omzet verhogen

6 tips om je omzet te verhogen zonder meer uren te werken

Heb jij de afgelopen maanden een extra sprintje getrokken om je omzetdoel nog te behalen? Leg je volgend jaar de lat nog een stukje hoger? Goed bezig. Of nou ja, niet helemaal: je wilt jezelf niet compleet over de kop werken. Je kunt niet nóg harder werken dan je al doet. Gelukkig kun je ook je omzet verhogen zonder meer uren te draaien. Met deze 6 tips!

Je omzet verhogen door slimmer te werken

Voor extra omzet denk je misschien meteen aan één ding: nog meer werken. Tot in de late uurtjes desnoods. Maar ja, om nou 70-urige werkweken te gaan draaien… Daar word jij geen gelukkige ondernemer van en je werk wordt er ook niet beter op.

Wat je dan wél moet doen? Je kunt ten eerste efficiënter werken (minder tijd kwijt zijn aan e-mails en productiever je to-do-list afwerken). Maar er zijn veel meer opties.

Je omzet verhogen begint met een concreet omzetdoel én een goed plan om je doel te behalen. Kijk daarvoor kritisch naar je bedrijf. Waar liggen voor jou kansen om je omzet te laten groeien? Past je doelgroep nog wel bij je? Is je aanbod nog steeds passend? Kun je processen slimmer inrichten? Door daarvan te leren, kun je je omzetdoel ook halen zonder op je tandvlees te lopen.

Tip 1. Verhoog je tarieven

Deze tip ligt vast voor de hand. Als jij uurtje-factuurtje werkt, dan heb je twee opties om je omzet te laten groeien:

  1. Je gaat meer betaalde uren maken.
  2. Je rekent een hoger uurtarief.

Dat eerste is dus niet zo’n goed plan als je al lange werkweken maakt. Het tweede is dan een betere strategie. Zeg eens eerlijk: Wanneer was de laatste keer dat jij aan je opdrachtgevers een tariefsverhoging doorgaf? Het is vanwege de inflatie én omdat jij groeit als professional belangrijk om er regelmatig een schepje bovenop te doen. Het begin van het jaar is daar een goed moment voor.

Dus: mail je opdrachtgevers. Maak er niet een te groot ding van. Breng de verhoging als een mededeling. Zonder sorry’s of “Ik kom er helaas echt niet onderuit om…”.

Tip 2. Besteed werk uit

Ben jij in je eentje het kloppend hart van jouw onderneming? Dan liggen daar kansen voor omzetgroei. Als je meer werk hebt dan tijd, kun je op zoek gaan naar iemand die werk van jou kan overnemen. Een junior professional bij voorkeur, want die rekent waarschijnlijk een lager tarief dan jij. Het verschil tussen jouw tarief en dat van die persoon is winst voor jou.

Loop wel altijd het werk van diegene na voordat je het oplevert bij de opdrachtgever. Tevreden klanten zijn immers een must voor omzetgroei.

Tip 3. Probeer value-based pricing

Uurtje-factuurtje is nog steeds het standaard verdienmodel voor zzp’ers. Maar er kleven ook nadelen aan. Jouw aantal werkuren is beperkt en je kunt je tarief niet continu verhogen. Daardoor kan je omzet bij uurtje-factuurtje maar beperkt groeien.

Dus, een goede reden om je te verdiepen in een ander verdienmodel: value-based pricing. Dit houdt in dat je je prijzen loskoppelt van uren. Je baseert je tarief op de waarde van de dienst die je levert.

Een voorbeeld van projectprijzen

Stel: jij bedenkt slogans. In een creatieve bui heb je binnen een half uur dé geniale slogan voor je klant bedacht. Op je factuur zet je netjes dat je er een half uur aan hebt gewerkt tegen je uurtarief van € 75. Je factureert dus € 37,50. Beetje weinig voor een slogan die je klant in al hun media-uitingen gebruikt, toch? Een vast tarief als € 300,- staat dan meer in verhouding dan € 37,50.

Kijk of je dit op jouw werk kunt toepassen. Hanteer bijvoorbeeld projectprijzen voor een fotoshoot, een social-media-plan of een ander product dat je vaker levert.

SharePeople deelnemer Maarten is enthousiast over deze methode. Hij hield onlangs zijn pleidooi in deze masterclass over het verkopen van je expertise ipv je tijd. En heeft al zijn inspiratie bronnen in een handout gebundeld, die hij graag met je deelt.

Tip 4. Bedenk een schaalbaar aanbod

Als fotograaf kun je niet honderd fotoshoots in een week proppen, en als marketeer kun je ook maar een aantal bedrijven helpen. Tenzij je op een andere manier naar je aanbod gaat kijken! Waar liggen voor jou kansen om je aanbod schaalbaar te maken? Oftewel: hoe kun je meerdere mensen tegelijk helpen?

Een paar ideeën:

  • Kun je een e-book schrijven en dat verkopen?
  • Kun je een online cursus maken om jouw skills op anderen over te brengen?
  • Kun je in plaats van mensen één op één te begeleiden trainingen aanbieden waarin je meerdere mensen tegelijk verder helpt?
  • Kun je een webinar geven waarin je je kennis op een grote groep mensen overbrengt?

Tip: zoek het niet te ver. Krijg je als social-media-marketeer bijvoorbeeld vaak de vraag hoe je de juiste hashtags vaststelt? Maak daar eens een mini-cursus over.

Stap 5. Kijk kritisch naar je doelgroep

Zijn je huidige klanten wel de beste doelgroep als je je omzet wilt verhogen? Kun je je niet beter op andere klanten richten? Ook daar laat je misschien kansen liggen.

Zo hebben zelfstandigen vaak een kleiner budget dan grotere bedrijven. Is het dan wel zo slim om als portretfotograaf steeds in discussie te gaan over offertes van een paar honderd euro met startende ondernemers? Misschien kun je je in plaats daarvan richten op high-end-klanten of grotere bedrijven. Dan is het makkelijker om meer te rekenen.  

Stap 6. Omzet verhogen? Vergeet je marketing niet!

Zo’n online cursus klinkt misschien als dé manier om het geld te laten binnenstromen. Wellicht zie je je nieuwe doelgroep ook al helemaal zitten. Maar er moet wat gebeuren om dat alles voor elkaar te krijgen: zorg ervoor dat je marketing op orde is.

Laat op LinkedIn je expertise zien. Maak podcasts, schrijf blogs, verstuur nieuwsbrieven of wees actief op social media. Geef jouw sales een boost om bij de ideale doelgroep in beeld te komen en te blijven als dé expert in jouw vakgebied. Alleen zo kun je je omzet blijvend verhogen.

Jouw omzet ook behouden bij ziekte?

Je omzetdoelen zijn met deze tips een stap dichterbij. Maar je wilt dat goede inkomen ook behouden als jij door omstandigheden uit de roulatie bent. Bij SharePeople regel je eenvoudig en voordelig een vangnet bij arbeidsongeschiktheid. Op een veel goedkopere manier dan met een traditionele AOV. Zo blijft er meteen een stuk meer over van de omzet die je hebt behaald. 

Doe de test en kijk of SharePeople ook bij jou past

Lees ook: