Marleen Hoftijzer

Marleen Hoftijzer is avonturier en digital nomad

Marleen Hoftijzer, content creator: ‘Ondernemen zit bij mij in het bloed. Ik kom uit een groot gezin en bijna allemaal hebben we een eigen onderneming. Het was dus ook niet zo gek dat ik tijdens mijn afstuderen aan de kunstacademie, bij de kvk naar binnen ben gelopen. Ik schreef me in als fotograaf, maar richt me nu vooral op het maken van social media video’s en content creatie. Wat ik tijdens mijn studie al merkte, is dat mijn hart ligt bij marketing. Het online zichtbaar zijn en mensen inspireren. Dat ervaarde ik vooral toen ik mooie documentaires mocht maken in binnen- en buitenland.’

Fotograferen in de sloppenwijken van India

Reizen is altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Op mijn 13e ging ik al voor het eerst op pad zonder mijn ouders, op weg naar Kroatië. Mijn eerste grote reis maakte ik op mijn 20e, toen ik meedeed aan de Amsterdam Dakar Challenge. Om vervolgens twee maanden in de sloppenwijken van India te fotograferen. 

Reizen en werken op mooie eilanden

Een gezond ondernemerschap heeft volgens mij alles met passie te maken. Doen waar je energie van krijgt. Ik kan zonder moeite 60 uur per week werken als ik op een prachtig eiland mag filmen. Voor mijn gevoel laten we ons teveel leiden door angst. ‘Wat als ik straks geen klanten meer heb als ik lang op reis wil? Heb ik wel genoeg inkomen als ik digital nomad wil worden?’

Wereldwijd bij mensen thuis overnachten

Rond mijn 27e voelde ik aan alles dat ik locatie onafhankelijk wilde werken. Onderweg klussen doen en tegelijkertijd de mooiste culturen ontdekken. Binnen twee maanden had ik een plan uitgewerkt en zat ik in het vliegtuig richting Schotland. De start van mijn wereldreis. Twee jaar lang heb ik bij locals overnacht om onderzoek te doen naar thuis. Telkens stelde ik mijn host één vraag: ‘wat betekent thuis voor jou?’ 

Ik kwam op de meest bizarre plekken terecht, van een Australische koeienboer met een eigen helikopter tot een dakloze goudmijner. De grootste les die ik onderweg leerde, is om flexibel te zijn. Meestal wist ik niet waar ik diezelfde avond zou slapen, elk moment kon mijn planning omgegooid worden. 

Enorm dankbaar ben ik voor deze les, want het leren aanpassen heeft me goed geholpen tijdens de pandemie. Door corona kan ik minder op locatie filmen en fotograferen, daarom help ik nu bedrijven met hun social media. En dat werkt als een magneet. Mijn agenda zit overvol. 

Weg uit die vertrouwde omgeving

Dat is mijn belangrijkste tip voor ondernemers. Blijf niet hangen in oude patronen. Sta open voor veranderingen in de markt en wees niet bang om compleet uit je comfortzone te stappen. Eerlijk is eerlijk, op reis ben ik soms echt door de grond gegaan. Een heftig motorongeluk, vervelende aanvaringen met mannen en vreselijk smerige slaapplekken. Maar ik werd in één klap wereldwijs en ben nog altijd nieuwsgierig naar andere culturen.

Mijn SharePeople  

Via BrightPensioen ben ik bij SharePeople uitgekomen. Dit was voor mij twee vliegen in één klap. Toen BrightPensioen net werd opgericht was ik al lid en juist de betrouwbaarheid die zij uitstralen, sprak mij aan. Daarom geloofde ik direct in de samenwerking met SharePeople en wist ik dat mijn arbeidsongeschiktheidsvoorziening in goede handen zou zijn. 

Meer weten over de combinatie BrightPensioen en SharePeople? Lees dan hier verder.

Marleen, content creator

Marleen Hoftijzer (32) is een echte avonturier. Als een razende reporter jaagt ze de mooiste verhalen achterna, in binnen- en buitenland. Zo sliep ze voor haar project ‘Can I come over?‘ wereldwijd bij locals thuis en legde hun verhalen vast in een vlog, maar ook in een prachtig (foto)boek. Ze is ervan overtuigd dat veel meer bedrijven persoonlijk belevenissen moeten inzetten in hun marketing. Daarom helpt ze klanten met het creëren van originele content, zoals Insta Stories, Youtube vlogs en mooie films.