Ondernemen in tijden van crisis

Ondernemen in tijden van crisis, hoe doe je dat?

De coronacrisis -of welke crisis dan ook- biedt naast ellende, ook bemoedigende initiatieven van ondernemers die kunnen omdenken. Hier vijf mooie voorbeelden van ondernemen in tijden van crisis, met daaraan gekoppeld meteen een wijze les waar iedere ondernemer z’n voordeel mee kan doen.

1. Omarm het abnormale

Toen haar agenda aan het begin van de coronacrisis ineens leeg raakte, moet fotografe Jesje Veling uit Haarlem op haar resetknop hebben gedrukt. Ze realiseerde zich hoe uniek de situatie was. In plaats van bij de pakken neer te zitten, ging ze met haar camera op pad om ‘coronaportretten’ te schieten: foto’s van families achter het raam of in de deur.

Het bijzondere van deze tijd is dat er heel veel niet normaal is. Dat kan belemmerend werken, maar je kunt ook proberen te ontdekken hoe je deze periode kunt gebruiken om dat ‘abnormale’ onderdeel te laten zijn van jouw creativiteit. 

2. Deel je kennis

DJ Roog draait normaalgesproken de hele zomer lang op festivals waar hij met aanstekelijke beats de menigte uit z’n dak laat gaan. Zoals voor zoveel artiesten, valt dat feestje dit jaar in duigen. En natuurlijk kun je dan, net als veel artiesten, huiskamerconcerten geven. Maar je kunt je talent ook inzetten om anderen te helpen hun talent te ontwikkelen. En dus biedt Roog online professionele dj-lessen aan. De master als meester, hoe cool is dat?!

Je kunt als ondernemer misschien even niet zoveel werken als je nodig hebt, maar ondertussen kun je je talent wel te gelde maken door anderen het te helpen ontwikkelen. Bedenk waar je goed in bent en deel je kennis.

3. Klagen is geen reclame

Dirk-Jan Stip van koffie- en lunchzaak Coffee Corazon in Amersfoort was nogal verbaasd dat zijn LinkedIn-post zóveel reacties uitlokte. In zijn bericht stelde hij dat horeca-ondernemers niet te veel moesten klagen, omdat hij vindt dat de horeca een plek moet zijn waar je je fijn en welkom voelt.

Als ondernemer heb je het door de crisis mogelijk zwaar. Dat zal iedere klant begrijpen. Maar dat wil niet iedere klant (doorlopend) van je horen. Schrijf je angsten en frustraties van je af, maar val er je klanten niet lastig mee.

4. Ontdek de behoeften van deze tijd

Meerdere hotels sloten zich aan bij het initiatief voordethuiswerkers.nl van een groepje ondernemers uit Utrecht en Amsterdam. Het idee? Al die mensen die ineens moesten thuiswerken, hebben vast wel eens behoefte aan een rustige werkdag. De hotels hadden kamers te over en waren al lang blij met een bezetting, zelfs al leverde die minder op dan een nachtje verhuur.

Bedenken welke behoeften er leven in een bepaalde tijd, is je verplaatsen in je (potentiële) klanten en een markt creëren.

5. Verlaag de prijs

Onder meer gezien bij (afhaal)restaurants: een prijsverlaging, waardoor het aanbod wel heel aantrekkelijk werd. Heel fijn voor een eerste kennismaking met je bedrijf en het vergroten van je klantenkring. Bovendien juist nu veel meer mensen het in hun portemonnee voelen, is een (tijdelijke) prijsverlaging een sympathiek gebaar.

Ondernemen in tijden van crisis, hoe pak jij het aan? Deel jouw creatieve omdenkactie op onze social media! (Gelukkig blijft deelnemer worden bij SharePeople gewoon mogelijk, doe je mee?)