Verschil 1: toelatingseisen
Om je aan te kunnen sluiten bij een bestaand broodfonds moet er allereerst nog plaats zijn. Een broodfonds heeft minimaal 20 en maximaal 50 deelnemers.
Verder moet je door huidige deelnemers worden voorgedragen als kandidaat en voldoen aan de toelatingseisen. Die zijn voor ieder broodfonds anders. Een eis is bijvoorbeeld dat je uit een bepaalde regio komt of dat je tot een bepaalde beroepsgroep behoort. Het bestuur toetst of je aan de eisen voldoet, waarna de bestaande leden beslissen over je toelating. Ook dien je minimaal een jaar ondernemer te zijn en je jaarcijfers te overleggen.
Is toegang krijgen tot een bestaand broodfonds lastig? Dan kun je wellicht aanhaken bij een broodfonds in oprichting of zelf een broodfonds oprichten.
Aansluiten bij SharePeople gaat makkelijker. Het aantal deelnemers is niet gebonden aan een maximum. Ben je ondernemer, gezond en jonger dan 60 jaar bij inschrijving? Dan kun je je direct online aanmelden. Ook als startend ondernemer ben je welkom. Je hoeft geen inkomensgegevens te overleggen.
Verschil 2: ziekmelding
Ben je ziek waardoor je niet in staat bent om te werken? Als broodfondslid meld je je ziek bij je eigen broodfonds. Het bestuur bepaalt vervolgens of je recht hebt op je donaties.
SharePeople werkt met een onafhankelijke arbodienstverlener waar je je ziek meldt. Deze externe partij beoordeelt je gezondheidsklachten en ondersteunt je eventueel -als dat nodig is- bij je herstel.
Verschil 3: kosten
De eenmalige inschrijfkosten van een broodfonds zijn € 225. Ook betaal je maandelijks € 12,50 contributie. Daarnaast stort je maandelijks een bedrag op je broodfondsrekening om een buffer op te bouwen. Deze storting bedraagt minimaal € 33,75 en maximaal € 112,50. Hoe hoger je maandelijkse storting, hoe hoger je maandelijkse schenking bij eventuele ziekte. Is de buffer opgelopen tot 36 maal je maandelijkse inleg? Dan krijg je het jaar erop het ‘overschot’ teruggestort.
Bij SharePeople betaal je eenmalig € 125 inschrijfgeld en maandelijks € 10 deelnamekosten *). Daarnaast doneer je maximaal 1x per maand een bedrag aan een arbeidsongeschikte collega-ondernemer. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het ziektepercentage en je gekozen inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Gemiddeld is het minder dan € 30 per maand.
*) Je krijgt iedere keer dat je iemand introduceert bij SharePeople 3 maanden gratis deelname, er zijn veel SharePeople-deelnemers die daardoor nooit € 10 betalen omdat ze minimaal 1x per kwartaal iemand introduceren.
Verschil 4: verplichtingen
De leden van een broodfonds komen periodiek bij elkaar. Er wordt van je verwacht dat je minimaal een keer per jaar naar de Algemene Leden Vergadering komt. Ook is het gewenst dat leden onderling taken rouleren en meedenken met het broodfonds.
SharePeople kent geen verplichte bijeenkomsten, omdat alles online gaat.
Verschil 5: verenigingen versus coöperatie met (zelfstandig) ondernemers
Ieder broodfonds is een aparte vereniging. Iedere vereniging kan min of meer zijn eigen statuten/afspraken maken, maar met een aantal beperkingen die worden bepaald door de Broodfondsmakers. De Broodfondsmakers zijn de eigenaren van het merk en concept ‘Broodfonds’, de diverse broodfondsen hebben daar geen zeggenschap over.
SharePeople is een cooperatie met inmiddels >700 leden (zo’n 10% van het aantal deelnemers). Iedere deelnemer krijgt de mogelijkheid om ook lid van de cooperatie te worden. Deze coöperatieleden zijn samen voor 100% eigenaar van SharePeople b.v.. Gezamenlijk bepalen ze de koers van de organisatie. Mocht er winst gemaakt worden (dit verwachten we eind 2022), dan vloeit deze winst terug naar de coöperatieleden.
Maar ook wordt het werk dat gedaan moet worden allereerst onder deze leden van de cooperatie uitgezet. SharePeople heeft nauwelijks mensen in dienst.
Verschil 6: netwerk
Om als broodfonds goed te functioneren is het belangrijk dat deelnemers elkaar persoonlijk kennen. Vandaar de maximale groepsgrootte van 50 leden. Lid worden kan enkel op voordracht van een bestaand lid. Er is dus sprake van een kleiner netwerk, waarbij de leden elkaar ook fysiek ontmoeten. Als je ziek bent krijg je dus ook donaties van bekenden. Dat kan je prettig vinden, maar het kan ook zijn dat je het lastig vindt om geld te moeten vragen van klanten of leveranciers uit je netwerk (die in je broodfonds zitten). Bij een klein netwerk (Broodfondsen met minder dan 40 leden) kunnen de kosten bij één zieke al flink oplopen, laat staan als er meerdere zieken zijn in …
SharePeople is een online netwerk. Wat de deelnemers bindt is hun deelname aan SharePeople, maar ze kennen elkaar niet allemaal. Donaties worden rechtstreeks aan elkaar overgemaakt via het ‘crowdsurance’ platform van SharePeople. Je weet alleen elkaars voornaam. Toch zien we in de praktijk dat dit geen probleem is: zieke deelnemers krijgen heel veel persoonlijke beterschapswensen. Het is fijn om elkaar zo te helpen.
Kortom SharePeople bouwt meer op solidariteit; een broodfonds op persoonlijk vertrouwen.
Overigens is het ook mogelijk om met je eigen bestaande netwerk een SharePeople groep te starten. Die groep moet minimaal uit 250 deelnemers bestaan. Een goed voorbeeld hiervan is BrightPensioen Cooperatie die met zo’n 1000 coöperatieleden onderling een vangnet vormen.