Doe nu mee voor € 1 én ontvang 3 maanden gratis deelname

  • bereken je AOV
  • hoe werkt SharePeople?
    • Hoe werkt SharePeople?

      SharePeople regelt je inkomen anders dan traditionele verzekeraars of schenkkringen.

      • hoe werkt SharePeople?
      • stel je wordt ziek
      • stel je blijft gezond
  • over ons
    • Over ons

      We zijn geen broodfonds en geen verzekering. Maar bieden je beide: wij zijn de SharePeople Coöperatie.

      • over ons
      • coöperatie
      • nodig iemand uit
      • vacatures
      • contact
  • Menu Menu
  • inloggen
  • sluit je aan
  • bereken je AOV
  • hoe werkt SharePeople?
    • stel je wordt ziek
    • stel je blijft gezond
  • over ons
    • coöperatie
    • vacatures
    • contact
  • Inloggen
  • sluit je aan
Ondernemen in tijden van crisis

Ondernemen in tijden van crisis, hoe doe je dat?

9 juni 2020/in Archief /door Cosmas

De coronacrisis -of welke crisis dan ook- biedt naast ellende, ook bemoedigende initiatieven van ondernemers die kunnen omdenken. Hier vijf mooie voorbeelden van ondernemen in tijden van crisis, met daaraan gekoppeld meteen een wijze les waar iedere ondernemer z’n voordeel mee kan doen.

1. Omarm het abnormale

Toen haar agenda aan het begin van de coronacrisis ineens leeg raakte, moet fotografe Jesje Veling uit Haarlem op haar resetknop hebben gedrukt. Ze realiseerde zich hoe uniek de situatie was. In plaats van bij de pakken neer te zitten, ging ze met haar camera op pad om ‘coronaportretten’ te schieten: foto’s van families achter het raam of in de deur.

Het bijzondere van deze tijd is dat er heel veel niet normaal is. Dat kan belemmerend werken, maar je kunt ook proberen te ontdekken hoe je deze periode kunt gebruiken om dat ‘abnormale’ onderdeel te laten zijn van jouw creativiteit. 

2. Deel je kennis

DJ Roog draait normaalgesproken de hele zomer lang op festivals waar hij met aanstekelijke beats de menigte uit z’n dak laat gaan. Zoals voor zoveel artiesten, valt dat feestje dit jaar in duigen. En natuurlijk kun je dan, net als veel artiesten, huiskamerconcerten geven. Maar je kunt je talent ook inzetten om anderen te helpen hun talent te ontwikkelen. En dus biedt Roog online professionele dj-lessen aan. De master als meester, hoe cool is dat?!

Je kunt als ondernemer misschien even niet zoveel werken als je nodig hebt, maar ondertussen kun je je talent wel te gelde maken door anderen het te helpen ontwikkelen. Bedenk waar je goed in bent en deel je kennis.

3. Klagen is geen reclame

Dirk-Jan Stip van koffie- en lunchzaak Coffee Corazon in Amersfoort was nogal verbaasd dat zijn LinkedIn-post zóveel reacties uitlokte. In zijn bericht stelde hij dat horeca-ondernemers niet te veel moesten klagen, omdat hij vindt dat de horeca een plek moet zijn waar je je fijn en welkom voelt.

Als ondernemer heb je het door de crisis mogelijk zwaar. Dat zal iedere klant begrijpen. Maar dat wil niet iedere klant (doorlopend) van je horen. Schrijf je angsten en frustraties van je af, maar val er je klanten niet lastig mee.

4. Ontdek de behoeften van deze tijd

Meerdere hotels sloten zich aan bij het initiatief voordethuiswerkers.nl van een groepje ondernemers uit Utrecht en Amsterdam. Het idee? Al die mensen die ineens moesten thuiswerken, hebben vast wel eens behoefte aan een rustige werkdag. De hotels hadden kamers te over en waren al lang blij met een bezetting, zelfs al leverde die minder op dan een nachtje verhuur.

Bedenken welke behoeften er leven in een bepaalde tijd, is je verplaatsen in je (potentiële) klanten en een markt creëren.

5. Verlaag de prijs

Onder meer gezien bij (afhaal)restaurants: een prijsverlaging, waardoor het aanbod wel heel aantrekkelijk werd. Heel fijn voor een eerste kennismaking met je bedrijf en het vergroten van je klantenkring. Bovendien juist nu veel meer mensen het in hun portemonnee voelen, is een (tijdelijke) prijsverlaging een sympathiek gebaar.

Ondernemen in tijden van crisis, hoe pak jij het aan? Deel jouw creatieve omdenkactie op onze social media! (Gelukkig blijft deelnemer worden bij SharePeople gewoon mogelijk, doe je mee?)

Tags: 2020
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2020/06/Banners-16.png 675 1200 Cosmas https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2020/09/sharepeople-logo-def-2020.svg Cosmas2020-06-09 16:17:162024-05-07 19:12:53Ondernemen in tijden van crisis, hoe doe je dat?

Laatst gepubliceerd:

  • Laat die zzp’er niet lopen – hoe een AOV het verschil maakt7 mei 2025 - 11:52
  • Vrijheid om te ondernemen – geen vanzelfsprekendheid5 mei 2025 - 08:02
  • nieuws
    Dit was het nieuws zzp’er 2-5-20252 mei 2025 - 09:36

Kennisartikelen:

Alle artikelen
Meer over SharePeople
Beter ondernemen
Gezond ondernemen
Financieel
Werk-privé balans
Netwerken
Zzp’er nieuws

Masterclasses:

Mental Boost
13 mei. 10:00 - 11:00 -

Zorgen voor een naaste: balans tussen werken en zorg
15 mei. 09:30 - 10:30 -

Slimmer gewoontes veranderen met nudging
19 mei. 15:30 - 16:30 -

Heb je een vraag?

Wij hebben het antwoord

Naar onze FAQ’s

Toch even bellen?

We denken graag met je mee: ma. tot vr. 9:00 tot 17:00

030 2080802

In ons team werken?

Zo min mogelijk gedoe voor ­zzp’ers, daar gaan we voor.

Naar onze vacatures

Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

AOV tot AOW
tot 2 jaar

SharePeople

Begeleiding & Preventie
Over ons
Lid worden coöperatie
Nodig iemand uit
Events
Kennisartikelen
Cijfers
Blog
Pensioen

Socials

Algemene voorwaarden

Gebruiksvoorwaarden

 Privacyverklaring

Klachtenprocedure

Cookie instellingen

Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

SharePeople

Begeleiding
Over ons
Lid worden coöperatie
Events
Kennisartikelen
Blog
Pensioen

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

AOV tot AOW
tot 2 jaar

Socials

Algemene voorwaarden   Gebruiksvoorwaarden   Privacyverklaring   Klachtenprocedure   Cookie instellingen

Algemene voorwaarden
Gebruiksvoorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure
Cookie instellingen

© Copyright – SharePeople B.V

KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

Link naar: Daarom helpen stukjes schrijven en interviews houden Link naar: Daarom helpen stukjes schrijven en interviews houden Daarom helpen stukjes schrijven en interviews houdenSilvie met zijn zoonLink naar: Muk van Lil, creative director en fotograaf: ‘Intuïtie werkt fantastisch’ Link naar: Muk van Lil, creative director en fotograaf: ‘Intuïtie werkt fantastisch’ Creative Director MukMuk van Lil, creative director en fotograaf: ‘Intuïtie werkt fantast...
Scroll naar bovenzijde