Ernst van Niekerk Payaut

Payaut zorgt dat jij je geld krijgt als je ziek bent

Als SharePeople deelnemer maak je geld over dat vervolgens bij een zieke deelnemer op zijn of haar rekening wordt bijgeschreven. En andersom, als jij ziek bent, maken deelnemers rechtstreeks geld over aan jou. Betalingsverkeer dat vanzelfsprekend en vanzelf lijkt te gaan. En dat is precies ook de bedoeling van Payaut, het bedrijf dat de onderlinge geldstromen tussen SharePeople deelnemers regelt. Tijd dus om de mensen achter Payaut te leren kennen. 

Payaut staat voor Payments Automated en is een fintech startup. Er werken nu acht mensen en SharePeople was de allereerste echte klant. ‘En daar zijn we heel trots op’, vertelt Ernst van Niekerk, oprichter en CEO (links op de foto). ‘Door onze bijdrage kunnen zzp’ers met een gerust hart doen waar ze goed in zijn, omdat hun risico op arbeidsongeschiktheid is geregeld. En dat is echt een eer.’

Leg uit, Payaut regelt geldstromen?

‘Ja zeker!’ knikt Ernst. ‘Bijna alle banken en financiële instellingen verbinden de inkomende en uitgaande geldstromen van een bedrijf. Dat was bij SharePeople voorheen ook zo, via BUNQ. Daarom was iedere deelnemer verplicht om een rekening te openen bij BUNQ. Wij koppelen die twee geldstromen van elkaar los, en regelen alleen de uitgaande geldstroom richting zieke deelnemers. Dat is nieuw en maakt ons uniek. Het maakt dan niet meer uit van welke bankrekening het geld binnenkomt. Een grote hobbel om deelnemer te worden bij SharePeople is zo opgelost. Nu kan je je met elke Nederlandse bankrekening aansluiten bij SharePeople.’

Wat doet Payaut nu voor SharePeople?

‘We doen twee dingen. We voeren een verificatie uit van de deelnemers die het geld ontvangen: zijn ze wie ze zeggen dat ze zijn? En mogen ze geld ontvangen? We checken dus of een deelnemer mogelijk een crimineel is, maar niet of iemand ziek is. Daar gaan we niet over. Door die verificatie voorkomen we fraude.’ 

Klopt de verificatie, dan zorgt Payaut dat het bedrag op de rekening van de arbeidsongeschikte deelnemer komt. Dat is een geautomatiseerd proces, buiten SharePeople om. ‘Dat is belangrijk, want mocht het misgaan met SharePeople, dan staat het geld van de deelnemers veilig bij Payaut’, vertelt Ernst. ‘We hebben een licentie van De Nederlandsche Bank en mogen dus ook uitbetalingen doen. We leggen eigenlijk iedere dag een geautomatiseerde puzzel voor SharePeople, waarbij donaties rechtstreeks bij de zieke deelnemer terecht komen. Zonder dat er dus geld op een derderekening terecht komt.’

Dat doen jullie als startup?

Ernst grinnikt: ‘Er komen steeds meer online platforms, zoals SharePeople, die traditionele marktpartijen omver blazen. Het is mijn drive om deze voorlopers in de markt zo te ondersteunen en gedoe uit handen te nemen, dat zij kunnen blijven innoveren en groeien. Tot anderhalf jaar geleden werkte ik bij Adyen, een snel groeiende betaalprovider. Ik was daar werknemer nummer 800. Ik was eigenwijs, wilde directe invloed en zag dat gat in de markt. Samen met Gillis Haasnoot (midden op de foto), die alles weet van geautomatiseerde systemen bouwen, zijn we toen Payaut begonnen. Nu ben ik één van de 8 medewerkers en dat is veel leuker.’

Pieter de Haas (rechts op de foto), sinds april bij Payaut werkzaam en verantwoordelijk voor de sales en marketing, beaamt dat: ‘Ik werkte o.a. bij Procter&Gamble en wilde eigenlijk wel wat anders dan het corporate leven. De stap naar zo’n kleine startup is dan groot, maar wel heel waardevol. Het is toch prachtig dat we met SharePeople als klant zo direct bijdragen aan de gezondheid van zzp’ers?’

En met 60.000 deelnemers?

‘Kijk, het was natuurlijk spannend om aan SharePeople te beloven dat we die betalingen veilig, zeker en snel zouden regelen, zonder dat we dat echt konden laten zien. Maar al tijdens onze eerste afspraak, nu een jaar geleden, was er die klik. Allebei een jong bedrijf met een grote ambitie, met allebei vertrouwen hoog in het vaandel. Dus ook als SharePeople naar 60.000 deelnemers groeit, zorgen wij ervoor dat de financiële puzzel blijft kloppen.’

Lees hier alles over de ambitie van SharePeople om te groeien naar 60.000 deelnemers -of 600.000 dat mag ook.