Zakelijk Instagram

Zakelijk Instagram voor zzp’ers: 6 tips

Omdat we er zelf wel in geloven bij SharePeople, doken we voor jou in de wereld van Instagram. Hoe pak je dat nou aan: zakelijk Instagram voor zzp’ers? Zes tips voor beginners, waar we zelf ook veel van leerden.

1. Zeg het met beelden

Instagram is het medium waar je met mooie plaatjes aandacht trekt. Vandaar dat reizen, mode, beauty, lifestyle, food en alle andere onderwerpen waarbij beeld belangrijk is, zich bij uitstek lenen voor Instagram. Het vergt wat creativiteit, maar uiteindelijk is van elke branche mooi beeld te maken. Denk verder dan een exotisch strand met palmbomen. Ook een mooie quote, een spannende detailopname van je product of een ludieke presentatie van jezelf in telkens weer een nieuw verrassend decor kan de kijker prikkelen.

2. Begin met een goede oneliner

Hoewel Instagram jarenlang ‘Facebook voor plaatjes’ is genoemd, zie je de laatste tijd steeds meer en langere teksten verschijnen onder die foto’s. Een Instagram-bericht mag maximaal 2200 karakters bevatten. Besef echter dat je bij het scrollen door je account alleen de eerste twee regels ziet. Open dus met een goede oneliner, die aanvullend is op de foto.

3. Call to action

Instagram houdt er allerlei wisselende algoritmes op na die bepalen hoeveel mensen jouw bericht te zien krijgen. Geven de eerste mensen een like en/of reageren ze? Dan wordt je bericht over een grotere groep mensen verspreidt, enzovoort. Stel je aan het eind van je bericht een vraag, doe je een oproep oftewel, post je een call to action, dan zullen mensen eerder geneigd zijn een reactie te plaatsen, waardoor je meer bezoekers trekt.

4. Hashtag

Een hashtag is een sleutelwoord dat, met een hekje ervoor (#sleutelwoord) ervoor zorgt dat mensen die op dat sleutelwoord zoeken jouw post ook tegenkomen. Op Instagram kun je maximaal 25 hashtags plaatsen onder een post. Zaak is om een combinatie van veelgebruikte en originele hashtags te maken. Bij de eerste zien veel mensen je post, verdwijnt ie al snel naar onderen. Bij de tweede, trek je minder mensen maar blijf je een tijdje bovenaan staan. Het belangrijkste is dat je hashtags gebruikt die echt betrekking hebben op jouw post. 

5. De kracht van regelmaat en herkenbaarheid

Waarom is het Acht-Uur-Journaal al jarenlang het best bekeken programma op tv? Juist: het wordt iedere avond op hetzelfde tijdstip uitgezonden, met eenzelfde format en eenzelfde lengte. Mensen houden van regelmaat en herkenbaarheid, ook in tijden waarin je op ieder gewenst moment kunt bekijken waar je zin in hebt. Zorg er dus voor dat je met regelmaat een post maakt (dat kan eens per dag of eens per week zijn). Overigens maakt het tijdstip van je post niet zoveel uit, omdat Instagram met z’n algoritmes bepaalt wie je bericht wanneer krijgt te zien. Zorg er ook voor dat je posts origineel, maar herkenbaar zijn. Dat kan bijvoorbeeld door vaak hetzelfde filter te gebruiken en een geheel eigen stijl te ontwikkelen met vaste kleurelementen.

6. Ga in de leer bij Insta-pro’s

Wil je serieus aan de slag met Instagram voor je bedrijf? Neus dan eens goed rond op het medium. Kijk wat anderen doen, in jouw branche, zoals jij het zou willen. Laat je inspireren. Insta-pro’s Kirsten Jassies en Joyce Nafzger schreven het boek Instaproof. Op hun gelijknamige website vind je veel informatie en kun je je inschrijven voor trainingen.

Nieuwsgierig naar onze Insta-activiteiten? Volg SharePeople en like onze posts.