linkedIn flops

Maak van je LinkedIn-flop een LinkedIn-top  

LinkedIn; als ondernemer (en dat ben je als zzp’er) kun je eigenlijk niet zonder. Het is hét online netwerk om jezelf te presenteren en je contacten aan te halen. Maar hoe profileer je jezelf nou dusdanig dat je ook aantrekkelijk wordt gevonden?

Opdrachtgevers komen vaak via Google als eerste bij je LinkedIn profiel uit. Je hebt maar luttele seconden om een goede eerste indruk te maken. Dan kan het maar beter helemaal top zijn. Helaas zijn er nog steeds LinkedIn-flops. Maar gelukkig zijn die simpel om te buigen naar tops.  

Vijf LinkedIn-flops die tops kunnen worden 

linkedin

We mailden met LinkedIn trainer & coach Anoek Schippers en vroegen haar welke flops en tops er het meest zijn als het gaat om de invulling van je LinkedIn profiel. Ze kon eigenlijk niet stoppen maar wij pikten er vijf voor je uit. Doe er je voordeel mee. 

1. Je profielfoto  

LinkedIn is een zakelijk netwerk en niet een plek om je vakantiekiekje te delen als profielfoto. Hoe leuk ook. Als jij jezelf niet serieus neemt waarom zou je potentiële opdrachtgever dat dan wel doen?  

Van flop naar top:  
Zorg dat je een verzorgde en professionele foto hebt die je als profielfoto plaatst. Bij voorkeur een die gemaakt is door een professioneel fotograaf.  

2. Diversiteit 

Een belangrijk onderwerp, ik weet het. Misschien heb je daarom wel op LinkedIn, Facebook, Whatsapp, Instagram en alle andere socials overal een andere foto. Leuk en gezellig, maar niet heel helder voor als iemand je zoekt. Dat kan anders.  

Van flop naar top:  
Gebruik overal dezelfde foto. Dan weten mensen dat ze de juiste persoon hebben gevonden. Dit is dus goed voor je vindbaarheid èn zichtbaarheid. 

3. Cijfer jezelf niet weg 

Klik eens op je profiel en kijk wat er bovenin de URL staat? Zie je al die cijfertjes en letters achter je naam staan? Je bent toch geen cijfer? Je hebt een naam.  

Van flop naar top:  
Pas de URL aan en haal de cijfers en letters achter je eigen naam weg. Want waarom zou je jezelf wegcijferen? En als je het dan toch hebt aangepast gebruik deze dan meteen onder je handtekening onder je mail.  

4. Vindbaarheid 

Waarom zou iedereen altijd maar alles van je moeten willen weten? Precies daarom heb je waarschijnlijk je profiel niet op openbaar gezet. Maar is dat wel slim? Je wilt ook zichtbaar zijn voor eventueel nieuwe klanten toch? 

Van flop naar top:  
Zet je profiel op openbaar en bereik zo nog meer mensen die jouw kennis en kunde in kunnen zetten voor hun projecten.  

5. Wat doe jij voor werk? 

We zijn allemaal luie lezers. Ja, jij ook. Dus een headline/kopregel met senior adviseur, interimmer, directeur. Het zegt natuurlijk helemaal niets. Niemand weet wat je dan doet. Niet handig, want dit is de plek die mensen als eerste zien en waar ze nieuwsgierig van zouden kunnen worden. 

Van flop naar top:  
Zeg wat je doet, welk probleem je oplost. Bijvoorbeeld: senior adviseur in de energietransitie binnen gemeenten, community builder in de zorg die inzetbaar is voor tijdelijke projecten of basisschooldirecteur die de gaten in het personeelstekort tijdelijk dichtloopt. Je hebt 220 tekens om dit ideale plaatje voor je potentiële opdrachtgever te schetsen. 

Leer meer van de LinkedIn expert

Er zijn nog heel veel meer flops die om te toveren zijn naar tops. Wil je hier mee over horen, lezen, weten volg dan de masterclass die LinkedIn expert Anoek Schippers organiseert voor SharePeople deelnemers. Of neem alvast een kijkje op haar website of op LinkedIn natuurlijk.  

Masterclass Top of Mind worden op LinkedIn

linkedin

Ben jij klaar met het aanmodderen op LinkedIn? Heb je geen idee wat je daar wel maar ook vooral NIET moet plaatsen?

Ontdek tijdens de gratis masterclass op donderdag 6 juli om 13.30 hoe jij (weer) top of mind wordt op LinkedIn en zo meer leads en klanten aantrekt.

Dit webinar is al geweest. Bekijk hier de opname terug >

Anoek is zelf ook deelnemer aan SharePeople, al meer dan 15 jaar ondernemer en zij helpt ondernemers en mkb-ers bij het inzetten van LinkedIn op een manier die bij hen past zodat zij meer klanten en leads uit LinkedIn halen. Dit doet zij d.m.v. incompanytrainingen en trajecten bij bedrijven, LinkedIn VIP dagen & trajecten (1 op 1) en haar Online LinkedIn Programma. 

Ben jij SharePeople-deelnemer en heb je ook tips en tricks voor de community? Laat het ons weten, samen weten we meer.

Lees ook: