Zo blijf je in deze crisistijd psychisch gezond

Slaat bij jouw ook zo langzamerhand de verveling en de wanhoop toe? Na weken van grappige, flauwe en bemoedigende filmpjes via whatsapp-groepen en op sociale media, ben je er klaar mee. Hoe blijf je psychisch gezond in deze tijd van (economische) onzekerheid en crisis? Zeker nu we steeds meer mogen en er dus ook weer meer moet.

Negeer het nieuws

Al meer dan twee maanden beheerst corona het nieuws. De vele liveblogs, updates en socialemediaberichten zorgen ervoor dat je voortdurend wordt geconfronteerd met (de gevolgen van) corona. Niet gezond! Zet jezelf op een nieuwsdieet door bijvoorbeeld niet meer dan twee keer per dag op een vast moment de (sociale) media te checken.

Ga de natuur in

Woon je in een stad, dan is ook buitenshuis de confrontatie met corona alom aanwezig. Probeer die te mijden door de natuur in te gaan. Bewegen in het groen is een van de meest aangeraden ‘natuurlijke medicijnen’ tegen gevoelens van depressie. Neem minstens een uur per dag om te wandelen of te fietsen. Stok achter de deur nodig? Installeer een bewegings-app zoals Strava die je kilometers bijhoudt, maar je ook allerlei uitdagingen geeft.

Ontwikkel een nieuwe (tijdelijke) hobby

De dagen lijken allemaal hetzelfde bij gebrek aan de normale externe prikkels, zoals een avondje uit of vieringen van verjaar- en feestdagen. Door je te focussen op iets nieuws zorg je ervoor dat je die prikkels toch krijgt. Koop een plantenboek en leer welke eetbare kruiden er bij jou in de buurt groeien. Schrijf je in voor de gratis digitale vogellessen van de Vogelbescherming. Leer vijf nieuwe gerechten uit je hoofd koken. Maak een begin met dat fotoboek. Leer desnoods mondkapjes maken. Zorg dat het iets is waarvoor je een snelle beloning krijgt. Dat geeft voldoening en zingeving.

Geniet van het kleine

Of het nu het ijverige spinnetje in je werkkamer is of de glimlach van iemand op straat met wie je de anderhalvemeterdans uitvoert, geniet van die situaties. Leg ze in gedachten of in het echt vast als momentjes van dankbaarheid. Doe dat vooral heel bewust, zodat je aan het eind van de dag met die kleine genotmomentjes in slaap valt.

Dein mee

In deze bizarre tijd reageer en voel je misschien anders dan jezelf gewend bent. Het ene moment geniet je van dat kleine, het volgende moment schiet je in een dip of voel je paniek over het grootse dat er gaande is. Laat het gebeuren en besef dat veel van die gevoelens als een golfbeweging komen en gaan. Dein erop mee, maar laat je niet meeslepen. Observeer ze, onderga ze, maar duik er niet in alsof ze een nieuwe werkelijkheid zijn.

Wat doe jij om geestelijk veerkrachtig te blijven in deze tijd? En wat als je toch ziek wordt? Gelukkig is er dan SharePeople. Doe jij al mee?