Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers
- All
- Veelgestelde vragen
- Verplichte AOV | BAZ
- Persoonlijke Begeleiding & Preventie
- Ziek / Arbeidsongeschikt
- Doneren
- SharePeople Coöperatie
- Algemeen
- Fiscaal en Belasting
- Mijn Gegevens en Documenten
Voor donatieverzoeken ontvang je geen factuur. Je donaties zijn namelijk bijdragen van deelnemer naar deelnemer, en dus geen zakelijke transacties.
Je kunt donaties dus niet opvoeren als zakelijke kosten én ook niet als gift bij je belastingaangifte.
De Belastingdienst ziet dit niet als schenking of inkomensvoorziening, maar als een onderlinge bijdrage binnen een community.
Mocht je zelf arbeidsongeschikt raken, dan ontvang je donaties (netto bijdragen) van andere gezonde deelnemers. Deze worden door de Belastingdienst ook niet gezien als inkomsten. Je hoeft hierover dus geen belasting te betalen.
Wil je weten hoe dit fiscaal zit? Lees hier meer: Hoe zit het met de Belastingdienst en SharePeople?
In jouw SharePeople account vind je een handig overzicht van alle donaties die je hebt gedaan. Je kunt daar precies zien welke bedragen je hebt bijgedragen.
💚 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.
Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:
- Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
- Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
- Premiebetalingen
De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu.
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.
Heb je alleen een oplossing voor 2 jaar, dan heb je dat niet nodig. Heb je de SharePeople AOV? Dan ontvang je ieder jaar in februari per e-mail een jaaroverzicht van de betaalde premie en eventueel ontvangen uitkeringen. Met die informatie kun je de vooraf ingevulde aangifte controleren en indien nodig aanvullen. De renseignering ligt bij Acture, de verzekering waarmee we samenwerken. Acture communiceert dus de betaalde premie en eventuele uitkeringen aan de Belastingdienst.
LET OP! de jaaroverzichten van de betaalde premie worden in februari door Acture Verzekeringen via het programma ZIVVER verzonden. Deze kunnen ook in je Spambox terecht zijn gekomen. Mocht je na het zoeken op ZIVVER de email nog steeds niet hebben gevonden? Stuur een berichtje naar contact@sharepeople.nl dan helpen wij je graag verder.
Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?
Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.
Het eenmalige inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten zijn zakelijke kosten, hiervan kun je de BTW terugvorderen.
Donaties aan zieken zijn privébetalingen. Deze uitgaven kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Voor de SharePeople AOV zijn de premiebetalingen ook privékosten. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Word je zelf ziek? Dan ontvang je donaties van andere SharePeople-deelnemers op je privébankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
Lees hier meer informatie over SharePeople en de belastingdienst
Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie.
De deelnamekosten worden vooral gebruikt voor de kosten van SharePeople team Adviseurs Werkvermogen. De ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleid zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.
De deelnamekosten worden niet gebruikt voor de inkomensvoorziening. Dat gebeurt namelijk door de donaties, wanneer iemand een donatieverzoek doet, is ons advies om dit via een privérekening te betalen. De ontvanger ontvangt ook op een privérekening.
Zakelijke kosten zijn:
- Éénmalige inschrijfkosten € 125 (ex. BTW). De factuur krijg je direct na je inschrijving per mail.
- Deelnamekosten € 15 per maand (ex. BTW). De factuur ontvang je maandelijks per mail.
Privé kosten zijn:
- Donaties aan zieken zijn ALTIJD privé betalingen. Je kunt donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken.
- Mocht je zelf ziek worden dan krijg je een netto maandbedrag uit donaties van andere ondernemers uitgekeerd op je privé bankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
- Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.
