Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers
- All
- Veelgestelde vragen
- De verplichte AOV | BAZ
- Preventie
- Ziek / Arbeidsongeschikt
- Doneren
- SharePeople Coöperatie
- Algemeen
- Fiscaal en Belasting
- Mijn Gegevens en Documenten
Wat moet ik doen als ik ziek of arbeidsongeschikt ben?
Als je langer dan 3 weken ziek bent, of verwacht langer dan 1 maand ziek te gaan zijn, dan meld je dit zo spoedig mogelijk bij SharePeople Crowdability. Dit doe je als volgt: log in op Mijn.SharePeople.nl en klik op de button ‘Ziek Melden‘.
Vul vervolgens het ‘Ziekmeldingsformulier‘ in. De adviseur werkvermogen bij SharePeople Crowdability neemt binnen 3 werkdagen telefonisch contact met je op.
Meer informatie is ook te vinden op https://www.sharepeople.nl/crowdability
Bij wie meld ik me ziek?
Als je verwacht langer dan 1 maand ziek te zijn, of als je langer dan 3 weken ziek bent, dan meld je dit zo spoedig mogelijk bij SharePeople Crowdability. Dit doe je als volgt: log in op Mijn.SharePeople.nl en klik op de button ‘Ziek Melden‘. Vul vervolgens het ‘Ziekmeldingsformulier‘ in. Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.
Hoe meld ik me beter?
Ben je volledig hersteld? Stuur dan een mailtje naar begeleiding@sharepeople.nl
Hoe bepaalt SharePeople Crowdability of ik ziek ben?
Als je je ziek hebt gemeld vindt er een persoonlijk gesprek plaats door één van de Adviseurs Werkvermogen van SharePeople Crowdability. Samen met jou bepalen zij – objectief en geheel vertrouwelijk – of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent. Het is uiteraard verstandig om eerst je huisarts te raadplegen, maar logischerwijs ben je al bij een behandelaar geweest. Indien nodig vindt er een gesprek plaats met de bedrijfsarts, deze kan -met toestemming van jou- eventueel nadere medische informatie opvragen bij je eigen arts. SharePeople Crowdability begeleidt je vervolgens naar duurzaam herstel.
Hoe wordt het arbeidsongeschiktheidspercentage bepaald?
Het arbeidsongeschiktheidspercentage bepaalt de Adviseur Werkvermogen van SharePeople Crowdability samen met jou. Dat gaat dus op dezelfde manier als bij een reguliere arbodienst. Het enige verschil is dat de Adviseur Werkvermogen in dienst is van SharePeople. Dit heeft verder geen invloed op de beoordeling. Je kunt ervan uitgaan dat zij jouw situatie volledig onafhankelijk en professioneel toetsen. Er wordt geen persoonlijke of medische informatie vastgelegd, dat blijft allemaal tussen jou en de adviseur. Ben je het niet eens met de ziektebepaling? Dan kun je altijd naar een externe bedrijfsarts of een second opinion aanvragen. Kortom, het bepalen van je arbeidsongeschiktheid gaat hetzelfde als bij een gewone arbodienst. In het proces dat volgt kunt je rekenen op een verbeterde persoonlijke begeleiding.
Wat ontvang ik als ik ziek ben bij SharePeople Kort?
Ben je arbeidsongeschikt, dan ontvang je na een wachttijd van 2 maanden jouw gekozen maandbedrag (bijvoorbeeld €2.000) uit donaties van andere ondernemers aan het eind van de 3de maand (net als je facturen) op je rekening. Ben je minder dan 100% arbeidsongeschikt (maar bij aanvang minimaal 50%) dan krijg je naar rato uitgekeerd. Maximaal 24 maanden lang totdat je weer minstens 75% arbeidsgeschikt bent.
Je ontvangt nooit meer dan je werkend hebt verdiend voorafgaand aan je ziekte. De hoogte van je inkomen kan je (bijvoorbeeld) aantonen aan de hand van de Fiscale winstberekening (of winst- en verliesrekening) uit de laatst afgeronde IB aangifte aangevuld met BTW aangiftes. Let op, je inkomen is altijd lager dan je omzet.
Waarom moet ik telefonisch bereikbaar zijn voor de adviseur werkvermogen?
Tijdens je ziekteperiode word je begeleid door je adviseur werkvermogen. Dat begint met een intakegesprek en het bepalen van je arbeidsongeschiktheidspercentage. Jullie blijven intensief contact houden over je weg naar duurzaam herstel en jouw werkvermogen. Deze gesprekken vinden voornamelijk telefonisch plaats. Het is daarom heel belangrijk dat je telefonisch goed bereikbaar bent. Als je niet bereikbaar bent, kan de donatieronde niet opgestart worden en de begeleiding niet optimaal worden uitgevoerd. De adviseur werkvermogen vormt ook de schakel tussen de andere specialisten binnen jouw traject, zoals een bedrijfsarts, arbeidsdeskundige of een psycholoog. Uiteraard gebeurt dit altijd in overleg met jou.
Hoe lang duurt het voordat ik donaties krijg?
Je krijgt aan het einde van de 3de maand arbeidsongeschiktheid je geld op je rekening. Zodra een donatieronde is gestart duurt het twee dagen voordat de eerste donaties daadwerkelijk op de rekening staan.
Zodra je je ziek meldt, moeten wij een aantal zaken regelen:
Hoe voorkomt SharePeople misbruik?
SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. We gaan uit van vertrouwen. En vertrouwen is goedkoper dan (alles) willen controleren. Iedereen tekent vooraf een ‘belofte’. Daarin staat o.a. dat je bij start van je deelname 100% arbeidsgeschikt bent.
We controleren deze ‘belofte’ -eventueel- pas zodra je je ziek meldt. Dan controleren we – namens de deelnemers – of je je aan je belofte hebt gehouden en vragen we je jouw inkomensgegevens (bijvoorbeeld btw-aangifte) te delen. Want, SharePeople-deelnemers willen niet dat je bij ziekte meer krijgt dan wanneer je gewerkt zou hebben. Dit controleren achteraf scheelt naar schatting meer dan > 98% werk ten opzichte van één op één controle vooraf. Hierdoor kan SharePeople veel voordeliger werken dan traditionele verzekeraars.
Vergoedt SharePeople ook bij zwangerschap?
Dat ligt aan jouw situatie. Voor een zwangerschapsverlof kun je niet bij SharePeople terecht, daar heeft de overheid een vangnet voor geregeld (de ZEZ-regeling). Je kunt via het UWV deze uitkering aanvragen voor je zwangerschapsverlof. Zijn er complicaties als gevolg van je zwangerschap, waardoor je niet kunt werken? Dan zijn we er wel voor jou. Je ontvangt begeleiding en donaties. De donaties stoppen wanneer de ZEZ-regeling start. We pakken de donaties, als het nog nodig is, weer op na de ZEZ-periode, totdat je weer hersteld bent. Kun je niet werken als gevolg van complicaties tijdens je zwangerschap? Meld je dan ziek via mijn.sharepeople.nl en we nemen contact met je op.
Is een second opinion mogelijk?
De bedrijfsarts is de second opinion. We varen in de eerste plaats op het advies van de huisarts of medisch behandelaar. De bedrijfsarts komt pas om de hoek kijken als er arbeidsgerelateerde vragen zijn of als er twijfels zijn over de beloften/verklaring die de SharePeople deelnemer heeft gedaan. Dat laatste kan bijvoorbeeld het geval zijn als iemand zich na een maand deelnemer te zijn zich ziekmeldt zonder duidelijk incident.
Waarom is het ziekteverzuim percentage gestegen? Waarom een eigen "SharePeople Crowdability"? Wat doen jullie aan preventie?
Tot voor kort werkten wij met een onafhankelijke arbodienstverlener voor onze deelnemers. Hoewel de zieke deelnemers de begeleiding als prettig ervoeren, leverde het ons onvoldoende zicht op arbeidsongeschiktheid. Wij zijn van mening dat arbeidsongeschiktheid bij een zzp’er andere begeleiding vereist dan bij een werknemer. Om die reden zijn wij onlangs gestart met SharePeople Crowdability, onze eigen arbodienstverlener. Samen met de Adviseurs Werkvermogen verkrijgen wij steeds meer inzicht in de oorzaken van werk-onvermogen, zodat we ook preventief meer voor onze deelnemers kunnen betekenen.
Het gaat hier om algemene cijfers die niet herleidbaar zijn tot individuele gevallen in verband met privacy.
Is SharePeople Crowdability onafhankelijk? Wie kan er bij de medische gegevens?
SharePeople Crowdability is de uitgebreide arbodienst voor zzp’ers van SharePeople. Onze Adviseurs Werkvermogen staan klaar om zowel zieke/arbeidsongeschikte deelnemers te begeleiden, als niet-zieke deelnemers te adviseren over het behouden en verbeteren van hun werkvermogen en duurzame inzetbaarheid als zzp’er/ondernemer.
De gesprekken met de ARTS zijn uiteraard vertrouwelijk.
Medische gegevens worden nooit opgeslagen na afloop van de gesprekken met de Adviseurs Werkvermogen. Echter, in sommige gevallen kan SharePeople Crowdability medische gegevens laten opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij SharePeople Crowdability.
Meer weten? Bekijk hier het interview over SharePeople Crowdability met oprichter Cosmas.
Wat gebeurt er als een aanmelding niet naar waarheid is ingevuld?
Tijdens het aanmeldproces bij SharePeople Lang beantwoord je een aantal gezondheids- en leefstijlvragen. Ook geef je akkoord op onze Verklaring & Beloften. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid dat je alles naar waarheid invult. Doe je dit niet en raak je arbeidsongeschikt? Dan controleren we, namens de andere SharePeople deelnemers, of je alles eerlijk hebt ingevuld toen je deelnemer werd. Heb je dit niet gedaan? Dan heeft dit consequenties en kan het zijn dat je geen donaties ontvangt. Wees dus eerlijk bij je aanmelding.
Kunnen we met SharePeople elkaar nog wel een inkomen geven als er veel zieken komen door Corona?
We zien dat de meeste mensen niet langer dan 2 maanden ziek zijn door het Coronavirus. En de afgelopen tijd toont dat ook aan: het ziektepercentage bij SharePeople stijgt slechts licht en ligt ruim onder het landelijke gemiddelde (incl. werknemers) van 4%.
Ik heb door de Corona-crisis tijdelijk minder inkomen. Hoe wordt mijn inkomen beoordeeld als ik ziek word?
De basisgedachte van SharePeople is: we willen niet dat iemand die ziek is meer krijgt dan wanneer hij/zij zou werken. De hoogte van je netto-inkomen kan je (bijvoorbeeld) aantonen aan de hand van je BTW-aangiften over de laatste 9 maanden. Bij een sterk wisselend inkomen kan naar een langere periode gekeken worden. Ook tijdens de corona-crisis zullen we dat doen.
Met andere woorden: als je door de corona-crisis enkele maanden minder hebt verdiend, kijken we naar een langere periode terug om je netto inkomen te bepalen.
Let op, je inkomen is altijd lager dan je omzet. Zie deze pagina om een inschatting te maken van je netto inkomen.
Krijg ik een inkomen bij ziekte als ik Corona heb?
De aard van de ziekte is niet van belang, als je arbeidsongeschikt bent. Dus ja, ook bij eventuele complicaties door Corona (mocht dat langer dan 2 maanden duren).
Hoe doneer ik?
Alle donatieverzoeken worden per mail verzonden én het verzoek is te vinden in Mijn.SharePeople.nl
Hoe en waarom doe ik rechtstreeks een donatie (betaling) aan een zieke?
Is er een deelnemer ziek, dan treedt SharePeople na een wachttijd van 2 maanden in werking. Ben je aan de beurt om te doneren dan krijg je een mail met een link naar de beveiligde SharePeople omgeving Mijn.SharePeople.nl. Daarin staat een iDeal betaallink voor je klaar.
De donaties kan je via een iDeal betaallink met elke bank voldoen. De betaling gaat rechtstreeks van de ene deelnemer naar een andere.
Het (crowdsurance)algoritme van SharePeople houdt bij wie er aan de beurt is om te doneren, zodat gemiddeld (en naar rato) iedereen evenveel betaalt.
Moet ik doneren als ik zelf ziek ben?
Nee, als je je ziek hebt gemeld bij SharePeople (en verwacht langer dan 2 maanden ziek te zijn) word je vrijgesteld van het doen van donaties.
Hoe vaak moet ik doneren?
Dat hangt van het ziektepercentage af. De eerste keer dat je doneert is meestal in de 2de maand van deelname. Vervolgens kan het zijn dat je een maand niet hoeft te doneren. Je doneert in ieder geval nooit meer dan 1x per maand.
Doneer ik steeds aan dezelfde persoon?
Nee. Het systeem bepaalt willekeurig wie aan wie doneert. Als je 2x aan dezelfde persoon doneert is dat dus meestal toeval.
uitleg over de kosten SharePeople Kort
1) Je betaalt eenmalig 125,- (excl. btw) voor de inschrijfkosten. 2) Je betaalt per jaar 120,- (excl. btw) deelnamekosten of 10,- (excl. btw) per maand. 3) Per maand doe je maximaal 1 donatie aan een zieke deelnemer van SharePeople. Dit bedrag is afhankelijk van het aantal zieken en je gekozen inkomensniveau (dit kan nooit meer zijn dan 6% van het inkomen dat jij gekozen hebt).
Uitleg over kosten SharePeople Lang
1) Je betaalt eenmalig €125 (excl. btw) voor de inschrijfkosten.
2) Je betaalt per jaar €180 (excl. btw) deelnamekosten of €15 (excl. btw) per maand.
3) Per maand doe je maximaal 1 donatie aan een zieke deelnemer van SharePeople. Dit bedrag is afhankelijk van het aantal zieken (maar kan nooit meer zijn dan 8% van het inkomen dat jij gekozen hebt).
Moet ik op een vaste dag donaties doen?
Nee, een donatie kan elke dag van de maand gevraagd worden. Dat is namelijk afhankelijk van de dag dat de zieke deelnemer arbeidsongeschikt is geworden. Per maand krijg je nooit meer dan 1 donatieverzoek en in de eerste 60 dagen dat je meedoet krijg je vrijwel altijd een donatieverzoek (tenzij er zeer weinig of geen zieken zijn), zodat je leert hoe je een donatie moet doen.
Hoe voorkomen jullie dat iemand niet doneert?
Wij controleren of iedereen die gevraagd is te doneren dat ook doet. Dus als iemand niet zou doneren, vragen we daar iemand anders voor in de plaats. Diegene die niet doneert heeft dan zelf geen recht meer op donaties als hij of zij zelf ziek wordt (dus dit komt zelden voor).
Hoe pas ik mijn (persoonlijke) gegevens aan?
Wil je je (persoonlijke) gegevens wijzigen? Ga naar mijn.SharePeopole.nl, klik rechtsboven op je naam en scroll naar mijn gegevens. En daar pas je het eenvoudig aan.
Wat je nog meer kan aanpassen is het inkomensniveau.
Waar kan ik mijn bankgegevens wijzigen?
Je bankrekeningnummer en wijze van betalen kun je nu ook in je dashboard op Mijn.SharePeople.nl aanpassen. Klik rechts bovenin op je naam en scroll naar beneden bij ‘Mijn gegevens’.
Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?
De deelnamekosten worden vooral gebruikt voor de kosten van SharePeople Crowdability. De ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleid zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.
De deelnamekosten worden niet gebruikt voor de inkomensvoorziening. Dat gebeurt namelijk door de donaties, wanneer iemand een donatieverzoek doet, is ons advies om dit via een privérekening te betalen. De ontvanger ontvangt ook op een privérekening.
Privé kosten zijn:
Mijn accountant vraagt om een jaaroverzicht, waar vind ik dit?
Als deelnemer van SharePeople heb je dat niet nodig. Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?
Wat is de grond van het opvoeren van zakelijke kosten?
SharePeople is een ondernemersnetwerk. We ondersteunen elkaar op de eerste plaats om (nog) beter te ondernemen. Je zou ook kunnen zeggen dat we de ‘afdeling HR’ van ‘werkgevers met één personeelslid’ zijn.
Ik heb mijn deelnamekosten al voor het hele jaar betaald, hoe krijg ik de 3 maanden korting als ik een nieuw lid heb aangebracht?
Wij registreren dat je recht hebt op de korting van drie maanden waarin je geen deelnamekosten hoeft te betalen. Deze korting gaat in aansluitend aan de periode dat je al deelnamekosten hebt betaald. Als je net deelnemer bent geworden en je hebt ook direct iemand anders aangebracht, dan kan het zijn dat je de factuur van SharePeople BV pas na 4 maanden krijgt, want je krijgt bij aanmelding 1 maand deelname van ons cadeau. En als je direct twee mensen aanbrengt pas na een half jaar (etc.).
Waar vind ik de facturen van donaties?
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk giften van privé naar privé persoon.
Waar vind ik de facturen van de deelname- en inschrijfkosten?
De facturen van de deelname- en inschrijfkosten die je hebt gemaakt kun je terug vinden in je mail. Van alle kosten die je hebt gemaakt ontvang je van ons namelijk een bewijs. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu.
Let op! Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk giften van privé naar privé persoon.
Kan ik overstappen naar een ander ‘inkomen bij ziekte’?
Ja, dat kan. De overstapkosten bedragen €45,- als je wilt overstappen naar een hoger inkomensniveau. Hierbij vragen we je opnieuw akkoord te gaan met de beloften:
Je kunt dus niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te gaan worden.
Wil je je inkomensniveau wijzigen voor SharePeople Kort? Dit kan eenvoudig via jouw online omgeving op mijn.SharePeople.nl onder het kopje ‘Jouw account’. Wil je je inkomensniveau wijzigen voor SharePeople Lang? Mail dan naar contact@sharepeople.nl
Hoe beschermt SharePeople mijn privacy?
SharePeople gaat vanzelfsprekend zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens. Wij vragen bij inschrijving nooit meer gegevens dan die wij nodig hebben om SharePeople goed te laten functioneren. Wij slaan je gegevens op in een beveiligde database en verstrekken ze niet aan derden. Communicatie verloopt via onze beveiligde portal. Wij hebben geen gegevens over de aard van de ziekmelding en communiceren hier ook niet over.
SharePeople werkt geheel volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deelnemers van SharePeople hebben recht op inzage in hun gegevens en/of op verwijdering hiervan. Zie ook onze privacyverklaring.
Kan ik SharePeople opzeggen?
Ja, dat kan elke maand, zonder kosten. Log in op Mijn.SharePeople.nl, klik vervolgens op je naam om naar je persoonlijke gegevens te gaan. Onder jouw gegevens zie je de mogelijkheid om je deelname te beëindigen. We vragen hier naar je reden van opzegging en nemen deze in behandeling. Je ontvangt zsm een bevestiging.
Mijn financieel adviseur vraagt naar een polisblad voor het afsluiten en/of oversluiten van mijn hypotheek.
Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.
Waar vind ik mijn getekende verklaring en beloften?
Je getekende beloften kun je nu ook in je dashboard vinden op Mijn.SharePeople.nl
Klik rechtsboven op je naam en scroll helemaal naar beneden. Onder Verklaring en Beloften kun je het document downloaden.