Zo leer ook jij je doelgroep beter kennen

Het is een van de belangrijkste vragen voor iemand die een eigen onderneming start: ‘Wie is mijn doelgroep?’ Het is meteen ook een van de moeilijkste, want het liefst zeg je natuurlijk: ‘Iedereen!’ Meuh… Wrong answer! 

Doelgroep afbakenen: waarom is dat belangrijk?

Natuurlijk wil je het liefst dat iedereen jouw product of dienst onmisbaar vindt. Toch is afbakening van een doelgroep belangrijk. Door na te denken wie jouw doelgroep is, kun je gerichter naar klanten op zoek gaan én ze gerichter benaderen. Daardoor voelt jouw doelgroep zich meer aangesproken.

Doelgroep in kaart

Om je doelgroep in kaart te brengen, begin je met het beantwoorden van de meest basale vragen, zodat je een eerste schifting maakt. 

  • In welke leeftijdscategorie bevindt mijn doelgroep zich?
  • Bestaat ie uit mannen, vrouwen of allebei?
  • Waar woont mijn doelgroep (regio, woonplaats)?
  • Wat is het opleidingsniveau?
  • In welk(e ) beroep(en) is mijn doelgroep werkzaam?
  • Wat is de burgerlijke status van mijn doelgroep?

Het is mooi als je na deze vragen al een eerste plaatje hebt van je doelgroep, dus wees streng in het beantwoorden ervan. Ben je geneigd om ‘niet van toepassing’ of ‘alles’ te antwoorden, loop er dan nog een keertje doorheen.

Verplaats je in je doelgroep

Verdiep je nu verder in je doelgroep door de volgende vragen te beantwoorden. Wat doen de mensen uit jouw doelgroep in hun vrije tijd?

  • Hoe ziet hun dag eruit?
  • Waar worden ze blij van?
  • Waar ligt jouw doelgroep wakker van?
  • Wat lezen ze?
  • Welke social media gebruiken ze?

Als je het antwoord op deze vragen hebt bedacht, heb je inmiddels zo’n helder beeld van je ijkpersonen, dat je ze misschien wel een gezicht of een naam kunt geven. Schroom niet! Hoe concreter hoe beter! 

Maak een plaatje

Als de vorige vragen genoeg afbakening hebben gegeven, is het goed om je doelgroep letterlijk in beeld te brengen. Maak daarvoor een (online) mindmap of moodboard. Ga op zoek naar foto’s van personen die passen binnen de antwoorden op bovenstaande vragen. Hoe ziet jouw doelgroep, jouw persona, jouw ijkpersoon eruit? Is je doelgroep breed (jong, oud, man, vrouw)? Maak dan verschillende plaatjes.

Welke relatie heb je met ze?

En dan nu het allerbelangrijkste: hoe ga je een relatie met hem/haar opbouwen? Daarvoor moet je nog enkele vragen beantwoorden:

  • Waarom kiest deze persoon voor jou of jouw product/dienst? 
  • Waarom zou hij/zij niet voor jou kiezen?
  • Wat heb jij dat hij/zij nodig hebben?
  • Hoe komt hij/zij daarachter?
  • Hoe kun je hem/haar bereiken?

Check it!

Neem de tijd voor het vinden van de antwoorden op deze vragen. Vergeet ook vooral niet om ze te toetsen met de praktijk. Heb jij een helder plaatje wie je wilt bereiken? Ga dan met mensen uit jouw doelgroep in gesprek. Ontdek of zij overeenkomen met de persona die jij in gedachten had en waarom wel/niet, en pas je beeld desnoods aan.

Heb jij je doelgroep tot een persona weten te definiëren? En heeft die ijkpersoon een naam? Laat het ons weten!

SharePeople richt zich op zzp’ers die graag iets willen regelen voor het geval ze arbeidsongeschikt raken. Hoor jij ook bij onze doelgroep?