bedrijfje

“Bedrijfje”? Stop met jezelf kleiner maken als ondernemer!

“Hoe is het met je bedrijfje?” is een vraag die wij niet meer kunnen aanhoren. Dat zit ‘m in het laatste woord. “Bedrijfje” klinkt alsof je in je vrije tijd wat aanrommelt met een leuke hobby die je niet al te serieus neemt. Het is een van de vele vooroordelen over zzp’ers. Maar geven we zelf eigenlijk wel het goede voorbeeld als zzp’ers? De oplossing ligt bij jezelf. Stop met jezelf kleiner maken.  

Kun je daar dan van rondkomen?

Zodra je vertelt dat je als zzp’er niet voor een baas werkt, vliegen de vooroordelen je wellicht om de oren. Bij mij wel in elk geval. Een greep uit de opmerkingen die ik regelmatig voor mijn kiezen krijg als thuiswerkende eigen baas:

  • “Kun je daar dan van rondkomen?”
  • “Leuk hoor! Doe je er nog iets naast?”
  • “Jij doet toch iets met…? Misschien kun je mij eens helpen. Heb je in elk geval een klant!”
  • “Lijkt me heerlijk, dat thuiswerken. Zo heb je eigenlijk altijd vakantie.”
  • “Jij deelt je eigen uren in. Dan kun je gewoon lekker doen wat je wilt, toch?!”

Stuk voor stuk (vaak onbedoeld) kleinerende opmerkingen die het laten lijken alsof je als zzp’er maar wat aanrommelt, niet kunt rondkomen van wat je doet of hele dagen luiert in je tuin. Niets van waar!

Vooral bij vrouwelijke ondernemers

Het valt me op dat vooral vrouwelijke ondernemers dit soort opmerkingen naar hun hoofd geslingerd krijgen. Als je thuiswerkt met kinderen, dan ben je thuisblijfmoeder. Dat terwijl je misschien wel harder werkt dan iemand die op kantoor voor een baas werkt.

Ik heb zelf weleens opmerkingen gekregen als “Oh, je vriend heeft zeker een goede baan?” Dat terwijl ik de kostwinnaar ben thuis. Maar nog los daarvan, is het niet gewoon een optie dat jij als zzp’er een goede boterham verdient met jouw bedrijf? Zeker wel. Het is tijd om dat ook tot niet-zzp’ers te laten doordringen. 

De oplossing: stop met jezelf kleiner maken

Al die zzp-vooroordelen kun je als ondernemer niet zomaar de wereld uit helpen. Waar je wél invloed op hebt, is hoe jij zelf over je bedrijf praat. Stop met jezelf kleiner maken dan je bent als ondernemer.

Laat in hoe jij over jezelf praat, blijken dat je jezelf op waarde schat. Deel je expertise en durf daar ook voor te staan. Strooi niet zomaar met korting bij opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zetten; dat is ook een manier van jezelf kleiner maken. En beloof me één ding: schrap het woord “bedrijfje” uit je vocabulaire.

Hoe reageer je goed op zzp-vooroordelen?

Wat verder helpt tegen jezelf kleiner maken? Reageer gevat op dit soort onterechte vooroordelen.

Vraagt iemand je of je vriend een goede baan heeft? Ga niet argumenteren dat jij heus geld verdient met wat je doet, maar reageer cynisch met “Geen idee, ik zal het hem vragen.” En stelt iemand de beruchte “Kun je daar dan van rondkomen?”-vraag? Laat weten dat je er met een continue stroom aan opdrachten en een volle agenda “best een prima boterham” aan overhoudt.

Stoppen met jezelf kleiner maken (of laten maken) als ondernemer, begint bij jezelf. Let op hoe je praat over je bedrijf. Dáár is de meeste winst te behalen. Herkenbaar bij een collega ondernemer? Deel dan dit artikel met hem/haar via onderstaande buttons.

Omdat jij het als zzp’er zo serieus aanpakt, hebben wij nog een tip voor je: vergeet je arbeidsongeschiktheid niet. Daar heeft SharePeople een mooie oplossing voor die veel voordeliger is dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Benieuwd of SharePeople iets voor jou is? Doe de test.

Lees ook:

Geschreven door SharePeople deelnemer en tekstschrijver Romy Veul