CROWDSURANCE LANCERING

NA CROWDFUNDING EN CROWDSOURCING NU OOK CROWDSURANCE

Amsterdam, 6 februari 2018 – Geïnspireerd door talloze bijzondere en succesvolle initiatieven die de sharing economy mogelijk maakt, komen Yezzer en SharePeople nu met crowdsurance, een online platform voor het delen van risico’s. De founders van beide bedrijven zien het als een logische vervolgstap: na Crowdfunding en Crowdsourcing nu ook Crowdsurance.

Het woord zegt het eigenlijk al: meer zekerheid door in groepsverband elkaars risico’s op te vangen. Dat klinkt aanvankelijk risicovol, maar zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, vindt Cosmas Blaauw – founder van SharePeople. “Want waarom zou je premies voor (in dit geval) een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan een tussenpartij betalen, in plaats van het geld direct af te dragen aan een persoon van vlees en bloed?” Bij crowdsurance stelt iedere ondernemer binnen een groep een maandelijks spaarbedrag in. Hiervan wordt de uitkering van een arbeidsongeschikte uit de groep betaald. En als er geen arbeidsongeschikten zijn, dan blijft het geld bij de ondernemer.

“Door deze samenwerking met Yezzer kunnen we nu ook voor hogere inkomensgroepen voldoende inkomen bij arbeidsongeschiktheid regelen. Voorlopig tot een bedrag van € 3000 netto in de maand bij ziekte,” aldus Blaauw. “Bovendien kan SharePeople geen verzekerings- of financieel advies geven, Yezzer wel. Dus ook daar zien we een mooie samenwerking in het verschiet.”

Yezzer is sinds 2014 een actieve speler voor ondernemers om via internet hun risico’s af te dekken. Het delen van risico’s kan dankzij de digitalisering nu ook volledig online. Dit was voor Adriaan van Loon, founder van Yezzer, de reden om samen met SharePeople ‘Yezzer Crowdsurance’ op te zetten. Met Yezzer Crowdsurance dekken ondernemers maximaal twee jaar van een arbeidsongeschiktheidsperiode af. Daarnaast kunnen ondernemers via Yezzer een traditionele arbeidsongeschiktheidsverzekering laten aansluiten op crowdsurance voor de jaren tot aan pensioen.

“Onze ambitie is om ondernemers ook op het gebied van risico’s met elkaar te verbinden. Door de digitale ontwikkelingen en de opkomende sharing economy is deze ambitie nu werkelijkheid geworden.”

Het grote voordeel van Crowdsurance is dat ondernemers hun deelname geheel online kunnen regelen. Je hoeft als ondernemer nergens naar toe te komen. Dat scheelt veel tijd en drukt flink op de kosten. Een ander voordeel is anonimiteit. De groep wordt niet samengesteld door een kring van vrienden en kennissen van vrienden en kennissen. Elke ondernemer kan meedoen zonder aangedragen te moeten worden. Een onafhankelijke professionele partij diagnosticeert of iemand arbeidsongeschikt is. Zo hoeft de groep niet te beoordelen of iemand nu wel of niet echt ziek is en hoeven er geen persoonlijke gezondheidssituaties binnen een groep besproken te worden.