SharePeople Crowdability is meer dan een arbodienst voor zzp’ers

Wie SharePeople kent, weet dat we het anders doen. Anders en beter. Met een eerlijke, transparante en goedkope oplossing om je arbeidsongeschiktheid te regelen, zetten we de markt voor verzekeringen op z’n kop. En nu breiden we onze dienstverlening uit met SharePeople Crowdability, een nieuwe dienst waarmee we ondernemers begeleiden bij arbeidsongeschiktheid en helpen bij de preventie daarvan. In gesprek met Cosmas Blaauw, oprichter van SharePeople, horen we alles over deze nieuwe tak. 

Bekijk hier het interview of lees eronder verder.

SharePeople Crowdability wordt op de website omschreven als ‘een arbodienst en meer’. Leg dat eens uit. 

“We zeggen dat SharePeople Crowdability de eerste arbodienst voor zzp’ers is. Maar, eigenlijk bestaat dat helemaal niet, want een arbodienst is voor werknemers. Wij doen iets voor zelfstandigen en dat is heel iets anders. Want, de begeleiding die een zieke zzp’er nodig heeft is héél anders dan hoe een arbodienst dat doet. Dus eigenlijk zeg ik liever dat we juist géén arbodienst zijn. Want zoals een arbodienst werkt, zo werken wij niet. Een arbodienst heeft veel klanten en houdt gesprekken kort. Even bellen en naar de volgende. Onze adviseurs werken niet als een callcenter. Wij nemen de tijd voor onze deelnemers en vanaf ziekmelding tot betermelding heb je dezelfde begeleider. “ 

Dus geen arbodienst. Hoe omschrijf je SharePeople Crowdability dan? 

“Met SharePeople Crowdability begeleiden we arbeidsongeschikte zzp’ers en we ondersteunen zzp’ers in het voorkomen dat ze arbeidsongeschikt raken.” 

Waarom heeft een zzp’er andere begeleiding nodig? 

Het grote voorbeeld: zzp’ers willen niet ziek zijn en die moet je afremmen om te snel weer aan het werk te gaan. Een arbodienst is gewend om voor werkgevers te werken en die zijn vaak achterdochtig. Is de medewerker echt ziek? Wat kan hij wel? ‘Ga maar wat koffiemomentjes creëren bij je werkgever’, wordt dan als advies gegeven. Dan staat de zzp’er te flapperen met zijn oren, als hij dat hoort.  

Kwam dat wel eens voor, zo’n mismatch in advies? 

Toen we nog met een externe arbodienst werkten, probeerden we dat natuurlijk te voorkomen door de casemanagers goed in te werken. Maar door onze groei werden het er teveel, die ook nog eens wisselden, dus dat lukte niet meer. En dat had niet te maken met de individuele personen, die deden het goed, maar het bedrijf zelf was er niet op ingericht. Ideeën om dingen anders te doen, konden we ook niet doorvoeren. En nu we het zelf doen, kan dat wel. ” 

Dus geen koffiemomentjes meer als advies? 

“Nee. Ga maar elke dag een uur wandelen met de hond. Dat is voor een ondernemer veel effectiever.” 

Je noemde al dat SharePeople Crowdability persoonlijker is. Wat maakt het nog meer anders en beter? 

“Het belangrijkste verschil met een arbodienst is dat we de situatie van de zzp’er veel beter kennen. We weten wat ondernemen is en dus ook tegen welke problemen je als ondernemer aanloopt als je uit de running bent. Dit betekent dat we een beter advies geven, maar ook dat we gerichtere interventies doen met ons team van specialisten. Onze adviseurs werkvermogen en bedrijfsarts weten precies welke vragen zij moeten stellen. Ook aanvullende diensten, zoals een burn-out coach of ondernemerscoach, zijn helemaal ingericht voor de zzp’er. Dit resulteert in een betere begeleiding.” 

Adviseurs Werkvermogen SharePeople Crowdability

Heb je daar al een concreet voorbeeld van? Wat doe je anders? 

“Binnen ons netwerk is er een tiental deelnemers met long covid klachten. Voor deze groep organiseren we een reeks online bijeenkomsten om ervaringen en tips te delen en elkaar te inspireren. Wat kan wel? En hoe ga je als ondernemer om met de uitdagingen van deze ziekte? Een mooi voorbeeld hoe je de kracht van je ondernemersnetwerk benut om elkaar te ondersteunen en de volgende stap in je herstel te zetten.”  

Lees hier meer over de supportgroep voor ondernemers met langdurige covid klachten >

Zie je al resultaat van die andere aanpak? 

“We doen heel veel dingen anders, maar resultaat zie je nu nog niet. Duurzame inzetbaarheid is iets van de lange adem. Als we langer dan een jaar bezig zijn, dan kunnen we resultaten tonen.” 

Met SharePeople Crowdability bieden jullie dus iets unieks. Is dat een reden voor ondernemers om te kiezen voor SharePeople? 

“Nee, dat speelt weinig mee. Mensen kijken naar de kosten en realiseren zich niet dat goede begeleiding enorm belangrijk voor je kan zijn, als je arbeidsongeschikt raakt. Natuurlijk hopen we wel dat we met een betere begeleiding én preventie het aantal ziekmeldingen kunnen verminderen of verkorten. Dat merk je in de kosten als deelnemer, want daarmee gaan de donatiebedragen naar beneden. Mensen kijken overigens wel naar referenties en ervaringen van (zieke) deelnemers, die verzamelen wij via trustpilot en via interviews. Als je leest dat de begeleiding goed is, dan helpt dat wel mee.” 

Minder zieken is minder kosten. Zit daar een belangenverstrengeling in? Hoe zit het met de onafhankelijkheid van SharePeople Crowdability?

“Heel zwart-wit: voor de SharePeople organisatie maakt het niet uit of iemand 100% of 50% arbeidsongeschikt is. Wij laten ons betalen door dat tientje of vijftien euro in de maand. Dus van meer of minder zieken, daar worden wij niet slechter of beter van. SharePeople en SharePeople Crowdability werken daarin geheel onafhankelijk van elkaar. SharePeople Crowdability is er echt voor de zieke deelnemer.” 

Maar, lage maandelijkse kosten maken het wel aantrekkelijker om deelnemer te worden of blijven? 

“Ja, dat klopt. Maar daarin verschillen we echt van een verzekeraar. Bij verzekeraars is het direct ten voordele van de eigen portemonnee. Bij ons is dat niet. Je krijgt de uitkering bij arbeidsongeschiktheid niet van ons, maar van de deelnemers zelf.  Met jouw bijdrage maak je dus echt een verschil voor een arbeidsongeschikte deelnemer. Onze oplossing is solidair en transparant, zoals verzekeren hoort te zijn. We zullen op deze manier ook altijd vele malen goedkoper zijn dan een verzekeraar.”  

Hoe belangrijk is preventie in dit verhaal? 

“Preventie wordt steeds belangrijker, zeker op de langere termijn. Daar zien we voor SharePeople Crowdability ook een belangrijke rol.” 

Hoe ziet die rol eruit? Hoe geef je invulling aan preventie met SharePeople Crowdability? 

“Preventie begint met inzicht. Waar sta je als zzp’er ten opzichte van andere zzp’ers? Ben je goed bezig? We zijn bezig met het ontwikkelen met een vragenlijst, speciaal voor ondernemers om deze inzichten te kunnen verwerven. Op basis van deze uitkomsten gaan we bepalen welke tools en diensten er nodig zijn. Daarnaast bestaat SharePeople natuurlijk uit een netwerk van zzp’ers, die elkaar kunnen helpen op dit gebied. Dat willen we gaan faciliteren, zodat zzp’ers uit de crowd onderling diensten kunnen aanbieden. Of het een echte marktplaats gaat worden, dat weten we nog niet. Dit kan ook een muntjessysteem worden bijvoorbeeld, waarbij je elk jaar voor een aantal uur gratis van bepaalde diensten gebruik kan maken. Dat moeten we nog gaan uitvinden. Onze prioriteit is nu om de dienstverlening voor arbeidsongeschikte deelnemers goed op orde te hebben.” 

Zelf in je eigen inkomen kunnen voorzien is een belangrijk streven van SharePeople Crowdability. Bij arbeidsongeschiktheid kijken jullie hierbij ook naar vervangende beroepen. Kun je daar iets meer over vertellen? 

“Bij SharePeople Lang doen we dat inderdaad. We doen dat altijd samen met de zieke deelnemer, waarbij opties en scenario’s worden besproken en vervolgens een plan van aanpak wordt opgesteld. In de verzekeringswereld heb je termen als beroepsarbeidsongeschiktheid en passende arbeid. Wij gebruiken een nieuwe term: passend ondernemen. Wij kijken op de eerste plaats of je nog iets kunt doen, waarbij je ondernemer kunt blijven. Pas als dat niet kan, dan onderzoeken we samen met de zzp’er de mogelijkheden voor een beroep in dienstverband.” 

We zitten nu in een landelijke trend met een oplopend aantal zieken. Wat vind je van die ontwikkeling voor SharePeople? Is dat spannend?

“Nee, ik vind dat niet spannend. Het bevestigt voor mij juist dat we op de goede weg zijn, want dat maakt het nog belangrijker om goede dienstverlening te ontwikkelen voor zzp’ers. Een arbodienst voor zzp’ers bestond nog niet. Waar moet je nu terecht als je ziek bent als zzp’er? Je kunt naar de huisarts, die weet wel iets van ziekzijn, maar niks van ziekzijn én ondernemen. Daar zijn specialisten voor en die hebben wij. Daarbij is het goed om te vermelden dat het ziekteverzuim bij SharePeople minder dan de helft is dan bij werknemers. Ja, het is ook bij ons gestegen, in corona en post-corona tijd, maar niet zo hard als bij werknemers.” 

Een groot gedeelte van die zieken (landelijk) zijn burn-out en stressgevallen. Zie je dat ook onder SharePeople deelnemers? 

“We begeleiden nu zo’n 400 zieken en de ruime meerderheid zijn, helaas, ernstige medische aandoeningen. We hebben ook een onderzoek laten doen naar klachten onder ondernemers en daar kwamen relatief weinig stressklachten uit. Dus nee, die trend zien wij niet.” 

Nog een trend of beter gezegd hot topic: de verplichte AOV. Hoe zie jij dat samengaan met SharePeople en SharePeople Crowdability? 

“Er bestaat een kans dat de verplichte AOV er gaat komen en dat er dan ook de mogelijkheid voor een opt-out komt. Dus, een alternatieve oplossing waarbij je niet hoeft deel te nemen aan die verplichte AOV. Ik zou het heel mooi vinden als wij als opt-out gaan gelden. Niet alleen omdat SharePeople een goed product is, maar ook omdat wij die Crowdability dienstverlening zo goed op orde hebben.”  

Wanneer is SharePeople Crowdability succesvol voor jou? 

“Als ik niet meer het woord ‘soort van arbodienst voor zzp’er’ hoef te gebruiken. Dat mensen zeggen: “Oh dat is een Crowdability dienst!”. Dus dat het een soortnaam wordt. Wat wij doen met SharePeople Crowdability bestaat nog niet. Ik wil daar de standaard in zetten. Dat andere partijen ons dan misschien gaan kopiëren, dat vind ik niet zo erg. Dat laat zien dat we goed bezig zijn! Maar, voorlopig zien we andere partijen dat nog niet doen, zeker niet op de schaal waar wij nu mee bezig zijn.” 

Wij bieden een eerlijk, solidair en betaalbaar alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dagelijks opzegbaar en binnen 3 minuten online geregeld! Doe de test en kijk of SharePeople ook bij jou past.


Lees ook: