Veelgestelde vragen
- All
- Meest gestelde vragen
- Inschrijven
- Ziek of Arbeidsongeschikt
- SharePeople Crowdability
- SharePeople AOV
- SharePeople Coöperatie
- Groepen
- Verplichte AOV | BAZ
- Doneren
Iedere deelnemer is elke kalendermaand aan de beurt om te doneren. Je ontvangt een e-mail met een betaalverzoek. Jouw betaling gaat rechtstreeks naar de arbeidsongeschikte deelnemer. SharePeople zorgt ervoor dat iedereen in dezelfde groep en inkomensniveau gemiddeld evenveel doneert.
📲 Tip: Download de SharePeople app (Android & iOS) om meldingen te ontvangen en eenvoudig te doneren — handig als je niet dagelijks je mail checkt.
🗓️ Donatiefrequentie:
Eén donatie per kalendermaand.
📉 Donatiebedrag:
Het bedrag kan iets schommelen, afhankelijk van het ziektepercentage binnen jouw groep.
Dankzij onze grote groepen (3.000+ deelnemers) is het donatiebedrag hooguit een paar euro per maand hoger of lager. Dit komt door het aantal mensen dat zich ziek of juist weer beter meldt.
Stabiel ziektepercentage door preventie & begeleiding
Door onze dienstverlening proberen we het ziektepercentage zo stabiel en laag mogelijk te houden. Hierbij zetten wij in op twee vlakken:
- Preventieve maatregelen voor gezond en duurzaam ondernemen
- Persoonlijke begeleiding bij arbeidsongeschiktheid vanaf ziekte dag 1, waardoor deelnemers vaak sneller (duurzaam) terugkeren naar werk
📎 Bekijk hier het actuele ziektepercentage
📎Gezond ondernemen met SharePeople
Voor de donatieverzoeken ontvang je geen factuur. Het gaat hierbij namelijk om een gift van particulier naar particulier, en dus niet om een zakelijke transactie. Je kunt om deze reden donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Ook kun je deze bedragen niet opgeven bij de aangifte IB als uitgaven voor een inkomensvoorziening.
Wil je meer weten over hoe dit fiscaal zit? Bekijk dan deze pagina:
👉 Hoe zit het met de Belastingdienst en SharePeople?
👉 Je vindt een overzicht van alle donaties in je persoonlijke SharePeople Portaal.
Jouw donatiehoogte is afhankelijk van je gekozen inkomensniveau en het ziektepercentage in jouw groep. Dit percentage is theoretisch maximaal 6% bij SharePeople Kort of 8% bij SharePeople AOV van het inkomen waarvoor je meedoet.
In de praktijk zijn de gemiddelde ziektepercentages veel lager dan deze 6% en 8% (zie de actuele cijfers hier). Met onze dienstverlening houden we het ziektepercentage stabiel en zo laag mogelijk, door in te zetten op preventie en duurzame re-integratie. Meer hierover lees je op onze pagina over Gezond ondernemen met SharePeople.
We houden bij of donaties binnen de gestelde termijn worden voldaan. Als een deelnemer, na meerdere herinneringen niet doneert, vragen we een andere deelnemer om deze donatie over te nemen.
Deelnemers die niet doneren, kunnen zelf geen aanspraak maken op donaties indien ze zelf arbeidsongeschikt raken.
Omdat iedereen op een financieel vangnet rekent, komt het gelukkig zelden voor dat iemand weigert te doneren.
Iedere kalendermaand doneer je aan een zieke deelnemer. Je ontvangt hiervoor een betaallink, waarmee jouw donatie rechtstreeks op de bankrekening van de zieke deelnemer wordt bijgeschreven. Wij zitten daar verder niet tussen.
Op deze manier weet je zeker dat jouw donatie 100% naar de zieke deelnemer gaat. Er wordt geen geld opgepot en er verdwijnt ook geen marge naar SharePeople zelf of een andere partij.
Bij aanmelding onderteken je de Beloften & Verklaring. Daarin beloof je onder andere dat je elke kalendermaand een donatie doet voor een deelnemer die arbeidsongeschikt is. Deze verklaring kun je terugvinden in je persoonlijke SharePeople Portaal.
Doe je geen donatie, dan houd jij je niet aan die afspraak. Je laat daarmee niet alleen de arbeidsongeschikte deelnemer in de steek, maar ook de rest van de community – want jouw donatie wordt dan door iemand anders overgenomen.
Als je twee keer een donatie niet doet, kun je zelf géén aanspraak maken op donaties als jij arbeidsongeschikt raakt.
Samen werken we aan gezond ondernemen.
👉 Gezond ondernemen met SharePeople
Je ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand.
Ons systeem houdt nauwkeurig bij hoeveel je hebt gedoneerd en aan wie. De hoogte van je donatie is gebaseerd op je ingestelde inkomensniveau en het huidige ziektepercentage in jouw groep. Dit betekent dat je donatiebedrag gemiddeld rond het bedrag van je inkomensniveau x het ziektepercentage ligt.
Bijvoorbeeld, je zit in Crowdsurance groep 2, met een gemiddeld ziektepercentage van 2,5% en een inkomensniveau van €2.000, dan betaal je gemiddeld €50 per maand aan donaties. Let op: heb je ook de SharePeople AOV (groepsverzekering) en gekozen voor een aanvulling via donaties dan betaal je naast je premie nog tussen de 5 en 15 euro extra aan donaties
Als je aan de beurt bent om te doneren, ontvang je een donatieverzoek per e-mail met een link waarmee je de donatie kunt voldoen.
📲 Tip: Check je niet elke dag je e-mail? Download dan de SharePeople app! Via deze app ontvang je een melding wanneer er een openstaande donatie is, zodat je deze eenvoudig en snel kunt betalen. De app is beschikbaar voor Android en iOS.
Je kunt je donatie ook betalen via mijn.sharepeople.nl.
Elke deelnemer ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand. De datum waarop dit verzoek binnenkomt is afhankelijk van de ziekmeldingsdatum van de deelnemer waaraan jij doneert. Deelnemers kunnen iedere dag van de week een ziekmelding (of betermelding) doen.
Nee, je kan elke dag van de maand een donatieverzoek ontvangen. Het verzoek is afhankelijk van de dag dat de deelnemer arbeidsongeschikt wordt. Per kalendermaand ontvang je nooit meer dan één donatieverzoek.
Donaties zijn privékosten en daarom niet aftrekbaar van de belasting.
👉 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening.
Het donatiebedrag hangt af van het ziektepercentage in jouw groep. Landelijk is er een stijging te zien van het aantal ziekmeldingen veroorzaakt door stress- en burn-outklachten. Ook bij SharePeople zien wij deze toename, waardoor de donatiehoogte is gestegen. Gelukkig ligt het ziektepercentage bij SharePeople nog steeds lager dan het landelijk gemiddelde. Dit komt mede door onze persoonlijke aanpak en onze dienstverlening.
Met onze dienstverlening houden we het ziektepercentage stabiel en zo laag mogelijk. Hierbij zetten wij in op twee vlakken:
- Preventieve maatregelen voor gezond en duurzaam ondernemen
- Persoonlijke begeleiding bij arbeidsongeschiktheid vanaf ziektedag 1, waardoor deelnemers vaak sneller (duurzaam) terugkeren naar werk
Meer informatie over onze dienstverlening vind je hier:
👉 Gezond ondernemen met SharePeople
Heb je vragen? Plan een persoonlijk gesprek in via deze link:
👉 Persoonlijk gesprek inplannen
Nee, je doneert elke maand aan iemand anders. Voor elke arbeidsongeschikte deelnemer kiest het systeem elke maand andere deelnemers uit die aan de beurt zijn om te doneren. Het kan best eens voorkomen dat je twee keer aan dezelfde persoon doneert, maar in de praktijk gebeurt dat zelden.
🫶🏼TIP bij elke donatie kan je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt erg gewaardeerd door de ontvangende deelnemer.
Je vindt al jouw betaalde donaties terug in jouw persoonlijke SharePeople portal.
❗LET OP: je ontvangt geen factuur voor de donaties die je via SharePeople aan arbeidsongeschikte deelnemers doet. Het gaat hierbij namelijk om een gift van particulier naar particulier, en dus niet om een zakelijke transactie. Je kunt om deze reden donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Ook kun je deze bedragen niet opgeven bij de aangifte IB als uitgaven voor een inkomensvoorziening.
Voor elke donatie ontvang je een betaalverzoek. Via iDeal betaal je het bedrag vanaf je privérekening. Het geld wordt rechtstreeks overgemaakt naar de bankrekening van de arbeidsongeschikte deelnemer. Jullie gegevens blijven anoniem: jij ziet de bankgegevens van de arbeidsongeschikte deelnemer niet, en andersom worden jouw gegevens niet zichtbaar voor de ontvanger.
We maken gebruik van Payaut, een slimme en veilige fintech-oplossing die de betaling rechtstreeks en veilig regelt. Je kunt hier alles lezen over hoe dit werkt.
❗LET OP: het is niet mogelijk om het bedrag handmatig over te boeken. Dit bedrag wordt altijd weer teruggestort op jouw rekening en je zal de donatie via de link alsnog moeten voldoen.
🫶 TIP bij elke donatie kan je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt erg gewaardeerd door de ontvangende deelnemer.
Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt donaties alleen ontvangen op een privérekening. Deze privérekening dient ook op jouw naam te staan (het mag wel een gezamenlijke rekening zijn).
Waarom is een zakelijke rekening geen optie? Allereerst zijn donaties privébetalingen van privépersonen. Deze horen niet thuis op een zakelijke rekening. Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (KYC-procedure) een langdurig traject, waar meer documenten voor nodig zijn. Ook zijn de kosten van een controle op een zakelijke rekening vele malen hoger.