Doe nu mee voor € 1 én ontvang 3 maanden gratis deelname

  • bereken je AOV
  • hoe werkt SharePeople?
    • Hoe werkt SharePeople?

      SharePeople regelt je inkomen anders dan traditionele verzekeraars of schenkkringen.

      • hoe werkt SharePeople?
      • stel je wordt ziek
      • stel je blijft gezond
  • over ons
    • Over ons

      We zijn geen broodfonds en geen verzekering. Maar bieden je beide: wij zijn de SharePeople Coöperatie.

      • over ons
      • coöperatie
      • nodig iemand uit
      • vacatures
      • contact
  • Menu Menu
  • inloggen
  • sluit je aan
  • bereken je AOV
  • hoe werkt SharePeople?
    • stel je wordt ziek
    • stel je blijft gezond
  • over ons
    • coöperatie
    • vacatures
    • contact
  • Inloggen
  • sluit je aan
Offerte

De do’s en don’ts van een offerte

6 april 2021/in Alle artikelen, Financieel /door Cosmas

Hoe stel je een offerte op waar de klant meteen z’n handtekening onderzet? Wat zijn de do’s en don’ts van een offerte? ‘Make an offer(te) they can’t refuse’ met deze tips.

Helder en compleet

Een potentiële klant is met een vraag bij je gekomen. Hij wil een probleem opgelost zien. Of het nu gaat om een keuken plaatsen, een website bouwen of een tuin aanleggen, de klant wil weten wat je gaat doen om hem blij te maken.

Do: Formuleer helder en compleet wat je gaat doen om ‘het probleem’ weg te nemen. Verdeel de klus in stappen en hoeveel tijd en geld elke per stap kost. Op deze manier geef je inzicht, niet alleen in de kosten, maar ook in de zorgvuldige werkwijze die je hanteert. Zorg ervoor dat alles in een overzichtelijke opmaak onder elkaar staat.

Don’t: Gebruik niet te veel vaktaal en verlies je niet in details over gereedschappen, html-codes of soorten zand.

Bouw check-momenten in

Ook al wil een klant graag dat jij het antwoord biedt op zijn vraag, hij vindt het wel fijn dat er gedurende het hele proces momenten zijn waarop hij even kan meekijken en z’n fiat kan geven voor de volgende stap.

Do: Geef die check- of revisiemomenten een plek op de offerte, desnoods in een aparte planning, zodat meteen het hele proces duidelijk is.

Don’t: Wees niet te overdadig met check-momenten. Daarmee kun je het gevoel geven dat je niet zelf kunt beslissen of iets goed (genoeg) is.

Testimonials

Het is niet voor niets dat iedere zichzelf respecterende webwinkel tegenwoordig beoordelingen van andere klanten toont. Reviews wekken vertrouwen.

Do: Vraag enkele tevreden klanten om een testimonial over jou en vraag of ze daarin een specifiek punt willen noemen waarover ze tevreden zijn. Denk daarbij aan ‘extra service’, ‘goede vertaling van wensen’, ‘snel en nauwkeurig’, et cetera. Verwerk er enkele in je offerte.

Don’t: Algemene uitspraken over hoe blij een klant is, zeggen niet veel. Voorkom dus dat je een tekst toevoegt als ‘Heeft prima werk verricht’ of iets anders nietszeggend.

FoMo

Wel eens een hotel geboekt op Bookings.com en je laten verleiden nú te boeken, omdat er een rood zinnetje oplichtte waar stond dat het de laatste kamer was? Of je het nu wilt of niet, we lijden allemaal een beetje aan FoMo, Fear of Missing out. Als je niet nú een beslissing neemt, kán het zijn dat je te laat bent.

Do: De kunst is om FoMo zo weten op te wekken dat de klant een urgentie voelt, zonder dat ie z’n sympathie voor jou verliest. Dat kan bijvoorbeeld door een percentage korting te geven als de offerte binnen een bepaalde -uiteraard redelijke- tijd wordt getekend. Maar ook iets extra’s bieden dat aan tijd is gebonden, is een optie.

Don’t: Doe niet té dwingend en hijgerig met een aanbod, waardoor de klant zich onder druk voelt gezet.

Persoonlijk

Waarom ben jij de meest geschikte opdrachtnemer? Een offerte is geen sollicitatiebrief, maar in een begeleidend schrijven mag je best aangeven waarom jij denkt dat de klant niet verder hoeft te zoeken.

Do: Dat doe je onder meer door op een verbindende wijze te refereren aan het gesprek dat voorafging aan de offerte. Want dat heb je uiteraard gehad voordat je een offerte stuurde: een gesprek waarin de klant zijn wensen kenbaar maakte en waaraan jij gehoor geeft in de offerte.

Don’t: Nee, je refereert niet aan de gezellige borrel of andere gein bij het aanvraaggesprek. Houd het zakelijk.

SharePeople houdt vooral van makkelijk, simpel en overzichtelijk -geen kleine lettertjes! Ook niet in ons aanbod voor een goedkope arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Ben jij al deelnemer?

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Deel op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2021/04/offerte.jpg 675 1200 Cosmas https://www.sharepeople.nl/wp-content/uploads/2020/09/sharepeople-logo-def-2020.svg Cosmas2021-04-06 18:00:422024-05-07 19:49:55De do’s en don’ts van een offerte

Laatst gepubliceerd:

  • Laat die zzp’er niet lopen – hoe een AOV het verschil maakt7 mei 2025 - 11:52
  • Vrijheid om te ondernemen – geen vanzelfsprekendheid5 mei 2025 - 08:02
  • nieuws
    Dit was het nieuws zzp’er 2-5-20252 mei 2025 - 09:36

Kennisartikelen:

Alle artikelen
Meer over SharePeople
Beter ondernemen
Gezond ondernemen
Financieel
Werk-privé balans
Netwerken
Zzp’er nieuws

Masterclasses:

Mental Boost
13 mei. 10:00 - 11:00 -

Zorgen voor een naaste: balans tussen werken en zorg
15 mei. 09:30 - 10:30 -

Slimmer gewoontes veranderen met nudging
19 mei. 15:30 - 16:30 -

Heb je een vraag?

Wij hebben het antwoord

Naar onze FAQ’s

Toch even bellen?

We denken graag met je mee: ma. tot vr. 9:00 tot 17:00

030 2080802

In ons team werken?

Zo min mogelijk gedoe voor ­zzp’ers, daar gaan we voor.

Naar onze vacatures

Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

AOV tot AOW
tot 2 jaar

SharePeople

Begeleiding & Preventie
Over ons
Lid worden coöperatie
Nodig iemand uit
Events
Kennisartikelen
Cijfers
Blog
Pensioen

Socials

Algemene voorwaarden

Gebruiksvoorwaarden

 Privacyverklaring

Klachtenprocedure

Cookie instellingen

Adres

SharePeople
Vondellaan 34
3521 GH Utrecht

Contact

contact@sharepeople.nl
030 2080802
06 13527940

SharePeople

Begeleiding
Over ons
Lid worden coöperatie
Events
Kennisartikelen
Blog
Pensioen

Service

Hoe werkt het?
FAQ
Vacatures
Inloggen

Producten

AOV tot AOW
tot 2 jaar

Socials

Algemene voorwaarden   Gebruiksvoorwaarden   Privacyverklaring   Klachtenprocedure   Cookie instellingen

Algemene voorwaarden
Gebruiksvoorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenprocedure
Cookie instellingen

© Copyright – SharePeople B.V

KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

© Copyright – SharePeople B.V – KvK nummer: 67882811 – BTW nummer: NL857211985B01

Link naar: Anka Mertens over de oertijd en het mechanisme van stress Link naar: Anka Mertens over de oertijd en het mechanisme van stress Anka Mertens over de oertijd en het mechanisme van stressAnka MertensLink naar: 500 mede-eigenaren; tijd voor een feestje Link naar: 500 mede-eigenaren; tijd voor een feestje 500 eigenaren500 mede-eigenaren; tijd voor een feestje
Scroll naar bovenzijde