Nee zeggen tegen niet-ideale klanten? hak de knoop door met deze beslisboom!

Zeg eens eerlijk: heb jij klanten die je liever kwijt dan rijk bent? Die vraag stelden we op LinkedIn aan SharePeople-deelnemers. Maar liefst 31% antwoordde “Ja”. Je kent ze vast wel: klanten die verwachten dat jij 24/7 voor ze klaarstaat, die alle energie uit je trekken of met wie je gewoon totaal niet goed matcht. Hoe je voorkomt dat je zulke klanten krijgt? Leer nee zeggen tegen opdrachten die je niet passen. Stel jezelf daarvoor deze 6 vragen.

Waarom leren nee zeggen zo belangrijk is?

Als je net begint met ondernemen, ben je blij met elke klant. Maar veel ondernemers komen later op een punt dat ze wél “nee” kunnen zeggen. Je hebt meer opdrachten lopen en baalt ervan dat die ene energieslurpende klant er nog bij zit. De samenwerking verloopt niet soepel, levert je stress op en kost veel tijd en energie.

Als je genoeg tijd hebt en de opdrachtgever betaalt, dan is een “ja” al snel uitgesproken. Maar doe je het omdat je de opdracht leuk vindt? Of is het een vriendendienst en ga je met tegenzin met deze opdracht aan de slag? In dat geval zit er maar één ding op: nee zeggen. Wedden dat er straks iets leukers voor in de plaats komt!

Leestip: hoe je van die ene klant afkomt voor wie je niet meer wilt werken? Dat leert het boek ‘Nee zeggen loont’ je.

Stel jezelf deze vragen en ontdek of je “nee” moet zeggen

Bij sommige opdrachten voel je wel dat dit geen keiharde “ja” is. Toch twijfel je. Je wilt de ander niet teleurstellen en bent geneigd om daarom “ja” te zeggen.

Zulke situaties voorkom je door tijd voor jezelf te kopen voordat je een definitief akkoord geeft. Geef aan dat je morgen laat weten of je de opdracht aanneemt. Stel jezelf in de tussentijd 6 vragen om te ontdekken of het niet toch een “nee” moet worden.

Elke vraag hieronder die je met “ja” beantwoordt, is een goede reden om nee te zeggen.

Vraag 1. Is dit een opdracht waar je met tegenzin aan werkt?

Zou jij er blij van worden als je ’s ochtends deze opdracht in je agenda ziet staan? Of moet je heel eerlijk toegeven dat je er nu al als een berg tegenop ziet om je op deze opdracht te storten? Je bent bijvoorbeeld bruiloftsfotograaf en zit er helemaal niet op te wachten om bij een kinderfeestje foto’s te maken. Niet jouw ding!

Opdrachten aannemen en daar met tegenzin aan werken is nooit een goed idee. Dat komt je werkplezier niet ten goede én het levert ook niet je beste werk op.

Dus wees kritisch. Voel jij iets van tegenzin, bijvoorbeeld omdat er geen uitdaging voor je in de opdracht zit of omdat de opdrachtgever je niet aanspreekt? Neem het serieus en spreek je uit: “Nee, ik doe het niet!”

Vraag 2. Ga je deze opdracht alleen aan voor het geld?

Tuurlijk, er moet brood op de plank komen. Maar zolang het water je niet aan de lippen staat en je prima rondkomt, moet geld op zich geen reden zijn om een opdracht aan te nemen. Elke mogelijke opdracht levert je geld op. Waarom zou je dan een opdracht doen die je wel geld maar geen plezier geeft?

Vertrouw erop dat er wel weer andere opdrachten voorbijkomen die je óók geld opleveren. Verdiep je ook eens in onze tips om je omzet te verhogen (zonder harder te werken).

Vraag 3. Moet je je voor de opdracht in allerlei bochten wringen?

Is jouw agenda al tot de nok toe gevuld? Denk dan niet dat deze ene opdracht “er nog wel bij past”. Als er geen plek is, is er geen plek. Als jij jezelf de overspannenheid in werkt, wordt jij daar geen gelukkiger mens van én gaat het resultaat voor je klanten er ook op achteruit.

Kortom: wees eerlijk naar jezelf toe. Geen tijd = niet doen!

Vraag 4. Botst deze opdracht met één van je kernwaarden?

Iedereen heeft bepaalde kernwaarden: principes die voor jou een topprioriteit zijn in je leven of specifiek op werkvlak. Denk aan vrijheid, respect, oog voor het milieu, humor of nieuwe dingen leren.

Het is belangrijk dat een opdracht aansluit bij jouw kernwaarden of er in elk geval niet lijnrecht tegen ingaat. Dat laatste levert namelijk hoe dan ook een keer frustratie op.

Stel: jij vindt het heel belangrijk dat je vrijheid hebt in hoe je je tijd indeelt en waar je werkt. Maar een opdrachtgever vraagt je om drie dagen per week van 9 tot 5 op hun kantoor te werken. Dan is dat een goede reden om “nee” te zeggen.

Vraag 5. Is dit een “even snel tussendoor”-opdracht?

Dat soort opdrachten kent waarschijnlijk elke ondernemer wel. Een opdrachtgever denkt dat jij wel even snel een website kunt bouwen of een logo kunt maken. “Joh, het is maar een kleine opdracht!” De deadline is alleen wel over vier dagen al. Als het morgen af zou zijn, is het nog beter.

Laat in zo’n geval een paar alarmbellen rinkelen:

  • De opdrachtgever heeft geen flauw benul dat een website bouwen niet zomaar even gedaan is (júist niet als het je werk is). Het gevolg? Gesteggel over te hoge offertes of planningen. Dat wil je niet!
  • De opdrachtgever houdt er geen rekening mee dat jij al een volle agenda hebt.
  • Deze opdrachtgever denkt waarschijnlijk jouw prioriteit te zijn. Dat betekent: veel tussendoortelefoontjes, ad-hoc-aanpassingen en ander gedoe.

Kortom: niet doen!

Vraag 6. Is het een vriendendienst?

Je kent het waarschijnlijk wel: je oud-collega is net een bedrijf gestart en moest “meteen aan jou denken” toen hij een boekhouder zocht. Dat jij enkel werkt voor mkb-bedrijven in de duurzaamheidsbranche, had hij zich niet gerealiseerd.


Of nog erger: je buurvrouw klopt bij je aan omdat ze nog een nieuwe LinkedIn-foto nodig heeft. Kun jij als fotograaf wel even snel doen, toch? Vrijdag heeft ze nog tijd. Ze geeft je er een versgebakken appeltaart voor terug.

Ook hier geldt: nee, nee, nee.

Ga opdrachten niet aan om te pleasen. Een goede opdracht moet je meer opleveren dan enkel een blije vriend, buur of verre kennis (en een appeltaart).

Hak de knoop door met de beslisboom

Speelt de twijfel je parten? Want je kan goed geld verdienen én hebt tijd in je agenda, maar de opdracht spreekt je niet aan. Hak de knoop door met deze beslisboom.

Vergroot je werkplezier, regel je arbeidsongeschiktheid

Weet je wat ook plezier geeft in ondernemen? Het regelen van je arbeidsongeschiktheid bij SharePeople. Dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken én kun je je focus leggen op je leuke opdrachten (zeker nu je 6 vragen hebt om energievreters buiten de deur te houden).

SharePeople is een eerlijk, solidair en voordelig alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Je betaalt er veel minder voor, maar hebt toch je arbeidsongeschiktheid goed afgedekt.

Regel ook een vangnet bij arbeidsongeschiktheid. Sluit je aan bij SharePeople en betaal de eerste maand geen deelnamekosten.