Zo kom je als (startende) zzp’er aan klanten

Herken jij je hier in? Niet zo gek. De meest gestelde vraag van (startende) zzp’ers is toch wel; ‘Hoe kom ik aan klanten?’ Want ja, zonder klanten geen inkomen. Daarom geven we 5 tips hoe ook jij aan klanten komt en dus met minder stress kunt ondernemen. Dit zijn ze:

Tip 1: Stel prioriteiten

Je kunt alles tot in de puntjes uitwerken. Een originele naam bedenken, je huisstijl uitbesteden en een gelikte website lanceren. Maar dan ben je maanden verder en heb je nog geen cent verdiend. Sterker nog, je maakt kosten zonder zicht op opdrachten. Natuurlijk draagt een website bij aan de zichtbaarheid en professionaliteit. Maar stel prioriteiten, want klanten zorgen voor inkomsten. Je kunt vandaag al actie ondernemen met de volgende 3 stappen:

  1. Schrijf een goede pitch met wat jij klanten te bieden hebt én wat jij zoekt in een opdracht. Zo heb jij je verkooppraatje altijd paraat.
  2. Update al je socials en online platformen. Maak gebruik van je pitch en zorg voor een heldere boodschap. Extra tip; vergeet niet je digitale (email) handtekening.
  3. Laat van je horen; op verjaardagen, in WhatsApp groepen, bij oma op de koffie en natuurlijk LinkedIn. Ook als je nog geen klanten hebt. Je ‘warme’ netwerk heeft vaak een groot gunfactor en helpt je graag met een eerste klantcontact.

Tip 2: Blijf netwerken

Je netwerk weet nu wat jij voor ze kunt betekenen. Hoe groter het netwerk, des te groter is de kans op een match met een klant. Daarom blijft het belangrijk om te netwerken. En als eenpitter is een netwerk ook handig om bijvoorbeeld samenwerkingen aan te gaan of kennis te delen.

Sta jij niet te springen om potentiële klanten te benaderen tijdens een netwerkborrel? Gelukkig zijn er veel alternatieven en kan netwerken ook op andere manieren.

Tip 3: Weet klanten te vinden

Is je eerste opdracht een feit? Goed gedaan! Vier je succes, daar mag je trots op zijn. Maar tijdens het proosten kun jij prima nog wat hengeltjes uit gooien. Wel handig om dit in meerdere vijvertjes te doen. Zo spreid jij je kansen en weet je precies waar je klanten met opdrachten kunt vinden als er weer gaten in je agenda vallen. Maak gebruik van online platformen, Fring bijvoorbeeld. En ontvang openstaande opdrachten in je mailbox. Voor ieder vakgebied kun je online opdrachten vinden, maar mond-tot-mond reclame is nog steeds een effectieve sales tool. Laat op tijd weten wanneer jij weer ruimte hebt voor een nieuwe opdracht en meer klanten.  

Tip 4: Blijf zichtbaar

Het gaat lekker, je hebt meerdere opdrachten en ziet met regelmaat toffe opdrachtenvoorbij komen. Maar het is nog mooier als je niet meer hoeft te zoeken, maar klanten jou weten te vinden. Dat doe je door zichtbaar te blijven. Je deelt je werk op je social platformen en lanceert – nu wel – je eigen website. Nog beter, je gaat met enige regelmaat bloggen. Dit is een krachtige manier om je zichtbaarheid te vergroten en je werk onder de aandacht te brengen. Maar de lezer krijgt ook een beter beeld van jou, als persoon. Je hoeft klanten die jou benaderen niet meer te overtuigen van jouw kennis en kunnen. Jouw aanbod staat als een huis en ook het onderhandelen over de prijs is hierdoor een stuk eenvoudiger.

Houd er wel rekening mee dat succesvol bloggen veel tijd, energie en inspanning vereist. Het is belangrijk om realistisch te zijn over wat je kunt bereiken en te beslissen of het iets is waar je gemotiveerd voor bent.

Tip 5: Verzamel klantbeoordelingen

Je deelt nu met enige regelmaat je werk op social media en tikt blogs voor op je website. Hierdoor word je sneller gevonden en vergroot je je kansen op een opdracht en meer klanten. Een klantbeoordeling kan hierin de doorslag geven. Want jij kunt wel vertellen dat je de beste bent, maar het is nog geloofwaardiger als anderen dit ook vinden. Een klantbeoordeling wekt vertrouwen. Ook voor jou als zzp’er is het daarom zinvol om deze te verzamelen en online te zetten. Let op, het gaat er niet om dát je klantbeoordelingen op je website hebt. Ze moeten vooral bruikbaar zijn. Bepaal met deze checklist welke je wel/niet op je website plaatst.

Extra tip: Sluit je aan bij de SharePeople Coöperatie

Je regelt bij SharePeople Coöperatie niet alleen eenvoudig en voordelig je arbeidsongeschiktheid als zzp’er, maar we zijn bovendien een steeds groter groeiend netwerk van ondernemers. En dat aantal groeit hard, waarmee ook onze organisatie. En omdat SharePeople nauwelijks werknemers in dienst heeft, besteden we werkzaamheden zoveel mogelijk uit aan leden van de coöperatie. Bekijk hier de openstaande vacatures en sluit je ook aan bij SharePeople.

Lees ook: