energievreters

Wat doen we met de energievreters van 2022?

We kennen ze allemaal, energievreters. De klanten bij wie je alles altijd op hun manier moet doen, die de deadlines niet respecteren, ervan uitgaan dat jij 24/7 voor ze klaar staat. En dat dan ook nog eens tegen een tarief waar je met deze inflatie eigenlijk niet mee uitkomt. Je kent ze vast wel en hebt er vast ook een paar tussen zitten in je klantenkring.

Aan het eind van jaar kijken we met zijn allen terug op het jaar. Maar het is net zo belangrijk om vooruit te kijken. Al was het maar om te ontdekken waar er ruimte ontstaat om jouw doelen te halen en dromen te verwezenlijken. Om te ontdekken waar die eerdergenoemde energievreters zitten. En waarom het misschien tijd is om afscheid te nemen.

Energievreters

Jij wilde klanten en omzet. En dus zei je ja. Ja tegen dingen waarvan je niet eens wist of ze echt wel paste. Of projecten die heel erg pasten maar omdat jij bent gegroeid en andere keuzes hebt durven maken past het niet meer. Je voelt aan alles dat het tijd is om afscheid te nemen. Afscheid van die klanten die zoveel energie vragen.

Hoe neem je afscheid?

Neem de tijd om je klantenbestand langs te lopen. En stel jezelf bij iedere klant de volgende vragen:

  1. Past deze klant nog bij mijn ambitie en doelen?
  2. Is het een energievreter of een energiegever?
  3. Zou ik deze klant missen of niet?
  4. Kan ik het mezelf permitteren om deze omzet te missen?

Heb je bij alle 4 een ja dan is het helder, dumpen maar. Heb je maar één ja dan wordt het ingewikkelder. Toch denken wij dat je het antwoord wel weet, nu nog durven. Heb je nergens een ja, gefeliciteerd, jij hebt een klantenbestand om jaloers op te zijn.

Jouw bedrijf, jouw werk, jouw besluit

Afscheid nemen is lastig. Dus hoe doe je dat dan op een goede manier? Op een manier die de relatie en je reputatie intact houdt.

  1. Ga het gesprek aan. Geef aan dat het niet meer past binnen je ambities maar dat je met veel plezier al die tijd met ze hebt samengewerkt. Dat het tijd is om keuzes te maken en dat het wellicht ook prettig kan zijn voor hen om iemand met een frisse blik in te laten vliegen.
  2. Vind je definitief afscheid nemen nog te spannend? Laat je klant dan weten dat je je tarief verhoogt. Ook als je een klus op projectbasis hebt aangenomen is dat een mogelijkheid. Zeker in de huidige tijd waar de inflatie rond de 15% ligt. En ja het kan zijn dat de klant dan afscheid neemt van jou.

Afscheid nemen geeft je ruimte en nieuwe energie. Je hebt weer een kopzorg minder.

Goed begin

Weet je wat je ook minder kopzorgen geeft en dus geen energie meer vreet. Het (eindelijk) regelen van je AOV. Dus regel het nou en start 2023 met een gerust gevoel. En met SharePeople is het zo geregeld. Of je het nu voor een periode van 2 jaar wilt regelen of tot aan je pensioenleeftijd. Ook hier heb jij de oplossing in handen.

Regel ’t vandaag en betaal de eerste maand geen deelnamekosten

Lees ook: