Nieuw: Doe de Zelfstandigentoets 

  • bereken je AOV
  • hoe werkt SharePeople?
    • Hoe werkt SharePeople?

      SharePeople regelt je inkomen anders dan traditionele verzekeraars of schenkkringen.

      • hoe werkt SharePeople?
      • stel je wordt ziek
      • stel je blijft gezond
  • over ons
    • Over ons

      We zijn geen broodfonds en geen verzekering. Maar bieden je beide: wij zijn de SharePeople Coöperatie.

      • over ons
      • coöperatie
      • nodig iemand uit
      • vacatures
      • contact
  • Menu Menu
  • inloggen
  • sluit je aan
  • bereken je AOV
  • hoe werkt SharePeople?
    • stel je wordt ziek
    • stel je blijft gezond
  • over ons
    • coöperatie
    • vacatures
    • contact
  • Inloggen
  • sluit je aan
Social media bio

7 Tips voor een goede bio op social media

8 september 2020/in Archief /door Cosmas

Er valt veel te halen als het gaat om een goede bio op social media, bijvoorbeeld op je (zakelijke) pagina van LinkedIn of Insta. Met deze verbetertips ga je meteen aan de slag! 

1. Die eerste indruk

Het allereerste wat mensen zien als ze op jouw profiel komen (of je googlen), is je portretfoto. Wil je je zakelijk profileren, dan upload je daar niet een jolige vakantiefoto of eentje met je hele gezin (tenzij deze onderwerpen te maken hebben met jouw business). Investeer in een goeie portretfoto, het liefst een paar verschillende voor je verschillende social mediakanalen, zodat mensen -letterlijk- een beter beeld van je krijgen. 

2. To the point

Bij LinkedIn heb je ruimte voor 120 tekens (bij Instagram 150) om jezelf te omschrijven. Gebruik ze wijs. Want dit is de regel die samen met je profielfoto in zoekresultaten verschijnt, althans, de eerste 80 tekens. Wees dus to the point en gebruik geen woorden als ‘eigenaar’, ‘zzp’er’ of ‘directeur’. Je functie met daarvoor een bijvoeglijk naamwoord zoals ‘ervaren, bevlogen, enthousiast’ en daarna in een mooie oneliner voor wie jij het leven makkelijker, mooier, interessanter gaat maken.

3. Gebruik iconen, maar hou maat

Bij zowel LinkedIn als Instagram is het aan te bevelen iconen te gebruiken. Dit geeft jeu aan je bericht, valt op en bespaart letters. Zorg echter dat het niet te frivool wordt. Bij LinkedIn werken pijtjes, vinkjes en een inhoudssymbool. Maar wees niet te scheutig en houd het zakelijk. Bij Instagram is de toon wat speelser en kleuriger. Toch let je ook daar op dat de iconen echt wat vertellen en niet alleen voor de leuk zijn.

4. Denk vanuit de klant

Je wilt gevonden worden, dus denk je vanuit de klant. Op welke termen zoekt hij of zij? Waarop wil je gevonden worden? Wat is jouw ‘unique selling point’? Zorg dat je in je profieltekst woorden gebruikt waarop mensen zoeken.

5. De ideale oplossing

Niets is fijner dan iemand die je werk uit handen neemt en je geruststelt door te zeggen dat je deze klus met veel plezier voor hem of haar zult klaren. Bedenk voor wie en wat jij de ideale oplossing biedt en daarbij mag je best een beetje triggeren en teasen.

6. Contactgegevens

Een open deur misschien, maar zorg dat mensen je kunnen bereiken. Een website, een telefoonnummer, het liefst allebei: zorg dat je zo laagdrempelig mogelijk bereikbaar bent. (En dat je gegevens kloppen.)

7. Samenvatting en/of quotes

Op LinkedIn is de samenvatting ‘een ding’, op Instagram kun je kiezen voor een quote. Allebei moeten ze een tip van de sluier oplichten wat voor persoon je bent en hoe je in het professionele leven staat. Een klus wel of niet krijgen, heeft voor een groot deel te maken met de gunfactor: waarom gunt iemand ‘m jou eerder dan iemand anders? Vind antwoord op die vraag en verwerk dat antwoord in je samenvatting of zoek er een quote bij.

Hoe ziet jouw goede bio eruit en hoe trek jij op social media klanten aan? Laat ’t ons weten via LinkedIn of Insta van SharePeople.

Tags: 2020
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2020/09/Social-media-bio.jpg 1350 2400 Cosmas https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2020/09/sharepeople-logo-def-2020.svg Cosmas2020-09-08 16:00:002024-05-07 19:12:537 Tips voor een goede bio op social media

Laatst gepubliceerd:

  • Laat die zzp’er niet lopen – hoe een AOV het verschil maakt7 mei 2025 - 11:52
  • Vrijheid om te ondernemen – geen vanzelfsprekendheid5 mei 2025 - 08:02
  • nieuws
    Dit was het nieuws zzp’er 2-5-20252 mei 2025 - 09:36

Kennisartikelen:

Alle artikelen
Meer over SharePeople
Beter ondernemen
Gezond ondernemen
Financieel
Werk-privé balans
Netwerken
Zzp’er nieuws

Masterclasses:

Zorgen voor een naaste: balans tussen werken en zorg
15 mei. 09:30 - 10:30 -

Slimmer gewoontes veranderen met nudging
19 mei. 15:30 - 16:30 -

Mental Boost
20 mei. 10:00 - 11:00 -

Heb je een vraag?

Wij hebben het antwoord

Naar onze FAQ’s

Toch even bellen?

We denken graag met je mee: ma. tot vr. 9:00 tot 17:00

030 2080802

In ons team werken?

Zo min mogelijk gedoe voor ­zzp’ers, daar gaan we voor.

Naar onze vacatures

Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

AOV tot AOW
tot 2 jaar

SharePeople

Begeleiding & Preventie
Over ons
Lid worden coöperatie
Nodig iemand uit
Events
Kennisartikelen
Cijfers
Blog
Pensioen

Socials

Algemene voorwaarden

Gebruiksvoorwaarden

 Privacyverklaring

Klachtenprocedure

Cookie instellingen

Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

SharePeople

Begeleiding
Over ons
Lid worden coöperatie
Events
Kennisartikelen
Blog
Pensioen

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

AOV tot AOW
tot 2 jaar

Socials

Algemene voorwaarden   Gebruiksvoorwaarden   Privacyverklaring   Klachtenprocedure   Cookie instellingen

Algemene voorwaarden
Gebruiksvoorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure
Cookie instellingen

© Copyright – SharePeople B.V

KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

Link naar: Rutger Abbink: ‘Van traditionele bankier naar ondernemer’ Link naar: Rutger Abbink: ‘Van traditionele bankier naar ondernemer’ Rutger Abbink: ‘Van traditionele bankier naar ondernemer’Rutger AbbinkLink naar: 5 Lifehacks voor de zzp’er die je meteen kan toepassen Link naar: 5 Lifehacks voor de zzp’er die je meteen kan toepassen Lifehacks voor de zzp'er5 Lifehacks voor de zzp’er die je meteen kan toepassen
Scroll naar bovenzijde