10 tips die ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief wel wordt gelezen

Hoeveel nieuwsbrieven, waar jij je voor hebt aangemeld, lees je nu eigenlijk echt? En weet je nog wel waarom je je ooit hebt opgegeven? Opschonen die hap dus. Want het kost tijd en brengt je blijkbaar niets. En dat geldt ook voor de lezers van jouw nieuwsbrief. Daarom 10 tips waar je op kunt letten bij het schrijven van een nieuwsbrief.

01 Weg met het no-reply adres

Waarom zou iemand een brief lezen van een onbekende? Het is zoveel leuker om de afzender te kennen of in ieder geval het gevoel te krijgen dat er een persoon tegen je spreekt. Doe dat dan ook bij je lezers en gebruik een persoonlijk adres.

02 Trek je lezer de mail in

De mail komt binnen en dan ziet de ontvanger ‘Nieuwsbrief 125’ staan. Niet echt uitnodigend toch? Zorg dat je je lezer direct aanspreekt en dat het probleem of de vraag wordt aangetikt. Bijvoorbeeld: ‘Hoe wordt je nieuwsbrief wel gelezen?’ of ’10 tips die ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief wel wordt gelezen’.

03 Verzin een slimme pre-header

Ken je ‘m? Dat kleine stukje tekst dat bovenaan de mail/nieuwsbrief verschijnt? Vaak staat er nog: ‘Nieuwsbrief niet goed leesbaar? Klik dan hier voor de online versie.’ Doodzonde. Want hier verleid jij de lezer om verder te klikken. Zie het als een soort intro waarin je in de eerste zin de ontvanger verleidt.

04 Maak je nieuwsbrief herkenbaar

Ik erger me als ik niet direct zie wie mij de nieuwsbrief stuurt. Ik heb me bij zoveel aangemeld dat ik vaak niet meer weet waarom. Dus zorg bij je eigen nieuwsbrief ervoor dat je logo herkenbaar is en maak deze header ook klikbaar. En als het even kan met een herkenbaar beeld van jouw organisatie. Kortom, maak er iets moois van. Kleine tip: vermeld een datum zodat de lezer weet dat het de nieuwste versie is.

05 Maak het persoonlijk

Je ziet het nog vaak. Beste heer Werz (in mijn paspoort staat geslacht vrouw) Afhankelijk van hoe jouw branche elkaar aanspreekt begin je bij voorkeur met beste Josien, of mevrouw Jansen. Maar zorg dus wel dat het geslacht klopt. En als je het geslacht, naam etc niet weet, laat het dan weg. Onderteken met je eigen naam. Dan weet de lezer ook wie er tegen hem praat en dat is wel zo prettig.

06 Plaatjes maken geen praatjes

Toch is beeld in je nieuwsbrief belangrijk. Zoek beeld waar mensen opstaan want daar herkent de lezer zich in. En dat zorgt ervoor dat de lezer eerder doorklikt. Besteed dus, net als aan tekst, aandacht aan het kiezen van het juiste beeld. Er zijn genoeg sites waar je beeld kunt downloaden zonder auteursrecht. Kies beeld dat past bij dat wat jij wilt uitstralen maar ook ‘perfect’ aansluit bij je artikel.

07 Zorg dat ze doorklikken

Heb je een leuk artikel waar de lezer op klikt en dan houdt het op. Geen call to action? Stom, want dit is bij uitstek de kans om je lezer te verleiden het product/dienst te kopen. Of om nog iets interessants te delen. Zorg dus altijd dat er meer te halen valt. Een win/win.

08 Ook de rommel mag gezien

Zelf ben ik zo iemand die onderaan begint. Even kijken van wie het komt, wie het heeft gemaakt, waar ze zitten etc. Dus zorg dat het ook onderin goed bekt en dat mensen er worden verleid om door te klikken. En niet om zich uit te schrijven ;). Zet in ieder geval in de footer (want zo heet dat ding): contactgegevens, social media icoontjes, aan- en afmeld mogelijkheid.

09 Laat ze lekker meebewegen

Responsive is het key-word. Heb je een mooie lezenswaardige nieuwsbrief maar is ‘ie niet responsive? Dan is hij dus niet leesbaar op een mobiel. En omdat veel mensen vooral hun mail scannen op hun telefoon mis je daarmee een enorm potentieel. Kleine moeite dus.

10 Check of je nieuwsbrief werkt

Optimalisatie is het toverwoord. Want iedereen wil alles weten en alles is ook te meten. Doe dat dan ook. Dat kan al gemakkelijk (en gratis) met programma’s als Litmus en Google Analytics.

En als gezegd bevat alles altijd een call to action, zo ook dit artikel. Want naast dat SharePeople je nieuwsbrieftips geeft is het ook vooral heel handig om je aov goed, snel en makkelijk te regelen. Ben je al deelnemer (heel fijn) dan hebben we een mooie member-get-member aanbieding.