Offerte

De do’s en don’ts van een offerte

Hoe stel je een offerte op waar de klant meteen z’n handtekening onderzet? Wat zijn de do’s en don’ts van een offerte? ‘Make an offer(te) they can’t refuse’ met deze tips.

Helder en compleet

Een potentiële klant is met een vraag bij je gekomen. Hij wil een probleem opgelost zien. Of het nu gaat om een keuken plaatsen, een website bouwen of een tuin aanleggen, de klant wil weten wat je gaat doen om hem blij te maken.

Do: Formuleer helder en compleet wat je gaat doen om ‘het probleem’ weg te nemen. Verdeel de klus in stappen en hoeveel tijd en geld elke per stap kost. Op deze manier geef je inzicht, niet alleen in de kosten, maar ook in de zorgvuldige werkwijze die je hanteert. Zorg ervoor dat alles in een overzichtelijke opmaak onder elkaar staat.

Don’t: Gebruik niet te veel vaktaal en verlies je niet in details over gereedschappen, html-codes of soorten zand.

Bouw check-momenten in

Ook al wil een klant graag dat jij het antwoord biedt op zijn vraag, hij vindt het wel fijn dat er gedurende het hele proces momenten zijn waarop hij even kan meekijken en z’n fiat kan geven voor de volgende stap.

Do: Geef die check- of revisiemomenten een plek op de offerte, desnoods in een aparte planning, zodat meteen het hele proces duidelijk is.

Don’t: Wees niet te overdadig met check-momenten. Daarmee kun je het gevoel geven dat je niet zelf kunt beslissen of iets goed (genoeg) is.

Testimonials

Het is niet voor niets dat iedere zichzelf respecterende webwinkel tegenwoordig beoordelingen van andere klanten toont. Reviews wekken vertrouwen.

Do: Vraag enkele tevreden klanten om een testimonial over jou en vraag of ze daarin een specifiek punt willen noemen waarover ze tevreden zijn. Denk daarbij aan ‘extra service’, ‘goede vertaling van wensen’, ‘snel en nauwkeurig’, et cetera. Verwerk er enkele in je offerte.

Don’t: Algemene uitspraken over hoe blij een klant is, zeggen niet veel. Voorkom dus dat je een tekst toevoegt als ‘Heeft prima werk verricht’ of iets anders nietszeggend.

FoMo

Wel eens een hotel geboekt op Bookings.com en je laten verleiden nú te boeken, omdat er een rood zinnetje oplichtte waar stond dat het de laatste kamer was? Of je het nu wilt of niet, we lijden allemaal een beetje aan FoMo, Fear of Missing out. Als je niet nú een beslissing neemt, kán het zijn dat je te laat bent.

Do: De kunst is om FoMo zo weten op te wekken dat de klant een urgentie voelt, zonder dat ie z’n sympathie voor jou verliest. Dat kan bijvoorbeeld door een percentage korting te geven als de offerte binnen een bepaalde -uiteraard redelijke- tijd wordt getekend. Maar ook iets extra’s bieden dat aan tijd is gebonden, is een optie.

Don’t: Doe niet té dwingend en hijgerig met een aanbod, waardoor de klant zich onder druk voelt gezet.

Persoonlijk

Waarom ben jij de meest geschikte opdrachtnemer? Een offerte is geen sollicitatiebrief, maar in een begeleidend schrijven mag je best aangeven waarom jij denkt dat de klant niet verder hoeft te zoeken.

Do: Dat doe je onder meer door op een verbindende wijze te refereren aan het gesprek dat voorafging aan de offerte. Want dat heb je uiteraard gehad voordat je een offerte stuurde: een gesprek waarin de klant zijn wensen kenbaar maakte en waaraan jij gehoor geeft in de offerte.

Don’t: Nee, je refereert niet aan de gezellige borrel of andere gein bij het aanvraaggesprek. Houd het zakelijk.

SharePeople houdt vooral van makkelijk, simpel en overzichtelijk -geen kleine lettertjes! Ook niet in ons aanbod voor een goedkope arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Ben jij al deelnemer?