Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Wat moet ik doen als ik ziek word of tijdelijk niet kan werken?

Verwacht je langer dan een maand ziek te zijn, of merk je dat je minder dan 50% kunt werken?
Meld je dan eenvoudig ziek via jouw persoonlijke SharePeople account.

Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Daarna neemt een Adviseur Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Samen bespreek je je situatie, bepaal je het arbeidsongeschiktheidspercentage en kijken jullie samen wat je nodig hebt in deze periode.

Je wordt vanaf dag één begeleid bij je herstel. En zodra je weer beter bent, meld je dat bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Meer over hoe een ziekmelding werkt, lees je op deze pagina.

Hoe werkt SharePeople als ik ziek / arbeidsongeschikt word?  

Ben je langer dan twee maanden ziek en minimaal 50% arbeidsongeschikt? Dan kun je aanspraak maken op donaties van andere SharePeople-deelnemers. We helpen je met je inkomen en begeleiden je vanaf je ziektedag 1 bij je herstel. Wanneer je de ziekmelding hebt ingediend, verloopt de procedure aan de hand van de volgende stappen:

1. Toetsing

Als je uitvalt meld je je bij SharePeople. We kijken eerst of je voldoet aan de Belofte & Verklaring. Indien nodig wint SharePeople daarvoor advies in bij een medisch adviseur of bedrijfsarts. Daarnaast kijken we samen naar je gemiddelde netto maandinkomen van de afgelopen 9 maanden. Dat bedrag bepaalt wat je maximaal tijdens ziekte ontvangt, zo heb je nooit een hoger inkomen dan wanneer je gewoon aan het werk zou zijn.

2. Begeleiding

Tijdens je ziekte- en hersteltraject word je begeleid door je vaste Adviseur Werkvermogen. Na je ziekmelding neemt één van de Adviseurs Werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Jullie bepalen samen of en voor welk percentage je arbeidsongeschikt bent. SharePeople ondersteunt je met de persoonlijke begeleiding totdat je weer volledig aan het werk bent. 

3. Donaties

Heb je SharePeople 2 jaar of SharePeople AOV Plus met de eerste twee jaar dekking? De eerste twee maanden overbrug je zelf; aan het eind van maand drie ontvang je de eerste donaties.

De hoogte hangt af van je gekozen inkomensniveau en het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage. Ben je weer voor 75% hersteld? Dan stoppen de donaties.

Als je ziek bent, betaal je je deelnamekosten door, maar hoef je zelf geen donaties te doen.
Heb je de SharePeople AOV (Plus), dan betaal je in de eerste twee jaar gewoon je premie door.

Voorbeeld:
Je inkomensniveau is gemiddeld € 2.000 netto, je bent 80% arbeidsongeschikt en je eerste ziektedag is 26 april.
Vanaf 26 juli ontvang je € 1.600 netto per maand (80% van € 2.000).

4. Inkomen via de collectieve verzekering

Heb je de SharePeople AOV (Plus) afgesloten? Dan gelden na twee jaar arbeidsongeschiktheid de voorwaarden van de verzekeraar. Vanaf dat moment bepaalt Acture Verzekeringen, op basis van de polisvoorwaarden, de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van je uitkering.

De begeleiding vanuit SharePeople loopt wél gewoon door.
Onze Adviseurs Werkvermogen blijven je ondersteunen bij je herstel en bij het vinden van passend werk.

Daarnaast kun je, afhankelijk van je gekozen inkomensniveau, aanvullende donaties blijven ontvangen bovenop de verzekeringsuitkering. Zo blijft je totale inkomensbescherming aansluiten bij jouw situatie.

📄 Meer weten over de voorwaarden van de verzekering?
Acture Verzekeringen – SharePeople AOV


Duur van de inkomensondersteuning

  • Bij SharePeople 2 jaar ontvang je maximaal 24 maanden inkomen uit donaties
  • Bij de SharePeople AOV start jouw inkomen vanuit de collectieve verzekering na een wachttijd van 2 jaar.
  • Bij de SharePeople AOV Plus met de eerste 2 jaar dekking, ontvang je de eerste periode je inkomen via donaties. Na 2 jaar wordt je inkomen uitgekeerd via de collectieve verzekering, eventueel aangevuld met donaties, afhankelijk van je inkomensniveau.

💚Zo blijf je verzekerd van inkomen én persoonlijke steun, hoe lang je herstel ook duurt.

Wat is KYC en waarom heeft SharePeople deze informatie nodig?

KYC betekent letterlijk ‘Ken Je Klant (Know Your Customer)’. Het is belangrijk om te weten wie onze deelnemers zijn en daarom vragen we je in sommige gevallen om persoonlijke documenten met ons te delen. 
 
Wanneer vragen we je om gegevens?
Onze deelnemers krijgen pas bij arbeidsongeschiktheid en het opstarten van het donatieproces te maken met KYC verplichtingen. We vragen je, indien nodig, de volgende documenten aan ons te verstrekken: 

  • Kopie van een geldig paspoort
  • Een PDF van een rekeningafschrift van een persoonlijke bankrekening (met naam en IBAN) 

Je uploadt de gegevens direct naar onze payment provider Payaut. Als alles klopt is de “KYC” gedaan en worden de documenten weer verwijderd. 
 
Waarom is KYC belangrijk? 
We willen voorkomen dat onze diensten worden misbruikt voor criminele activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. Daarnaast is onze partner Payaut, die de donaties doet, wettelijk verplicht om de identiteit van klanten vast te stellen en ongebruikelijke acties te melden. Het is in het belang van alle deelnemers en SharePeople om hier scherp op te zijn. 

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Als de burn-out of andere stressgerelateerde klachten ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Wat bedoelen jullie met duurzaam herstel?

Natuurlijk willen wij je ook snel weer aan het werk helpen, maar wel op een verantwoorde manier. Als ondernemer wil je zo snel mogelijk weer aan de slag. En dat is goed. Maar, juist door die ondernemende mentaliteit kun je ook wel eens te hard van stapel lopen. Wij ondersteunen je in een duurzaam herstel en als het nodig is, remmen we je ook af. Het is belangrijk dat je op een verantwoorde manier je weer volledig kunt richten op ondernemen.

Vergoedt SharePeople ook bij zwangerschap? 

Dat ligt aan jouw situatie. Voor een zwangerschapsverlof kun je niet bij SharePeople terecht, daar heeft de overheid een vangnet voor geregeld (de ZEZ-regeling). Je kunt via het UWV deze uitkering aanvragen voor je zwangerschapsverlof. Zijn er complicaties als gevolg van je zwangerschap, waardoor je niet kunt werken? Dan zijn we er wel voor jou. Je ontvangt begeleiding en donaties. De donaties stoppen wanneer de ZEZ-regeling start. We pakken de donaties, als het nog nodig is, weer op na de ZEZ-periode, totdat je weer hersteld bent.

Kun je niet werken als gevolg van complicaties tijdens je zwangerschap? Meld je dan ziek via jouw persoonlijke SharePeople Account en we nemen contact met je op.

Ik wil een second opinion. Kan dat?

SharePeople en team Adviseurs Werkvermogen zijn er echt voor jou. Samen bepalen jullie wat je nodig hebt in je ziekte- en hersteltraject en wat je arbeidsongeschiktheidspercentage is. Daarnaast hebben we een netwerk van specialisten die we ook kunnen inschakelen voor advies. Wil je toch een second opinion? Dat kan natuurlijk. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek / arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel.

Daarnaast heb je bij inschrijving (en bij eventuele wijzigingen van je product) akkoord gegeven op onderstaande voorwaarde van de Belofte & Verklaring:

‘Gedurende het eerste jaar na een verhoging van mijn inkomensniveau en in het geval van uitval als gevolg van pysche gerelateerde klachten, maak ik slechts maximaal ter hoogte van het ‘oude’ en dus lagere inkomensniveau aanspraak op donaties.

Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.🙏

Wat als ik mijn huidige beroep niet meer kan doen, hoe zit het dan met passend werk?

Het kan zijn dat je langdurig arbeidsongeschikt bent en je jouw werkzaamheden (blijvend of voor langere tijd) niet meer kunt uitvoeren. Wanneer dit het geval is, dan is het belangrijk om samen met je Adviseur Werkvermogen te bekijken wat de beste stappen zijn. Hierbij kan, in het belang van jou als ondernemer, gekeken worden of het nodig is om ander passend werk te vinden dat aansluit bij jouw onderneming, vaardigheden en mogelijkheden.

Heb je de SharePeople AOV (Plus) afgesloten?

Bij de SharePeople AOV(Plus) met directe dekking geldt dezelfde aanpak in de eerste 2 jaar: inkomen via donaties en begeleiding vanuit onze Adviseurs Werkvermogen.

Na die eerste 2 jaar neemt Acture Verzekeringen de beoordeling over voor het verzekeringsdeel. De verzekeraar kijkt dan naar passende arbeid: werk dat past bij jouw opleiding, ervaring en mogelijkheden, rekening houdend met eventuele lichamelijke of mentale beperkingen. Dit wordt zorgvuldig vastgesteld door een arbeidsdeskundige en eventueel een medisch adviseur.

Je Adviseur Werkvermogen van SharePeople blijft in deze fase gewoon jouw vaste aanspreekpunt. Samen blijf je werken aan een duurzaam herstel, ook als je via de verzekering een uitkering ontvangt.

📄 Meer weten over hoe de verzekeraar dit beoordeelt?
Lees verder op Acture Verzekeringen – SharePeople AOV.

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

Iedere deelnemer ondertekent vooraf de Belofte & Verklaring, waarin je onder andere aangeeft 100% arbeidsgeschikt te zijn en niet verwacht ziek te worden.

We controleren die beloften wanneer je je ziekmeldt.
Dan kijken we zorgvuldig of alles klopt, namens alle deelnemers die bijdragen aan het donatiesysteem.
Ook controleren we je inkomensgegevens, omdat je nooit meer ontvangt dan je gemiddeld netto-inkomen.

Hoe werkt het controleproces bij een ziekmelding?

Niet iedereen die zich ziekmeldt, komt automatisch in aanmerking voor donaties.
Er zijn gedurende de gehele ziekmelding verschillende teams betrokken bij de beoordeling:

  • Het Medisch team: controleert of de Belofte & Verklaring naar waarheid is ingevuld en kan, bij twijfel, contact opnemen met behandelend artsen.
  • Het Coördinatie team: controleert het inkomen van de zieke deelnemer en past dit aan als het lager blijkt te zijn dan het opgegeven inkomensniveau.
  • De Adviseurs Werkvermogen: begeleiden het herstel, bepalen het arbeidsongeschiktheidspercentage en schakelen waar nodig een bedrijfsarts in om iemand zo snel mogelijk en duurzaam te laten hervatten.

Zo zorgen we dat het proces eerlijk verloopt en de donaties terechtkomen bij deelnemers die het écht nodig hebben én dat het systeem eerlijk blijft voor de gezonde deelnemers die doneren.

Meer weten over hoe een ziekmelding precies verloopt?
Lees hier meer: Stel, je wordt ziek – SharePeople

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen? 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

Team Adviseurs Werkvermogen werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou.

In sommige gevallen kan team Adviseurs Werkvermogen medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij de Adviseurs Werkvermogen. 

Waarom kan ik donaties alleen op mijn privérekening ontvangen?

Donaties worden altijd overgemaakt naar een privérekening die op jouw naam staat (een gezamenlijke rekening mag ook).

Waarom geen zakelijke rekening?
Donaties bij SharePeople zijn privébetalingen tussen deelnemers, van persoon tot persoon. Ze horen daarom niet thuis op een zakelijke rekening.

Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (de zogeheten KYC-procedure) veel uitgebreider en kostbaarder. Er zijn meer documenten nodig, en de verwerking duurt aanzienlijk langer.

Door alleen met privérekeningen te werken, blijft het proces eenvoudig, veilig en betaalbaar voor iedereen. 💚

Wat is de rol van het team Adviseurs Werkvermogen en het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties?

De Adviseur Werkvermogen is jouw contactpersoon, zowel bij ziektebegeleiding als bij preventie.

De Adviseurs Werkvermogen geven advies over een mogelijk begeleidingstraject en het inschakelen van (externe) adviseurs of behandelaren. Waar mogelijk wordt daarvoor advies ingewonnen bij een medisch adviseur of een bedrijfsarts, maar het kan ook dat bijvoorbeeld een ‘ondernemerscoach’ passend is voor een situatie.

De adviseur werkt onafhankelijk en vertrouwelijk en deelt geen (medische) informatie.

Team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties
Het regelen van de donaties en het opvragen van inkomensgegevens bij ziekte wordt niet door team Adviseurs Werkvermogen gedaan, maar door de ‘backoffice’ Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Ook regelt het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties nadere afspraken met externe adviseurs. De communicatie van dit team gaat via coordinatie@sharepeople.nl.