sharepeople

SharePeople in de podcast van BNR Baanbrekende Businessmodellen

Cosmas, initiatiefnemer van SharePeople, is te gast bij de podcast Baanbrekende Businessmodellen van BNR Nieuwsradio. Waarin John van Schagen en Patrick van der Pijl ondernemers uitnodigen met bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden en nieuwkomers die bestaande markten opschudden. SharePeople zet de markt van verzekeren compleet op z’n kop! John is onder de indruk en laat Cosmas weten dat hij dit één van de meest baanbrekende businessmodellen vindt die hij tot nu toe heeft gehoord. Beluister hier de podcast of lees de belangrijkste take-aways mee.  

John vraagt Patrick: ‘Heb jij jezelf eigenlijk verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid?’

Patrick: ‘Nee, dat vond ik veel te duur!’ Waarbij John ook z’n vinger opsteekt. En beiden dus als zzp’er onverzekerd rondlopen in Nederland. Maar ze zijn niet de enige!

Cosmas: ‘1 op de 5 zzp’ers heeft niks geregeld bij arbeidsongeschiktheid.’

‘Dat is vooral een kwestie van geld, maar ook omdat het hopeloos ingewikkeld is. En daarvoor moet je dan vaak naar een verzekeringsadviseur, waar je dan geen zin in hebt. Zo komt het weer onderaan je lijstje als startende zzp’er. Dat is wel echt een probleem.’

John geeft toe dat hij dan ook denkt: ‘Ik word toch niet écht ziek!’

En dat klopt vaak ook wel volgens Cosmas: ‘Heel veel van ons gaat het ook niet overkomen. Of je ligt er even uit en bent dan na een paar maanden weer beter. De kans is groot dat je daarna gewoon weer kan doorwerken. Maar helaas gebeuren er ook hele vervelende dingen. En dan is het financiële risico om 30 jaar geen inkomen te hebben wel een probleem. En dat zien wij in Nederland ook als een heel groot maatschappelijk probleem. Omdat al die zzp’ers dan een beroep zouden moeten doen op de bijstand bijvoorbeeld.’

De hamvraag van John en Patrick is dan ook? ‘Hoe lossen jullie dit probleem op met SharePeople?’

‘We doen het echt anders dan de traditionele verzekeraars. SharePeople is dan ook géén verzekeraar maar een crowdsurance. Dat betekent dat we met de ‘crowd’ peer-to-peer betalingen doen aan diegene die schade hebben. In het geval bij ons dus diegene die arbeidsongeschikt zijn. En dat zijn rechtstreekse betalingen, zonder marges zoals bij de verzekeraar. En dat is echt wel revolutionair en we zijn de enige in Nederland die dat op deze manier doen. En de eerste niet-verzekeraar die deze oplossing kan bieden tot AOW-leeftijd.’

En wat kost dat dan Cosmas? Hoe werkt dan zo’n rechtstreekse betaling?

‘Hoeveel je betaalt hangt af van het ziektepercentage’ vertelt Cosmas. Bijvoorbeeld: ‘Stel je voor, je bent met 1000 mensen en als er één ziek is dan zou er in theorie 999 betalingen aan die ene zieke zijn van 1 euro, wanneer deze persoon een inkomen heeft gekozen van 1000 euro bij ziekte. Je hebt dan dus een ziektepercentage van 0,1%. Dat is natuurlijk wel heel laag. Hoe groter de groep hoe meer je doneert op dat gemiddelde ziektepercentage en hoe meer dat percentage ook stabiliseert. Op dit moment is dat zo rond de 2%. Als je dan meedoet met 1000 euro betaal je 20 euro rechtstreeks aan een arbeidsongeschikte deelnemer. Je kunt er zelfs een berichtje bij doen met een beterschapswens.

sharepeople podcast

Wij hebben allebei geen AOV afgesloten, hoeveel betaal ik bij een traditionele verzekeraar?

Cosmas: ‘Wel 3 tot 10 keer zoveel als bij SharePeople, misschien nog wel meer! Maar dat is dus afhankelijk van het gekozen inkomen dat je wilt dekken.’

En zegt zo’n wetgeving dan niet; Luister Cosmas, je bent een beetje verzekeraar aan het spelen?

‘Nee we zijn geen ‘schijnverzekeraar’, dat hebben we heel goed uitgezocht van tevoren. En hebben een zogenaamd reikwijdte onderzoek laten doen waardoor bevestigd is dat dit mag. En SharePeople is dus inderdaad géén verzekering. Dat leggen we onze deelnemers ook heel goed uit. Om te voorkomen dat mensen denken dat ze een verzekering hebben afgesloten.’

John valt met de deur in huis: ‘Waar zit jullie verdienmodel?’

‘Nou wij verdienen dus niet aan een premie of een percentage daarvan, maar aan onze dienstverlening. En dat is niet alleen het mogelijk maken van de crowdsurance. Maar dat is ook voor de arbodienst voor zzp’ers, SharePeople Crowdability. Bij onze oplossing SharePeople Lang met dekking tot aan je AOW-leeftijd, betaal je 15 euro in de maand. En bij SharePeople Kort met dekking tot max. 2 jaar betaal je 10 euro in de maand.

Mag ik het dan ook een broodfonds noemen? Het lijkt er wel een beetje op zegt John.

‘Ja ik begrijp de vergelijking met de 2 jaar oplossing. Maar ik zou eerder zeggen dat een broodfonds een soort van verzekeringsoplossing is. Die hebben namelijk allemaal kleine spaarpotjes zoals een centrale kas bij de verzekeraar. Alleen zij doen dat op kleine schaal. En wij denken dat dat niet verstandig is. Zeker niet als je lange termijn risico’s wilt dekken. Dan heb je veel mensen nodig en een schaalbaar businessmodel. En dat kan bij een broodfonds niet.’

Stel ik doe mee, zegt Patrick. Krijg ik dan eerst een keuring?

‘Nee, dat hoeft niet. Pas op het moment dat je arbeidsongeschikt wordt, dan gaan we kijken of je gekozen inkomen overeenkomt met je netto-inkomen van de afgelopen maanden. En of het wel klopt dat je arbeidsongeschikt bent.’

‘Ga je meedoen met SharePeople Lang, dan krijg je een aantal vragen voorgelegd. Op basis van het antwoord word je wel of niet toegelaten. Die vragen zijn heel simpel in tegenstelling tot een verzekeraar. Eén van die vragen is bijvoorbeeld of je rookt.’

Wat als iemand dat nou bewust fout invult? Vraagt John. Of denk ik dan te ingewikkeld?

‘In de praktijk blijkt fraude erg mee te vallen. Verzekeraars zijn erg op het controleren gericht, maar dat kost ook enorm veel tijd, en dus geld. Ik geloof veel meer in de Semco-style, dus het niet allemaal controleren vooraf en uitgaan van het vertrouwen. En op het moment dat iemand arbeidsongeschikt is dat wel gaan toetsen. Maar dan hoeven we dus veel minder mensen te controleren dan vooraf. En vaak is het evident dat iemand arbeidsongeschikt is.

John vindt SharePeople het meest baanbrekende businessmodel tot nu toe

Ik kan dit namelijk op een bierviltje in de kroeg aan iemand uitleggen!’
Hij vertelt dit in het tweede gedeelte van de podcast (vanaf minuut 14.30). En gaan John, Patrick en Cosmas nog even de diepte in. Want hoeveel krijg je nou precies als je blijvend arbeidsongeschikt bent? En hoe word je dan verder geholpen door SharePeople Crowdability, de arbodienst voor zzp’ers. En dat je zelfs kan meebeslissen over de koers van SharePeople als je lid wordt van de SharePeople Coöperatie.

Samen zetten we de wereld van verzekeren op z’n kop. Doe de test en kijk of SharePeople ook bij jou past. Sluit je vandaag nog aan en betaal de eerste maand geen deelnamekosten.

Luister ook naar