Website zzp'er

Waarom je als zzp’er een website nodig hebt -of niet

Heeft elke zzp’er een website nodig? Nou, nee. Je kunt met een (zakelijk) account op social media jezelf ook profileren. Maar wanneer kies je nu wél voor een website? En áls je dat doet, wat zet je er dan op? En ook: wat zet je er niet op? 

Wel of niet

Hoe belangrijk een eigen website is, hangt af van je onderneming. Ben je webdesigner, zit je in de communicatie/journalistiek of verkoop je spullen, dan is een website je visitekaartje en je etalage, en dus onontbeerlijk. Ook als je iets hebt uit te leggen over diensten en tarieven is een website handig. Maar heb je alleen een online adreskaartje nodig, zodat mensen je kunnen bereiken, dan kun je je afvragen of een website het handigste vehikel is.

Online alternatieven

Als je online zichtbaar wilt zijn zonder website, zijn social media de way to go. Instagram, Facebook, Twitter… Je maakt een (zakelijk) account aan en post de informatie die je kwijt wilt. Zo’n kanaal gebruik je meteen als reclamezuil: door berichtjes/foto’s te plaatsen, breng je je bedrijf onder de aandacht. Lees voor de mogelijkheden van Instagram ook ons blog daarover.

Zelf doen

Wie tijd en zin heeft en niet al te ingewikkeld wil doen, kan zelf een website bouwen. Bedenk wel: hoe makkelijk WordPress of Wix-site ook lijken, je bent er echt wel even mee bezig. Zelfs als de bouwstenen kant en klaar zijn te knippen en plakken, moet je nadenken over het hoe en wat. Toch zelf aan de slag? Lees dan in dit artikel van Computertotaal over de aanbieders.

Uitbesteden

Geen zin in om zelf te bouwen? Google op webdesigners in je eigen buurt. Vraag een aantal offertes aan. Probeer daarbij vooraf een idee te hebben van wat je wilt. Wil je een basic website (zonder webshop) in WordPress, dan kan dat voor circa € 1000 tot € 2000. Maar wil je een webshop of een eindeloze hoeveelheid customized mogelijkheden, dan betaal je makkelijk het tweedubbele. Heb vooraf je doel en plannen helder.

Bijkomende kosten en werkzaamheden

Ook ‘gratis’ websites kosten geld. Denk aan jaarlijkse kosten voor hosting, domeinnaamregistratie en een SSL-certificaat. Vraag deze kosten ook uit bij een bouwer. Bedenk bovendien dat iedere website na een jaar of drie een update nodig heeft om er weer fris uit te zien én dat je natuurlijk zelf de teksten en plaatjes moet aanleveren.

Wat moet er (niet) op?

Een website is dé plek om te laten zien wie je bent als professional. Vertel wat je drijfveer is, wat je visie op het vak is en wat jouw onderneming uniek maak, je unique selling point. Wees duidelijk in wat je aanbiedt. Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht? Geef voorbeelden van wat je hebt gemaakt/gedaan (als het kan in woord en beeld). Ben je met je onderneming actief op social media? Zorg dan dat je bezoeker kan doorklikken.

En het belangrijkste van allemaal: wees bereikbaar. Geen zin om je telefoonnummer of e-mailadres prijs te geven? Zorg voor een contactformulier.