succesvol een gesprek voeren

3 tips om ieder gesprek tot een succes te maken

Hoe je met je (potentiële) klanten, maar ook ingehuurde collega’s communiceert bepaalt voor een groot deel je succes. En als zzp’er ben je verantwoordelijk voor je eigen succes. Jouw gedrag en communicatiestijl kan net dat extra zetje zijn om met je in zee te gaan. Maar wat is jouw communicatiestijl?  En hoe zet je die effectief in?

Vaak beginnen we het gesprek met het overtuigen van de ander. Met het geven van argumenten waarom iets een goed idee is. En waarom ze met jou in zee moeten gaan. Maar is dat wel het meest effectief?

effectief beinvloeden

Het kan anders. Hoe? Dat legt SharePeople deelnemer Dick de Zwart, van trainingsbureau Dick voor Elkaar, uit tijdens deze masterclass ‘effectief beïnvloeden’ op 25 januari om 13.30 uur. Wie wil nou niet met minder moeite zijn boodschap overbrengen zodat het echt beklijft en aanzet tot actie?

Hier alvast 3 tips waarmee jij kunt experimenteren 👇

1. Bepaal voorafgaand aan elk belangrijk gesprek jouw doel 

Je weet het eigenlijk best maar bent toch iedere keer weer verbaasd als gesprekken niet zo gestructureerd verlopen. En dat je dan uit het gesprek komt en baalt omdat precies dat wat je wilde bespreken niet echt aan bod kwam. Wat dan helpt is om vooraf op te schrijven wat je uit het gesprek wilt halen en wanneer het voor jou een succes is. Daarmee hou je focus en kan je sturing geven tijdens het gesprek. 

2. Weet jij welke manier van het gesprek aangaan het best bij jou past?

Veel gedreven mensen denken dat hun overtuigingskracht in argumenten zit. Hoe meer, hoe beter. Toch? Nou, nee. In deze masterclass komen 10 verschillende strategieën aan bod. Strategieën die allemaal invloed kunnen hebben op de uitkomst. Vaak is goed luisteren, of de ander meenemen in een toekomstvisie krachtiger dan nog meer feiten. Destijds deed “I have a dream” het beter dan een opsomming van feiten rond rassensegregatie.

3. KISS

KISS staat voor Keep It Simple Stupid! Wil je mensen inspireren of overtuigen, zorg dan dat ze direct snappen waar je het over hebt. Complexe diensten of producten vragen om duidelijke en eenvoudige toelichtingen. Anders haakt je toehoorder gegarandeerd af. In de masterclass vertelt Dick over de ‘Plakfactor’: wat moet je doen om jouw gesprekspartner te boeien en te binden? KISS is daar een onderdeel van.

Leer meer over effectieve communicatie

Wil je de regie over jouw succes in gesprekken? Schrijf je dan in voor de masterclass ‘effectief beïnvloeden’ op 25 januari van 13:30 tot 14:30 uur. En maak kennis met de wereld van effectieve communicatie, waar positief en effectief beïnvloeden een belangrijke rol speelt.

Ja ik meld me (gratis) aan:

Lees ook: