Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Wat moet ik doen als ik ziek word of tijdelijk niet kan werken?

Verwacht je langer dan een maand ziek te zijn, of merk je dat je meer dan 50% minder kunt werken?
Meld je dan eenvoudig ziek via je persoonlijke SharePeople account.

Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door SharePeople team Adviseurs werkvermogen en Team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Na je melding neemt een Adviseur Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Samen bespreek je je situatie, bepaal je het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijken jullie wat je nodig hebt in deze periode.

Je wordt vanaf dag één begeleid bij je herstel. En zodra je weer beter bent, meld je dat bij je adviseur, jouw vaste aanspreekpunt.

Meer over hoe een ziekmelding werkt, lees je op deze pagina.

Hoe werkt SharePeople als ik ziek of arbeidsongeschikt word?  

Word je ziek of arbeidsongeschikt, dan helpen we je om je inkomen op te vangen én begeleiden we je bij herstel.

Donaties

Ben je langer dan twee maanden ziek en minimaal 50% arbeidsongeschikt? Dan kun je aanspraak maken op donaties van andere SharePeople-deelnemers.

De hoogte hangt af van je gekozen inkomensniveau en het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage. De eerste twee maanden overbrug je zelf; aan het eind van maand drie ontvang je de eerste donaties. Ben je weer voor 75% arbeidsgeschikt? Dan stoppen de donaties.

Belangrijk: je ontvangt nooit meer dan je gemiddeld netto-inkomen uit je onderneming.
Daarom doen we bij je ziekmelding een inkomenscheck en controleren we of je nog voldoet aan de Belofte & Verklaring.

Als je ziek bent, hoef je zelf geen donaties te doen.
Heb je de SharePeople AOV, dan betaal je in de eerste twee jaar wél gewoon je premie door.

Voorbeeld:
Je inkomensniveau is gemiddeld netto € 2.000, je bent 80% arbeidsongeschikt en je eerste ziektedag is 26 april.
Vanaf 26 juli ontvang je € 1.600 per maand (80% van € 2.000).


Begeleiding

Tijdens je ziekte- en hersteltraject word je begeleid door onze Adviseurs werkvermogen van SharePeople. Deze begeleiding start direct. Na je ziekmelding neemt één van de adviseurs werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Jullie bepalen samen of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent.  SharePeople ondersteunt je totdat je weer 100% arbeidsgeschikt bent. 


Duur van de inkomensondersteuning

  • Bij SharePeople 2 jaar ontvang je maximaal 24 maanden inkomen uit donaties.
  • Bij de SharePeople AOV ontvang je in de eerste 2 jaar inkomen via donaties.
    Daarna wordt je inkomen (deels) uitgekeerd via de collectieve verzekering, eventueel aangevuld met donaties, afhankelijk van je inkomensniveau. Zo blijf je verzekerd van inkomen én persoonlijke steun, hoe lang herstel ook duurt.

Hoe wordt bepaald of ik arbeidsongeschikt ben? 

Na je ziekmelding volgt een persoonlijk gesprek met één van de Adviseurs Werkvermogen van SharePeople. In overleg bepalen jullie of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent. 

Het is uiteraard verstandig om eerst je huisarts te raadplegen, maar logischerwijs ben je al bij een behandelaar geweest. Indien nodig vindt er een gesprek plaats met de bedrijfsarts of medisch adviseur, deze kan – met jouw toestemming – nadere medische informatie opvragen bij je eigen arts.  
 
Gedurende de arbeidsongeschiktheid kijkt SharePeople ook naar wat nog wél kan. De Adviseur Werkvermogen helpt je om te onderzoeken welk werk of welke aanpassing past bij jouw situatie, talenten en mogelijkheden.

Heb je de SharePeople AOV afgesloten?

Dan gelden na twee jaar arbeidsongeschiktheid de voorwaarden van de verzekeraar.
Vanaf dat moment bepaalt Acture Verzekeringen – op basis van de polisvoorwaarden – de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van je uitkering.

De begeleiding vanuit SharePeople loopt wél gewoon door.
Onze Adviseurs Werkvermogen blijven je ondersteunen bij herstel en bij het vinden van passend werk.

Daarnaast kun je, afhankelijk van je gekozen inkomensniveau, aanvullende donaties blijven ontvangen bovenop de verzekeringsuitkering. Zo blijft je totale inkomensbescherming aansluiten bij jouw situatie en wat je eerder had ingesteld.

📄 Meer weten over de voorwaarden van de verzekering?
Acture Verzekeringen – SharePeople AOV

Wat is KYC en waarom heeft SharePeople deze informatie nodig?

KYC betekent letterlijk ‘Ken Je Klant (Know Your Customer)’. Het is belangrijk om te weten wie onze deelnemers zijn en daarom vragen we je in sommige gevallen om persoonlijke documenten met ons te delen. 
 
Wanneer vragen we je om gegevens?
Onze deelnemers krijgen pas bij arbeidsongeschiktheid en het opstarten van het donatieproces te maken met KYC verplichtingen. We vragen je, indien nodig, de volgende documenten aan ons te verstrekken: 

  • Twee foto’s van het paspoort (één recht van boven en één schuin genomen)  
  • Een PDF van een rekeningafschrift van een persoonlijke bankrekening (met naam en IBAN) 

Je uploadt de gegevens direct naar onze payment provider Payaut. Als alles klopt is de “KYC” gedaan en worden de documenten weer verwijderd. 
 
Waarom is KYC belangrijk? 
We willen voorkomen dat onze diensten worden misbruikt voor criminele activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. Daarnaast is onze partner Payaut, die de donaties doet, wettelijk verplicht om de identiteit van klanten vast te stellen en ongebruikelijke acties te melden. Het is natuurlijk ook in het belang van alle deelnemers van SharePeople om hier scherp te zijn op fraude. 

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Het hangt af wanneer deze klachten ontstaan zijn. Als deze ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Ik wil een second opinion. Kan dat?

SharePeople en team Adviseurs Werkvermogen zijn er echt voor jou. Samen bepalen jullie wat je nodig hebt in je ziekte- en hersteltraject en wat je arbeidsongeschiktheidspercentage is. Daarnaast hebben we een netwerk van specialisten die we ook kunnen inschakelen voor advies. Wil je toch een second opinion? Dat kan natuurlijk. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.  

Wat als ik mijn huidige beroep niet meer kan doen, hoe zit het dan met passend werk?

Het kan zijn dat je langdurig arbeidsongeschikt bent en je jouw werkzaamheden (blijvend of voor langere tijd) niet meer kunt uitvoeren. Wanneer dit het geval is, dan is het belangrijk om samen met je Adviseur Werkvermogen te bekijken wat de beste stappen zijn. Hierbij kan, in het belang van jou als ondernemer, gekeken worden of het nodig is om ander passend werk te vinden dat aansluit bij jouw onderneming, vaardigheden en mogelijkheden.

Heb je de SharePeople AOV afgesloten?

Bij de SharePeople AOV geldt dezelfde aanpak in de eerste 2 jaar: inkomen via donaties en begeleiding vanuit onze Adviseurs Werkvermogen.

Na die eerste 2 jaar neemt Acture Verzekeringen de beoordeling over voor het verzekeringsdeel. De verzekeraar kijkt dan naar passende arbeid: werk dat past bij jouw opleiding, ervaring en mogelijkheden, rekening houdend met eventuele lichamelijke of mentale beperkingen. Dit wordt zorgvuldig vastgesteld door een arbeidsdeskundige en eventueel een medisch adviseur.

Je Adviseur Werkvermogen van SharePeople blijft in deze fase gewoon jouw vaste aanspreekpunt. Samen blijf je werken aan een duurzaam herstel, ook als je via de verzekering een uitkering ontvangt.

📄 Meer weten over hoe de verzekeraar dit beoordeelt?
Lees verder op Acture Verzekeringen – SharePeople AOV.

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. Dat betekent dat we werken we op basis van vertrouwen, niet op wantrouwen.
Iedere deelnemer ondertekent vooraf de Belofte & Verklaring, waarin je onder andere aangeeft 100% arbeidsgeschikt te zijn en niet verwacht ziek te worden.

We controleren die beloften pas wanneer je je ziekmeldt.
Dan kijken we zorgvuldig of alles klopt, namens alle deelnemers die bijdragen aan het donatiesysteem.
Ook controleren we je inkomensgegevens, omdat je nooit meer ontvangt dan je gemiddeld netto-inkomen.

Door pas te controleren bij een daadwerkelijke ziekmelding, besparen we ruim 98% aan administratieve lasten vergeleken met traditionele verzekeraars.
Dat maakt SharePeople efficiënter, persoonlijker en betaalbaarder – zonder in te leveren op betrouwbaarheid.


Hoe werkt het controleproces bij een ziekmelding?

Niet iedereen die zich ziekmeldt, komt automatisch in aanmerking voor donaties.
Er zijn verschillende teams betrokken bij de beoordeling:

  • Het Medisch team: controleert of de Belofte & Verklaring naar waarheid is ingevuld en kan, bij twijfel, contact opnemen met behandelend artsen.
  • Het Coördinatie team: controleert het inkomen van de zieke deelnemer en past dit aan als het lager blijkt te zijn dan het opgegeven inkomensniveau.
  • De Adviseurs Werkvermogen: begeleiden het herstel, bepalen het arbeidsongeschiktheidspercentage en schakelen waar nodig een bedrijfsarts in om iemand zo snel mogelijk en duurzaam te laten hervatten.

Zo zorgen we dat het proces eerlijk verloopt en de donaties terechtkomen bij deelnemers die ze écht nodig hebben én dat het systeem eerlijk blijft voor de gezonde deelnemers die doneren.

Meer weten over hoe een ziekmelding precies verloopt?
👉 Lees hier meer: Stel, je wordt ziek – SharePeople

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen? 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou. Hierin worden nooit medische gegevens genoemd of opgeslagen. 

In sommige gevallen kan team Adviseurs Werkvermogen medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij de Adviseurs Werkvermogen. 

Waarom kan ik donaties alleen op mijn privérekening ontvangen?

Donaties worden altijd overgemaakt naar een privérekening die op jouw naam staat (een gezamenlijke rekening mag ook).

Waarom geen zakelijke rekening?
 Donaties bij SharePeople zijn privébetalingen tussen deelnemers – van persoon tot persoon. Ze horen daarom niet thuis op een zakelijke rekening.

Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (de zogeheten KYC-procedure) veel uitgebreider en kostbaarder. Er zijn meer documenten nodig, en de verwerking duurt aanzienlijk langer.

Door alleen met privérekeningen te werken, blijft het proces eenvoudig, veilig en betaalbaar voor iedereen. 💚