Schijnzelfstandigheid: wat zijn de nieuwe regels?

We leggen je simpel uit hoe het zit met de wetgeving rondom schijnzelfstandigheid voor zzp’ers én opdrachtgevers.

Als ondernemer wil je gewoon kunnen ondernemen. Maar met alle onduidelijkheid rond schijnzelfstandigheid is dat steeds lastiger geworden. VAR, DBA, VBAR, Zelfstandigenwet. Je ziet door de bomen het bos niet meer (en je opdrachtgever ook niet!).

Wat betekent dit allemaal voor jou? Wij leggen het simpel uit.

In dit artikel leggen we je stap voor stap uit: 

Waarom is dit zo verwarrend?

Het probleem is simpel: niemand weet wat een zelfstandige ondernemer precies is. In de wet staat wel wat een werknemer is, maar niet wat een zelfstandige is. De wetten zijn gebaseerd op de arbeidsmarkt van 100 jaar geleden. Maar die is veranderd en dus passen die wetten niet meer bij de huidige situatie.

Daarom probeert de overheid al jaren een nieuwe actuele wet te ontwikkelen:

  • Voor 2016: Wet VAR. Een ondernemer is iemand die een verklaring heeft waarin staat dat ze een ondernemer zijn.
  • Sinds 2016: Wet DBA. Een ondernemer moet voldoen aan 9 ingewikkelde criteria.
  • Binnenkort: Nieuwe wetgeving die eindelijk duidelijkheid moet geven aan wat een ondernemer is.

Ondertussen is er veel onduidelijkheid. Zelfs rechters weten het niet meer zeker. Deliveroo-bezorgers werden schijnzelfstandigen genoemd, maar Uber-chauffeurs niet.

Doordat duidelijke kaders ontbreken, durven opdrachtgevers geen ondernemers meer in te huren. Want stel dat de Belastingdienst jaren later zegt: “Die ondernemer? Dat was eigenlijk gewoon een werknemer.” Dan krijgt je opdrachtgever de rekening met forse naheffingen. En ondertussen loop jij nu opdrachten mis.

Daarom komen er eindelijk nieuwe, duidelijke regels. Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen. En nog belangrijker: we laten zien wat je nu al kunt doen om jezelf te beschermen.

De geschiedenis van schijnzelfstandigheid in het kort:

  • 2005: VAR-systeem

    De VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) gaf ondernemers duidelijkheid: hiermee konden ze laten zien dat ze echt zelfstandig waren. Dat bood zekerheid voor hen én opdrachtgevers. Maar de overheid zag dat het systeem vaak werd misbruikt, bijvoorbeeld door ‘achterdeur-constructies’, waarbij zelfstandigen in feite als werknemers werden ingezet om belastingvoordeel en flexibiliteit te behouden. Dit was niet alleen oneerlijk voor de opdrachtgevers, maar vooral ook nadelig voor de zelfstandigen zelf, omdat zij geen sociale bescherming of zekerheden hadden. Daarom besloot de overheid om het systeem te verbeteren en misbruik tegen te gaan.

  • 2016: Wet DBA

    De Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) moest die verbetering zijn. Ondernemerschap zou beoordeeld worden met 9 criteria. Maar dat leidde tot veel ophef, omdat opdrachtgevers bij het opstellen van hun overeenkomsten natuurlijk geen rekening hadden gehouden met die criteria. Die overeenkomsten waren namelijk onder het VAR-systeem opgezet, waar deze criteria geen onderdeel van waren. Hierop handhaven was simpelweg te ingewikkeld. Daarom stelde de overheid een handhavingsmoratorium in. Oftewel, ze spraken af tot 1 januari 2025 niet te handhaven.

  • 2024: VBAR eerste versie

    In de afgelopen jaren merkte de regering dat de Wet DBA eigenlijk niet duidelijk genoeg was. Onder leiding van Wouter Koolmees en later Karien van Gennip werd besloten een opvolger van de wet DBA in het leven te roepen: De Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR).

  • 1 januari 2025: Paniek rondom handhaving Wet DBA

    Dat de VBAR eraan kwam, had verder geen effect op het handhavingsmoratorium van de wet DBA. En dus sloeg de paniek toe, toen werd aangekondigd dat er vanaf 1 januari 2025 gehandhaafd zou worden. De Belastingdienst ging weer actief controleren op schijnzelfstandigheid.

  • Voorjaar 2025: De Zelfstandigenwet als reactie

    Begin 2025 kwam Thierry Aartsen van de VVD tot een inzicht. Volgens hem lag de reden voor de aanhoudende onduidelijkheid over ondernemerschap veel dieper dan gedacht. Het probleem was dat zowel de DBA als de VBAR steeds naar de relatie tussen ondernemer en opdrachtgever keken, maar nooit naar de ondernemer zelf.

    Hierdoor bleef er volgens Aartsen fundamentele onduidelijkheid bestaan: ondernemers wisten nog steeds niet wanneer ze nou wel of niet als zelfstandige werden gezien. De VBAR kon dit probleem in de kern niet oplossen, omdat deze vasthield aan het oude denkpatroon.

    Dus moest er een compleet andere aanpak komen: een wet die eerst bepaalt wanneer iemand zich als echte zelfstandige gedraagt, voordat er naar de werkrelatie wordt gekeken. Met dit in gedachten ontwikkelde Aartsen samen met D66, CDA en SGP een eigen alternatief: de Zelfstandigenwet.

    Het was een fundamentele koerswijziging. Van ‘hoe zit de werkrelatie in elkaar?’ naar ‘ben jij überhaupt een ondernemer?’ Binnen de regering ontstond dus een uitzonderlijke situatie: een groep die vasthield aan de VBAR en een groep die vol inzette op de Zelfstandigenwet. Geen wonder dat ondernemers in de war zijn. Zelfs de politiek weet niet welke kant ze op moeten.

  • Juli 2025: VBAR tweede versie

    Minister Van Hijum probeerde de boel bij elkaar te houden door een aangepaste versie van de VBAR naar de Tweede Kamer te sturen, waarbij ondernemerschap een volwaardig criterium is. In de wet wordt vastgelegd dat er naar 3 type criteria wordt gekeken:

    • Criteria die wijzen op werknemerschap, bijvoorbeeld of iemand aansturing krijgt (W)
    • Criteria die erop wijzen dat iemand als zelfstandige werkt, bijvoorbeeld dat iemand zelf risico loopt binnen de opdracht (Z)
    • Criteria die gaan over (extern) ondernemerschap (OP), bijvoorbeeld of iemand btw afdraagt, investeert in het eigen bedrijf of tijd en geld besteedt aan het werven van klanten

    Ondanks deze aanpassingen blijft Aartsen’s fundamentele kritiek bestaan: De wet gaat nog steeds uit van de verkeerde uitgangspunten. Arbeidsjurist Niels van der Neut (Universiteit van Amsterdam) is kritisch op het nieuwe wetsvoorstel: “Het is begrijpelijk dat extern ondernemerschap nu wordt meegewogen, maar het heeft een flink nadeel. Namelijk dat het voor opdrachtgevers en de Belastingdienst moeilijk is te bepalen of iemand echt zelfstandig ondernemer is.”

  • Huidige situatie

    Ondertussen weten ondernemers nog steeds niet welke wet er uiteindelijk zal komen. De aangepaste VBAR of Aartsen’s Zelfstandigenwet. Of een combinatie van de twee. Wat wel duidelijk is, is dat schijnzelfstandigheid een belangrijk onderwerp blijft. Dat ondernemers zich straks ook écht als ondernemers moeten gedragen. En dat betekent onder andere iets geregeld hebben voor als het even tegenzit.

Wet DBA: wat geldt er nu?

Even terug naar de basis. We weten niet welke wet we uiteindelijk gaan krijgen. Maar wel welke wet we al hebben. Sinds 2016 hebben we de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Dit is de wet die nu nog geldt en waar alle verwarring mee begon.

Het Deliveroo-arrest

De 9 criteria in de wet DBA komen uit het beroemde Deliveroo-arrest van maart 2023. De Hoge Raad deed een baanbrekende uitspraak over arbeidsrelaties met betrekking tot Deliveroo. De zaak draaide om de vraag of maaltijdbezorgers van Deliveroo werknemers waren of zelfstandigen. De Hoge Raad heeft, net als het Hof en de kantonrechter, geconcludeerd dat er sprake was van een arbeidsovereenkomst. Dit arrest werd zo belangrijk omdat de Hoge Raad voor het eerst duidelijke criteria formuleerde die nu leidend zijn voor alle andere zaken.

Hoe werkt de DBA?

De wet kijkt dus naar 9 criteria die samen bepalen of je echt zelfstandig bent of schijnzelfstandig. Deze criteria moeten “holistisch” bekeken worden. Dat betekent: alle criteria door elkaar, en niemand weet precies hoe zwaar elk criterium weegt.

De 9 criteria zijn:

  1. De aard en duur van de werkzaamheden
  2. De manier waarop het werk en de werktijden worden bepaald
  3. De inbedding van het werk en degene die de werkzaamheden verricht in de organisatie en de bedrijfsvoering van degene voor wie de werkzaamheden worden verricht
  4. Het al dan niet bestaan van een verplichting het werk persoonlijk uit te voeren
  5. De wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen tot stand is gekomen
  6. De wijze waarop de beloning wordt bepaald en waarop deze wordt uitgekeerd
  7. De mate waarin de werkzaamheden én de opdrachtnemer onderdeel zijn van de organisatie van de opdrachtgever (inbedding)
  8. De manier waarop afspraken tot stand zijn gekomen
  9. Hoe iemand zich buiten de arbeidsrelatie gedraagt als ondernemer (extern ondernemerschap)

Enkele belangrijke vragen om jezelf te stellen:

  • Heb je invloed op je tarief?
  • Bepaal je zelf hoe je het werk doet?
  • Draag je ondernemersrisico?
  • Heb je meerdere opdrachtgevers?

Maar let op: Meerdere opdrachtgevers hebben is niet genoeg. Een hoog uurtarief ook niet. Het gaat om het totaalplaatje. De Belastingdienst geeft aan dat geen enkel punt in zijn eentje beslissend zal zijn in hun oordeel, maar dat alle feiten en omstandigheden in onderlinge samenhang bekeken zullen worden

Waarom werkt dit niet?

Dit is het fundamentele probleem van de DBA: niemand weet van tevoren waar ze aan toe zijn. Er wordt pas achteraf gekeken naar de situatie.

Het gevolg? Opdrachtgevers durven geen ondernemers meer in te huren uit angst voor achteraf geconstateerde schijnzelfstandigheid. Ondernemers lopen opdrachten mis. En zelfs als je denkt dat je alles goed doet, kan de Belastingdienst jaren later nog bij je opdrachtgever aankloppen met een boete.

VBAR: de voorgestelde verbetering

Door deze onzekerheid met de Wet DBA besloot de regering dat er een betere oplossing moest komen. Onder leiding van minister Wouter Koolmees (D66) en later Karien van Gennip (CDA) werd de Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR) ontwikkeld. Deze moet de DBA vervangen en per 1 juli 2026 van kracht worden.

Wat verandert er met VBAR?

De wet verduidelijkt 3 hoofdelementen:

  • Werkinhoudelijke ondergeschiktheid: Krijg je instructies of bepaal je zelf hoe je werkt?
  • Organisatorische inbedding: Ben je onderdeel van de organisatie of werk je er voor?
  • Werken voor eigen rekening en risico: Loop je zelf ondernemersrisico?

Een belangrijk criterium is volgens het nieuwe wetsvoorstel de vraag of de opdrachtgever bepaalt wanneer en hoe het werk gedaan moet worden. Hoeveel heb jij als ondernemer daarover zelf te zeggen? Maar ook wordt gekeken hoe jij je buiten de opdracht gedraagt. Werf je bijvoorbeeld nieuwe klanten voor jezelf?”

Het tweede deel van VBAR is een ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’. Wie minder dan €36 per uur verdient, kan vanaf juli 2026 makkelijker stellen werknemer te zijn. Dan moet de opdrachtgever bewijzen dat er toch sprake is van zelfstandig werk. Als zij zich melden bij hun opdrachtgever, zal deze moeten aantonen dat er géén sprake is van schijnzelfstandigheid en dus ook geen sprake van recht op een arbeidsovereenkomst.

Status VBAR

Het wetsvoorstel ligt nu bij de Tweede Kamer en kan na het politieke zomerreces behandeld worden. De Raad van State heeft kritiek geuit op het concept-wetsvoorstel. De Raad vreest dat de duidelijkheid waarop Van Hijum hoopt niet geleverd zal worden, omdat de wet alleen vastlegt wat rechters eerder al bepaalden.

Als de Kamer instemt, wordt deze volgens de planning op 1 juli 2026 van kracht.

Zelfstandigenwet: het alternatief

De VBAR bouwt dus verder op de Wet DBA. Maar tegelijkertijd groeit er een tegengeluid. Na jaren van onduidelijkheid rond de Wet DBA en kritiek op het VBAR-voorstel, besloten VVD, D66, CDA en SGP een andere weg in te slaan. Hun frustratie was groot: “Het fundamentele probleem is dat Den Haag wetten verzint die niet aansluiten bij de praktijk en dat we net zo lang gaan drammen totdat de praktijk zich aanpast aan de wet. Dit moet andersom,” zegt initiatiefnemer Thierry Aartsen (VVD). En dus schreef hij een wet die, volgens hem, in plaats van de VBAR de Wet DBA moet vervangen.

Waarom een andere benadering?

Aartsen kwam tot een inzicht: In Nederland is het goed geregeld wanneer je wél werknemer bent, maar niet wanneer je géén werknemer bent. Dit vormde de basis voor zijn Zelfstandigenwet. Waar de VBAR kijkt naar hoe het werk is georganiseerd, en dus de arbeidsrelatie analyseert, draait de Zelfstandigenwet de volgorde om. Die stelt eerst de vraag: ben jij überhaupt een echte ondernemer? Pas daarna wordt naar de werkrelatie gekeken.

Inspiratie uit België

Om zijn alternatief vorm te geven, reisde Aartsen naar België om te leren hoe onze zuiderburen schijnzelfstandigheid voorkomen. “We kunnen de Belgische wet niet rechtstreeks kopiëren, maar het is zeker een inspiratiebron.” Wat hij daar ontdekte, verbaasde hem. In België is de ‘vrije wil der partijen’ een kerncriterium. Iets wat in Nederland totaal geen rol speelt. “De Belgen vielen bijna van hun stoel toen ze hoorden dat bij ons de vrije wil der partijen er niet toe doet.”

Ook het vage begrip ‘inbedding’ dat zoveel hoofdpijn veroorzaakt in Nederland, bestaat niet in de Belgische wetgeving. “Het enige wat telt is of er een gezagsverhouding bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.” Voor Aartsen was dit de bevestiging dat het anders kon en moest.

Hoe werkt de Zelfstandigenwet?

De wet introduceert 3 toetsen om te bepalen of iemand als ondernemer mag werken voor een zakelijke opdrachtgever:

1. Zelfstandigentoets

De zelfstandigentoets bepaalt of je je echt als ondernemer gedraagt. De wet stelt 5 concrete criteria waaraan je moet voldoen. Deze criteria slaan niet alleen op je huidige opdracht, maar beoordelen vooral hoe je je gedraagt als ondernemer in de markt.

De 5 criteria:

  1. KvK-inschrijving bij de Kamer van Koophandel: Je moet geregistreerd staan als ondernemer in het Handelsregister
  2. BTW-nummer: Je hebt een geldig BTW-nummer voor je onderneming.
  3. Extern ondernemerschap: Je gedraagt je in het economisch verkeer als echte ondernemer. Dit is bijvoorbeeld:
    a. Het dragen van ondernemersrisico (risico op inkomensverlies)
    b. Investeren in je eigen bedrijfsmiddelen (gereedschap, software, voertuigen, cursussen)
    c. Het hebben van meerdere opdrachten en/of opdrachtgevers
    d. Zichtbaar zijn als zelfstandige (adverteren, offertes uitbrengen, eigen tarief bepalen)
    e. Actief klanten werven
  4. Adequate AOV-voorziening: Je hebt een voorziening getroffen die 2 jaar aan inkomen kan voorzien bij arbeidsongeschiktheid. En anders dan een werknemer ga je dus niet je handje ophouden als het tegenzit. Deze oplossing kan onder andere zijn:
    a. SharePeople AOV: Een volwaardige AOV-verzekering tot je pensioen die voldoet aan alle eisen van de nieuwe wetgeving
    b. SharePeople 2 jaar lang: Een schenkkring die je inkomen twee jaar lang opvangt bij arbeidsongeschiktheid
    c. Aantoonbaar eigen vermogen als financieel vangnet
  5. Pensioenvoorziening: Je zorgt voor een proportionele bijdrage aan je pensioen. Opties zijn:
    a. Pensioensparen
    b. Storting in pensioenfonds
    c. Individuele lijfrente
    d. Beleggingsportefeuille
    e. Andere vormen van pensioenopbouw

Bij de nieuwe wetgeving moet je aan alle vijf de criteria voldoen om als zelfstandige te worden gezien.

2. Werkgerelateerde toets

Vervolgens wordt gekeken of er belemmeringen zijn in de arbeidsrelatie.

Kernvragen:

  • Heb je de vrijheid om je eigen werk te organiseren of krijg je instructies?
  • Kan je zelf je werktijden bepalen?
  • Bepaal je zelf hoe je het werk uitvoert?
  • Word je afgerekend op resultaat in plaats van aanwezigheid?

3. Een onafhankelijke commissie

De Zelfstandigenwet introduceert ook een praktische oplossing voor geschillen: een onafhankelijke commissie die bindende uitspraken kan doen over de status van ondernemers. Deze commissie voorkomt dat jij en je opdrachtgever bij onduidelijkheid meteen naar de rechter moeten.

In plaats daarvan kunnen jullie samen een verzoek indienen voor een officiële beoordeling. De commissie kijkt dan naar jullie situatie en geeft een bindende uitspraak of er sprake is van echte zelfstandigheid of schijnzelfstandigheid. Dit bespaart tijd, geld en juridische procedures, terwijl het wel de zekerheid geeft die beide partijen nodig hebben om veilig samen te werken.

Wat maakt het anders dan VBAR?

Volgens Aartsen onderscheidt de Zelfstandigenwet zich op 3 punten:

  1. Duidelijkheid vooraf: Zoveel mogelijk duidelijkheid en rechtszekerheid aan de voorkant door zo objectief mogelijke criteria waarmee opdrachtgevers en opdrachtnemers vooraf samen kunnen beoordelen of hun werkrelatie juridisch veilig is.
  2. Focus op autonomie: Modernisering van het toetsingskader, waarbij de autonomie van de zelfstandige centraal komt te staan.
  3. Wettelijke erkenning: Hiermee wordt de positie van een zelfstandige wettelijk erkend, afgebakend en verankerd.

De weg vooruit voor ondernemers

Na jaren van onduidelijkheid komt er nu dus eindelijk beweging in de wetgeving rond schijnzelfstandigheid. Of het nu de aangepaste VBAR wordt of de Zelfstandigenwet weten we nog niet. Maar één ding is zeker: ondernemers moeten zich ook écht als ondernemer gedragen.

Wat betekent dit voor jou?

  • Nu handelen loont: - Ongeacht welke wet er uiteindelijk komt, alle voorstellen wijzen in dezelfde richting. Ondernemers die nu al investeren in hun ondernemerschap en adequate voorzieningen treffen, zijn straks klaar voor de nieuwe regels.
  • Focus op ondernemerschap: - Vergeet de trucjes en loopholes. Echte ondernemers investeren in hun bedrijf, werven klanten, nemen risico’s en zorgen voor adequate voorzieningen.
  • Voorbereid zijn = voorsprong hebben: - Terwijl anderen nog wachten op duidelijkheid, kun jij nu al beginnen. Elke stap die je zet richting echt ondernemerschap, beschermt je tegen toekomstige problemen en maakt je aantrekkelijker voor opdrachtgevers.

Test jezelf: ben je klaar voor de toekomst?

Wil je weten waar je staat? De zelfstandigentoets van SharePeople laat in een paar minuten zien of je voldoet aan de criteria die in alle nieuwe wetgeving terugkomen. Meer dan 1.000 ondernemers gingen je al voor en ontdekten waar hun kansen liggen.

De boodschap is helder: Stop met wachten op politieke duidelijkheid. Begin vandaag met het versterken van je ondernemerschap. Dan ben je straks klaar, welke wet er ook komt.

Samen sta je zeker.

Blijf op de hoogte

Meer over gezond ondernemen, aanbiedingen en de AOV-plicht? Deel je e-mailadres en ontvang onze updates.

Foto van Mara

Wil je teruggebeld worden? Laat je gegevens achter.

Foto van Mara

Wil je terug gebeld worden? Laat je gegevens achter.

Blijf op de hoogte

Meer over gezond ondernemen, aanbiedingen en de AOV-plicht? Deel je e-mailadres en ontvang onze updates.

Pas uw cookie-voorkeuren aan om deze inhoud te bekijken