Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Wat doet SharePeople Crowdability? 

Met SharePeople Crowdability helpen we je op een duurzame manier met je herstel en kijken we naar de mogelijkheden om als ondernemer zelf in je inkomen te kunnen voorzien. Ook als je niet ziek bent, bieden we je hulp om met je eigen inzetbaarheid aan de slag te gaan. 

De kracht van SharePeople Crowdability is dat we de situatie van de zzp’er kennen. Wij weten wat ondernemen is en dus ook tegen welke problemen je als ondernemer aanloopt als je uit de running bent. Onze begeleiding en aanvullende diensten, zoals een burn-out coach of ondernemerscoach, zijn helemaal ingericht voor de zzp’er. 

Meer informatie over SharePeople Crowdability en de werkwijze vind je hier. 

Wat is KYC en waarom heeft SharePeople deze informatie nodig?

KYC betekent letterlijk ‘Ken Je Klant (Know Your Customer)’. Het is belangrijk om te weten wie onze deelnemers zijn en daarom vragen we je in sommige gevallen om persoonlijke documenten met ons te delen. 
 
Wanneer vragen we je om gegevens?
Onze deelnemers krijgen pas bij arbeidsongeschiktheid en het opstarten van het donatieproces te maken met KYC verplichtingen. We vragen je, indien nodig, de volgende documenten aan ons te verstrekken: 
– Twee foto’s van het paspoort (één recht van boven en één schuin genomen) 
– Een PDF van een rekeningafschrift van een persoonlijke bankrekening (met naam en IBAN) 
 
Je uploadt de gegevens naar onze Sharepeople Dropbox (betaalde professionele versie). Onze payment provider Payaut heeft toegang tot dat mapje en bekijkt deze documenten. Als alles klopt is de “KYC” gedaan en worden de documenten weer verwijderd. 
 
Waarom is KYC belangrijk? 
We willen voorkomen dat onze diensten worden misbruikt voor criminele activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. Daarnaast is onze partner Payaut, die de donaties doet, wettelijk verplicht om de identiteit van klanten vast te stellen en ongebruikelijke acties te melden. Het is natuurlijk ook in het belang van alle deelnemers van SharePeople om hier scherp te zijn op fraude. 

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Het hangt af wanneer deze klachten ontstaan zijn. Als deze ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Hoe werkt SharePeople als ik ziek of arbeidsongeschikt word?  

Als je ziek of arbeidsongeschikt wordt, dan regelen we je inkomen met SharePeople en met SharePeople Crowdability helpen we je tijdens je ziekte en herstel.

SharePeople (inkomen) 
Ben je langer dan 2 maanden ziek en voor minimaal 50% arbeidsongeschikt? Dan kom je in aanmerking voor donaties van andere SharePeople deelnemers. Het maandelijkse donatiebedrag wordt bepaald op basis van je gekozen inkomensniveau en je arbeidsongeschiktheidspercentage. De eerste donaties ontvang je in de derde ziektemaand. De eerste 2 maanden overbrug je dus zelf. Ben je weer 75% arbeidsgeschikt? Dan stoppen de donaties.
Als je ziek of arbeidsongeschikt bent hoef je zelf niet te doneren aan andere deelnemers.

Voorbeeld 
Jouw gekozen inkomensniveau is € 2.000, je bent 80% arbeidsongeschikt en je eerste ziektedag is 26 april.  Op 26 juli ontvang je de eerste donaties, namelijk (80% van € 2.000=) € 1.600 . 

SharePeople Crowdability (begeleiding) 

Tijdens je ziekte- en hersteltraject word je begeleid door SharePeople Crowdability. Deze begeleiding start direct. Na je ziekmelding neemt één van de adviseurs werkvermogen van SharePeople Crowdability contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Jullie bepalen samen of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent.  SharePeople Crowdability ondersteunt je totdat je weer 100% arbeidsgeschikt bent. 

Ben je deelnemer? Kijk dan voor meer info bij de FAQ voor deelnemers in de menubalk in Mijn.SharePeople.nl. 

Hoe meld ik me ziek? 

Verwacht je langer dan 1 maand ziek te zijn of werk je meer dan 50% maar verwacht je uit te vallen? Dan meld je dit online in je SharePeople portal. Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door SharePeople Crowdability. 

Kijk hier voor meer informatie over SharePeople Crowdability

Hoe objectief is de beoordeling bij arbeidsongeschiktheid? 

Bij een broodfonds vindt geen objectieve beoordeling plaats. Er hoeft ook geen doktersverklaring te worden overlegd. Als iemand zich ziekmeldt, dan gebeurt dat in goed vertrouwen. 

Bij SharePeople word je arbeidsongeschiktheidspercentage vastgesteld door SharePeople Crowdability. Onafhankelijk en objectief. Het vaststellen gaat altijd in overleg met de zieke deelnemer. Indien nodig, wordt er een medisch specialist of externe bedrijfsarts ingeschakeld. 

Hoe wordt bepaald of ik ziek ben? 

Na je ziekmelding volgt een persoonlijk gesprek met één van de adviseurs werkvermogen van SharePeople Crowdability. In overleg bepalen jullie of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent.  

Het is uiteraard verstandig om eerst je huisarts te raadplegen, maar logischerwijs ben je al bij een behandelaar geweest. Indien nodig vindt er een gesprek plaats met de bedrijfsarts, deze kan – met jouw toestemming – nadere medische informatie opvragen bij je eigen arts.  
 
Kijk hier voor meer informatie over SharePeople Crowdability

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.  

Wat gebeurt er als ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen, maar wel ander werk kan doen? 

In de eerste 2 jaar van je arbeidsongeschiktheid wordt er niet gekeken naar ander passend werk. Kun je na 2 jaar nog steeds je beroep niet uitoefenen en heb je SharePeople Lang? Dan nemen we de tijd om samen te kijken naar de mogelijkheden om in een ander, bij jou passend, beroep je eigen inkomen te verdienen. Het liefst als ondernemer. 

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. Dat betekent dat we uitgaan van vertrouwen. Vertrouwen is goedkoper dan (alles) willen controleren. Iedereen tekent vooraf onze Verklaring & Beloften. Daarin staat o.a. dat je bij de start van je deelname 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht ziek te worden. 

We controleren deze beloften pas zodra je je ziekmeldt. Ook checken we dan je inkomensgegevens, want je ontvangt nooit meer dan wanneer je gewerkt zou hebben. Deze controles doen we namens de anders deelnemers.  

Het achteraf controleren scheelt naar schatting meer dan > 98% werk ten opzichte van één op één controle vooraf. Hierdoor kan SharePeople veel voordeliger werken dan traditionele verzekeraars. 

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople Crowdability? 

SharePeople Crowdability werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

SharePeople Crowdability werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou. Hierin worden nooit medische gegevens genoemd of opgeslagen. 

In sommige gevallen kan SharePeople Crowdability medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij SharePeople Crowdability. 

Hoe zit het met mijn privacy als ik ziek ben? 

Bij een broodfonds is openheid over je gezondheidssituatie een voorwaarde. Word je ziek? Dan meld je bij je broodfonds wat er met je aan de hand is. Uiteindelijk bepaal je zelf wat je prijsgeeft over je ziekte aan andere leden.  

Bij SharePeople is je privacy geen issue. Deelnemers kennen elkaar niet en zijn ook niet op de hoogte van elkaars klachten. Ziekmeldingen worden vertrouwelijk behandeld door SharePeople Crowdability. 

Hoeveel ontvang ik als ik ziek ben bij SharePeople Kort? 

Ben je ziek? Dan ontvang je elke maand donaties van andere SharePeople deelnemers. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald op basis van je gekozen inkomensniveau en je arbeidsongeschiktheidspercentage.  

Bijvoorbeeld: Je inkomensniveau is € 2.000,- en je arbeidsongeschiktheidspercentage is 80%. Je ontvangt dan € 1.600,- per maand aan donaties. 

De eerste 2 maanden overbrug je zelf. Dus in jouw derde ziektemaand start de eerste donatieronde. 

Je ontvangt nooit meer dan je werkend hebt verdiend voorafgaand aan je ziekte. 

Bij SharePeople Kort kun je tot maximaal 24 maanden donaties ontvangen. Na die periode stoppen zowel de ziekmelding met begeleiding en de donaties, ook wordt je deelname aan SharePeople beëindigd

Waarom is de termijn van uitkering bij ziekte bij SharePeople Kort maximaal twee jaar? 

Omdat de meeste zieken (ca. 98%) binnen 2 jaar beter zijn en omdat het donatiesysteem zo betaalbaar blijft. Wil je een vangnet tot aan je AOW-leeftijd? Dan kies je SharePeople Lang, onze combinatie van een collectieve verzerking (AOV) en crowdsurance.

Sommige traditionele AOV’s hebben ook de mogelijkheid deze af te sluiten met een wachttijd van twee jaar en is zo goed te combineren met SharePeople Kort.