Akkelee

Akkelee Dercksen: ‘SharePeople is er ook voor bedrijven’

‘Als je googelt op AOV omdat je je arbeidsongeschiktheidsrisico nu eindelijk wilt gaan regelen en daarna een advertentie van SharePeople in je Facebook-tijdlijn ziet, dan is dat ons werk.’ Akkelee Dercksen, van Be Bricks, vertelt grinnikend over ‘haar’ social media marketing voor SharePeople. 

Akkelee begon Be Bricks 5 jaar geleden met compagnon Maya Garate Gamboa. Nu hebben ze 4 mensen in dienst en 2 stagiairs. ‘We doen social media marketing én hebben ook zelf de vormgeving in huis’, vertelt ze vanuit haar Groningse werkkamer. ‘Want bij social media hoort beeld, dus willen we niet afhankelijk zijn van externe fotografen of filmmakers.’ 

En je bent deelnemer?

‘Ja, en coöperatielid. Zowel Maya als ik hebben het afgelopen jaar een kind gekregen. Bij ons allebei ging dat niet vanzelf. We hebben aan den lijve ondervonden dat we kwetsbaar zijn en we dus onze arbeidsongeschiktheidsvoorziening goed moeten regelen. Dat begint bij SharePeople. Want SharePeople is simpel en goedkoop. Je aanmelding geeft de rust dat je in ieder geval voor de eerste 2 jaar iets geregeld hebt.’

Maar je bent toch geen zzp’er?

‘Klopt, SharePeople is er ook niet alleen voor zzp’ers. Maar ook voor ons, eigenaren van een klein bedrijf. Het beste aan SharePeople is dat het nog altijd zo persoonlijk is, ook al zijn er meer dan 5000 deelnemers. Een donatieverzoek komt met een voornaam. Dat geeft het gevoel dat we het met z’n allen doen. Niemand wil ziek zijn.’ 

Jullie ‘doen’ Facebook en Instagram voor SharePeople?

‘Ja, maar alleen de advertenties. Die maken we of zelf of we sluiten aan bij de grote reclame-campagnes, zoals de ‘1 euro per dag’-campagne. We richten ons ook op specifieke doelgroepen, zoals de zorg of de bouw en organiseren remarketing. Zodat je SharePeople onder ogen krijgt, als je zoekt op AOV.’

Lachend haalt ze een familielid aan die laatst enthousiast vertelde dat ze zoiets leuks tegen was gekomen op Facebook. Zo handig en makkelijk om je arbeidsongeschiktheid te regelen, ze was meteen deelnemer geworden. ‘Ik vroeg of dat toevallig SharePeople was en constateerde dat ze een advertentie van mij gezien had.’

Hoe is dat, SharePeople als klant?

‘Dat is echt leuk. We zijn toch meer betrokken dan bij andere klanten, omdat we zelf deelnemer zijn. Het is ook echt een team dat nu van SharePeople een succes maakt, ook al zijn wel allemaal ondernemers met een specialisme en zitten we nooit in één gebouw. Door dat team is mijn netwerk gegroeid en heb ik veel kennis opgedaan.’

Akkelee Dercksen is deelnemer én lid van de coöperatie. Denk je nu, dat is ook wel wat voor mij: deelnemer worden van SharePeople is direct geregeld. Dat geeft rust en, zoals Akkelee zegt: ‘een goed gevoel omdat je je risico op arbeidsongeschikt eindelijk geregeld hebt.’