Marloes Jonker

Marloes Jonker: ‘In balans blijven is een onmogelijk streven’

Marloes Jonker, communicatiemanager en tekstschrijver: ‘In september was het tien jaar geleden dat ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel. Na twee maanden Bali als welverdiende ‘break’ met het leven in loondienst, begon ik volledig opgeladen aan mijn nieuwe leven als zelfstandig Communicatie- & PR-adviseur.’

Comfortabele start

De eerste opdrachtgever had ik voor vertrek al binnengehaald, dus terug in Amsterdam kon ik meteen aan de slag. Achteraf gezien natuurlijk een extreem comfortabele start. We sloten een eerste overeenkomst voor een half jaar. Dat werden er uiteindelijk ruim vijf! Voor een werkgever heb ik het nooit zo lang volgehouden, haha. Het gaf me ook de gelegenheid om zonder grote financiële druk mijn klantenportfolio op te bouwen. Verschillende klanten was voor mij wel een voorwaarde als zelfstandige. Ik houd van verandering en afwisseling in mijn werk. 

Chaos en orde

Heel Bali staat vol bomen en beelden met zwart-wit geruite ‘rokjes’, ontdekte ik daar. In het textielmuseum in Ubud achterhaalde ik de betekenis daarvan: de zwarte en witte ruitjes van de stof (‘poleng’) staan symbool voor chaos en orde en het streven naar balans daartussen. In het Boeddhisme is die balans, in jezelf en in relatie tot je omgeving, heel belangrijk. Zelf streef ik voortdurend naar een goede balans tussen werk en vrije tijd. Het is ook één van de redenen dat ik zelfstandige ben geworden. Ik kan zo mijn eigen agenda beter bewaken en heb minder stress dan toen ik nog werknemer was. Daardoor heb ik meer plezier in mijn werk en houd ik ‘de zaag scherp’. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat stress funest is voor je gezondheid. Mijn vader is vrij jong overleden, hij kon keihard genieten maar nog veel harder werken. Zijn ‘later’ kwam niet, dus ik heb al vroeg een belangrijke levensles geleerd. 

Tegelijkertijd is in balans blijven eigenlijk een onmogelijk streven. Net als je het gevoel hebt in balans te zijn, gebeurt er iets en daar ga je alweer. Maar dat hoort bij de dynamiek van het leven, dat maakt het juist interessant. Toch moet je je dan weer zien te herpakken. Je bent dus nooit ‘klaar’ met het streven naar balans. Ook Boeddhisten geloven overigens dat alles voortdurend in verandering is omdat geen enkele staat van zijn, goed of slecht, kan blijven duren. De voornaamste oorzaak van ons lijden is volgens hen dat we steeds weer de fout maken te denken dat iets blijft duren. Daar zit wel wat in. Change is constant!

Tip voor collega-ondernemers

Het is misschien cliché, maar durf nee te zeggen. Uiteraard is geld belangrijk, maar zolang je niet in de financiële problemen komt door een opdracht die niet bij je past af te slaan, doe dat dan vooral. Volg je gevoel. Dat komt de kwaliteit van je werk ten goede. Maar onderzoek wel eerst goed of je er echt niets in ziet. Het is mij vaak genoeg overkomen dat ik werd benaderd voor een potentiële opdracht die me in eerste instantie niet interessant leek. Vaak bleek het dan tijdens een eerste telefonische kennismaking toch veel boeiender dan ik dacht en ontstond er een leuke samenwerking. Een aardige financiële buffer maakt het een stuk makkelijk om ‘picky’ te zijn. Van de noodzaak van zo’n buffer zijn de meeste zelfstandigen dankzij de coronacrisis waarschijnlijk wel doordrongen.

Mijn SharePeople 

Na zo’n zes jaar een kostbare arbeidsongeschiktheidsverzekering te hebben gehad, was ik op zoek naar een betaalbaarder alternatief. Zoiets als een broodfonds. Maar de vrijblijvendheid van een broodfonds stond me een beetje tegen. Bovendien kende ik persoonlijk geen andere zelfstandigen die bij zo’n fonds waren aangesloten, via wie ik lid kon worden. Mijn vriend had gehoord over SharePeople, dat toen net nieuw was. Ik vond het een goed concept en heb mij meteen aangemeld. Tot grote tevredenheid, al heb ik gelukkig tot nu toe alleen nog maar hoeven doneren.   

Marloes, communicatiemanager en tekstschrijver

Marloes Jonker (42) helpt innovatieve en betekenisvolle bedrijven met het vertellen van hun verhaal en het genereren van meer zichtbaarheid voor hun bedrijf, producten en diensten. Dit draagt bij aan meer naamsbekendheid, een betere reputatie, meer leads en een grotere aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. 

Marloes Jonker gelooft in groei, op persoonlijk, zakelijk en maatschappelijk vlak. En in gezonde economische groei die samengaat met een positieve impact op mens, dier en planeet. Zodat iedereen er beter – of in ieder geval niets en niemand er slechter – van wordt.

SharePeople-deelnemers delen graag hun ervaringen, ben jij al deelnemer en dus lid van ons netwerk? Aansluiten kost 2 minuten.