Over SharePeople

Missie

SharePeople BV is een social enterprise. Onze missie is om (door middel van crowdsurance) ‘verzekeren’ te veranderen in een 100% transparant, eerlijk, solidair en vooral betaalbaar systeem.

80% van de ondernemers verzekert zich niet en als je dan langdurig ziek wordt kom je in financiële problemen. Daar wilden we iets aan doen. Bovendien is er een grote groep ondernemers die zich helemaal niet kan verzekeren, bijvoorbeeld oudere zzp-ers in de bouw. Met SharePeople kunnen zij toch onderling het risico op arbeidsongeschiktheid opvangen. Op basis van solidariteit, dus eigenlijk zoals verzekeren ooit bedoeld is.

Je kunt je voorstellen dat er nog veel meer risico’s zijn die je via SharePeople Crowdsurance zou kunnen delen.

Team

Het SharePeople team bestaat op dit moment uit Judith Schellingerhout, Rutger Abbink, Cosmas Blaauw, Ernst Nolte en veel freelancers. We stellen ze hieronder aan je voor.  SharePeople is altijd op zoek naar jong talent dat wil werken bij een social enterprise-startup. Sluit jij je aan bij ons team?

sociaal ondernemer

Cosmas, waarom ben je gestart met SharePeople Crowdsurance?

Toen ik een paar jaar geleden opnieuw voor mezelf begon ging ik op zoek naar een AOV (arbeidsongeschiktheidsverzekering). Ik vond het hopeloos ingewikkeld, niet transparant en erg duur.

De laatste jaren is het onderling delen van het risico op arbeidsongeschiktheid sterkt in opkomst. Pioniers daarin zijn de Broodfondsmakers met hun Broodfonds. Het is een mooie vorm van onderling vertrouwen en hun model wordt inmiddels gekopieerd door commerciële organisaties als het Ziektefonds, het Voorzieningenfonds en SamSam Kring. Maar waarom doen we dit nog offline en met kleine groepen?

Waarom niet online? Dat kan anders!

Met moderne technologie (fintech) kunnen we een veel beter werkend, minder risicovol, onderling vangnet bouwen zonder verzekeraar. De manier waarop we (net)werken en contacten onderhouden is de laatste jaren sterk veranderd en natuurlijk niet beperkt tot de mensen in mijn wijk of dorp en zeker niet tot een groep van maximaal 50 personen. Wat ik ook miste bij zowel lokale schenkkringen als AOV’s was een beloning voor ‘het niet ziek zijn’ en het voorkomen van ziekte.  Daarnaast vond ik het zorgelijk dat de privacy van een zieke bij lokale schenkkringen zoals broodfondsen niet gewaarborgd lijkt. Dat kan anders!

Rutger, waarom begon jij met SharePeople?

Ik heb me eerder met startups bemoeid, maar meestal werd er dan eerst een product bedacht en de markt ingezet. Bij SharePeople ontwikkelen we het concept echt met het netwerk van deelnemers. SharePeople, de naam zegt het al. Wij faciliteren slechts. Zo laten we samen SharePeople steeds beter worden.

Ondanks -of misschien wel juist doordat- ik zelf een bankachtergrond heb, heb ik ervaren hoe prettig het is dat we bij SharePeople niet denken zoals verzekeraars of banken.

Rutger, is SharePeople Crowdsurance ingewikkeld? 

Nee,  door onze fintech maken we ‘risico-delen’ -wij doen niet aan verzekeren- juist veel transparanter en minder ingewikkeld. Veel mensen moeten er aan wennen dat betalingen rechtstreeks verlopen en dat we vooraf niet weten wat het precies gaat kosten, want dat hangt namelijk af van het aantal zieken dat er gaat komen. Maar in de basis is ‘crowdsurance’ veel eenvoudiger dan ‘verzekeren’. Niet alleen eenvoudiger, maar ook veel goedkoper.

mede-oprichter SharePeople

Judith, waarom wilde jij bij SharePeople aan de slag?

Het vanaf het begin kunnen bouwen aan het SharePeople netwerk vind ik enorm uitdagend. Maar ook om zzp’ers, ondernemers en netwerken op een goede manier op de hoogte te brengen van het mooie Crowdsurance-concept. En daarnaast ook om de samenwerking op te zetten met brancheorganisaties en andere belangenclubs die meerwaarde willen bieden aan hun leden.

Ik heb jarenlang ervaring opgedaan als uitgever en in marketingcommunicatie en in die hoedanigheid veel gewerkt met teams van zzp’ers en ondernemers. Ik geloof dat je samen verder komt dan alleen. En verbinding legt door goed te luisteren.