Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Hoe werkt het doneren aan een zieke deelnemer? 

Is iemand langer dan twee maanden ziek is? Dan ontvangt deze deelnemer donaties van andere SharePeople deelnemers.   

Je ontvangt een e-mail met een betaalverzoek als je aan de beurt bent om te doneren. Jouw betaling gaat rechtstreeks naar de zieke deelnemer.  

Het crowdsurance-systeem van SharePeople houdt bij wie er aan de beurt is om te doneren, zodat iedereen in dezelfde groep en met hetzelfde inkomensniveau gemiddeld evenveel betaalt. 

Per kalendermaand doe je maximaal één donatie. 

Het donatiebedrag kan stijgen of dalen. Dit ligt aan het ziektepercentage. Zijn er procentueel meer zieken? Dan doneer je ook geleidelijk aan meer. Minder zieken betekent een lager donatiebedrag. Je doneert nooit meer dan 6% (SharePeople Kort) of 8% (SharePeople Lang) van het inkomensniveau waarvoor je meedoet. Dus, doe jij mee voor €1000 per maand, dan doneer je bij SharePeople Kort maximaal €60 per maand (6% * €1000 = €60).  

Bekijk hier het actuele ziektepercentage. 

Waar vind ik de facturen van donaties?

Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk giften van privé naar privé persoon.

Hoe voorkomen jullie dat iemand niet doneert? 

Wij controleren of iedereen die gevraagd is te doneren dat ook doet. Dus als iemand niet zou doneren, vragen we daar iemand anders voor in de plaats. Diegene die niet doneert heeft dan zelf geen recht meer op donaties als hij of zij zelf ziek wordt (dus dit komt zelden voor). 

Waarom doe ik rechtstreeks een donatie aan een zieke deelnemer? 

Maximaal één keer per maand doneer je aan een deelnemer die arbeidsongeschikt is. Je ontvangt hiervoor een betaallink, waarmee jouw donatie rechtstreeks op de bankrekening van de zieke deelnemer wordt bijgeschreven. 

Op deze manier weet je zeker dat jouw donatie 100% naar de zieke deelnemer gaat. Er wordt geen geld opgepot en er verdwijnt ook geen marge naar SharePeople zelf of een andere partij. 

Zijn donaties verplicht?

Als je deelnemer wordt van SharePeople beloof je dat je elke maand een donatie doet voor een arbeidsongeschikte deelnemer. Doe je dat niet? Dan breek je je belofte. Je laat hiermee de zieke in de steek, maar ook de rest van onze community, want iemand anders moet dan jouw donatie overnemen. Als je twee keer een donatie niet doet, dan kun je zelf ook geen aanspraak maken op donaties als je het nodig zou hebben.

Hoe vaak moet ik doneren?

Je doneert maximaal één keer per maand. Het kan soms gebeuren dat je een maand wordt overgeslagen. Het crowdsurance-systeem van SharePeople houdt bij wie er aan de beurt is om te doneren, zodat gemiddeld iedereen in dezelfde groep en met hetzelfde inkomensniveau evenveel betaalt.

Voorbeeld
Jij hebt gekozen voor een inkomensniveau van €1.500 en je zit in de groep SharePeople Zorg. Dat doneer je alleen aan zieke deelnemers in die groep, die ook dat inkomensniveau hebben.

Hoe weet ik dat ik moet doneren?

Deelnemers die aan de beurt zijn om te doneren, krijgen een mail met een donatieverzoek. In die mail staat een link waarmee je de donatie kunt voldoen. Je kunt de betaling ook doen vanuit mijn.sharepeople.nl.

Moet ik op een vaste dag een donatie doen? 

Nee, een donatie kan elke dag van de maand gevraagd worden. Het is namelijk afhankelijk van de dag dat de zieke deelnemer arbeidsongeschikt is geworden. Per maand krijg je nooit meer dan 1 donatieverzoek. 

Zijn donaties aftrekbaar?

Donaties zijn privékosten en hebben geen btw. Ze zijn dus niet aftrekbaar van de belasting. Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.

Lees meer over SharePeople en de belastingdienst

Waarom doneer ik nooit op dezelfde dag van de maand?

Een donatie kan elke dag van de maand gevraagd worden. Het is namelijk afhankelijk van de dag dat de zieke deelnemer arbeidsongeschikt is geworden. Per maand krijg je nooit meer dan één donatieverzoek.

Voorbeeld
Je kunt donatieverzoeken krijgen op 16 mei, 23 juni, 7 juli en 29 augustus. Sommige donatieverzoeken zitten dichter op elkaar, andere liggen verder uit elkaar. Het is nooit meer dan één keer per maand.

Waarom stijgt of daalt het donatiebedrag?

Je doneert (bijna) elke maand, maar hoeveel je moet betalen is afhankelijk van het ziektepercentage. Zijn er procentueel meer zieken? Dan doneer je ook geleidelijk aan meer. Minder zieken betekent een lager donatiebedrag. Je doneert nooit meer dan 6% (bij SharePeople Kort) of 8% (SharePeople Lang) van het inkomensniveau waarvoor je meedoet.

Voorbeeld
Jij hebt SharePeople Kort en je doet mee voor €1.000 per maand. Dan doneer je maximaal €60 per maand (6% * €1.000 = €60). Gemiddeld zit het ziektepercentage rond de 2%- 2,5% (data: 2023). Gemiddeld doneer je dus €22 per maand (2,2% * €1.000 = €22). Het actuele ziektepercentage vind je hier.

Doneer ik steeds aan dezelfde persoon?

Nee, je doneert elke maand aan iemand anders. Voor elke zieke deelnemer kiest het systeem elke maand een aantal gezonde deelnemers uit die aan de beurt zijn om te doneren. Het kan best eens voorkomen dat je twee keer aan dezelfde persoon doneert, maar in de praktijk gebeurt dat zelden.

Waar zie ik hoe vaak en hoeveel ik gedoneerd heb?

Je ziet je betalingen en het gemiddelde bedrag wat je per maand kwijt bent aan donaties in jouw persoonlijke SharePeople portaal (mijn.sharepeople.nl).

Hoe werkt het overboeken? Kan iemand mijn bankrekeningnummer zien?

Als je een donatie doet, ontvang je een betaalverzoek. Via iDeal doe je de betaling vanaf je privérekening. Het bedrag wordt rechtstreeks bijgeschreven op de bankrekening van de zieke deelnemer. Jullie gegevens blijven wel anoniem. Dus jij ziet geen bankgegevens van de zieke deelnemer, en andersom geldt dat ook, jouw bankgegevens worden niet getoond aan de ontvanger.

Hoe werkt dat dan? We werken hiervoor met Payaut, nog zo’n slimme fintech-oplossing, waarmee de overboeking rechtstreeks en veilig geregeld.  Je leest er hier alles over.

Kan ik donaties ontvangen op een zakelijke rekening?

Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt donaties alleen ontvangen op een privérekening. Deze privérekening dient ook op jouw naam te staan (het mag wel een gezamenlijke rekening zijn). 

Waarom is een zakelijke rekening geen optie? Allereerst zijn donaties privébetalingen van privépersonen. Deze horen niet thuis op een zakelijke rekening. Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (KYC-procedure) een langdurig traject, waar meer documenten voor nodig zijn. Ook zijn de kosten van een controle op een zakelijke rekening vele malen hoger.