdere keren) niet doneren, kunnen zelf geen aanspraak maken op donaties wanneer zij arbeidsongeschikt raken.

Gelukkig komt dat bijna nooit voor: bijna alle deelnemers doneren trouw en op tijd elke kalendermaand, omdat we weten dat we samen het vangnet vormen.

Samen werken we aan gezond ondernemen!

Hoe doe ik mijn donatie, en blijft mijn privacy beschermd?

Je ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand per e-mail, met een link waarmee je jouw donatie kunt voldoen.

Via iDEAL betaal je het bedrag eenvoudig vanaf je eigen privérekening. Jouw donatie wordt rechtstreeks overgemaakt naar de bankrekening van de deelnemer die op dat moment arbeidsongeschikt is.

Jullie gegevens blijven volledig anoniem:

  • Jij ziet de bankgegevens van de zieke deelnemer niet.
  • De zieke deelnemer ziet jouw gegevens ook niet.

We maken gebruik van Payaut, een slimme en veilige fintech-oplossing die de betaling rechtstreeks en veilig regelt. Je kunt hier lezen hoe dit werkt. 

LET OP: het is niet mogelijk om het bedrag handmatig over te boeken. Dit bedrag wordt altijd weer teruggestort op jouw rekening en je zal de donatie via de link alsnog moeten voldoen. 

🫶 TIP bij elke donatie kan je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt erg gewaardeerd door de deelnemer die jouw donatie ontvangt. 

Hoe werken de Sharepeople beroepsgroepen?

Er zijn momenteel vijf risicogroepen van ongeveer dezelfde grootte. In groep 1 komen de beroepen met het laagste risicoprofiel, in groep 5 zitten de beroepen met het hoogste risicoprofiel. Deze ‘donatie-groepen’ hoeven niet hetzelfde te zijn als de ‘risicoklassen’ bij Acture (de verzekeraar), maar komen grotendeels overeen.

In jouw persoonlijke SharePeople Account vind je in jouw profiel de ‘Groep’ waarin je zit.
In welke groep jij zit, hangt af van je beroep. We kijken hierbij naar drie factoren:

  1. Risicoprofiel van een beroepsgroep (op basis van data van verzekeraar en herverzekeraar)
  2. Het huidige ziektepercentage van jouw beroepsgroep
  3. Historische gegevens ziektepercentage van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen en Capability (arbodienst waar we vroeger mee werkten)

Wat is de rol van het team Adviseurs Werkvermogen en het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties?

De Adviseur Werkvermogen is jouw contactpersoon, zowel bij ziektebegeleiding als bij preventie.

De Adviseurs Werkvermogen geven advies over een mogelijk begeleidingstraject en het inschakelen van (externe) adviseurs of behandelaren. Waar mogelijk wordt daarvoor advies ingewonnen bij een medisch adviseur of een bedrijfsarts, maar het kan ook dat bijvoorbeeld een ‘ondernemerscoach’ passend is voor een situatie.

De adviseur werkt onafhankelijk en vertrouwelijk en deelt geen (medische) informatie.

Team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties
Het regelen van de donaties en het opvragen van inkomensgegevens bij ziekte wordt niet door team Adviseurs Werkvermogen gedaan, maar door de ‘backoffice’ Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Ook regelt het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties nadere afspraken met externe adviseurs. De communicatie van dit team gaat via coordinatie@sharepeople.nl.