krijg meer gedaan in minder tijd

Krijg meer gedaan in minder tijd

Heb je lekker gewerkt vandaag? Alles gedaan wat je wilde doen? Is je lijstje alleen maar korter geworden? Je kent het vast wel. Je neemt je voor om vandaag eens echt aan de slag te gaan met de dingen die echt moeten. En toch word je afgeleid en heb je niet gedaan wat je eigenlijk op je lijstje had staan. Daar voel je je dan weer schuldig over en dat geeft weer een lager zelfbeeld. Klote dus en echt zooooo niet nodig ook. Het overkomt ons allemaal. We zijn nu eenmaal snel afgeleid. Maar dat kan anders.

We vroegen SharePeople deelnemer Aaron Mirck hoe je makkelijker meer doet in minder tijd. Hier alvast vier tips die aan bod zullen komen tijdens deze masterclass dat Aaron geeft op 14 september om 13.30 uur. Kan jij wel wat meer en uitgebreidere tips en tricks gebruiken?

Note: De masterclass is al geweest, je kunt het hier terugkijken >

1. Je telefoon – en je computer – zijn de grootste boosdoener als het gaat om afleiding

Kijk wat minder vaak op je telefoon. Makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn tools die je daarbij kunnen helpen. Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen maar dacht toen ‘dat regel ik later wel’. Niet dus, regel het nu dan voorkom je afleiding later en dat is al tijdswinst.

  • Dus zet die meldingen uit op je telefoon en stel ‘niet storen’ in. Je kunt wel de meldingen aan laten voor de dingen die er echt toe doen, zoals je gezin ;-).
  • Is het echt nodig dat je alle apps op je telefoon hebt staan? Misschien is het slimmer om Instagram te moeten downloaden voordat je een half uur door een timeline scrollt. Verwijder je social media-apps geregeld of gebruik ze maar één keer per dag en altijd op een vast tijdstip.

2. Mail, niet weg te denken maar niet altijd het handigst

Die mailbox loopt al snel vol maar niet alles is urgent of voor jou van toepassing. Tijd om hier eens kritisch naar te kijken en te bedenken hoe dit efficiënter kan.

  • De meest voor de hand liggende oplossing is om vaste tijden te blokken waarop je je mail checkt. Zet dat ook in je agenda en – niet geheel onbelangrijk – houd je daar ook aan.
  • Zet die mailnotificaties nou eens uit. Al die plingels leiden alleen maar af en je bent toch snel geneigd even te checken of het niet iets belangrijks is.
  • Bedenk of je dingen echt per mail, WhatsApp of via een belletje geregeld wilt hebben.

En bedenk dat iedere vraag die je stelt per mail ook een wedervraag oproept en dat dat vaak sneller was beantwoord door dat ene telefoontje. Dus niet alles is efficiënt om via mail te doen. Meer hierover tijdens het webinar.

3. De overlegcultuur

Je kent het vast. Je hebt een kleine vraag en voor je er erg in hebt krijg je het verzoek om hier een meeting voor in te plannen. Is dat wel echt nodig? Wordt het daarmee niet veel groter, en belangrijker? Is de vraag wel helder?

Kortom er zijn te veel, te lange en te slechte meetings.

Bedenk vooraf waar je de meeting voor wilt inzetten. Met welke verwachting stap je erin? Tijdens het webinar zal Aaron zes vragen met je doornemen die je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld: ‘Ben ik wel nodig bij deze vergadering?’ Maar hij neemt je ook mee in de vergader-etiquette. Want we kennen het allemaal wel, je start met een half uur babbelen over koetjes en kalfjes terwijl jij als zzp’er hier helemaal niets aan hebt of in ieder geval geen deelgenoot van bent.

4. Wat is er echt belangrijk

Je bent al snel geneigd eerst dat ene klusje af te ronden voordat je doorgaat naar wat er echt gedaan moet worden. Dat ene klusje vraagt maar vijf minuutjes. Maar die vijf minuutjes worden al snel 15 minuutjes en om het af te ronden ben je toch ineens een uur verder. En dan moet je nog beginnen aan dat wat er echt toe doet. Maar hoe doe je dat, het stellen van prioriteiten? En wat doe je eigenlijk echt op een dag?

  • Maak het eens inzichtelijk aan de hand van een braindump.
    Schrijf alles op wat je die dag doet, niet nadenken gewoon doen. En verdeel je tijd dan eens in taken en projecten. Twijfel je of het een taak of project is? Dan is het een project en daar koppel je minstens drie taken aan.
  • Ken het verschil tussen urgent en belangrijk.
    Een oefening die je hierbij kan helpen is om jezelf de volgende vragen te stellen:
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?
    Moet ik dit nu doen?

En ook hierover heeft Aaron nog veel meer tips die hij graag deelt tijdens de masterclass op 14 september om 13.30 uur. Meld je dus nu aan want van uitstel komt afstel en tijd is nu eenmaal je kostbaarste bezit daar wil je zuinig mee omgaan. Dus als je meer gedaan kunt krijgen in minder tijd dan hou je meer tijd over voor de voor jou écht belangrijke dingen van het leven.

Note: De masterclass is al geweest, je kunt het hier terugkijken >

Ben jij SharePeople-deelnemer en heb je ook tips en tricks voor de community? Laat het ons weten, samen weten we meer.