Social media inzetten als zzp'er

Haal jij al het beste uit social media?

Social media inzetten als zzp’er, is en blijft belangrijk. Zeker in deze veranderende markt moet je je als ondernemer onderscheiden en kan de inzet van social media het verschil maken. Maar wanneer gebruik je nu welk medium? Stel jezelf de volgende vijf vragen om tot een weloverwogen keuze te komen. Of gebruik de vragen om je huidige social media-inzet tegen het licht te houden. 

1. Zeg ik het met woorden of met beelden?

Heb je een webwinkel of verkoop je een dienst zoals boekhouding? Dat kan mede bepalen op welk medium je actief bent. Instagram en Pinterest zijn sociale media die beeldgericht zijn, en die zich dus bij uitstek lenen voor het presenteren van producten. Twitter is met z’n teksten juist weer handig als wat te zeggen hebt. Wil je filmpjes laten zien, dan is een YouTube-kanaal natuurlijk onontbeerlijk.

2. Is mijn bedrijf B2B of B2C?

Richt jij je op de zakelijke markt of op de consumentenmarkt? Dat kan een verschil maken in de keuze voor het ene of het andere medium. Facebook bijvoorbeeld is een prima plek om je consumentenmarkt te bereiken. Voor de zakelijke markt is LinkedIn daarentegen een heel geschikt medium. Wil je een keuze maken, neem deze vraag dan mee. 

3. Hoeveel tijd wil/kan ik eraan besteden?

Grote bedrijven hebben content-medewerkers die de hele communicatie op social media verzorgen. Als zelfstandig ondernemer moet je het allemaal zelf doen, en je had al een baan. Bedenk hoeveel tijd je wekelijks over hebt voor social media. Foto’s maken, goeie teksten bedenken en bovendien reageren op de reacties van je volgers… het kan echt veel tijd kosten. Beter een of twee kanalen die je goed bijhoudt, dan vijf waar je amper aan toe komt.

4. Waar zit mijn doelgroep?

Dit is natuurlijk de belangrijkste vraag die je jezelf stelt. Want je kunt nog zo’n fotogeniek product hebben, als je de mannelijke vijftigplusser wilt bereiken, dan hoef je niet uit te pakken op Pinterest. Heb jij geen duidelijk beeld van je doelgroep? Maak dan eens een vragenrondje onder (potentiële) klanten op welke social media zij zoal zitten. Of, ook handig, kijk op welke platforms jouw concurrent actief is en hoeveel volgers er zijn.

5. Hoe krijg ik volgers?

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor de beste plek om je boodschap te verspreiden, begint het pas echt. Zorg ervoor dat je een planning maakt voor content en zorg dat je over een voorraadje posts beschikt. Het is fijn dat je in een regelmatig ritme je boodschappen de wereld in stuurt. En dan is het een kwestie van volgers krijgen. Natuurlijk begin je met het uitnodigen van al jouw vrienden om jouw zakelijke account te gaan volgen. Maar denk er ook aan de volgers van jouw concurrenten te gaan volgen. Grote kans dat zij jou ook gaan volgen.

Tot slot: de Top 8

Social media inzetten als zzp’er lukt beter met deze vragen. Maar het is ook goed om met een schuin oog naar het aanbod te kijken. Als we Whatsapp en Snapchat niet meenemen (want meer communicatie dan social medium), is dit de huidige top 8 van social media in Nederland, kijkend naar het aantal gebruikers.

  1. Facebook
  2. YouTube
  3. Instagram
  4. LinkedIn
  5. Pinterest
  6. Twitter
  7. TikTok
  8. Tmblr

Ben jij door de coronacrisis anders meer of anders met social media bezig? Laat het weten op één van de kanalen waar SharePeople actief is!

Ook handig: de slimste apps voor zzp’ers op een rij! Van parkeren tot relaxen…