Drie jaar SharePeople

Drie jaar SharePeople: dit zijn de cijfers

SharePeople heeft in haar eerste drie jaar een eigen positie verworven op de AOV-markt. Een positie waarbij we afrekenen met de nadelen van enerzijds verzekeraars (duur en ingewikkeld) en anderzijds schenkkringen (verplichte bijeenkomsten, ziekmelden bij je eigen groep). Een SharePeople-deelnemer is maandelijks € 32 kwijt (en krijgt daarvoor bij ziekte netto € 2.000 per maand voor maximaal 2 jaar), dat is veel minder dan bij concurrenten. 

De cijfers

Drie jaar SharePeople laat verder het volgende interessante beeld zien (zie ook de infographic):

  • Het ziektepercentage bij SharePeople is momenteel 1,1% (incl. coronatijd). Dit is beduidend lager dan het gemiddelde onder zzp’ers (2%) en werknemers (4,5%).
  • Na een gestage groei in de eerste twee jaar, zet de groei sinds medio 2019 nog harder door. Momenteel zijn er 3.300 klanten. De verwachting is dat dit aantal binnen een jaar verdubbeld is.
  • De meeste deelnemers kiezen voor een inkomensniveau van € 2.000 netto per maand. De keuze voor € 3.000 netto per maand volgt als tweede. De kleinste groep kiest voor € 1.500 netto per maand. 
  • Zzp’ers uit alle branches weten SharePeople te vinden. Zorg en bouw zijn beide goed vertegenwoordigd. 
  • Een deel van de deelnemers van SharePeople heeft de arbeidsongeschiktheidsregeling gekoppeld aan hun pensioenpotje. Niet aangesproken ziektegeld wordt dan naar hun eigen pensioenpotje bij BrightPensioen overgemaakt.

Ongeloof bij lage kosten per maand

In tegenstelling tot schenkkringen (zoals Broodfonds en Voorzieningenfonds) heeft SharePeople geen verplichte bijeenkomsten en geen verplichte spaarinleg. Ook hoef je je bij ziekte niet bij eigen groepsleden ziek te melden (wordt vaak als vervelend ervaren) maar bij een onafhankelijke arbodienst. Een klant doneert maximaal één keer per maand maximaal 6% van de gekozen inkomensdekking (1.500, 2.000 of 3.000 euro). Dus maximaal 90, 120 of 180 euro. Omdat het ziekteverzuim bij SharePeople laag is, vallen deze kosten in de praktijk veel lager uit dan deze maximale bedragen.

Cosmas, oprichter van SharePeople: “We laten deze cijfers nu drie jaar stabiel zien en bewijzen dat crowdsurance een meer dan goed alternatief is voor alle andere AOV-oplossingen. Ook in de coronatijd is ons ziekteverzuim laag gebleven. We krijgen heel vaak als eerste reactie van potentiele klanten dat ze gewoon niet geloven dat ze voor zo’n laag bedrag hun risico bij arbeidsongeschiktheid af kunnen dekken. Maar de stevige groei het laatste jaar is een indicatie dat het kwartje nu stevig valt bij zzp’ers en ondernemers.”

Lees dit bericht ook op Sprout, VVPonline, InFinance en amweb.