Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Hoe zijn de kosten opgebouwd bij SharePeople Lang? 

Voor SharePeople Lang bestaat jouw maandbedrag uit drie bedragen,  

  1. Donaties: dit zijn privébetalingen (geïnd via Mollie) die één keer per kalendermaand worden verricht.
  2. Deelnamekosten: dit zijn zakelijke kosten. De kosten zijn aftrekbaar en BTW verrekenbaar. 
  3. Premie AOV: betreft privékosten (geïncasseerd via Mollie), die je kunt aftrekken bij je IB. Deze premie wordt geïnd door SharePeople, niet door de verzekeraar. 

Ben je een nieuwe deelnemer? Dan geldt hetzelfde als bovenstaand plus

  • Inschrijfkosten (eenmalig): dit zijn zakelijke kosten. De kosten zijn aftrekbaar en de BTW is verrekenbaar.

Op deze pagina kan je zien hoe de kosten zijn opgebouwd: 

Waar vind ik de facturen van de premiebetalingen?

Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:

  • Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
  • Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
  • Premiebetalingen
Wordt de premie apart geïncasseerd en kan dit van een ander bankrekeningnummer? 

Ja, die gaan apart gefactureerd worden. De premie zal zo rond 20 december voor het eerst geïncasseerd gaan worden voor het stukje november en december tegelijk. Je kan daar een apart rekeningnummer voor opgeven. 

Waar vind ik de facturen van deelname- en inschrijfkosten?

De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu
 
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.

Waar vind ik de facturen van donaties?

Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk giften van privé naar privé persoon.

Mijn accountant vraagt om een jaaroverzicht, waar vind ik dit?

Als deelnemer van SharePeople heb je dat niet nodig. Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

Mijn financieel adviseur vraagt naar een polisblad voor het afsluiten en/of oversluiten van mijn hypotheek.

Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.

Welke kosten zijn privé en welke zijn zakelijk aftrekbaar? 

Het eenmalige inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten zijn zakelijke kosten en dus fiscaal aftrekbaar. 

Donaties aan zieken zijn privébetalingen. Deze uitgaven kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Bij SharePeople Lang zijn de premiebetalingen ook privékosten. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Word je zelf ziek? Dan ontvang je donaties van andere SharePeople-deelnemers op je privébankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen. 
 
Lees hier meer informatie over SharePeople en de belastingdienst  

Wat gebeurt er met mijn deelnamekosten? 

Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie. 

Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

De deelnamekosten worden vooral gebruikt voor de kosten van SharePeople Crowdability. De ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleid zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.

De deelnamekosten worden niet gebruikt voor de inkomensvoorziening. Dat gebeurt namelijk door de donaties, wanneer iemand een donatieverzoek doet, is ons advies om dit via een privérekening te betalen. De ontvanger ontvangt ook op een privérekening.

Zakelijke kosten zijn:

  • Eénmalige inschrijfkosten € 125 (ex. BTW). De factuur hiervan krijg je direct na inschrijving.

  • Deelnamekosten (€10 per maand voor SharePeople Kort / €15 per maand voor SharePeople Lang (ex. BTW).

Privé kosten zijn:

  • Donaties aan zieken zijn ALTIJD privé betalingen. Je kunt donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. 
  • Mocht je zelf ziek worden dan krijg je een netto maandbedrag uit donaties van andere ondernemers uitgekeerd op je privé bankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
  • Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.