Let op, profiteer nog t/m 31 december van 3 maanden geen premie

  • bereken je AOV
  • hoe werkt het
    • hoe werkt SharePeople?
    • gezond ondernemen
    • kennisbank
  • over ons
    • over ons
    • coöperatie
    • werken bij
    • contact
  • FAQ
  • Menu Menu
  • stel samen
  • bereken je AOV
  • hoe werkt het
    • gezond ondernemen
    • kennisbank
  • over ons
    • coöperatie
    • werken bij
    • contact
  • FAQ
  • inloggen

Zo leer ook jij je doelgroep beter kennen

9 maart 2020/in Archief /door Cosmas

Het is een van de belangrijkste vragen voor iemand die een eigen onderneming start: ‘Wie is mijn doelgroep?’ Het is meteen ook een van de moeilijkste, want het liefst zeg je natuurlijk: ‘Iedereen!’ Meuh… Wrong answer! 

Doelgroep afbakenen: waarom is dat belangrijk?

Natuurlijk wil je het liefst dat iedereen jouw product of dienst onmisbaar vindt. Toch is afbakening van een doelgroep belangrijk. Door na te denken wie jouw doelgroep is, kun je gerichter naar klanten op zoek gaan én ze gerichter benaderen. Daardoor voelt jouw doelgroep zich meer aangesproken.

Doelgroep in kaart

Om je doelgroep in kaart te brengen, begin je met het beantwoorden van de meest basale vragen, zodat je een eerste schifting maakt. 

  • In welke leeftijdscategorie bevindt mijn doelgroep zich?
  • Bestaat ie uit mannen, vrouwen of allebei?
  • Waar woont mijn doelgroep (regio, woonplaats)?
  • Wat is het opleidingsniveau?
  • In welk(e ) beroep(en) is mijn doelgroep werkzaam?
  • Wat is de burgerlijke status van mijn doelgroep?

Het is mooi als je na deze vragen al een eerste plaatje hebt van je doelgroep, dus wees streng in het beantwoorden ervan. Ben je geneigd om ‘niet van toepassing’ of ‘alles’ te antwoorden, loop er dan nog een keertje doorheen.

Verplaats je in je doelgroep

Verdiep je nu verder in je doelgroep door de volgende vragen te beantwoorden. Wat doen de mensen uit jouw doelgroep in hun vrije tijd?

  • Hoe ziet hun dag eruit?
  • Waar worden ze blij van?
  • Waar ligt jouw doelgroep wakker van?
  • Wat lezen ze?
  • Welke social media gebruiken ze?

Als je het antwoord op deze vragen hebt bedacht, heb je inmiddels zo’n helder beeld van je ijkpersonen, dat je ze misschien wel een gezicht of een naam kunt geven. Schroom niet! Hoe concreter hoe beter! 

Maak een plaatje

Als de vorige vragen genoeg afbakening hebben gegeven, is het goed om je doelgroep letterlijk in beeld te brengen. Maak daarvoor een (online) mindmap of moodboard. Ga op zoek naar foto’s van personen die passen binnen de antwoorden op bovenstaande vragen. Hoe ziet jouw doelgroep, jouw persona, jouw ijkpersoon eruit? Is je doelgroep breed (jong, oud, man, vrouw)? Maak dan verschillende plaatjes.

Welke relatie heb je met ze?

En dan nu het allerbelangrijkste: hoe ga je een relatie met hem/haar opbouwen? Daarvoor moet je nog enkele vragen beantwoorden:

  • Waarom kiest deze persoon voor jou of jouw product/dienst? 
  • Waarom zou hij/zij niet voor jou kiezen?
  • Wat heb jij dat hij/zij nodig hebben?
  • Hoe komt hij/zij daarachter?
  • Hoe kun je hem/haar bereiken?

Check it!

Neem de tijd voor het vinden van de antwoorden op deze vragen. Vergeet ook vooral niet om ze te toetsen met de praktijk. Heb jij een helder plaatje wie je wilt bereiken? Ga dan met mensen uit jouw doelgroep in gesprek. Ontdek of zij overeenkomen met de persona die jij in gedachten had en waarom wel/niet, en pas je beeld desnoods aan.

Heb jij je doelgroep tot een persona weten te definiëren? En heeft die ijkpersoon een naam? Laat het ons weten!

SharePeople richt zich op zzp’ers die graag iets willen regelen voor het geval ze arbeidsongeschikt raken. Hoor jij ook bij onze doelgroep?

Tags: 2020
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2020/03/Business-plan-January-2020-9.png 675 1200 Cosmas https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2025/11/sharepeople_avatar_logo_web.svg Cosmas2020-03-09 13:33:322024-05-07 19:12:24Zo leer ook jij je doelgroep beter kennen

Laatst gepubliceerd:

  • cosmas met sharepeople deelnemers die eens zijn met negatief advies op verplichte aov
    De verplichte AOV (BAZ) is fundamenteel onrealistich16 december 2025 - 14:15
  • Cosmas die over de 15000 gezondernemers vertelt die het grootste vangnet hebben.
    15.000 zelfstandigen bouwen grootste vangnet.4 december 2025 - 12:07
  • Zo kan ook jij zakelijk tekenen inzetten als zelfstandig ondernemer17 oktober 2025 - 17:49

Kennisartikelen:

Alle artikelen
Meer over SharePeople
Beter ondernemen
Gezond ondernemen
Financieel
Werk-privé balans
Netwerken
Zzp’er nieuws

Masterclasses:

Mentale veerkracht app
23 sep. - 1 mrt. Hele dag -

Hoe je zoveel mogelijk financieel voordeel haalt uit 2025!
28 dec. 11:00 - 12:00 -

Heb je een vraag?

Wij hebben het antwoord

Naar onze FAQ’s

Toch even bellen?

We denken graag met je mee: ma. tot vr. 9:00 tot 17:00

030 2080802

In ons team werken?

Zo min mogelijk gedoe voor ­zzp’ers, daar gaan we voor.

Naar onze vacatures

het logo van SharePeople
Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

SharePeople 2 jaar
SharePeople AOV
SharePeople AOV-plus

SharePeople

Over ons
Lid worden coöperatie
Gezond Ondernemen
Masterclasses en trainingen
Kennisartikelen

Socials

Rond logo InstagramRond logo XRond logo FacebookRond logo LinkedIn

Algemene voorwaarden

Gebruiksvoorwaarden

 Privacyverklaring

Klachtenprocedure

Cookie instellingen

het logo van SharePeople
Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

SharePeople

Over ons
Lid worden coöperatie
Gezond Ondernemen
Masterclasses en trainingen
Kennisartikelen

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

SharePeople 2 jaar
SharePeople AOV
SharePeople AOV-plus

Socials

Rond logo InstagramRond logo XRond logo FacebookRond logo LinkedIn

Algemene voorwaarden   Gebruiksvoorwaarden   Privacyverklaring   Klachtenprocedure   Cookie instellingen

Algemene voorwaarden
Gebruiksvoorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure
Cookie instellingen

© Copyright – SharePeople B.V

AFM: 12050702 – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – AFM: 12050702 – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – AFM: 12050702 – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

Link naar: Roderik Derksen: ‘De kernwaarden van SharePeople spraken me aan’ Link naar: Roderik Derksen: ‘De kernwaarden van SharePeople spraken me aan’ Roderik Derksen: ‘De kernwaarden van SharePeople spraken me aan’...Roderik DerksenLink naar: VVP tipt financieel adviseurs over SharePeople Link naar: VVP tipt financieel adviseurs over SharePeople VVP tipt financieel adviseurs over SharePeople
Scroll naar bovenzijde
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bereken je netto-inkomen

ex. BTW
ex. BTW
Voldoe je aan het urencriterium?(Vereist)
Heb je recht op startersaftrek?(Vereist)
Netto besteedbaar inkomen verschijnt hier...
Dit is een indicatieve berekening. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.