Veelgestelde vragen SharePeople deelnemers

Hoe werkt het doneren aan een zieke deelnemer? 

Ben jij als deelnemer langer dan twee maanden arbeidsongeschikt dan kan je als deelnemer aanspraak maken op donaties.   

Iedere deelnemer is elke kalendermaand aan de beurt om te doneren. Je ontvangt een e-mail met een betaalverzoek. Jouw betaling gaat rechtstreeks naar de arbeidsongeschikte deelnemer. SharePeople zorgt ervoor dat iedereen in dezelfde groep en inkomensniveau gemiddeld evenveel doneert.

📲 Tip: Download de SharePeople app (Android & iOS) om meldingen te ontvangen en eenvoudig te doneren — handig als je niet dagelijks je mail checkt.  

🗓️ Donatiefrequentie: 
Eén donatie per kalendermaand. 

📉 Donatiebedrag: 
Het bedrag kan iets schommelen, afhankelijk van het ziektepercentage binnen jouw groep. 
Dankzij onze grote groepen (2.500+ deelnemers) is het verschil meestal een paar euro per maand.   

Stabiel ziektepercentage door preventie & begeleiding 
Door onze dienstverlening proberen we het ziektepercentage zo stabiel en laag mogelijk te houden. Hierbij zetten wij in op twee vlakken: 

  • Preventieve maatregelen voor gezond en duurzaam ondernemen 
  • Persoonlijke begeleiding bij arbeidsongeschiktheid vanaf ziekte dag 1, waardoor deelnemers vaak sneller (duurzaam) terugkeren naar werk 

📎 Bekijk hier het actuele ziektepercentage 
📎Gezond ondernemen met SharePeople  

Hoe word ik mede-eigenaar van SharePeople?

Alle deelnemers van SharePeople kunnen vanaf 1 maart 2025 mede-eigenaar (investeerder, aandeelhouder of lid van de coöperatie) worden.

Ga eerst naar mijn.sharepeople.nl en vraag daar een Eyevestor-account aan (via het groene blok rechtsonder). Zo krijg je toegang tot de besloten (financiële) informatie over SharePeople op Eyevestor (het online platform waarop de aandelen/lidmaatschapsrechten geregistreerd en verhandeld worden).

Lees de informatie over SharePeople op Eyevestor goed door.

Door het kopen van minimaal 10 lidmaatschapsrecht (Eyecon of winstdeel) word je lid van de SharePeople Coöperatie.

De waarde van één lidmaatschapsrecht is momenteel € 75.

Hoe verkoop ik mijn Eyecons?

Vlak voor en na een ALV kun je niet je Eyecons verkopen.

Ook kun je niet verkopen indien SharePeople zelf nieuwe cooperatieleden aan het werven is (of een crowdfunding campagne aan het doen is). Dat is meestal 2x per jaar.

Loopt er geen wervingsactie vanuit SharePeople, dan werkt het alsvolgt:

Als je je Eyecons wilt verkopen kun je dat kenbaar maken op de ‘Markt’ (ga via ‘dashboard’ naar ‘markt’ bij SharePeople).
Je Eyecons kunnen dan gekocht worden door andere coöperatieleden. Hoe dat werkt vind je hier.

Wil je Eyecons (bij)kopen en SharePeople is zelf niet aan het werven? Dan kun je ook een ‘Buy’ order plaatsen.

Ook SharePeople zelf kan Eyecons inkopen maar dat zullen we doen voor minder dan de huidige marktwaarde (75).

Waarom zou ik coöperatielid worden? 

Bij SharePeople zijn we een echte ‘onderlinge’. Dat betekent dat alle leden van de SharePeople Coöperatie gezamenlijk 100% eigenaar van SharePeople B.V. zijn. Als coöperatielid financier je onze groei, denk je mee over de koers van SharePeople en profiteer je van de winstgevendheid. 

Waar vind ik de facturen van donaties?

Voor de donatieverzoeken ontvang je geen factuur. Het gaat hierbij namelijk om een gift van particulier naar particulier, en dus niet om een zakelijke transactie. Je kunt om deze reden donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Ook kun je deze bedragen niet opgeven bij de aangifte IB als uitgaven voor een inkomensvoorziening.

Wil je meer weten over hoe dit fiscaal zit? Bekijk dan deze pagina: 

👉 Hoe zit het met de Belastingdienst en SharePeople? 

👉 Je vindt een overzicht van alle donaties in je persoonlijke SharePeople Portaal.   

Waar vind ik de facturen van de premiebetalingen?

Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Binnenkort komt er een overzicht op mijn.sharepeople.nl waar je kunt zien:

  • Betalingen aan SharePeople, inclusief inschrijf- en deelnamekosten. Deze worden gefactureerd.
  • Donatieoverzicht aan andere deelnemers (nu al beschikbaar op mijn.sharepeople).
  • Premiebetalingen
Wat is KYC en waarom heeft SharePeople deze informatie nodig?

KYC betekent letterlijk ‘Ken Je Klant (Know Your Customer)’. Het is belangrijk om te weten wie onze deelnemers zijn en daarom vragen we je in sommige gevallen om persoonlijke documenten met ons te delen. 
 
Wanneer vragen we je om gegevens?
Onze deelnemers krijgen pas bij arbeidsongeschiktheid en het opstarten van het donatieproces te maken met KYC verplichtingen. We vragen je, indien nodig, de volgende documenten aan ons te verstrekken: 
– Twee foto’s van het paspoort (één recht van boven en één schuin genomen) 
– Een PDF van een rekeningafschrift van een persoonlijke bankrekening (met naam en IBAN) 
 
Je uploadt de gegevens direct naar onze payment provider Payaut. Als alles klopt is de “KYC” gedaan en worden de documenten weer verwijderd. 
 
Waarom is KYC belangrijk? 
We willen voorkomen dat onze diensten worden misbruikt voor criminele activiteiten, zoals witwassen, fraude en het financieren van terroristische activiteiten. Daarnaast is onze partner Payaut, die de donaties doet, wettelijk verplicht om de identiteit van klanten vast te stellen en ongebruikelijke acties te melden. Het is natuurlijk ook in het belang van alle deelnemers van SharePeople om hier scherp te zijn op fraude. 

Hoeveel deelnemers heeft SharePeople en hoeveel zieken zijn er? 

Het antwoord op deze vraag verandert elke dag. Op deze pagina vind je de actuele cijfers over het aantal deelnemers en het ziektepercentage.  

Wat is de verplichte AOV oftewel BAZ?

BAZ staat voor ‘de Wet basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen’.

Als zzp’er wil je vooral lekker werken. Je kiest je eigen opdrachten, je eigen klanten, bepaalt je eigen tarieven. Maar wat als er onverhoopt iets gebeurt waardoor je (tijdelijk) niet kan werken? Dan is het belangrijk dat je verzekerd bent van een inkomen. Zodat jij je kunt richten op het ondernemen en gedekt bent als dat vanwege ziekte of uitval niet lukt. Dat is de insteek van de verplichte AOV en waarom de SharePeople AOV bestaat.

Wil je alles weten over de verplichte AOV? We houden je via deze pagina op de hoogte

Hoeveel kan ik maximaal doneren? 

Jouw donatiehoogte is afhankelijk van je gekozen inkomensniveau en het ziektepercentage in jouw groep. Dit percentage is theoretisch maximaal 6% bij SharePeople Kort of 8% bij SharePeople AOV van het inkomen waarvoor je meedoet.  

In de praktijk zijn de gemiddelde ziektepercentages veel lager dan deze 6% en 8% (zie de actuele cijfers hier). Onze dienstverlening staat in het teken van het ziektepercentage zo stabiel en laag mogelijk houden. Hierbij zetten wij in op preventie en duurzame re-integratie. Meer hierover lees je op onze pagina over Gezond ondernemen met SharePeople

Waar vind ik financiële informatie over de SharePeople Coöperatie?

De (financiële) achtergrondinformatie is alleen voor leden van de SharePeople Coöperatie toegankelijk en beschikbaar op Eyevestor (digitale aandelenmarktplaats). Ga daarvoor op Eyevestor binnen de Eyeventure SharePeople naar ‘Community’ en kijk dan bij ‘documents’.

Heb je al een account bij Eyevestor op een ander e-mailadres?

Heb je al een account bij Eyevestor op een ander e-mailadres dan het e-mailadres waarmee je ingeschreven staat bij SharePeople? Stuur dan een mail naar cooperatie@sharepeople.nl. Wij zullen zorgen dat je een nieuwe uitnodiging krijgt.

Hoe weet ik of iemand deelnemer is geworden via mijn link?

Je ontvangt een bevestiging zodra een ondernemer SharePeople-deelnemer wordt via jouw persoonlijke uitnodiging.

Hoe hoog is dan de uitkering bij de verplichte AOV of BAZ?

Je moet de verplichte AOV of BAZ via het UWV echt zien als basisuitkering. Je krijgt maximaal 70% van je laatstverdiende inkomen, met een bovengrens gelijk aan het minimumloon.

Het maximale bedrag dat je kunt verwachten ligt rond de €2000 per maand bruto. Bedenk je dat daar nog inkomstenbelasting vanaf gaat, dan heb je te maken met een netto-inkomen van rond de €1500.

Wat gaat de verplichte AOV of BAZ via het UWV kosten?

Sluit je een verzekering af via het UWV? Dan betaal je zo’n 6,5% van je winst uit onderneming per maand aan premie, tot zo’n €195. Een behoorlijk bedrag voor veel zzp’ers, en al helemaal als je pas net aan de slag bent. 

Een AOV wordt verplicht voor zzp’ers. Zit ik goed bij SharePeople?

Ja, dat is afhankelijk van welke dekking je hebt gekozen:

1. Ik heb SharePeople Kort, zit ik goed? 

Bij SharePeople Kort krijg je gedurende 2 jaar arbeidsongeschiktheid een inkomen dat wordt betaald door donaties van andere deelnemers. Dit voldoet niet aan de eisen van de BAZ, omdat het alleen de eerste 2 jaar dekt, dus niet tot aan je AOW. 


Je kunt overstappen naar SharePeople AOV om er zeker van te zijn dat je goed zit. Je doet dit via mijn.sharepeople.nl

2. Ik heb alleen donaties vanuit SharePeople, zit ik goed? 

Met een inkomen die alleen door donaties wordt opgevangen voldoe je niet aan de eisen van de BAZ.

Stap over naar SharePeople AOV, dan weet je zeker dat je zorgeloos kunt ondernemen. Je doet dit via mijn.sharepeople.nl

3. Ik heb SharePeople AOV, zit ik goed? 

Ja! Je profiteert nu al van een goede deal en dekking, ook kun je net als alle SharePeople deelnemers vandaag al gebruikmaken van onze preventie-expertise om gezond te (blijven) ondernemen. 

Val je uit en kun je niet werken? Dan heb je vanaf dag 1 al recht op begeleiding zonder wachttijden. 

 

Wat houdt het wetsvoorstel in?

De verplichte AOV of BAZ is bedoeld als hulpmiddel voor zzp’ers die langdurig arbeidsongeschikt zijn. 

We zetten de feiten en cijfers voor je op een rij:

  • Je betaalt je een maandelijkse premie van 6.5% van je winst uit onderneming, tot maximaal €195 per maand (gebaseerd op het minimumloon van 2024);
  • De uitkering is maximaal 70% van je huidige inkomen en mag niet meer zijn dan 100% van het minimumloon. Dat is grofweg € 2000 bruto, hier gaan sociale premies en belastingen nog van af;
  • De AOV loopt straks bij het UWV; 
  • De premie betaal je aan de Belastingdienst;
  • De wachttijd voordat je een uitkering krijgt is 1 jaar;
  • Raak je arbeidsongeschikt? Dan loopt re-integratie via het UWV;
  • Er komt een opt-out en overgangsrecht, waarmee je jezelf buiten het UWV, bij een derde partij – zoals via de groeps-AOV van SharePeople – mag verzekeren.

Let op! Dit is het concept wetsvoorstel zoals deze er nu ligt en kan nog wijzigen. Dat is in het verleden vaker gebeurd. Het concept wetsvoorstel lees je hier.

Concept wetsvoorstel, wetsvoorstel of wet. Waar zijn we nou eigenlijk met de verplichte AOV of BAZ? 

Het concept wetsvoorstel voor de verplichte AOV of BAZ is ingediend. Belanghebbenden konden tot 23 juli 2024 hun mening geven over het wetsvoorstel.

Het zal nog enkele jaren duren voordat dit daadwerkelijk een wet wordt. Dus we verwachten dat de verplichting van de basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen voor zzp’ers pas rond 2027 in zal gaan. Dat ie komt, is vrijwel zeker.

Verplichte AOV tijdslijn

Moet ik me als zzp’er straks verplicht via het UWV verzekeren?

Het idee is dat elke zzp’er zich verzekert via het UWV. 

Maar, er zit een overgangsrecht en opt-out in het wetsvoorstel. Hoe deze er precies uit gaat zien is nu nog onduidelijk. Wel weten we waar deze aan moet voldoen.

Overgangsrecht, hoe zit dat?

Veel ondernemers zijn al verzekerd met een AOV, zijn onderdeel van een schenkkring of broodfonds of hebben een eigen vermogen opgebouwd. Het voordeel van een AOV zoals SharePeople AOV, is dat je vandaag al verzekerd bent voor een ongeval of ziekte dat morgen kan gebeuren. En je hebt geen last hebt van wachttijden bij het UWV. 

Toch voldoen niet alle AOV-oplossingen aan de eisen van de BAZ

Dit zijn de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van overgangsrecht:

  1. De verzekering moet tot minimaal 55 jaar uitkeren.
  2. Een dekking van maximaal 2 of 5 jaar mag niet. Een schenkkring mag ook niet.
  3. De wachttijd mag niet langer zijn dat die van de BAZ. In de conceptwet wordt nu 1 jaar genoemd. Wij hanteren 2 jaar en vangen de eerste twee jaar op met donaties. We hebben goede hoop dat dit in het wetsvoorstel – naar aanleiding van alle reacties – aangepast wordt naar 2 jaar wachttijd.
  4. Het inkomen dat gedekt is moet minimaal gelijk zijn aan dat van de BAZ.

Geen zin om de ontwikkelingen zelf te volgen?

Bij SharePeople houden we alles nauwlettend in de gaten. Moet onze groeps-AOV aangepast worden? Dan regelen we dat direct. Met de groeps-AOV van SharePeople zit je dus gewoon goed, daar zorgen we voor.

Hoe werken de Sharepeople Crowdsurance groepen?

Er zijn momenteel vijf groepen van ongeveer dezelfde grootte: Crowdsurance 1, Crowdsurance 2, Crowdsurance 3, Crowdsurance 4, Crowdsurance 5. In groep 1 komen de beroepen met het laagste risicoprofiel, in groep 5 zitten de beroepen met het hoogste risicoprofiel. Deze ‘donatie-groepen’ hoeven niet hetzelfde te zijn als de ‘risicoklassen’ bij Acture (de verzekeraar), maar komen grotendeels overeen.

Op mijn.sharepeople.nl vind je onder ‘jouw account’ de ‘Groep’ waarin je zit.
In welke groep jij zit, hangt af van je beroep. We kijken hierbij naar drie factoren:

  1. Risicoprofiel van een beroepsgroep (op basis van data van verzekeraar en herverzekeraar)
  2. Het huidige ziektepercentage van jouw beroepsgroep
  3. Historische gegevens ziektepercentage van SharePeople Crowdability en Capability (arbodienst waar we vroeger mee werkten)

Voor wie geldt de verplichte AOV of BAZ straks niet?

Er is een groep ondernemers die zich straks niet via de verplichte AOV hoeft te verzekeren (volgens concept wet). Dat zijn:

  • Ondernemers met een eigen BV (DGA’s of directeuren groot aandeelhouders)
  • Mensen die resultaat genieten uit overig werk, denk aan krantenbezorgers, mensen met een bijbaantje of stille vennoten
  • Meewerkende partners die weinig of geen beloning voor krijgen
  • Mensen die de AOW-leeftijd bereikt hebben

Behoor je tot deze groep? Ook dan kan je overwegen om je te verzekeren via een AOV. Want als je meewerkt in je bedrijf, dan heeft jouw uitval invloed op je omzet.

Hoe lang is de wachttijd van een AOV of BAZ voor zzp’ers? 

Zoals het concept wetsvoorstel er nu bij ligt, moet je bij arbeidsongeschiktheid 1 jaar wachten voordat je een uitkering krijgt.

Wat blijkt is dat veruit de meeste ondernemers binnen 2 jaar weer aan de slag kunnen. Vaak binnen hun eigen onderneming, maar soms ook door een andere richting in te slaan. Maar daarvoor heb je wel hele goede 1:1 begeleiding nodig.

Kan dat niet anders?

Zeker en bij SharePeople doen we dat ook anders. We hanteren niet 1 maar 2 jaar wachttijd, en in die eerste 2 jaar krijg je al een maandelijkse uitkering via donaties. 

Nog belangrijker, je krijgt vanaf dag 1 al persoonlijke begeleiding. En vanaf je inschrijving al allerlei tools en tips om je preventief gezond te houden in je onderneming.

Naast SharePeople zijn er andere AOV-oplossingen, je kunt je laten informeren door een AOV-gespecialiseerde verzekeringsadviseur.

Bij SharePeople willen we (via het VZN), Den Haag overtuigen om de wachttijd te wijzigen naar twee jaar. 

Want:

  • Zo wordt de premie lager 
  • Wij zijn van mening zijn dat zzp’ers hun inkomen tijdens arbeidsongeschiktheid met elkaar efficiënter via donaties kunnen opvangen 
  • Je hebt de begeleiding tijdens arbeidsongeschiktheid zelf in de hand, de meeste zzp’ers zijn binnen 2 jaar weer aan het werk

Waar kan ik zien in welke SharePeople-groep ik zit? 

Op mijn.sharepeople.nl staat vermeld van welke groep jij lid bent. Je ziet daar ook wat het actuele ziektepercentage van jouw groep is.

Blijf ik altijd in dezelfde SharePeople-groep zitten?

Meestal wel, maar dat hoeft niet. De groepen zijn dynamisch, omdat er maandelijks gekeken wordt naar het ziektepercentage van een groep. Het kan dus zijn dat je soms opschuift naar een andere groep. Vooral nieuwe beroepen of beroepen met weinig deelnemers, met weinig historische data en die dus vooral op basis van ziektepercentage ingedeeld worden, zullen iets gemakkelijker naar een hogere of lagere groep gaan. We verwachten dat het voor de meeste beroepen stabiel zal blijven.

Bestaat er een groep speciaal voor leden van BrightPensioen en Knab?

Niet meer. We hebben de groepen op 1 februari 2024 opnieuw ingedeeld op basis van beroepen. De Bright- en Knab-groepen zijn daarbij opgeheven en de deelnemers zijn op basis van beroepen ingedeeld in een nieuwe groep. Op mijn.sharepeople.nl kun je als deelnemer zien in welke groep je zit.

De verplichte AOV gaat toch pas vanaf 2030 in? Waarom moet ik dan nu al een AOV afsluiten?

Laten we vooropstellen, je MOET nu nog niks. Pas wanneer het wetsvoorstel een wet is, ben je verplicht een AOV te nemen.

Toch is het een goed idee om je er nu al in te verdiepen of zelfs eentje af te sluiten.

Tip! Maak nu gebruik van het overgangsrecht

Ondanks de verplichting op zijn vroegst vanaf 2030 gaat gelden, wordt het wetsvoorstel mogelijk al in 2025 ingediend. Heb je op dat moment geen AOV die voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van het overgangsrecht? Dan wordt je maandelijkse AOV-premie minimaal € 195,- p/m met de verplichte AOV bij het UWV.

Het kan dus voordelig zijn als je nu al een AOV afsluit.

Andere voordelen wanneer je vandaag een AOV afsluit:

  • Hoe eerder je begint, hoe lager je premiebedrag. Bij de meeste verzekeraars en aanbieders betaal je een vast bedrag per maand gebaseerd op je leeftijd. Hoe jonger je bent, hoe lager je premie en dat is wel zo lekker.
  • Blijvend profiteren van een lager premiebedrag. AOV-aanbieders mogen nu nog zelf bepalen hoeveel ze als AOV-premie vragen.
  • Direct gedekt: Stel dat er morgen iets ernstigs gebeurt, dan ben je al verzekerd. Ben je zzp’er en val je morgen van de steiger? Grote kans dat je niet kunt werken. De eerste paar maanden kun je vaak zelf overbruggen, maar wat nou als je langer dan 6 maanden niet kunt werken? Helaas ben je zonder AOV dan volledig op jezelf aangewezen. En dat kan je duizenden euro’s gaan kosten…
  • Geen lange wachttijden. Zoals het conceptwetsvoorstel er nu bij ligt, moet je bij arbeidsongeschiktheid 1 jaar wachten voordat je een uitkering krijgt. Bij SP AOV is dit slechts 2 maanden. Daarnaast krijg je vanuit SharePeople vanaf het eerste moment van arbeidsongeschiktheid 1-op-1 begeleiding.

Op deze pagina vind je de actuele informatie over de verplichte AOV/ BAZ.

Hoe zit het met mijn premiebetaling?

De premiebetalingen worden als privékosten beschouwd. Hoewel je een AOV afsluit als ondernemer, zijn de premies geen kostenpost voor je onderneming. Je ontvangt dan ook geen facturen voor je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Je kunt betaalde premies wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’. Ook ontvang je begin volgend jaar een jaaropgave van dit jaar.

Eerste premiebetaling

Met de eerste handmatige betaling geef je toestemming om de verzekeringspremie elke maand te laten incasseren door SharePeople.Vanaf de volgende maand zal je premie maandelijks rond de 14e van de maand worden afgeschreven via een automatische incasso van je privé-rekening. Vanaf de datum dat je geaccepteerd bent voor de AOV heb je een dekking en betaal je premie. Afhankelijk van het acceptatiemoment kan je eerste premiebetaling daarom eenmalig hoger of lager uitvallen. We leggen graag uit waarom en wat je kunt verwachten voor de volgende maanden.

1. Je eerste premie betaling valt lager uit

Als je halverwege deze maand bent aangemeld, kan het zijn dat je eerste premie betaling lager uitvalt dan je verwacht. Dit gebeurt omdat deze eerste betaling alleen een deel van de eerste maand beslaat.

2. Je eerste premie betaling valt hoger uit

Indien je je vorige maand hebt aangemeld, kan je eerste premie betaling eenmalig hoger uitvallen. We rekenen die extra periode éénmalig bij de 2de maand op.

Met deze betaling geef je toestemming om de verzekeringspremie elke maand te laten incasseren door SharePeople.

Vanaf de volgende maand zal je via automatische incasso een vast maandelijks bedrag aan premie betalen.

Hoe beschermt SharePeople mijn privacy? 

Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke gegevens. Wij vragen bij inschrijving nooit meer gegevens dan wij nodig hebben om SharePeople goed te laten functioneren. Wij slaan je gegevens op in een beveiligde database en verstrekken ze niet aan derden.  
 
Jouw persoonlijke gegevens en informatie over betalingen kun je inzien in jouw persoonlijke, beveiligde portaal.  

Ben je ziek? Ook dan werken we met een online platform dat voldoet aan de meest actuele privacyregels. Medische gegevens worden nooit vastgelegd.  

Wij voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deelnemers van SharePeople hebben recht op inzage in hun gegevens en/of op verwijdering hiervan. Zie ook onze privacyverklaring. 

Wanneer krijg ik mijn gratis maanden?

De gratis maanden worden automatisch toegevoegd aan jouw SharePeople-account zodra de nieuwe ondernemer deelnemer is geworden, en starten vanaf de eerstvolgende incasso.

De gratis maanden als ‘aanbrenger’ krijg je alleen indien je ook lid van de SharePeople Coöperatie bent. Hier vind je meer over het lid worden van de coöperatie.

Hoe kan ik mijn mening geven over de verplichte AOV?

Het wetsvoorstel ligt ter consultatie. Dat betekent dat iedereen zijn mening mag geven. In dit artikel deel ik mijn visie:

“Er is één groot probleem ingeslopen: dat is de wachttijd van één jaar, zonder dat toegang tot arbeid gerelateerde zorg is georganiseerd.”

Wij moedigen jou en alle andere SharePeople deelnemers aan om te reageren op het wetsvoorstel. Dit kan tot 23 juli 2024.

Zo denken wij bij SharePeople er over:

  1. Het is goed dat er een vangnet komt voor zelfstandigen die nergens terecht kunnen voor een verzekering, maar maak de wet betaalbaarder en beter uitvoerbaar door de wachttijd naar twee jaar te veranderen. Dit is goedkoper en geeft ruimte aan zzp’ers om het zelf – middels bijvoorbeeld crowdsurance of een broodfonds – op te lossen. Zo werkt het nu ook al jaren uitstekend voor tienduizenden zzp’ers! Wij doppen graag onze eigen boontjes.
     
  2. De begeleiding is een punt van aandacht. Snelle en deskundige begeleiding zorgt voor een duurzaam herstel. Dat is bij SharePeople heel goed geregeld, al vanaf de eerste ziektedag. 

Vertel in je eigen woorden wat je van de BAZ vindt. Let op: kopiëren en plakken is niet toegestaan, maar gebruik het ter inspiratie!

Wat zijn de voorwaarden van de collectieve verzekering? 

Bekijk de voorwaarden op deze pagina.

Bekijk informatie over de polis en algemene voorwaarden van de AOV op deze pagina.

Kan ik meerdere ondernemers uitnodigen?

Ja! Voor elke ondernemer die deelnemer wordt via jouw uitnodiging, ontvang je nóg eens 3 maanden gratis deelname. Stapelen dus: 4 deelnemers aandragen = een jaar geen deelnamekosten betalen!

Bij welke verzekeraar loopt de collectieve SharePeople AOV? 

De collectieve SharePeople AOV is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door Acture Verzekeringen. Onderdeel van de samenwerking tussen SharePeople en Acture is tevens de overgang van Tulpenfonds-deelnemers (Acture Freelance Solutions) naar SharePeople. 

Is SharePeople een verzekering?

Nee, SharePeople is zelf geen verzekering of verzekeraar.

We zijn een collectief die samen één AOV hebben geregeld. Iedereen op één polis en dus hetzelfde ‘product’ met dezelfde uitkering bij arbeidsongeschiktheid uit de verzekering (max. € 18.000/jaar). Mocht het voor de verplichte AOV nodig zijn, dan passen we het product collectief aan. Daarnaast regelen we nog altijd onderlinge donaties (crowdsurance).

Oorspronkelijk deden we alles met donaties (zoals een Broodfonds en andere schenkkringen) maar door de aankomende verplichte AOV hebben we dit aangepast, zodat we ook in de toekomst kunnen gaan voldoen aan de eisen die gesteld gaan worden aan de verplichte AOV.

We zijn dus ook geen schenkkring of Broodfonds.

Waarom ontvang ik mijn facturen niet meer als bijlage in de mail?

Ben je bij het boekhoudprogramma PEPPOL aangesloten? Dan ontvang je sinds oktober je facturen niet meer via de mail maar automatisch via je boekhoudprogramma. Stuur een bericht naar contact@sharepeople.nl als je de facturen als bijlage in de mail wil ontvangen.

Ik heb al een AOV, moet ik die straks omzetten naar de BAZ?

Er is een overgangsrecht in het wetsvoorstel opgenomen. Dat betekent dat bestaande AOV’s niet aangepast hoeven worden. De huidige premies bij SharePeople liggen in de meeste gevallen een stuk lager dan de voorgestelde BAZ.

Heb je al een SharePeople AOV? Dan verandert er de komende tijd niks. Mocht het toch nodig zijn, dan kunnen we onze AOV in één keer aanpassen omdat SharePeople een collectieve AOV is. Met de SharePeople AOV zit je dus altijd goed!

Heb jij alleen dekking via donaties?

Met een inkomen die alleen door donaties wordt opgevangen voldoe je niet aan de eisen van de BAZ.

Stap over naar SharePeople AOV, dan weet je zeker dat je zorgeloos kunt ondernemen. Je doet dit via mijn.sharepeople.nl  

Wat gebeurt er als een aanmelding niet naar waarheid wordt ingevuld? 

Tijdens het aanmeldproces ga je akkoord met onze Verklaring & Beloften. Daarin staat o.a. dat je bij aanmelding 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht om ziek te worden.

Het is jouw eigen verantwoordelijkheid dat je alles naar waarheid invult. Doe je dit niet en raak je arbeidsongeschikt? Dan controleren we, namens de andere SharePeople deelnemers, of je alles eerlijk hebt ingevuld toen je deelnemer werd. Heb je dit niet gedaan? Dan heeft dit consequenties en kan het zijn dat je geen donaties ontvangt. Wees dus eerlijk bij je aanmelding. 

Hoe zeg ik SharePeople op? 

Stop je met het ondernemerschap en heb je SharePeople niet meer nodig? Dan kun je SharePeople opzeggen via Mijn.SharePeople.nl. Ga op Mijn.SharePeople.nl vervolgens naar ‘mijn gegevens’ en klik op ‘deelname beëindigen’

Ook als je SharePeople om een andere reden wilt opzeggen, kan dat natuurlijk op dezelfde wijze. Laat je ons even weten waarom je weggaat?

Waar vind ik de facturen van deelname- en inschrijfkosten?

De facturen van de deelname- en inschrijfkosten ontvang je per mail. Let op: de facturen worden verstuurd vanuit ons boekhoudprogramma met als afzender: invoice@informeronline.eu
 
Van donaties die je hebt gedaan ontvang je geen factuur. Dat zijn namelijk privébetalingen.

Hoe pas ik mijn (persoonlijke) gegevens aan?

Wil je je (persoonlijke) gegevens wijzigen? Ga naar mijn.SharePeople.nl, klik rechtsboven op je naam en scroll naar mijn gegevens. En daar pas je het eenvoudig aan.

Wat je nog meer kan aanpassen is het inkomensniveau.

Waar vind ik mijn bewijs van inschrijving?

Stuur ons een email (contact@sharepeople.nl) en we sturen je een bewijs van deelname toe.

Heb ik mij voor het juiste inkomensniveau ingeschreven?

Je krijgt bij ziekte niet méér uitgekeerd dan als je zou werken. Zorg dus dat je je inschrijft voor een inkomen dat je ook minimaal (netto) verdient als je werkt. Dit inkomen wordt gecontroleerd als je je ziekmeldt. De hoogte van je inkomen berekenen we aan de hand van de fiscale winstberekening (of winst- en verliesrekening) uit de laatst afgeronde IB aangifte aangevuld met BTW aangiftes.

We adviseren om een bedrag te kiezen waarmee je bij ziekte prima van kunt rondkomen en dat gelijk of lager is aan het netto inkomen wat je nu verdient. Veel ondernemers kiezen voor een inkomensniveau dat ligt op 70% van hun huidige inkomen.

Let op, je inkomen is altijd lager dan je omzet. Zie deze pagina om te berekenen of je (nog steeds) het juiste inkomensniveau hebt gekozen.

Wil je je inkomensniveau wijzigen? Dit kan eenvoudig via jouw online omgeving op mijn.SharePeople.nl onder het kopje ‘Jouw account’.

Waar vind ik mijn getekende verklaring en beloften?

De Verklaring en Beloften kun je in je dashboard vinden op Mijn.SharePeople.nl 
Klik rechtsboven op ‘Mijn gegevens’ en scroll naar beneden. Onder Verklaring en Beloften kun je het document downloaden.

Ontvang ik donaties bij een burn-out of andere stressgerelateerde klachten?

Het hangt af wanneer deze klachten ontstaan zijn. Als deze ontstaan zijn tijdens je eerste jaar van deelname maak je geen aanspraak op donaties. Wanneer je klachten in een later jaar dan het eerste ontstaan zijn, kom je in aanmerking voor donaties.

Hoe voorkomen jullie dat iemand niet doneert? 

We houden bij of donaties binnen de gestelde termijn worden voldaan. Als een deelnemer, na meerdere herinneringen niet doneert, vragen we een andere deelnemer om deze donatie over te nemen. 

Deelnemers die niet doneren, kunnen zelf geen aanspraak maken op donaties bij eigen arbeidsongeschiktheid.
Omdat iedereen op een financieel vangnet rekent, komt het gelukkig zelden voor dat iemand weigert te doneren. 

Mijn accountant vraagt om een jaaroverzicht, waar vind ik dit?

Heb je alleen een oplossing voor 2 jaar, dan heb je dat niet nodig. Heb je de SharePeople AOV? Dan ontvang je ieder jaar in februari per e-mail een jaaroverzicht van de betaalde premie en eventueel ontvangen uitkeringen. Met die informatie kun je de vooraf ingevulde aangifte controleren en indien nodig aanvullen. De renseignering ligt bij Acture, de verzekering waarmee we samenwerken. Acture communiceert dus de betaalde premie en eventuele uitkeringen aan de Belastingdienst.

LET OP! de jaaroverzichten van de betaalde premie worden in februari door Acture Verzekeringen via het programma ZIVVER verzonden. Deze kunnen ook in je Spambox terecht zijn gekomen. Mocht je na het zoeken op ZIVVER de email nog steeds niet hebben gevonden? Stuur een berichtje naar contact@sharepeople.nl dan helpen wij je graag verder.

Bij SharePeople combineer je (fiscale) privé donaties en zakelijke kosten. We leggen het uit bij Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

Mijn financieel adviseur vraagt naar een polisblad voor het afsluiten en/of oversluiten van mijn hypotheek.

Stuur ons een email naar contact@sharepeople.nl en we sturen je een bewijs van deelname toe, deze volstaat als document voor de aanvraag van je hypotheek.

Ik wil een second opinion. Kan dat?

SharePeople Crowdability en je adviseur werkvermogen zijn er echt voor jou. Samen bepalen jullie wat je nodig hebt in je ziekte- en hersteltraject en wat je arbeidsongeschiktheidspercentage is. Daarnaast hebben we een netwerk van specialisten die we ook kunnen inschakelen voor advies. Wil je toch een second opinion? Dat kan natuurlijk. De kosten zijn dan wel voor eigen rekening.

Wat bedoelen jullie met duurzaam herstel?

Natuurlijk willen wij je ook snel weer aan het werk helpen, maar wel op een verantwoorde manier. Als ondernemer wil je zo snel mogelijk weer aan de slag. En dat is goed. Maar, juist door die ondernemende mentaliteit kun je ook wel eens te hard van stapel lopen. Wij ondersteunen je in een duurzaam herstel en als het nodig is, remmen we je ook af. Het is belangrijk dat je op een verantwoorde manier je weer volledig kunt richten op ondernemen.

Hoe werkt SharePeople als ik ziek of arbeidsongeschikt word?  

Als je ziek of arbeidsongeschikt wordt, dan regelen we je inkomen en helpen we je tijdens je ziekte en herstel.

Donaties
Ben je langer dan 2 maanden ziek en voor minimaal 50% arbeidsongeschikt? Dan kom je in aanmerking voor donaties van andere SharePeople deelnemers. Het maandelijkse donatiebedrag wordt bepaald op basis van je gekozen inkomensniveau en je arbeidsongeschiktheidspercentage. De eerste donaties ontvang je aan het eind van de derde ziektemaand. De eerste 2 maanden overbrug je dus zelf. Ben je weer 75% arbeidsgeschikt? Dan stoppen de donaties.
Als je ziek of arbeidsongeschikt bent hoef je zelf niet te doneren aan andere deelnemers.

Ook vindt er een check plaats op jouw inkomen en of je je aan de belofte hebt gehouden.

Voorbeeld 
Jouw gekozen inkomensniveau is € 2.000, je bent 80% arbeidsongeschikt en je eerste ziektedag is 26 april.  Op 26 juli ontvang je de eerste donaties, namelijk (80% van € 2.000=) € 1.600 . 

Begeleiding

Tijdens je ziekte- en hersteltraject word je begeleid door onze Adviseurs werkvermogen van SharePeople. Deze begeleiding start direct. Na je ziekmelding neemt één van de adviseurs werkvermogen contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Jullie bepalen samen of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent.  SharePeople ondersteunt je totdat je weer 100% arbeidsgeschikt bent. 

Ben je deelnemer? Kijk dan voor meer info bij de FAQ voor deelnemers in de menubalk in Mijn.SharePeople.nl. 

Wat is de rol van de adviseur werkvermogen en wat doet het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties?

De adviseur werkvermogen is jouw contactpersoon van SharePeople Crowdability. Zowel bij ziektebegeleiding als bij preventie.

De adviseurs werkvermogen geven advies over een mogelijk begeleidingstraject en het inschakelen van (externe) adviseurs of behandelaren. Soms wordt daarvoor eerst advies ingewonnen bij een medisch adviseur of een bedrijfsarts, maar het kan ook dat bijvoorbeeld een ‘ondernemerscoach’ passend is voor een situatie.

De adviseur werkvermogen werkt onafhankelijk en vertrouwelijk en deelt geen (medische) informatie.

Team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties
Het regelen van de donaties en het opvragen van inkomensgegevens bij ziekte wordt niet door de adviseur werkvermogen van SharePeople Crowdability gedaan, maar door de ‘backoffice’ Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties. Ook regelt het team Coördinatie Ziekmeldingen en Donaties nadere afspraken met externe adviseurs.
Het team bestaat momenteel uit Janneke, Jacky en Wendy (coordinatie@sharepeople.nl).

Bij wie meld ik me ziek?

Ziekmelden doe je als volgt: log in op Mijn.SharePeople.nl en klik op de button ‘Ziekmelden‘. Vul vervolgens het ‘Ziekmeldingsformulier‘ in. Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen. 

Ben je weer beter, hartstikke fijn! Meld dit bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Ik werk deels in loondienst en een deel als zzp’er. Val ik dan ook onder de verplichte AOV? 

Wij weten nog niet wat de politiek gaat besluiten over wanneer je wel en wanneer je niet als zzp’er wordt aangemerkt en wat het urencriterium hiervoor gaat zijn. We houden het nauwgezet in de gaten en zullen hierover berichten als er meer duidelijk is. We zullen regelmatig onze pagina https://www.sharepeople.nl/verplichte-aov-zzp/ updaten met het laatste nieuws.

Hoe wordt mijn arbeidsongeschiktheidspercentage bepaald?

Het arbeidsongeschiktheidspercentage bepaalt de adviseur werkvermogen van SharePeople Crowdability samen met jou. De adviseur werkvermogen toetst jouw situatie volledig onafhankelijk en professioneel. Er wordt geen persoonlijke of medische informatie vastgelegd, dat blijft allemaal tussen jou en de adviseur.

Welke kosten zijn privé en welke zijn zakelijk aftrekbaar? 

Het eenmalige inschrijfgeld en de maandelijkse deelnamekosten zijn zakelijke kosten, hiervan kun je de BTW terugvorderen.

Donaties aan zieken zijn privébetalingen. Deze uitgaven kun je dus niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Bij SharePeople Lang zijn de premiebetalingen ook privékosten. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.

Word je zelf ziek? Dan ontvang je donaties van andere SharePeople-deelnemers op je privébankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen. 
 
Lees hier meer informatie over SharePeople en de belastingdienst  

Vergoedt SharePeople ook bij zwangerschap? 

Dat ligt aan jouw situatie. Voor een zwangerschapsverlof kun je niet bij SharePeople terecht, daar heeft de overheid een vangnet voor geregeld (de ZEZ-regeling). Je kunt via het UWV deze uitkering aanvragen voor je zwangerschapsverlof. Zijn er complicaties als gevolg van je zwangerschap, waardoor je niet kunt werken? Dan zijn we er wel voor jou. Je ontvangt begeleiding en donaties. De donaties stoppen wanneer de ZEZ-regeling start. We pakken de donaties, als het nog nodig is, weer op na de ZEZ-periode, totdat je weer hersteld bent. Kun je niet werken als gevolg van complicaties tijdens je zwangerschap? Meld je dan ziek via mijn.sharepeople.nl en we nemen contact met je op.

Wat gebeurt er met mijn deelnamekosten? 

Maandelijks betaal je deelnamekosten. Die gebruiken we met name voor de begeleiding van zieke deelnemers en hiermee ondersteunen we het netwerk op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie. 

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau? 

Ja, je kunt je inkomensniveau altijd aanpassen. 

Wil je overstappen naar een hogere inkomensgroep? Dan betaal je €45,- aan overstapkosten en teken je opnieuw de Verklaring & Beloften. Overstappen naar een lagere inkomensgroep kan zonder kosten. 

Let op: je kunt NIET overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. 

Hoe zit het met de belastingdienst en SharePeople?

De deelnamekosten worden vooral gebruikt voor de kosten van SharePeople Crowdability. De ‘arbo dienst voor zzp’ers’ die ondernemers bijstaat om gezond te kunnen blijven ondernemen en ondernemers begeleid zodra ze arbeidsongeschikt worden. Om deze reden is de BTW die hierop belast wordt aftrekbaar.

De deelnamekosten worden niet gebruikt voor de inkomensvoorziening. Dat gebeurt namelijk door de donaties, wanneer iemand een donatieverzoek doet, is ons advies om dit via een privérekening te betalen. De ontvanger ontvangt ook op een privérekening.

Zakelijke kosten zijn:

  • Éénmalige inschrijfkosten € 125 (ex. BTW). De factuur krijg je direct na je inschrijving per mail.
  • Deelnamekosten € 15 per maand (ex. BTW). De factuur ontvang je maandelijks per mail.

Privé kosten zijn:

  • Donaties aan zieken zijn ALTIJD privé betalingen. Je kunt donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. 
  • Mocht je zelf ziek worden dan krijg je een netto maandbedrag uit donaties van andere ondernemers uitgekeerd op je privé bankrekening. Omdat het allemaal kleine bedragen zijn (veel minder dan € 2.000 per donateur per jaar) hoef je hier geen belasting over te betalen.
  • Je ontvangt geen facturen van je premiebetalingen bij SharePeople Lang. Ook al sluit je een AOV af als ondernemer, de premies zijn geen kostenpost voor je onderneming. Het zijn dus privékosten. Betaalde premies kun je wel volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als ‘uitgave voor andere inkomensvoorzieningen’.
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord in Mijn.SharePeople.nl

Om je wachtwoord te wijzigen doorloop je de volgende stappen:

  1. klik op mijn.sharepeople.nl rechtsboven op ‘ mijn gegevens’
  2. klik onderaan op ‘uitloggen’
  3. je ziet nu het ‘log in’ scherm. Daar vul je je emailadres in en dan vervolgens klik je op ‘wachtwoord vergeten’

Hoe meld ik me ziek? 

Verwacht je langer dan 1 maand ziek te zijn of werk je meer dan 50% maar verwacht je uit te vallen? Dan meld je dit online in je SharePeople portal. Je ziekmelding wordt vervolgens zo spoedig mogelijk in behandeling genomen door SharePeople Crowdability. 

Kijk hier voor meer informatie over SharePeople Crowdability

Ben je weer beter, hartstikke fijn! Meld dit bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Hoe wordt bepaald of ik arbeidsongeschikt ben? 

Na je ziekmelding volgt een persoonlijk gesprek met één van de adviseurs werkvermogen van SharePeople Crowdability. In overleg bepalen jullie of en voor welk % je arbeidsongeschikt bent.  

Het is uiteraard verstandig om eerst je huisarts te raadplegen, maar logischerwijs ben je al bij een behandelaar geweest. Indien nodig vindt er een gesprek plaats met de bedrijfsarts of medisch adviseur, deze kan – met jouw toestemming – nadere medische informatie opvragen bij je eigen arts.  
 
Kijk hier voor meer informatie over SharePeople Crowdability

Kan ik overstappen naar een ander inkomensniveau als ik arbeidsongeschikt ben? 

Je kunt niet overstappen naar een hogere inkomensgroep op het moment dat je ziek of arbeidsongeschikt bent of verwacht dat binnenkort te worden. Lager kan wel. Wil je geen donaties ontvangen, omdat je het zelf kunt opvangen en je het SharePeople-netwerk niet nodig hebt? Dat is ook mogelijk.  

Wat gebeurt er als ik mijn beroep niet meer kan uitoefenen, maar wel ander werk kan doen? 

Het kan zijn dat je langdurig arbeidsongeschikt bent en je jouw werkzaamheden (blijvend of voor langere tijd) niet meer kunt uitvoeren. Wanneer dit het geval is, dan is het belangrijk om samen met je Adviseur Werkvermogen te bekijken wat de beste stappen zijn. Hierbij kan, in het belang van jou als ondernemer, gekeken worden of het nodig is om ander passend werk te vinden dat aansluit bij jouw onderneming, vaardigheden en mogelijkheden.

Hoe voorkomt SharePeople misbruik? 

SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. Dat betekent dat we uitgaan van vertrouwen. Vertrouwen is goedkoper dan (alles) willen controleren. Iedereen tekent vooraf onze Verklaring & Beloften. Daarin staat o.a. dat je bij de start van je deelname 100% arbeidsgeschikt bent en niet verwacht ziek te worden. 

We controleren deze beloften pas zodra je je ziekmeldt. Ook checken we dan je inkomensgegevens, want je ontvangt nooit meer dan wanneer je gewerkt zou hebben. Deze controles doen we namens de anders deelnemers.  

Het achteraf controleren scheelt naar schatting meer dan > 98% werk ten opzichte van één op één controle vooraf. Hierdoor kan SharePeople veel voordeliger werken dan traditionele verzekeraars. 

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens en de onafhankelijkheid van SharePeople Crowdability? 

SharePeople Crowdability werkt geheel onafhankelijk van SharePeople en is er echt voor jou, om je te ondersteunen in je ziekte- en hersteltraject. 

SharePeople Crowdability werkt via een online platform dat voldoet aan de meest actuele regels omtrent privacy. Zo kunnen we op een veilige manier werken aan jouw herstel. 

De gesprekken die je hebt met de arts, of andere medische specialisten, zijn vertrouwelijk. Van de gesprekken tussen jou en de adviseur werkvermogen wordt achteraf een gespreksverslag gemaakt en gedeeld met jou. Hierin worden nooit medische gegevens genoemd of opgeslagen. 

In sommige gevallen kan SharePeople Crowdability medische gegevens opvragen en laten beoordelen door een medisch adviseur. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet opgeslagen bij SharePeople Crowdability. 

Hoeveel ontvang ik als ik ziek ben bij SharePeople Kort? 

Ben je ziek? Dan ontvang je elke maand donaties van andere SharePeople deelnemers. De hoogte van dit bedrag wordt bepaald op basis van je gekozen inkomensniveau en je arbeidsongeschiktheidspercentage.  

Bijvoorbeeld: Je inkomensniveau is € 2.000,- en je arbeidsongeschiktheidspercentage is 80%. Je ontvangt dan € 1.600,- per maand aan donaties. 

De eerste 2 maanden overbrug je zelf. Dus in jouw derde ziektemaand start de eerste donatieronde. 

Je ontvangt nooit meer dan je werkend hebt verdiend voorafgaand aan je ziekte. 

Bij SharePeople Kort kun je tot maximaal 24 maanden donaties ontvangen. Na die periode stoppen zowel de ziekmelding met begeleiding en de donaties, ook wordt je deelname aan SharePeople beëindigd

Waarom doe ik rechtstreeks een donatie aan een zieke deelnemer? 

Er wordt geen geld bewaard en er gaan geen marges naar SharePeople of andere partijen. Alles is transparant en persoonlijk – je doneert van deelnemer naar deelnemer.   

Daarom ontvangt iedere deelnemer één keer per kalendermaand een donatieverzoek.  

Je ontvangt een betaallink, waardoor jouw donatie rechtstreeks op de bankrekening van de arbeidsongeschikte deelnemer wordt bijgeschreven. Zo weet je zeker dat je bijdrage 100% ten goede komt aan degene die het nodig heeft.  

Hoe meld ik me beter?

Ben je weer beter, hartstikke fijn! Meld dit bij je Adviseur Werkvermogen, jouw vaste aanspreekpunt.

Mijn aanvraag voor de SharePeople AOV wordt beoordeeld. Hoe zit het met mijn dekking en de eerste betaling?

Vanaf de datum dat je geaccepteerd bent voor de AOV heb je een dekking en betaal je premie. Met de eerste handmatige betaling geef je toestemming om de verzekeringspremie elke maand te laten incasseren door SharePeople.Vanaf de volgende maand zal je premie maandelijks rond de 14e van de maand worden afgeschreven via een automatische incasso van je privé-rekening. Afhankelijk van het acceptatiemoment kan je eerste premiebetaling daarom eenmalig hoger of lager uitvallen. We leggen graag uit waarom en wat je kunt verwachten voor de volgende maanden.

1. Je eerste premiebetaling valt lager uit

Als je halverwege deze maand bent geaccepteerd, kan het zijn dat je eerste premie betaling lager uitvalt dan je verwacht. Dit gebeurt omdat deze eerste betaling alleen een deel van de eerste maand beslaat.

2. Je eerste premie betaling valt hoger uit

Indien je je vorige maand bent geaccepteerd, kan je eerste premie betaling eenmalig hoger uitvallen. We rekenen die extra periode éénmalig bij de 2de maand op.

Wat wordt verstaan onder risicovolle sporten?

Je

Door de verzekeraar (Acture Verzekeringen) worden de volgende sporten als gevaarlijk / te risicovol gezien.

  • snelheids- en behendigheidswedstrijden met motorrijtuigen of gemotoriseerde luchten/of vaartuigen,
  • het met een voertuig rijden op een circuit;
  • bergbeklimmen en abseilen;
  • parachutespringen (waaronder skydiven) en deltavliegen (waaronder paragliden)
  • duiken;
    ▪ anders dan voor recreatieve doeleinden;
    ▪ buiten het door jouw behaalde en geldige brevet.
  • het beoefenen van een sportactiviteit waarbij voorschriften of adviezen niet worden
    opgevolgd.

Alle verzekeringsvoorwaarden vind je hier.

Wat is de opzegtermijn voor de SharePeople AOV? 

Je kunt per kalendermaand opzeggen.
Voorbeeld: Opzeggen per 1 februari moet uiterlijk op 31 dec.

Als je ALLEEN je AOV wil opzeggen en niet SharePeople Kort, stuur dan een mail naar contact@sharepeople.nl met daarin vermeld de datum van opzeggen.

Moet ik als ik ziek ben premie door blijven betalen?

Ja, totdat je verzekering na 2 jaar arbeidsongeschiktheid gaat lopen.

Is SharePeople nu een verzekering? 

Nee, we hebben een verzekeringselement toegevoegd.

Wordt er bij de verzekering naar rato uitgekeerd bij minder dan 100% arbeidsongeschiktheid? 
Waarom wordt de uitkering niet geïndexeerd? 

Voor de korte termijn hebben we gekozen om dit nog niet te doen. Op termijn kan het zijn dat we die optie ook gaan bieden. Je kunt dan je product aanpassen. 

Ik heb al sinds vorig jaar de SharePeople AOV. Heb ik nu een jaar lang teveel betaald? 

Nee, we hadden pas 1 jaar de SharePeople AOV en omdat er een wachttijd is van 2 jaar voordat er donaties gegeven worden heeft dit geen consequenties gehad. Je betaalde als donatie weliswaar 0,5% extra, maar dat had ook als gevolg dat je minder vaak aan de beurt was om te doneren.

Waarom ontvang ik geen premievoorstel?

Onlangs heb je een premie berekening aangevraagd voor de verzekering AOV van SharePeople. Helaas moeten we sommigen teleurstellen; Als we geen premie voor jou kunnen berekenen betekent het dat je niet mee kunt doen met het verzekering gedeelte van SharePeople.

Waarom niet?
Je kunt niet deelnemen als 61 jaar of ouder bent of niet 100% arbeidsgeschikt bent. Voor bepaalde zware beroepen geld er een uitzondering dat je tot 57 kan deelnemen. Ook zijn er enkele beroepen waarmee je niet mee kunt doen op dit moment. Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld het risico dat je loopt met je beroep of dat je beroep niet gecategoriseerd kan worden door de verzekeraar. Daarbij kan je denken aan beroepen zoals blogger of vlogger.

Advies 

Wil je weten welke mogelijkheden er wel zijn voor jou? We raden je aan om een afspraak te maken bij een onafhankelijk adviseur, zoals B2Bsure, Yezzer, Blommaert Financieel Advies, of 4assurance. Of zoek een Radi-adviseur bij jou in de buurt. Zij kunnen je adviseren welke arbeidsongeschiktheidsverzekering het beste bij je past.

Ik heb een BV of ben DGA – wat moet ik doen? 

We zijn achter de schermen SharePeople aan het klaarmaken voor de verplichte AOV die eraan gaat komen, daarvoor hebben we net de nieuwe SharePeople AOV gelanceerd, met een verzekeringselement erin. Alhoewel het niet verplicht is voor DGA’s om mee te doen is het natuurlijk wel verstandig om je arbeidsongeschiktheid voor lange termijn te regelen.

Zijn donaties verplicht?

Bij aanmelding onderteken je de Beloften & Verklaring. Daarin beloof je onder andere dat je elke kalendermaand een donatie doet voor een deelnemer die arbeidsongeschikt is. Deze verklaring kun je terugvinden in je persoonlijke SharePeople Portaal

Doe je geen donatie, dan houd jij je niet aan die afspraak. Je laat daarmee niet alleen de arbeidsongeschikte deelnemer in de steek, maar ook de rest van de community – want jouw donatie wordt dan door iemand anders overgenomen. 

Als je twee keer een donatie niet doet, kun je zelf géén aanspraak maken op donaties als jij arbeidsongeschikt raakt.

Samen werken we aan gezond ondernemen. 
👉 Gezond ondernemen met SharePeople 

Hoe vaak moet ik doneren?

Je ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand

Ons systeem houdt nauwkeurig bij hoeveel je hebt gedoneerd en aan wie. De hoogte van je donatie is gebaseerd op je ingestelde inkomensniveau en het huidige ziektepercentage in jouw groep. Dit betekent dat je donatiebedrag gemiddeld rond het bedrag van je inkomensniveau x het ziektepercentage ligt. 

Bijvoorbeeld,je zit in Crowdsurance groep 2, met een gemiddeld ziektepercentage van 2,5% en een inkomensniveau van €2000, dan betaal je gemiddeld €50 per maand aan donaties. Let op: heb je ook de SharePeople AOV (groepsverzekering) en gekozen voor een aanvulling via donaties dan betaal je naast je premie nog tussen de 5- en 15 euro extra aan donaties

❗️ Let op: heb je ook de SharePeople AOV (groepsverzekering) en gekozen voor een aanvulling via donaties dan betaal je naast je premie nog tussen de 5- en 15 euro extra aan donaties.

Hoe weet ik dat ik moet doneren?

Elke deelnemer ontvangt één donatieverzoek per kalendermaand. De datum waarop dit verzoek binnenkomt is afhankelijk van de ziekmeldingsdatum van de deelnemer waaraan jij doneert. Deelnemers kunnen iedere dag van de week een ziekmelding (of betermelding) doen.   

Als je aan de beurt bent om te doneren, ontvang je een e-mail met een link waarmee je de donatie kunt voldoen. 

📲 Tip: Check je niet elke dag je e-mail? Download dan de SharePeople app! Via deze app ontvang je een melding wanneer er een openstaande donatie is, zodat je deze eenvoudig en snel kunt betalen. De app is beschikbaar voor Android en iOS.  

Je kunt je donatie ook betalen via mijn.sharepeople.nl.

Moet ik op een vaste dag een donatie doen? 

Nee, je kan elke dag van de maand een donatieverzoek ontvangen. Het verzoek is afhankelijk van de dag dat de deelnemer arbeidsongeschikt wordt. Per kalendermaand ontvang je nooit meer dan één donatieverzoek. 

Zijn donaties aftrekbaar?

Donaties zijn privékosten en daarom niet aftrekbaar van de belasting.

👉 Tip: betaal de donaties vanaf je privérekening. 

Lees meer over SharePeople en de belastingdienst

Waarom stijgt of daalt het donatiebedrag?

Het donatiebedrag hangt af van het ziektepercentage in jouw groep. Landelijk is er een stijging te zien van het aantal ziekmeldingen veroorzaakt door stress- en burn-outklachten. Ook bij SharePeople zien wij deze toename, waardoor de donatiehoogte is gestegen. Gelukkig ligt het ziektepercentage bij SharePeople nog steeds lager dan het landelijk gemiddelde. Dit komt mede door onze persoonlijke aanpak en onze dienstverlening. 

Onze dienstverlening staat in het teken van het ziektepercentage zo stabiel en laag mogelijk houden. Hierbij zetten wij in op twee vlakken  

  • Preventieve maatregelen voor gezond en duurzaam ondernemen 
  • Persoonlijke begeleiding bij arbeidsongeschiktheid vanaf ziektedag 1, waardoor deelnemers vaak sneller (duurzaam) terugkeren naar werk 

Meer informatie over onze dienstverlening vind je hier: 
👉 Gezond ondernemen met SharePeople 

Heb je vragen? Plan een persoonlijk gesprek in via deze link: 
👉 Persoonlijk gesprek inplannen 

Doneer ik steeds aan dezelfde persoon?

Nee, je doneert elke maand aan iemand anders. Voor elke arbeidsongeschikte deelnemer kiest het systeem elke maand andere deelnemers uit die aan de beurt zijn om te doneren. Het kan best eens voorkomen dat je twee keer aan dezelfde persoon doneert, maar in de praktijk gebeurt dat zelden. 

🫶🏼TIP bij elke donatie kan je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt erg gewaardeerd door de ontvangende deelnemer. 

Waar zie ik hoe vaak en hoeveel ik gedoneerd heb?

Je vindt al jouw betaalde donaties terug in jouw persoonlijke SharePeople portaal.  

LET OP: je ontvangt geen factuur voor de donaties die je via SharePeople aan arbeidsongeschikte deelnemers doet. Het gaat hierbij namelijk om een gift van particulier naar particulier, en dus niet om een zakelijke transactie. Je kunt om deze reden donaties niet als zakelijke kosten voor jouw onderneming aanmerken. Ook kun je deze bedragen niet opgeven bij de aangifte IB als uitgaven voor een inkomensvoorziening. 

Hoe werkt het overboeken? Kan iemand mijn bankrekeningnummer zien?

Voor elke donatie ontvang je een betaalverzoek. Via iDeal betaal je het bedrag vanaf je privérekening. Het geld wordt rechtstreeks overgemaakt naar de bankrekening van de arbeidsongeschikte deelnemer. Jullie gegevens blijven anoniem: jij ziet de bankgegevens van de arbeidsongeschikte deelnemer niet, en andersom worden jouw gegevens niet zichtbaar voor de ontvanger. 

We maken gebruik van Payaut, een slimme en veilige fintech-oplossing die de betaling rechtstreeks en veilig regelt. Je kunt hier alles lezen over hoe dit werkt. 

LET OP: het is niet mogelijk om het bedrag handmatig over te boeken. Dit bedrag wordt altijd weer teruggestort op jouw rekening en je zal de donatie via de link alsnog moeten voldoen. 

🫶 TIP bij elke donatie kan je een persoonlijke beterschapswens achterlaten. Dit wordt erg gewaardeerd door de ontvangende deelnemer. 

Kan ik donaties ontvangen op een zakelijke rekening?

Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt donaties alleen ontvangen op een privérekening. Deze privérekening dient ook op jouw naam te staan (het mag wel een gezamenlijke rekening zijn). 

Waarom is een zakelijke rekening geen optie? Allereerst zijn donaties privébetalingen van privépersonen. Deze horen niet thuis op een zakelijke rekening. Daarnaast is het controleren van een zakelijke rekening (KYC-procedure) een langdurig traject, waar meer documenten voor nodig zijn. Ook zijn de kosten van een controle op een zakelijke rekening vele malen hoger.